Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1578 ggr
mandariiin
0

veterinär besök

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

började dagen med att bli väckt kl 10:30 utav hunden som behövde gå på promenad. väl upp och ute så var jag faktist på väldigt bar humör pga det väldigt fina vädret.

inne igen och fixa en massa med en beställning på lösdreads som måste bli klara. bråkade lite med löshåret och det kändes som om det aldrig blev klart.

sambon fick frukost/lunch på sängen vid 14 tiden. toast och o'boy, mums.

iväg till vetrinären där jag hade bokat tid för vaccinering på Nova, och en koll på Lyssa eftersom jag reagerade för ett tag sen på att hennes vulva är svullen, även fast hon är kastrerad för ca 3 år sen.

Nova vaccinerades och vägdes (680g). allt gick jätte bra och hon var ganska lugn. ska tillbax om 6 månader då hon ska få yttligare en vaccinering eftersom hon inte har fått några tidigare.

Lyssa fick sen komma fram och knata runt lite på undersöknings bordet. även hon vägdes (650g) och vet. lyssnade på hjärta. vet. kikade på vulvan, och höll med om att det inte var normalt, även om det bara är en väldigt liten svullnad. hon sprang ut och letade fram allt för ett blod prov. kom sen tillbax, och stack Lyssa en gång i ena trampdynan för att få lite blod. men det gick inte. håmta en lite större nål och peta ett litet hål i andra trampdynan, och där kom det ut en liten droppe blod till slut.

diagnos insulinom

hennes värde var 3,1. det ska vara över 3,4 för att räknas som frisk.

vet.förklarade vad det var och hur det funkar och vad alternativen är. det stod bara still i huvudet på mej. det jag kommer ihåg var att det går att operera, men jag vet sen innan att det oftast är ganska onödigt då tumören kommer tillbax i de flesta fallen. sen går det att ge kortison. jag valde medicinering. har igentligen ingen aning om varför. men det kändes bäst.

har nu hämtat ut medicinen på apoteket. ska ge 1/4 tablett/dag till en början. ska tillbax i augusti för att vaccinera Lyssa, och se om hennes värden har försämrats.

hon är fortfarande pigg och man märker inte alls något på hennes beteende. det är bara den svullna vulvan som visar något. och den är ju mindre än en ärta…..

jag hoppas bara att hon tycker själv att hon har haft ett bra liv hos mej än så länge, och att hennes sista tid blir bra här hemma. trodde aldrig att den här dagen skulle komma då man åker till vet. och får en riktig diagnos på sitt djur, en del av sitt liv. man läser om det i olika trådar och känner med den familjen/ägaren/djuret. men man inser aldrig att det kan hända en själv…

kan någon förklara lite enkelt hur det fungerar med insulinom hos illrar? är det något speciellt jag ska tänka på när det gäller mat och liknande? hur länge kan en iller leva med insulinom? är det värt att operera, eller är det bättre med medicinering?

hjälp mej gärna med lite info om hur jag fixar detta på bästa sätt.

UlrikaD
0

Vad tråkigt att höra om Lyssa. Men fördelen är att du nu har upptäckt det. Vad jag har hört så är det många illrar som levt med insulinom i många år. Har haft turen att klara mig men det är många här inne som har iller som har haft eller har insulinom som säkert kommer att gå in och svara dig.

Men jag reagerade på en annan sak. Du ska inte behöva vaccinera Nova igen om 6 mån även fast hon aldrig varit vaccinerad förr. Med Febrivac Dist räcker en vaccinering om året vare sig de fått vaccin för ett år sedan eller aldrig någonsin.

mandariiin
0

#1 är du säker angående vaccineringen? för jag har för mej att jag har läst någon gång tidigare om att dom vaccineras så om dom aldrig tidigare har vaccinerats. därför reagerade jag inte när vet. sa det. hon är ju ändå två år nu. så hon har ju inget skydd alls i kroppen, så som valpar kan ha om mamman är vaccinerad t.ex. så man "dubbel vaccinerar" bara för att få upp det skyddet i kroppen. men jag kan vara lite vilse…. så rätta mej gärna om jag + vet. har fel.

