Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1143 ggr
emelieaxelsson
0

Kliar, illern kliar?

Sen jag köpte min iller har jag börjat få lite bett, ser ut som myggbett, men jag är inte så säker på att det är det. min lilla tjej kliar sig rätt ofta hon med, kan det vara något hon har som smittar över till mig?

UlrikaD
0

Är det små röda kliande prickar du får? Det kan vara att du fått en allergisk reaktion mot henne. Det ger små röda kliande prickar i en del fall.

Kan ju naturligtvis vara att hon har någonting också typ löss men det är inte så vanligt. Illrar kliar sig ganska mycket, speciellt vid pälsbyte.

emelieaxelsson
0

njäe det ser precis ut som myggbett. men det är nog bara myggbett, hon kliar sig ju inte överdrivet ofta ändå :)

MimmieM
0

Om hon har små svarta prickar i pälsen som springer runt, då är det loppor och de biter även människor. Mina hade det, och de kliade sig varken mer eller mindre. Men jag var överfull av röda prickar som kliade något fruktansvärt.

Carpe Diem

emelieaxelsson
0

okej, jag ska hålla utkik efter svarta prickar!

HannaM
0

#4 Prova att kamma illern med en fin kam över ett vitt pappersark, då ser du om det drullar ut något svart på pappret

emelieaxelsson
0

Det ska jag göra, tack för tipset!

MimmieM
0

Jag har aldrig hört om en allergisk chock från pälsdjur som resulterar i röda utslag?

Carpe Diem

FerretCrow
0

#7 kan bara berätta att det är mycket vanligt. hela min familj är allergisk mot korthåriga katter och vi får röda kliande utslag om vi är med dom. jag får även liknande stora myggbett när jag tar i en häst

fridaas
0

#7 Jag håller med #8 att få röda kliande prickar likt myggbett är väldigt vanligt, jag får oxå det varje gång jag är i närheten av något jag är allergisk emot i djurväg..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

UlrikaD
0

#7 Tar jag i råttor tex så får jag röda prickar över hela armarna. Samma ifall en katt skulle slicka på mig. Små röda prickar som kliar så att man håller på att bli knäpp.

MimmieM
0

Haha, där ser man :) Har bara hört om rinnande/kliande ögon/näsa. Det där lät ju riktigt otrevligt.

Men har inte du katter UlrikaD, borde inte du vara sönderkliad vid det här laget? Era stackare, måste vara fasligt jobbigt.

Carpe Diem

FerretCrow
0

#11 ja det du skriver är ju dom vanligaste symptomen men sedan finns det fler =)

MimmieM
0

Jag och mina närmaste är glatt befriad ifrån allt vad allergier heter :) Lyckligt ovetande kan man kalla det. *peppar peppar*

Carpe Diem

UlrikaD
0

#11 Jo, jag har katter. Är ju också allergisk mot hö som är basfodret för chinchillorna.

Allergispruta en gång om året, allergitabletter dagligen och Bricanyl och Pulmicort vid behov….

MimmieM
0

Jösses, du måste ha klippkort och egen stol på apoteket vid det här laget :))

Carpe Diem

UlrikaD
0

#15 VIP-kund.Flört Jag är ju inte ensam om att vara allergisk mot mina husdjur. Finns ju många som käkar medicin dagligen för att kunna klara av det. Antingen dör man i förtid utav det, eller så dör man i förtid utav tristessen utan djur. Fritt val.

FerretCrow
0

samma här ullrika, jag tåler inte hund och katt men ändå har jag det. visst så ska hunden avlivas snart =( Men jag är super allergiskt mot häst och hö oxå ändå vill jag skaffa häst =) det går bara man vill. man får städa ofta och sedan även tvätta händerna efter man hållt på mycket med djuret och höet.