Sanningen bakom Thea & Nova!
Ikväll uppdagades sanningen bakom Thea & Nova. Till viss del blir jag lättad men mest förbannad! Daniel som påstod att han hittade flickorna var i själva verket ägare till Lisa & Blanco. Han försökte tidigare iår omplacera Lisa & Blanco men uppenbarligen inte hittat något nytt hem. Daniel har lurat en hel värld, krossat många hjärtan och trampat åtminstonde på min själ.
Oavsett sanningen så ångrar jag ingenting gällande all tid och angegemang jag gav Lisa & Blanco. Som för övrigt är 3 & 6 år gamla. Det finns även en stamtavla på en utav flickorna.
Manne & Sofie kollade igenom gamla mail. När dem letade iller från början så svarade dem på en omplacering annons. Dvs Thea & Novas annons. Dem fick bilder av Daniel och eftersom Manne & Sofie hade sparat mailen så kunde dem se bildern igen. GULDSTJÄRNA till Sofie & Manne.
Jag har en hel del saker att säga Daniel.

Gisses! Så allting med transportburen var bara en stor lögn eller? Antar att du redan pratat med Robin och Elin? Usch! Varför inte bara vara ärlig???

NEJ MEN HERREGUD! Hur kan han göra så med samvetet i behåll?!
Det här trodde jag VERKLIGEN inte! Jag förstår att du känner dig förbannad!! Denna Daniel var alltså "joggaren som hittade tjejerna", eller har jag förstått fel?
Det finns inte ord för att uttrycka den ilska jag känner just nu. Hur kan man medvetet lura så många människor? orsaka så mycket lidande? Och framförallt vanvårda sina djur på detta vis? Jag hoppas att det blir polis anmälan till följd av detta. Bevisen finns ju i form av de bilder som togs på töserna när de "hittades". Och de är klara bevis av vanvård. Att låta ett djur gå med ett sånt sår, eller en sådan knöl, utan att ge dem den vård de behöver är grund nog för anmälan. Tyvärr är väl chansen att han straffas obefintlig, men lite besvär tycker jag att man kan orsaka honom. Om inte annat, hot om djurförbud. Det finns ju i alla fall uppemot 100 vittnen bara här på iFokus som har följt töserna.

Finner inga ord!
Fattar inte att folk kan vara så oärliga!
Hoppas verkligen att dom två töserna mår bra idag efter allt som dom har fått gå igenom!

Jag säger bara:
och 

#4 Tjejerna har det superfint idag! Bor hos våra bästa vänner här i Katrineholm som ger dem allt vad de behöver!
Ja, man kan i alla fall vara tacksam över att denna historia fått ett gott slut! Tror inte töserna kunde fått det bättre! Men det är det första kapitlet jag skulle vilja göra något åt…grrrrr…..
hmmm om det finns stamtavla, borde det ju finnas en uppfödare? Kane vill uppfödaren veta vad som hänt? Kanske finns det även ett kontrakt som blivit brutet? och då har man än mer att föra in i polisanmälan…..spånar lite här…och drömmer om ett grymt straff….
Jag polisanmälde händelsen när jag hämtade hem tjejerna. Polisanmälan grundades på den informationen jag fick utav Daniel. Historien var en ren lögn, men den kanske kan vara ngt positivt i det hela idag. Han har berättat den här historien, och man kan se det som att han pratade om sig själv i tredje person. Det här måste man kunna använda emot honom nu när jag tänker kompletera anmälan med den nya informationen.
Jag tänkte ringa Daniel, och se till att vi träffas. Hur vet jag inte än, men jag kommer alltid på ngt. När vi sen träffas så har jag en hel del att säga honom, minst sagt. Jag ska försöka se till att jag tar med mig polisanmälan och kan lämna den till hnm. Lyckas inte jag med här så är han fortfarande anmäld.
Stamtavlan ska absolut kollas upp!