Loveferrets
0

Hej, alltid tråkigt att få en sån prognos. kan berätta lite om Mira jag hade tidigare, hon fick sin diagnos för lite drygt 2 år sen, hon opererades dock men fick ändå äta prednesilon för att dom var osäkra på ifall dom fick bort allt, inte alltid dom ser det nämligen, hon levde o mådde bra i drygt 2 år, hon fick en halv tablett varannan dag från början till slut. Det var dock inte hennes insulinom som hon fick avlivas utav utan det var andra orsaker. Illrar brukar leva 1-2 år när de fått denna diagnos kanske t.o.m. längre. Det är bra att åka in med jämna mellanrum för att kolla deras värde.

UlrikaD
0

#2 Det är vad jag har fått höra iallafall i samband med omplaceringar osv. Får se vad andra människor säger, andra kanske har hört nåt annat.

Aviendha
0

#2 SÅ var det kanske med det gamla vaccinet, minns inte på strående höftkula, men med det nya räcker en dos i ett år, oavsett om illern är vaccinerad sedan innan eller inte.

Trist med diagnosen! Men som sagt, du har upptäckt det och kan därför göra något åt det och förhoppningsvis har ni en lång tid framför er än tillsammans.

Jag har haft en insulinomiller, och det främsta tipset jag kan ge nu rakt av (lite virrig för tillfället) är den artikel som ceciliaolucifer har skrivit om just insulinom. Den tar upp mycket och är lättöverskådlig, så börja där!

Lycka till!

mandariiin
0

#5 då ska jag ringa vet. och se vad hon säger om vaccineringen.

#6 tack för länken!

Loveferrets
0

#7 Jag tycker personligen att du inte bör operera, det är inte frågan om, om dom får tillbaka men när, det var vad veterinären sa till mig och det är jättesvårt att få bort allt i alla fall. Naturligtvis får du göra vad du tycker för du känner din iller bäst.

Jag hoppas länken kan ge dig all information du behöver för den är mycket lärorik. Lycka till.

mandariiin
0

#8 jo, jag vet att den "alltid" kommer tillbax även om man opererar. men frågan är om man vill utsätta illern för en operation. men det som är största frågan är hur mycket en operation kan förlänga livstiden jämfört med bara medicinering….. det är därför jag överväger en operation. men jag ska börj amed endast medicinering och se hur jag gör sen….

Loveferrets
0

"9, jag vet inte nu men jag tror ju inte att en operation förlänger livet mer än om man "bara" medicinerar därför tycker jag det är dumt att utsätta illern för det men som sagt så är jag inte säker. Hör med veterinären vad han/hon tror om det. Den veterinär jag hade heter Maj-Britt E Larsen och finns på djursjukhuset i helsingborg, hon är expert på tumörer.

Ceciliaolucifer
0

Jag beklagar diagnosen, men jag säger som alla andra. Vilken tur att det upptäcktes innan hon visade fler symtom på att vara sjuk.

Jag kan svara lite snabbt eftersom jag själv har haft en iller med Insulinom.

Det jag reagerade på var vaccinationen, för det behövs bara en spruta med det nya vaccinet. Det gamla behövde man två till, och det finns inte kvar på marknaden längre.

Sen att dom valde att sticka henne i tassen känns inte speciellt sjyst då det gör väldigt ont på dom. Då är det bättre att ta blod ifrån en ven i halsen. Vilken veterinär gick du till?

Om du bor i sthlm så rekommenderar jag Roslagstull starkt då det finns en illerkunnig veterinär som heter Gunnel Andersson som är toppen.

Hade din tös fastat innan blodprovet togs?

Det var ingen som pratade med dig om att göra en hormonpanel?

Måste iväg till skolan nu, men skriver mer sen.

