Efter en sterilicering?
Jag undrar om ni fått en tratt att trä över eran iller efer en sterilicering?
Har gjort en sådan operation förut med en annan iller, men då fick jag ingen.
Nu är det ett måste att hon ska bära den i tio dagar och hon har stora problem med den.
Undrar över era erfarenheter?
Mvh Jessica
Det har jag aldrig haft på någon av mina illrar, vare sig på tjejerna eller killarna. Det har aldrig varit nödvändigt då dom inte har varit på sina sår. Och den är otymplig för ett så litet djur att ha på sig.
Jag har fått det men inte använt det. Ingen av mina illrar har pillat på sina kastrerings eller operationssår.
Ta av den och håll koll på henne i början, så hon inte är där och slickar.
Sara
Jag hade en hona som steriliserades (Vanja), från början fick hon ingen tratt för enligt vett så brydde sig inte illrar om de, men tyvärr fick jag erfara motsatsen då Jag vaknade av att hon höll på att förblöda, hon hade nämligen bitit av nästan alla stygn så det blev illfart till sjukan o sy om henne igen. Efter de så fick hon ha tratt men hade vi inte åkt in då så hade hon inte överlvet. Det är min erfarenhet.
Låter dom bli stygnen så är det okej att ha utan men så fort dom e där o kliar så sätt hellre på en tratt, bäst att ta de säkra före de osäkra enligt mig.
Kommer troligtvis få ha de även på Simon när det blir dags att kasterar honom. Vågar inte riskera samma sak en gång till alltså, för fy f*n va rädd jag blev.
Jag har aldrig haft tratt, det är så svårt att få den att stanna och de flesta bryr sig inte om såret heller. Hade jag vart i dina skor hade jag tagit bort den men haft noggrann uppsikt och hade hon börjat slicka/bita i såret hade tratten åkt på och så hade man fått fixa så att hon kan nå allt hon behöver trots tratten.
Paulina
Jag hade tratt på en av mina hanar då han råkade ut för komplikationer och höll på att dö av kasteringen. Men han lät tratten sitta på och såret läkte fint tror han förstod allvaret.
Fiona när hon kasterades så sydde dom invändigt och sedan limmande dom såret vilket gjorde att de tinte fanns några stygn att rycka i vilket var kalas.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
MIn iller Raffe kastrerades förra året och fick ha tratt på sig. Jag vågade inget annat än att låta den vara kvar,men det behövdes bara i en-två dagar. Dock han hade mkt svårt att få i sig sin mat från matskålen, så jag lät honom äta/dricka ur skålar med låg/ingen kant.
tyckte synd om honom, han var faktiskt groggy i 24 timmar efter operationen och med tratten kunde han inte ens komma över tröskeln.
stackaren
Under de 5 gånger som jag har kastrerat mina illrar så har mina illrar aldrig fått en tratt och det har aldrig heller varit aktuellt.
De har alla varit sydda men aldrig behövt tratt.
Däremot när Benjamin var opererad så fick han ha tratt då han drog bort sina stygn. Men då hade han svalt något som satt sig i halsen och magen.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Mina hanars kastreringssår varken syddes ellr limmades utan lämnades att läka själva så där fanns inga stygn att peta upp. Jag tror att en tratt är något man tar till om illern visar intresse för att pilla mycket på stygnen. Det är helt enkelt för meckigt att få den att sitta där den ska för att det ska vara värt det. Dom flesta illrar låter ändå såret vara idred.
Så olka det kan vara , alla mina 4 illrar var man tvungen att ha tratt på, ska bli spännande o se hur de blir för Simon hehe.
Vilket är egentligen bäst att använda, sånna stygn som ska tas av eller de som försvinner själv ? Eller är det strunt samma ? (hoppas det inte gör nått att jag lånar tråden)
#9 Jag tycker de funkade bra med dom stygnen som försvann av sig själv. Men i fortsättningen kommer jag inte att kastera någon iller på det gamla sättet utan jag kommer chippa dom istället!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
#10, okej, men det räckte väl inte att man bara gjorde de en gång ?
#11 Nje du får ju göra om det ett chip beräknas ju hålla ca 1½ år vissa säger längre andra kortare tid. Men när chippet tar slut kan man ju bara sätta in ett nytt chip igen :)
#12, tar slut ? Vad kostar det att chippa ? Var sätter man de ?
#13 för att inte kapa tråden mer så sök på Suprelorin här på forumet kommer du få massa bra info :)
#14, ok sorry..