Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1047 ggr
cacao
0

Mikou, numera Borlängebo :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då var vi hemma med vår nya familjemedlem!

Han får bo i köket i början och imorgon så ska han och Blixtra få träffas! Vi får se hur mycket "skunkande" det blir då :P

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

Sara
0

Håller tummarna för att allt går bra.

Sara

cacao
0

Ja det ska nog funka.

Vet att det kan ta tid med illrar att acceptera varandra och våran Blixtra har ju inte sett en enda iller sedan hon flyttade från sin mamma och sina syskon för 1,5 år sedan.

Vi lät dom kolla in varandra lite smått men Blixtra gömde sig smart under en byrå som Mikou var för stor att komma under :)

cacao
0

En bild till

FerretCrow
0

vad skönt att höra att han fick komma till ett bra och nytt hem

Bogey
0

#3 Snygg byrå. Ser väldigt bekant ut det lilla man kan se. Jag tror vi har en lika dan i vårt kök. :-)

Den kom Bogey också under, första månaden. Sen blev han för stor han med.

cacao
0

Det hela slutade med att Mikou bet fast sig i Blixtras nackskinn och hon blev vettskrämd och skrek och skunkade! Det kommer nog att gå bättre efter ett tag, när bägge vant sig. :)

//Suss

cacao
0

Mys i soffan framför tv´n

cacao
0

Söt!

Faxlin
0

Lycka till med nya familjemedlemmen. Det kommer säkert gå bra när de väl fått vänja sig med varandra.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Norrskenets
0

Hoppas resan gick bra och att grabben sköter sig;) Visst är han mysig?=)

Tror också det kommer gå bra efter ett tag, ser inte ut som dom vill döda varann på bilderna iaf=)

cacao
0

Resan gick bra fast vi körde i dimma ända från Gävle och upp till Härnösand och samma på väg hem :P

Mikou har funnit sig väl till rätta, är nyfiken och har kollat in alla våra garderober, lekt i avloppet i badrummet och hoppat i våran säng. Han har sovit på sin filt hela natten och i morse blev han superglad när vi kom upp och han tiggde macka vid frukostbordet.

Blixtra är paniskt rädd för honom och skriker som en siren bara hon ser honom. Mikou blir nog lika rädd för henne eftersom hon skriker. Han kastar sig på henne och biter fast sig i nackskinnet och hittills har jag varit tvungen att sära på dom eftersom han är så himla mycket större och starkare så hon kommer helt enkelt inte lös från hans "strupgrepp"

Dom får växelvis vara i köket och resten av lägenheten och vi kommer att testa att låta dom träffas då och då under sträng uppsikt.

Har varit med om liknande förr så jag vet att det kan ta tid och se rätt tufft ut när dom biter varandra så jag är inte alls orolig.

//Suss

cacao
0

Det går bttre, och bättre att ha dom ihop redan. Blixtra är fortfarande paniskt rädd men har börjat att försvara sig. I morse släppte vi hop dom  med Mikou i koppel eftersom han rusar fram och anfaller annars. Det gick bra mycket lättare och nu kunde jag med kopplet stanna honom så att Blixtra hann vända upp och ge igen. Vi lät dom också simma i badkaret samt att jag lät dom sitta ihop i badkaret och torka sig på torra handdukar och Blixtra var då väldigt ranghög och Mikou lät som en valp.

Nu under eftermiddagen har dom träffat på varandra sporadiskt och Blixtra gallskriker och skunkar så Mikou ger sig direkt. Han har dock tagit hennes korg till sin sovplats men eftersom Blixtra har fler ställen har hon valt ett annat, ca 50 cm därifrån att sova på.

Bilden är på Mikou som sover gott i Blixtras "säng"

//Suss

Faxlin
0

Vad skönt att höra att det går frammåt. Lite turbulent blir det oftast då de ska bestämma vem som bestämmer av dem. Men det låter ändå som rätt lungt mellan dem.
Att ni har dem ihop nu låter bra. Då man särar på dem hela tiden så får de liksom börja om varje gång och det drar oftast ut på det hela. Sedan måste man självklart sära på dem om den ena blir full med sår, så att den illern får läka. Men i detta fall låter det inte som om det är så allvarligt i alla fall. Hoppas det fortsätter gå bra. Så roligt att läsa och följa hur det går frammåt. Innan du vet ordet av hittar du dem sovande ihop tror jag.

Audiatur et altera pars

cacao
0

Blixtra är oerhört skeptisk fortfarande och dom ryker ihop då dom springer på varandra, vattesprutan funkar bra att sära dom på med.

Ingen har några hål än så länge men hårtussarna ryker så det står härliga till och Blixtra skriker så det skär i öronen.

Idag lyckades dom skunka under stora soffan ca 30 minuter innan våra påskmiddagsgäster anlände! Hahaha, ja, ja sånt som händer och som Faxlin skriver så tror jag också att detta kommer att lösa sig rätt snart.