Lycka till :)

Saga85
0

Beklagar beskedet! Men som sagt - ju tidigare i sjukdomsförloppet man får reda på det, desto bättre. Huruvida du ska/vill operera är det i slutändan du (med hjälp av din veterinär) som kan besluta. Lycka till, och hoppas medicinen fungerar bra Kyss

Ville veterinären inte dubbelkolla värdet genom ytterligare ett blodprov?

Vad har du för styrka på tabletterna? Är det Prednisolon 2,5 mg? Jag har själv en insulinomiller här hemma som hade samma glukosvärde som Lyssa, och hon fick börja på 1/3 tablett två gånger/dag.

#11 Är det inte lite bökigt att ta i halsen? Veterinären här i Göteborg tog det istället på ena frambenet.

Aviendha
0

#12 Det kan gå, men ger man en gnutta gas före så går det finemang, tror dessutom att det är lättare att få ut blodet där.

mandariiin
0

#11 jag gick till sundbybergs  vetrinär klinik. hon är väldigt duktig och kunnig där. och priserna är okay.
jag har tidigare varit på roslagstull, men det kändes inte riktigt bra där. därför kollade jag runt efter andra ställen.

Lyssa hade inte fastat innan vi tog blodprovet.

vad är en hormonpanel?

mandariiin
0

#12 jag ska tillbax i augusti för att ta nya prover för att se om det är bättre/sämre/oförändrat.

hon får nu Prednisolon 2,5 mg, 1/4 tablett varje dag.

Aviendha
0

Har ni bara tagit ett glukostest? När Chade visade lite lågt första gången, ofastad, så tog de ett till bara för att vara säker på att det inte var någon tillfällig svacka, men det bekräftades senare.

En hormonpanel tar lite längre tid att få resultaten ifrån, men kan ge hint om det finns fler "problem", så det kan vara värt att kolla med.

HannaM
0

Vill du ha en annan bra veterinär i stockholm som kan iller så finns ju alltid marianne på mälarens smådjursklinik och även upplands väsby fast dom har jag egentlgien ingen erfarenhet av

Saga85
0

#15 Jag menade mer två tester redan nu, innan man börjar på medicin, för att (som sagt) utesluta att det bara var en tillfällighet. Själv tog jag två tester med några dagars mellanrum - 3,4 (utan fasta) och 3,1 (med fasta), medicin efter andra gången och sedan återbesök efter en månad (ville veterinären, tyvärr blev det två månader).

Hur är det egentligen med medicin - vad är en vanlig dos? Tänkte eftersom Lyssa och Maja låg på samma glukosvärde, men att min Maja har mer än dubbel daglig dos?

Aviendha
0

#18 Jag vet inte, men chade fick en halv tablett. Dock är jag osäker på hur många gram tabletten var på, men jag antar/tror det var samma, men jag kan ju minnas fel nu, det var två år sedan..

LiindaH
0

Hoppas att allt löser sig för er.
Åh att det blir bättre.

// Liinda

Loveferrets
0

Jag fick oxå åka in med jämna mellanrum för att kolla värdet innan hon fick sin medicin.

mandariiin
0

kanske borde få in henne på yttligare ett test för att se vad det visar….

och en hormonpanel låter ju inte tokigt. inte ett glukos test heller….

annika, veterinären komem rursprungligen från upplands väsby kliniken. men jag har oxå hör att mälardalens är väldigt bra. ringde och pratade med roslagstull idag för att bara kolla läget och se vad dom hade att säga och vad dom hade för info att ge. men han jag pratade med var väldigt noncalant och hakade bara upp sej på att dom inte hade någon journal på Lyssa, så han kunde inte säga något. men dom frågorna jag hade rörde inte just henne, utan generellt hur/vad man brukar göra och testa när det gäller insulinom. blev så irriterad på honom och insåg yttligare en gång varför jag inte gick dit senast.

Aviendha
0

#22 Glukostest har du redan tagit ;) Det är det som är lågt när de har insulinom.

mandariiin
0

jaha, var det alltså det jag gjorde… haha. vilken koll jag har….

men då är det alltså ett till glukos test som borde tas? och en hormonpanel. vad är det?

