En tjejgrej.
I morse när jag kom hem från att lämmnat dottern på dagis fick jag se något intressant. Nanna satt helt stilla och tittade på något. Jag gick närmare och gissa vad? Jo min Egyptiska igelkott gick omkring jättekonstigt. Jag satte mig brevis Nanna på golvet och undrade vad som var felet på kotten? Men så plötsligt såg jag en nos!?
Hon skulle föda. Det blev en tjejgrej det här alla killar både illrar kottar och hund fick gå ut och vi hade en förlossning tillsammans. Fyra små kotte ungar. Jag satt med Nanna i timmar och tittade. Vi satt helt tysta och det kändes magiskt på något sett. Hon förstog vad som hände gissar jag. Hon brukar annars rusa fram och buffa på kotten. Helt underbart var det.
så spännande =) roligt att Nanna verkade förstå vad som hände =). Men gick allt bra och så med de små kottarna och den duktiga mamman? tycker de är så otrolig söta =). Grattis till de små =)
Vilken underbar berättelse och vad magiskt det måste ha varit
.
Hoppas det går bra med kottarna.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Å grattis!
Sara
Alla mår bra och diar fullt. Alla är på benen och vi är så glada!

Grattis i massor. Vilken tur att Nanna visade dig att kotten gick konstigt :-) Tänk annars hade du kanske missat en möjlighet att vara med på förlossningen.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Sicka konstiga förnimmelser djur har ibland för det naturliga, underbart :) Grattis.

Taggarna är mjuka och ligger liksom under huden när de föds. De reser sig efter förlossningen. Tur det, annars hade det nog blivit farligt smärtsamt för kottemamman :)
Carpe Diem
Är det vanligt att de får 4 ungar?
Sara
Ja de är olika från kull till kull men ja det är ganska vanligt.

Men du hade väl nyligen ytagit dig ann kottarna eller har jag fel?
Carpe Diem
ja det har jag men jag har ju och har haft kottar tidigare så ja är van.

Menade ingenting illa, trodde mig bara se ett inlägg om det på igelkott.ifokus ;)
Jag tycker de är bedårande, men jag är rädd att jag skulle skrattat mig fyrkantig om en taggig sak kom springandes över golvet. Och sedan skulle jag vara förbaskat rädd för att trampa på pyret, aj fot och aj kotte! Men oj vad jag skulle vilja träffa en :)
Carpe Diem

Naw de var söta. Men somsagt var, tur för kotte mamman att de inte föds med hårda taggar framme. :-)
Audiatur et altera pars
Hur lång tid efter födseln blir taggarna hårda?
hårda och hårda blir dom väl inte men dom är vassa. Dom reser sig efter ca 2 timmar.

Carpe Diem
rätt intressant att läsa, jag trodde oxå dom föddes helt tagglösa haha,
#17 hahahaha
Då har man lärt sig något nytt :D
Har man igelkott som husdyr i Sverige ?
Nydelig babyen var da, synes i hvert fall jeg. Hadde noen sånne i hagen der vi bodde da jeg var yngre. Om mamma var litt treg med å sette ut mat til dem, kom dem tøffende med matskåla helt bort til verandadøra.
Skjønne små skapninger.
#21, hahahahahaha, förlåt men jag tror knappast man vill ha ett stickande husdjur att gosa med ..
jag har i alla falll aldrig hört man har det som husdjur hehe.

Jo visst har man igelkottar som husdjur, men inte den vanliga som bor ute i naturen. Kika in på igelkott.ifokus=)

Det finns olika varianter av tamigelkottar. Den afrikanska pygméigelkotten är den vanligaste. Sen är det den här långörade egyptiska igelkotten.
De skiljer sig från våra vilda igelkottar och de får man naturligtvis inte plocka med sig in och ha som husdjur.
Igelkott.ifokus är jättebra sajt om man vill lära sig lite. Hänger där själv emellanåt. Otroligt sugen på en kotte men har inte de 20kvm2 som de kräver att hålla den på just nu.
Måste nog kolla in den där långörade igelkotten, den lät väldigt intressant.
#26, hur tusan håller du i den ?? sticks de inte ? hehehehe
hhahaha jo visst gör dom det, men man blir van. Jag mins att det tog en vecka för mig att lära hur man skall hålla.

#26: Naw, vad söt den är.
Audiatur et altera pars
#28, hade gått omkring alltid o sagt ajajajajajaj hahahaha
jag hade nog aldrig vant mig vid sånna nålar hahaha men visst är den söt de måtte jag säga hihi
#26 den var riktigt söt, fladdermus igelkott ;D
Jag har nästan fått för mig att när man håller dom blir det som med en spikmatta att alla taggar fördelas så man inte känner dom för de blir jämt fördelade.. kan ju ha fel ;P
#26 men!? Det där är ju en chinchilla med taggar ju! :D
Så fruktansvärt söt!
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#32 HAHAHAHAHA klockrent :P
Grattis till de söta små barnen! Och chinchillan iklädd spikmatta var ju helt bedårande!
Åhh jag tycker dom är så söta & fina, skulle gärna ha en liten kotte springandes här hemma! :) Haft mina funderingar på en faktiskt.
Men har en Tax & 2 illrar redan så det blir lite mycket
Utrolig søt.
Hva er en tax ?
#35, om jag inte har fel för mig är det en liten hund 
#35 #36 Ja det är en mindre hundras, för att vara exakt så är det en Normal Tax black & tan färgad.

Aahh, det er dev vi kaller dachs i norge.
#39 Men ohh vad söta gulliga små gotte barn!
Vill ha en liten kotte här hemma :D Men undrar om flocken på 3 tillåter det?? :/ Drömma kan man alltid hihi