vad ska jag göra??
hej har som sakt en liten göran som är fem månader han har nafsat lite när han har lekt men jag har försökt att ta honom i nackskinnet och säga fy tills han jäspar sen släpper jag ner honnom och då börjar det ingen.. och nu har han börjat att bita skithårt när han busar det är på lek men jag moste ju få bukt på detta men hur?

gå till en hälsokost affär, köt tea tree oil och gnid in på händer och fötter, när han biter så får han i sig oljan och kommer inte gilla det! om han inte är som roxxy o blir galen och älskar det, men det tror jag inte =P Annars så kan du göra som man gör på schäfrar, trycker ner honom i marken tills han slutar röra på sig och sedan tar du upp honom o fortsätter att kela, det gjorde chrille med roxxy och nu e hon hellungn! bara nafsas lite ibland men då vill hon oftast ner eller ska kissa =)
tea tree olja kan i värsta fall ge djuret svåra skador då dom inte tål det! Dessa djur är mycket känsliga för eteriska oljor!!! Det är vad jag har läst på en sida om tea tree oljan då jag själv hört om folk som använt det! Gör inte det!
Jag förespråkar timeout-bur. Spelar ha upp sig för mycket så stäng in honm i en transportbur i 10 minuter eller tills han slutat riva/bita på gallret.
kan även meddela att jag var villig att ge upp när Pegasus var liten för han var asjobbig! men jag tjatade och tjatade och rätt var det var så hade jag inget monster hemma! jag hade en gosegris som var hur snäll som helst!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ett annat tips (ahar aldrig provat själv men hört av en annan) är att köpa citron droppar på flaska och droppa på t.ex en tops, och när illern biter kör man snabbt in den i munnen. Det smakar skunk och man får snabbt illern på andra tankar…..kan vara värt att testa om inget annat funkar…är relativt säker på att det även är ofarligt för illern så länge den inte får i ögonen eller får i sig aldeles för mycket
Anledningen till att han börjat bita hårdare är för han nog har kommit in i trotts åldern. Det går över, men fortsätt att vara konsekvent så är han snat sig själv igen
Min kille va innen i just detta trotts..Då va d bara att nypa till i nackskinnet & sen släppte ja ner honom & inte titta åt hans håll..Gick över ganska snabbt då han märkte att mamma inte ville leka mer..=) Stora sonen gjorde ungefär d samma,fast han klättra upp i sin våningssäng,& Snagge satt & kolla & ville att han skulle komma ner & leka..=) Så ett par dar va riktigt tuffa..då han &sså fick för sig att gå på sidan om lådan… Men som sarae skriver: Va konsikvent!..=) Lycka till..=) KramKram Nathalie

#2 då ber jag om ursäkt för mitt förslag, fick själv förslaget när jag skaffade min andra iller och andvände det flitigt då hon inte vill sluta bitas. Men är det skadligt så ska jag inte ge förslaget till någon mer! jossan, har du en länk eller information ang. tee tree oil där det står att det är farligt eller inte bra så kan du vara gullig och lägga upp den här på forumet? Kan vara bra så att det kommer ut ordentligt 
Här kommer tråden från Illersverige när jag tog upp det där lite snabbt. http://www.rissanens.com/forum/viewtopic.php?t=2746&highlight=tea+tree Där finns även en länk till en sida om tea tree-oljan.
kan orsaka förlamning och inte koma som jag skrev.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Kentucky högg mig för hon var rädd och osäker, jag använde en handske på ena handen bara så jag kunde ta i henne utan att hon kände att jag var orolig för min fingrar. Hade handske nån vecka, och under tiden blev hon mer självsäker och orädd, som en valp ska vara kom fram och ville bus aistället för att springa å gömma sig, sen jag slutade med handsken har hon inte bitit mig en enda gång. Så under de veckorna behövde jag inte bestraffa henne en enda gång, vilket bara skulle gjort henne ännu mer osäker. Utan lekte bara med henne, gav henne godis och gosade. Nu är hon helt underbar :)

Vi har använt samma metod som du beskriver, men efter hon gäspade fortsatte vi hålla i henne tills hon slappnade av. Du kanske också gör så, men jag måste ändå nämna det ifall du inte gör det :) Alltså, inte hålla i nackskinnet, utan bara hålla i illern!
Släpper man illern direkt efter den gäspar eller suckar, så har den ändå vunnit (för antagligen har han/hon försökt sprattla sig ner).. det ska vara på ditt villkor du släpper ner honom igen! Så fort du ser att Göran slappnar av och finner sig i att du vunnit och har tänkt hålla i honom en stund så kan du släppa ner honom igen, och då ska han inte återvända till dina fötter/händer för att bitas igen, då vann du inte.. om han gör annat när du släpper ner honom ska det nog vara okej :)
Bifogar en bild där aiia slappnar av efter en bitning.. hon ser inte så nöjd ut, lilla vännen :P