HannaM
0

Det var ett glukostest dom gjorde i tassen=)

Var hon fastad när provet togs eller hade hon nyligen ätit? Det brukar kunna vara rätt stor skillnad där nämligen.

Vilken typ av information var du ute efter på roslagstull? Det är nog rätt vanligt att dom inte kan säga så mycket utan att veta hur situationen ser ut men om du frågade rent allmänt om diagnosen i stort borde dom ju kunnat svara. Hur som helst är det väl Gunnel där som är bäst på iller.

HannaM
0

hormonpanel kollar läget med hormonerna i kroppen… det vanlgiaste man letar efter är väl binjuretumörer vilket inte är helt osannolikt i lyssas fall eftersom vulvan är uppsvullen och det är ett tecken på binjuretumörer. Kan helt klart vara bra att göra ett sådant test för att utesluta binjuretumörer. Har nämligen aldrig hört talas om att vulvan skulle svullna i samband med insulinom.

Saga85
0

#24 Be om att få komma in och göra ytterligare ett glukostest, för säkerhets skull. Risken är väl tyvärr stor att hon faktiskt har insulinom, men det är ju alltid bra att ha något att jämföra med. Jag vill inte ge en förhoppning om att allt egentligen är bra, men om det skulle vara en tillfällighet att glukosvärdet var lågt just den dagen kan det vara bra att veta. Liksom det kan vara bra att veta om det skulle visa sig lägre om Lyssa har fått fasta några timmar innan testet.

mandariiin
0

Hon hade haft fri tillgång till mat/vatten innan hon testades.

Jag frågade lite rent allänt vad det innebar med insulinom, hur det går till, från början till slut i ren allmänhet, just med foder, vilka tester som borde göras, om dom ska äta innan eller fasta, vad dom anser om operation/medicinering. helt enkelt allmänan frågor. det svar jag fick var att insulinom är ungefär som diabetes. och sen hänger resten på djurets värde/ålder/skick. men jag tycker att även om han inte har tillgång till Lyssas journal så borde han väl kunan ge lite info om vad sjukdomen innebär, vilka tester som borde göras m.m. men han verkade inte alls intresserad utav att prata med mej ens.

Loveferrets
0

#28, mycke dålig stil o de skulle du sagt till honom oxå.

Saga85
0

Tråkigt att han inte var angelägen om att ge råd. Du kanske kan testa att ringa Blå Stjärnan i Göteborg också? Exotiska smådjursavdelningen ska ha "rådgivning och tidsbokning" mellan 11-12 på vardagar - telefon 031-653515. Kanske är de mer tillmötesgående?

Angående mat så är det ju extra viktigt med kvaliten på fodret. Så mycket animaliskt som möjligt. Själv slutade jag t.o.m. att ge kattgodis när jag fick diagnosen. Numer är det endast Vitalin, kycklingvinge, äggula och lite olja som gäller. Jag kanske är hård, men vill inte riskera något onödigt grönt.

Saga85
0

Vatten ska hon f.ö. ha fri tillgång till - det är endast maten man tar bort ca 4 timmar innan det är dags för blodprovet.

mandariiin
0

men då kanske jag ska få in henne på yttligar eett test, men fasta henne innan.

men funkar det då att variera med BARF och Orijen? det är det som matas med nu.

hon fick sin första medicin idag. funkade jätte bra att krossa och blanda med vetegrodds olja. dom andra små lurvarna blev väldigt fundersamma på varför Lyssa fick sån lyx frukost. hehe.

HannaM
0

Hur är det med att fasta om illern redan har lågt blodsocker? Kan man fasta lika länge då?

Saga85
0

#33 Bra fråga. Bo Runsten på Blå Stjärnan ville att jag skulle fasta Maja i 3-4 timmar inför andra blodprovet trots att hon hade haft 3,4 första gången. Och jag litar på honom även om jag var lite tveksam först.

HannaM
0

Tja har man koll är det kanske ingen fara.