En av fördelarna är att Blixtra nu blivit jättekelig med oss, hon har tidigare aldrig legat några längre stunder i våra knän, och kela har tidigare inte varit hennes grej precis, men nu vaktar hon oss avundsjukt och ligger mer än gärna i knät på oss i soffan.

//Suss

cacao
0

"Badkarskarantän"

cacao
0

Och en söt Blixtra

sanna82
0

#16 åh hon är allt en söt liten tjej, jättefin teckning

Be a rainbow in someones cloud

cacao
0

Ja hon är en riktig liten prinsessa och Mikou är verkligen en liten prins :)

//Suss

UlrikaD
0

#16 Och VARJE gång tror jag att det är en bild på Molly.Förvånad

cacao
0

Ja dom är verkligen lika!

Blixtra har just nu flyttat in i soffans rygstöd där hon sitter och fräser och skunkar. Trevligt jobb att sanera den sedan :P Or not…!

Mikou har sin sovkorg i vårat sovrum och sover som en stock just nu!

//Suss

cacao
0

"Mikoumys" i soffan med Emil Cool

//Suss

Goseiller
0

Naaaaw så gosigt dom har det Kyss

Bogey
0

#21 Ser verkligen ut som Mikou har funnit sig till rätt i.a.f.

Myspys :-)

cacao
0

Ja han ser ut att ha tagit flytten mkt bra! Han har 3 olika sovplatser som han växlar mellan, älskar att hoppa i våran säng, reta råttorna, skrämma Blixtra och busa i största allmänhet. Han har också hittat en stubbe utanför vår veranda som är kanonkul att gräva i.

//Suss

cacao
0

Som jag skrev i en annan tråd tidigare idag så har vi nu mera ett stycke söndersågad soffa här hemma på grund av att Blixtra valt att montera in sig själv i tryggt förvar från Mikou och om vi då ska kunna få ut henne när vi vill på ett smidigt sätt så togs sax och såg fram och här är resultatet!

//Suss

cacao
0

Bilden kanske skulle ha varit med också :P

dorkey
0

Haha, jag har missat den här tråden totalt.

Men Mikou ser verkligen ut att trivas! Den där ledsna blicken i ögonen har försvunnit helt, han ser verkligen glad ut nu. :) Älskade Mikou.

Han var precis sådär med mina katter som han är mot Blixtra. Den stora katten rör han inte längre, allt som egentligen behövs är att katten/illern säger ifrån. Men det är ju inte alltid så lätt när man är hälften så liten. :P

Min katt drämde ifrån riktigt när Mikou skulle naffsa. *BOM!* Kattass rakt i ansiktet på Mikou. Då blev han riktigt förvånad och backade sakta. Sedan dess så jagade han bara den lilla katten. ^^ och gick omvägar runt den stora. Haha.

Jag hoppas ni är nöjda och glada med honom! Han är ju verkligen en liten mysiller så fort man har visat vem som bestämmer. Och jag tror nog att Blixtra och Mikou kommer komma överens snart!

Kramar/ Exmatte Madelene

cacao
0

Ja vi är jättenöjda med Mikou och han ser ut att trivas utmärkt!

Med Blixtra har det ännu inte skett några framsteg utan istället är det lite bakslag så just nu så får dom vara växelvis i köket då Blixtra blivit lite väl "tuggad" på. Problemet är att hon helt enkelt inte kan ge igen, hon hinner inte gå i skyddsställning ens innan han anfaller, jo han verkligen attackerar henne, biter sig fast i mage, nacke eller i strupen och ruskar henne som en trasa.

Enda gången han är/visar sig i underläge är när vi stoppar ner dom i badkaret men just att simma biter inte så mkt på Mikou då han verkligen njuter och ligger och flyter mest medans Blixtra istället har vild panik och "idiotsimmar" hela tiden mot kanten och vill upp.

Vi gör ett nytt fösök igen bara Blixtras småsår läkt och då med Mikou i selen.

//Suss

Bogey
0

Kanske ska komma och hälsa på med Bogey så får de nån att gadda ihop sig mot. :-) Det kan ibland hjälpa har jag förstått.

Aviendha
0

Håller alla tummar för att de ska gå ihop! Har ni testat att gå ut med dem? Mikou är ju inte "hemma" ute, men Blixtra kanske har någon plätt där hon känner igen sig mer? Om inte annat är det iaf okänd mark under tassarna, det kanske kan hjälpa?

cacao
0

Mikou är en supercool iller som tydligen anpassar sig genast till olika människor, miljöer och annat. Blixtra är helt tvärt emot. Hon har alltid varit lättstressad och knappt "gosbar" alls. Hon stressas lätt av det mesta, just därför som vi beslutade att skaffa en till iller som kanske kunde ha lugnande effekt på henne.