#8: Ohh, Cilla, tänk dig nu för. Inte säga något som kan sätta dig i dålig dger vid en eventuell rättegång. Hur svårt det än är så bit ihop.
Som svar på hur man kan bete sig på dyligt sätt. Ja det finns inget svar. Jag är glad över att de fått det de förtjänar de små töserna. De har fått komma till dig, de fick vård. Sedan har de äntligen hittat "hem" till Robin och Elin (tror jag hon hette).
Så för töserna var det här de bästa som kunde hända. Och det är dom som är viktigast här.
Hur man sedan kan leva vidare efter att ha gjort som denna kille gjort det kan jag bara inte förstå. Hoppas han lider svårt. men det gör han säkert inte då han måste lida av total empati löshet.
Fy f*n säger jag.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

jag finner inga ord..inga tröstande, inga arga, jag känner mig bara helt tom innombords…Människosläktet slutar aldrig att förvåna mig, och de kommer alltid att skrämma mig!
Ett mail från Daniel till S & M.
19/4-06
Hej Manfred och Sofie!
Det är bara komma upp och kika.. Jag är hemma efter 18.00
20/4-06
Det är en till som har hört av sig. Men eftersom ni var först, så har ni första "tjing" om ni vill ha henne.
Söndag går bra, hör av er när ni kan. Mvh Daniel
22/4-06
Hej igen!
Kommer inte ihåg om jag har svarat på ert mail, men söndag runt tre blir bra.
Hon har blivit bitigare sen jag inte kan umgås lika mycket med henne pga av min allergi.
Jag tror inte att det skulle ta speciellt lång tid för henne att sluta bitas, bara hon får mer uppmärksamhet.
Skickar med stamtavlan.
Mvh,
Daniel
Annonsen som Daniel la ut.
Två illertöser söker nytt hem.
Blanco: Pastellhona, blir 3 år nu i maj.
Lisa: Viltfärgad, blir 6 år i maj.
Blanco har stamtavla. Båda har vaccinations intyg och är steriliserade. Dem är ganska duktiga på att gå på låda, men en och annan "olycka" sker väl i ett och annat hörn.
Det gör inget om dem inte kommer till samma hem, bara det finns andra illrar runt i kring eller om de får väldigt mycket uppmärksamhet.
Kan vara småbitiga då de inte hanterats så mycket den sista tiden.
Finns i Skogås, Huddinge Kommun.
Är du intresserad av någon av dessa töser ta kontakt med xxxxx på e-post xxxxxxxx

Ja det är hemskt det här. Riktigt hemskt. Usch stackars töser. Men samtidigt skönt att de inte blivit lämnade i skogen. Men hur kan man bete sig på detta sätt. Jag fattar inte.
Audiatur et altera pars
Stamtavlan tillhör NOVA. Jag har pratat med Lars och vi ska försöka leta upp Karin & Eva-Lotta Gustafsson.
Har ringt otaliga samtal efter eniro sökningar ;) Inga iller människor där inte ;)
Någon som vet någonting om uppfödaren? eller eventuella syskon? 8 valpar i kullen, färger och kön finns i tavlan.
Återkommer senare!
OBS! OBS! OBS! Stamtavlan tillhör Nova/Blanco!

om jag inte missminner mig helt så är våran Angelus kusin eller så (har så svårt med det dära) med thea, han kommer oxå ifrån lars o dee
Grrrr!!! Jag anser inte att han har försökt nog bara för att han har satt ut en annons!!
Fast jag är glad över att de faktiskt inte hittades sittandes i en bur i skogen.. Men hallå!! Alla de pengar som Cecilia och andra gett är faktiskt hans kostnad!!!
Skulle inte anmälan till vanvård leda till åtal så anmäl honom för bedrägeri!!
Sara
#18 Självklart, absolut!
Oförlåtligt, oförglömligt, tragiskt, patetiskt - Finner inte ord nog.
OBS! OBS! OBS! Stamtavlan tillhör Nova/Blanco!

#19 sorry my bad…jag som skrivit fel namn, Novas farfar är angels pappa. så dom är besläktade i alla fall
Jag har köpt en iller av karin o Evalotta. undrar om inte vår Athena var en i den kullen. Har tappat bort hennes stamtavla. hon dog icancer för ett par år sen. Men jag vet deras adress i halmstad. i alla fall vilken gata det var.
Shit! det här är ju otroligt! hur kan männiksan bete sig så och vara så självisk!? Hade all fakta legat på bordet från början så hade det ju underlättat vid veterinärsbesök etc! fattar inte hur man kan göra så! han måste ju ha älskat dom någon gång! förj*ävligt!!!
Sajtvärd på Iller.ifokus

# 16 Jag har en halvsyster till Nova, född i år hos Karin i Halmstad. Har två telnr till henne, skickar dem till dig.
Sjukt !
Usch, vill inte ens tänka på hur dom blev i sånt skick som dom var när ni fick in dom :S