Ceciliaolucifer
0

Om jag visste att jag hade en iller med Insulinom så skulle jag aldrig låta den illern fasta. Speciellt inte om glykosvärdet redan var lågt vid första testet då illern haft tillgång till mat.

Man vet när dosen är lagom, för det ser man på dom. Medicinen gör dom så mkt piggare, och känner man inte att den har effekt så får man öka lite. Det brukar vara ganska lika doser man ordinerar till insulinomillrarna då man ofta räknar på deras vikt. Sen beror det också på hur starka biverkningar dom får, och om dom mår mkt illa utav tabletterna.

mandariiin
0

jag har märkt att Lyssa sover väldigt mycket nu… kan det vara pga insulinomet, medicinen, elle rär dte så enkelt att hon bara är påverkad utav värmen?

sarae
0

Det kasnke nämns något ovan i tråden om det, men då har jag missat det…. har ni konstaterat varför hon hade svullen vulva? (för det var hon som hade det va?)

mandariiin
0

nope, vet. trodde att det kunde bero på kortisonet hon hade/inte hade i kroppen pga insulinomet. jag vet inet riktigt… komme rinte ihåg mycket från vet. besöket förutom ordet insulinom och 3,1 som värde.

sarae
0

#39 hmm.. märkligt. svullen vulva på en kastrerad hona brukar bero på antingen ovarierester eller binjuretumörer. om hon variit kastrerad länge är binjuretumörer min första gissning tyvärr. kan även oxå förklara tröttheten.

mandariiin
0

jo, jag hörde det förut oxå att det kunde vara binjuretumör. men jag tänkte ta tag  i allt detta så snart som möjligt, eftersom jag har haft fullt upp med allt senaste veckan, och det var i måndags jag var hos vet och fick "diagnosen". så jag har helt enkelt int ehunnit kolla upp något mer än….

men jag tänkte även leta upp någon annan vet och se vad dom säger om det hela.

sarae
0

#41 fullt förståeligt.. undrade bara om ni fått nån föklarimg till det ;)

Om du bor i stockholmstrakten så har du gunnel på roslagstull och marianne på mälarens smådjursklinik.. som är väldigt kunniga på iller ,)

mandariiin
0

jo, jag tänkte ta kontakt med marianne, då jag har dålig erfarenhet utav roslagstull. (och dom har hutlösa priser!)

annars funderade jag på väsby. dom ska tydligen oxå vara bra.

sarae
0

har aldrig vart där själv men av vad jag har hört så är marianne riktigt bra, och billig ;)

HannaM
0

Jag gillar marianne=) Polikliniken är dessutom halva mot roslagstull…

mandariiin
0

polikliniken?

HannaM
0

ja avgiften du betalar för att gå innanför dörren

mandariiin
0

jag tror jag har sovit för lite, jag förstår inte alls…. Skrikandes

HannaM
0

Grundavgiften som alla veterinärer jag varit hos tar kallas för poliklinikavgift. Det är summan dom tar för att man kommer dit mer eller mindre, ovanpå det tillkommer undersökningar och receptavgifter och sånt.

mandariiin
0

aha! nu är jag med. haha

HannaM
0

Så bra=) På roslagstull är den typ 550 och på mälarens var den 270 när jag var där senast

mandariiin
0

oj, det var en väldigt skillnad! men jag ska helt klart ringa dit och se vad dom säger iaf.

Ceciliaolucifer
0

# 37 Man kan bli väldigt trött av den här medicinen och så kan det vara i början. Annars om det inte går över så kan det vara för högdos hon går på. Om du läser om biverkningar så finns det en hel del, och det är tyvärr nackdelen. Men när du säger trött, är det trött som i slö? eller trött som i trött? Om hon verkar slö kan du ge henne ngt sött, typ honung om du har och om hon kvicknar till så har hon haft ett för lågt blodsocker.

Fanns den här tröttheten innan ni började med medicinen?