Anledningen till att Mikou anfaller henne tror jag beror på att Blixtras beteende inte är rationellt alls. Hon skulle som äldst och att det var hennes revir ha satt Mikou på plats genast oavsett om hon är mindre men istället så flydde hon och då kom nog Mikous "jaktinstinkt" fram.

Är fullt medveten om att sånt här kan ta tid och är rätt säker på att det kommer att funka med tiden. Att blanda in en till iller just nu tror jag bara skulle stressa Blixtra ännu mer men helt klart är det värt att testa längre fram om detta inte alls kommer att gå.

Att ta ut dom blir samma sak där då Blixtra stressas superlätt och Mikou bara finner sig och är kolugn vad än man gör eller är med honom.

Ta bara detta när vi hämtade honom, han stoppas i en okänd transportbur, kollar och nosar i 5 minuter och sedan sover han i princip hela vägen hem alla de 37 milen utan att krafsa eller stressa alls.

Det får helt enkelt bara ta den tid det tar och det funkar också bra att växelvis ha dom i köket. Ingen av dom mår dåligt av det heller då dom har sina speciella sovplatser och finner sig till rätta utan att stressa eller sura.

//Suss

elinn
0

Åh då får man träffa honom på träffen hoppas jag =)

Längtar så tills dess =)

cacao
0

Visst, planerna är att både Blixtra och Mikou ska med till Falun den 30 maj!

//Suss

Faxlin
0

#33: Det kan hjälpa till i att få dem sams faktiskt. Då blir det så mycket nya illrar som är otäcka att de kan inse att det är rätt skönt att ha varandra liksom. De blir varandras trygghet i allt.

Audiatur et altera pars

cacao
0

Mikou har funnit sig bra till rätta och trivs utmärkt hos oss! Vad beträffar umgänget med Blixtra så har det totalhavererat.. Mikou letar som besatt efter henne och när han hitar på henne så anfaller han omedelbart, inte en tvekan eller att han först stannar upp och luktar eller så. Han har lyckats "hitta" henne sovande en gång och anföll henne brutalt med att rusa på henne då hon sov, hugga fast sig i nackskinnet och ruska henne om och om igen, jag fick tag på Mikous svans och sedan i nackskinnet på honom och inte ens då släppte han utan jag fick smiska till honom med min fria hand. Sedan dess ser vi till att ha dom helt åtskilda då Blixtra har blivit mycket orolig och äter dåligt då hon inte vågade gå fram ur sitt gömställe ens för att äta.

Har idagsläget inga bra tips på hur man ska kunna lösa detta eftersom Blixtra är så fruktansvärt rädd.

Vi har ju iof inga problem att hålla dom isär i olika delar av lägenheten men det vore ju kul OM man kunde få dom att funka ihop någon gång iaf.

Lägger in en nytagen bild på Mikou som myser i vilstolen :)

//Suss

Norrskenets
0

Förstår inte vad som tagit åt grabben. Jag hoppas att illerträffen i Falun blir lösningen. Förhoppningsvis finns det någon iller som spöar upp kaxpellen så han söker skydd hos sin snälla Blixtra.

cacao
0

Han är ju supersmart dessutom :)

Har jag dom under full koll i badkaret eller ex vis Mikou i sele så är han en liten ängel! Han försöker inte ens anfalla då utan gnyr som en liten valp om Blixtra kommer för nära eller ittar på honom eller fräser.

Så ja, vi får se vad som händer när fler illrar blir inblandade.

//Suss

Norrskenets
0

#37 hehe nä dom är inte dum. Förstår inte att dom kan vara så smart också just som Mikou som spelar oskyldig för i nästa sekund när ni vänt ryggen flyga på Blixtra.

Ja han lär säkert vilja söka skydd hos er isåfall men det är bara att antingen ignorera honom eller sätta han vid Blixtra.

FerretCrow
0

hur gick det på träffen?

Loveferrets
0

Hur går det med de 2 ihop nu ?

dorkey
0

Ja, hur går det med min älskade nallebjörn?

dorkey
0

putt?

Norrskenets
0

putt

dorkey
0

Putt putt! Hur går det med Mikou?

FerretCrow
0

putt vill oxå veta

cacao
0

Mikou mår bara toppen! Han och Blixtra är väl inte direkt vänner men vi har löst det hela på ett bra sätt ändå. Mikou har funnit sig väl till rätta i familjen och är en mkt kär familjemedlem vid det här laget. Gosig som få och mycket trevlig.

Själv har jag inte varit så aktiv vid datorn och har missat en hel massa här inne  på ifokussajterna.

Kommer att titta in då och då framöver men inte lika aktivt som i våras.

Ska ta och uppdatera med foton mm bara tid finns.

Hälsningar Susanne

Norrskenets
0

va skönt att höra, nyfiken..vad är lösningen?=) Kan dom titta på varann nu utan att Mikou ska på Blixtra? Jag har mailat dig och behöver ett svar så jag vet att jag kan skicka det till dig sen.

Ja bilder vill vi gärna se, gograbben mormors=´)