Råd om fortsatt behandling
Då min kastrerade illerhona visade symtom på brunst gjorde veterinären tester som visade på förhöjda värden av könshormon. Detta kan vad jag förstår vara orsakat av binjuretumör eller äggstocksrester. Ultraljudet visade inget och idag öppnade de upp henne, de hittade ingenting, inga äggstocksrester inga onormala binjurar.
Jag vet inte vad jag ska göra nu, känner mig hemsk som låtit henne bli opererad och att det inte gav resultat. Hon förstår ju inte att jag försöker hjälpa henne.
Ska hon bli kemsiskt kastrerad eller vad kan jag göra?
Snälla hjälp, behöver alla råd jag kan få så hon kan bli frisk.
Be a rainbow in someones cloud
Hade inte vett andra förslag på vad man kunde ge åt förhöjda könshormoner ?
Du ska inte ta på dig skulden att hon blivit kastrerad, för det e inget du kunde veta innan. Du gjorde vad du tyckte var bäst.
Dock har jag inga råd på din fråga men hoppas nån annan kan svara dig.

# 1 Veterinären kände att hon inte kunde göra mer än att öppna och se efter vad som var fel. Hon erbjöd sig att skriva remiss till en annan veterinär. Men jag vet inte vad nästa veterinär kan göra, vi har gjort så många tester och nu även operation, det känns som att medicin av något slag skulle kunna vara lösningen. Men är rädd att medicinen kanske kan leda till cancer i framtiden så jag vet verkligen inte vad jag ska göra :(
#2oj förstårr ditt dilemma, men vad rekommenderar din vett förutom de som redan är gjort o hänvisat dig till en annan ? Varför tror du hon skulle få cancer av medicin ?

# 3 Hon tycker att jag ska ge p-spruta eller något liknande men jag vet att det inte är bra för illerhonor, det har många biverkningar. Jag tror att hormonreglerande preparat kan ge ökat risk för cancer men är inte säker därför vill jag verkligen ha fakta och hjälp med mitt beslut.
Fast p-sprutorna brukar väl ge cancer i just livmoder osv. Kan ha fel dock.
Sara
#4, det vet jag tyvärr ingenting om så jag hoppas du kan få korrekt svar av nån kunnig. lycka till med henne
Har du testat att ringa Torkel Falk och få ett telefon tid med honom?? Kanske kan säga vad du ska göra åt det. Ring 042-202000 och be att få en telefontid till honom när du kommer fram i växlen. Dom har telefontider mellan 7:45 till 12:00 och mellan 13:00 och 15:00 måndag till fredag, om dom inte har inplanerade möten och liknande men då talar dom isåfall om det på en gång för dig.

# 7, veterinären jag var hos idag var kurskamrat med honom och hon sa att hon gärna skriver en remiss till honom. Han verkar vara det bästa alternativet, tack för numret och telefontiderna.
Mvh Susanna
Kanske en hormonblockerare som Suprelorin kan funka. En sånt litet implantat ska hålla ca 2 år på en iller.
Det är OK. Torkel är nog den i Sverige som kan mest vad gäller illern och dess sjukdomar och sådant. Tar alltid själv till honom om det är något med mina pälsar, men som tur är så har dom bara varit hon honom på sina årliga kontroller och vaccineringar. Så testa iallafall att ringa och få en tid, kanske kan han säga vad som ska göras.

# 9 ska prata med en veterinär på Hallands djursjukhus om han kan sätta in ett Suprelorin inplantat, annars ska jag boka tid hos Torkel Falk. Tror det är bästa lösningen.