Jag anser att medicinens biverkningar ska inte vara värre än sjukdomen i sig. Men det är en svår balansgång Obestämd

mandariiin
0

hon är inte slö, för när hon väl är vaken så är hon pigg och studsar runt lika mycket som hon alltid gjort. men det är mest det att hon sover mer än vanligt. men jag tänkte att det kan vara pga utav värmen som har varit. tänkte inte så mycket på det innan medicineringen. så jag har lite svårt att jämföra.

ska försöka ringa och få tag på marianne och se vad hon säger :)

Madde
0

#51: I örebro har vi ingen grundavgift som jag har fattat det.

Jag var in med 2 illrar för att tömma analsäckarna och tror det gick på max 250kr för det hela. Då var det tänkt att jag bara skulle ta 1 iller men sa att jag tog med en extra när jag kom dit. Och det var aldrig något problem.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

mandariiin
0

oj, billigt!

ringde iaf till mälardalen nu. ochd et är tydligen väldigt svårt att få tag på marianne. då hon jobbar typ samtidigt som jag jobbar, och jag har ingens om helst möjlighet att pratta i telefon på jobbet.

mandariiin
0

idag fick jag tag på marianne till slut!

ska in med Lyssa kl 8 på torsdag morgon. då ska hon opereras direkt för både insulinom och binjuretumör. marianne sa att det bara kändes dumt att ta prover på Lyssa, för att sen behöva vänta 2-3 veckor på svar när hon redan har tagit blodsockervärdes provet. och hade svullen vulva, som är ett så tydligt tecken på binjuretumör. så hon ville operera på en gång.

har även pratat med agria angående direkt reglering. så det ska nog ordnas i förväg. så man slipper lägag alla sina hyres pengar m.m. på en operation.

jag hoppas verkligen att det kommer gå bra med Lyssa nu. man märker redan en väldigt skillnad på henne. psykiskt så är hon som alltid. men hon har rasat så enormt i vikt! Nova som var min minsting på 680g, hon räknas som fet om man jämför med Lyssa…. jobbigt att man ser en sån förändring så snabbt. även om det kan bero mycket på medicinen.

är det någon som vet om man ska låta Lyssa fasta innan operation? glömde fråga marianne. och hon som svarade när jag ringde igen visste inte, hon skulel försöka få tag på marianne. men jag tänkte om någon annan visste…?

Aviendha
0

Direktregleringen kan man ju inte fixa i föreväg, det är först när man hämtar ut djuret och den totala summan är uträknad som den skickas iväg för direktreglering, så du lägger "bara" ut "din del" av kostnaden då ist för att lägga ut hela summan och få tillbaka i efterhand.

De gånger jag sövt så har de velat ha dem fastade, men det kan ju bero på vilken orsak man är inne för. Å andra sidan så har damen insulinom och fastning är inte det mest optimala då. Tycker du får fortsätta ringa helt enkelt.

mandariiin
0

jo, det var precis det jag funderade på angående fastan…..

ska försöka få ordning påd et där med direkt regleringen. :)

HannaM
0

Ska du till mälarens smådjursklinik så säger du bara till i receptionen när du kommer att du vill direktreglera så ordnar dom det. Den enda gången det krånglat i kontakten med agria från dom så lät dom mig betala på faktura så jag skulle slippa betala hela summan och sen få tillbaka pengar. Det kommer lösa sig alldeles galant, veterinärmottagningar brukar ha bra koll på direktreglering.

mandariiin
0

va bra, för jag var väldigt bortvirrad i telefon när agria förklarade. men jag antog att marianne had elite koll på det där ;)

mandariiin
0

kl 8 i morse lämnades Lyssa av på Mälarens smådjurs klinik. Träffade då Marianne som kollade och klämde på Lyssa. vägde henne oxå. det var ca 3 veckor sen hon tog provet för insulinom. då vägde hon 650g. idag vägde hon 580g.

efter att ha pratat lite med Marianne, så åkte jag sen vidare till jobbet. ont i magen hela dagen.

kl 15 ungefär ringer mobilen. då är det Marianne som ska berätat att operationen har gått helt perfekt! Lyssas vänstra binjure är nu helt borttagen. den högra var helt frisk. insulinomet hade gått att ta bort utan problem. så nu är hon som vilken frisk iller som helst! lite sliten efter sövning/operation, men allt känns så underbart!

tack för tips om marianne!

