iller på tv
Ikväll på djurräddarna på tv4+ ska det vara en iller med. Programmet börjar 21.00 för er som är intresserade =).
Mvh Jenny

Återigen så är illrar tydligen gnagare!!
#1 Va, den biten missade jag!
Paulina

åh, jag missade hela programmet :(
kan man se det på internet, typ i nått play program.
Att illrar kan vara så hatade. Alla ska kastreras i Nya Zeeland så de utrotas…. Det krävs dessutom tydligen tillstånd där för att ha iller 
Mvh Jenny

#4 Tyvärr jag har kollat och jag kan ialla fall inte hitta så att man kan se det. :(
jag missa de tyvärr
#5 Ja, de vill att den förvildade populationen ska utrotas, vilket jag kan förstå. Illern ingår inte i deras naturliga djurbestånd, vilket gör att de djur som finns inte är anpassade för att kunna klara sig undan dem. Rävar, illrar och andra införda rovdjur dödar tyvärr väldigt många utrotningshotade arter där, arter som inte finns på andra ställen, så jag kan inte klandra dem för synsättet.
Paulina
#8 Men enligt deras lag får inte upphittade tamillrar omplaceras. Hittar man inte ägaren så ska de avlivas
Mvh Jenny
#9 Ja, så kan det vara men det kan ha ett samband med att de vill bevara den artrikedom de faktiskt har de med. De avvaktade ju med denna iller för att den var steriliserad och då antagligen har en ägare. Hade det vart en förvildad så är det inte riktigt rätt att sätta den i ett hem heller, och risken är ju att den blir utsläppt igen.
Paulina
Sant, men ändå trisst….
Mvh Jenny
Själv tycker jag att det är riktigt trist att ex bryggödlan håller på att dö ut där, samt att folk är så dumma att de släpper ut illrar de inte vill ha. Iofs rymmer några säkert men ändå. Man kan ju ha iller med tillstånd där så jag tycker inte att det är supertrist.
Paulina
nån som vet om de kommer i repris eller om man kan se de på webbtv ? har letat men hittar inte nånstans.
#13 Av vad jag kan hitta finns den inte i tv4's utbud av webbtv, och repris hittar jag inte heller något om. Men det var inte mycket man såg av illern heller så det är ju inte världens förlust kanske.
Paulina
#14, kollade oxå där men fann som sagt inget heller, nä det är väl ingen större risk att dessa härliga djur visas för mycket 
Nya Zeeland (och Australien med för den delen) har ju väldigt strikta krav på vad som får och inte får finnas i landet. De är ju såpass isolerade och förändringar i växt- och djurliv kan ju få ödesdigra konsekvenser för de inhemska arterna.
Om de förbjuder folk att föra in frukt, grönt, jord (…) och dylikt så kan jag mer än väl förstå att de inte vill ha illrar etablerade där.
Och nej, jag såg inte programmet 
_No way! Yes way!

#16 Samma på Island. De är också väldigt strikta med vad som får föras in och inte. Tex så får en Islandshäst som lämnat Island oavsett inte komma tillbaks.