Loveferrets
0

#62, grattis för en lyckad operation, så skönt när man hör att det gått bra!!!, Bara en fråga, är dom helt säkra på att all insulinom försvunnit ? När Mira opererades så sa dom att det oftast alltid fanns nått kvar som dock var så litet som man inte kunde se det så det var inte frågan om,,, om hon skulle få tillbaka det, men när, så därför undrar jag om det var detsamma för din älskling ?. (Hoppas du inte tar illa vid dig av min fråga) kram.

mandariiin
0

enligt marianne så hade hon tagit bort all insulinom. så hon levde nu med lika stor risk för att få det igen som en iller som aldrig haft det. :)

Madde
0

Åh vad skönt att operationen gick bra. =)) Skönt att veta att det finns illerkunniga veterinärer ute i sverige. =)

Hoppas på en snabb tillfrisknad nu. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Loveferrets
0

#64, jaha okej, så då behöver hon inte äta prednesilon heller ? med andra ord var inte min vett lika bra i så fall, men underbart att höra att Lyssa e helt frisk, super,

Faxlin
0

Underbar läsning i denna tråd. Sådana här trådar gör en glad.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jennsan
0

Grattis till en lyckad operation! Jag är så glad för eran skull! Glad

mandariiin
0

tack :)

nej, ingen mer medicin för Lyssa. ska trappa ner cortison pillrena sakta, för att sen sluta helt. jätte skönt!

Sara
0

Så skönt!

Sara

Loveferrets
0

#69, men så skönt, härligt när det slutar bra.

HannaM
0

Jag är inte så jätteinsatt i insulinom men jag har för mig att tumörerna kan vara så små att dom knappt är synbara så jag är förvånad över att en veterinär kan lova att precis allt är borta.

Loveferrets
0

#72, det var just så min vett menade, allt som oftast så sitter det nått litet litet kvar som är omöjligt att se, därav går det heller inte ta bort allt. Därför var oxå risken stor att illern skulle få tillbaks det igen. Men är det så som mandariins vett sa så får man ju tro på de.

mandariiin
0

det var marianne thorvall som opererade, och hon är ju väldigt insatt i just illrar. det hon förklarade var att just Lyssas insulinom var väldigt tydlig, så det var lätt att få bort den. så enligt henne så hade Lyssa lika stor risk att få det igenom som vilken annan iller som inte haft det tidigare. samma sak gällande binjure tumören.

sen självklart så kan det alltid bli missar. men jag håller tummarna nu för att marianne verkligen lyckades :)

HannaM
0

Just därför att det var marianne så var jag så fundersam över att hon sa det, men å andra sidan så har jag faktiskt inte sett insulinomtimörer hos iller så jag kan ju egentlgien inte säga något, kanske går dom alltid att se.

Ceciliaolucifer
0

Tigerns insulinomtumör var en enda stor, ca 1 cm i diameter om jag minns rätt. Men risk för återfall finns ju alltid.

Loveferrets
0

Det är inte alla ggr man kan se allt, i vissa fall är det kanske möjligt men det får någon annan svara på dock tycker jag det är konstigt då tumörer kan vara väldigt smått men vi får ju tro att Marianne talar sanning hehe.

HannaM
0

Jepp=) Vi litar på veterinräen och är glada att operationen gick bra och önskar Lyssa ett långt och bra liv!

Loveferrets
0

#78, precis det viktigaste är att Lyssa är frisk och kommer leva lääääääääääääääääääääääääänge .

mandariiin
0

risk för återfall finns ju jämt som cecilia skriver. och vissa gånger har man tur, då risken är på samma nivå som för en iller som aldrig fått insulinom tidigare. och så som jag förstod det så är Lyssa på den nivån nu :)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.