Har mailat dig telnr till uppfödaren i Halmstad.
Den omplaceringsannonsen på Blanco svarade jag faktiskt på. Jag fick till svar att det var två som skulle komma och hälsa på men om de inte ville ha henne så skulle han kontakta mig. Det gjorde han aldrig. Skrev till honom en gång till men fick aldrig något svar. Det var samtidigt som Em placerade om Kola för jag svarade på båda annonserna nästan samtidigt.
Tack till alla som har mailat och försökt hjälpa till på alla vis. Telefonen har gått varm, och jag är helt slut. Glömmer jag att ringa tillbaka till ngn, eller glömt maila. Så skicka ett pm.
Mkt information, behöver bara solla allt.
Nu ska jag göra min middag!
Jag går inte vidare med det här. Lägger ned allt.
/C.
Helt otroligt vilken historia. Skönt att det slutat lyckligt i alla fall.

#27: Måste bara fråga varför? Ring gärna.
Kram
Audiatur et altera pars

Ska jag vara ärlig så tror jag inte att det hela skulle ge något.
Han har omplacerat sina djur, visserligen under falska förespeglingar. Men att ljuga är inget som polisen lägger ner energi på. Sedan att man kan försöka hävda vanvård, tjaa, när Cilla hämtade tjejerna så såg hon ju i vilket skick de var i. De kommer bara att hävda att det var hennes val att ta hand om dem ändå.
Tjejerna har inte varit utsatta i skogen - dvs ingen djurplågeri.
Tjejerna var misskötta, men de var inte magra, de var "bara" bölden och såret som var det allvarliga. Det kommer aldrig att leda till något. Att driva det här vidare kommer bara kräva massa kraft och energi från Cilla, tyvärr skulle det aldrig leda till något straff. I Sverige har vi för mesiga lagar. 2 illrars öde skulle inte ha så stort intresse i lagens mening. Tittar man bara på hur många djur det är som det står om i tidningen, vissa "ägare" förlorar inte ens rätten till att ha djur i sin ägo. Skrämmande!
Jag skulle gladeligen vilja att den här Daniel fick sitt straff. Vad jag tycker att man kan göra är att ringa eländet och be honom att skicka stamtavlan till nya ägarna (Robinsnel och Esko). Då vet han att vi vet sanningen.
Jag är mest ledsen över att vi vände upp och ner på hela illersverige (och halva Åland) och det hela visar sig vara byggt på lögner vi aldrig kunnat veta.
Tjejerna behövde hjälp och det fick de. Jag tror att man helt enkelt får acceptera att sådana idioter får sitt straff till slut iallafall, det är jag övertygad om. "En del straffar Gud med detsamma, en del väntar han bara lite längre med".
men oj vad mörkrädd man blir när man läser det här. Hur kan man göra något sånt här.
Jag är helt paff vet inte ens vad jag ska skriva.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

men, kan man inte i alla fall sätta ut detta då? ringa till olika djurföreningar och på något sätt få honom svartlistad? att han aldrig mer kunna få ha djur? inte ens en myra? NÅGOT måste man väl kunna göra? Så som han betett sig och sedan komma undan med detta????Något, bara något måste man väl kunna göra? detta är inte acceptabelt att göra och får inte han något som helst straff för detta visar det ju bara att det går att komma undan med sånnahär saker! jag menar inget illa mot cilla eller någon annan, men jag tycker bara att det borde finnas något man kan göra? om än inget annat sätta ut honom i en bur i skogen i några veckor utan mat och vatten…helt ärligt…något borde man väl kunna göra?

Tyvärr så bor vi inte i USA. Där har de "animal cops" och där får de som missköter sina djur åtal på sig. De kan till och med hamna i fängelse där. Böterna är skyhöga och där får djurägaren sitt straff.
I mesiga Sverige skulle polisen inte ens öppna filen. De tar inte hand om cykelstölderna eftersom de är för många. De skulle aldrig bry sig om 2 illrar som hade osant sagts att de hittats i skogen, de skulle kolla på hur de hade det idag. Det är ju inte "synd om dem" idag. Såren och bölderna var ju inte livshotande.
Jag tror inte att man kan få någon svartlistad här i Sverige. Om man sitter och ringer runt och svartmålar någon person utan att det finns åtal mot den personen så är det förtal. DET däremot kan leda till åtal mot den som ringer samtalen.
Ska man inte anmäla hos miljöverket eller vad det heter isf? polisen bryr sig ju inte så mkt om sånt härnt.

Lite synd att ingen anämler. Börjar folk anmäla misskötsel och missförhållanden då kanske lagstiftarna får upp ögonen och inser att det skulle behövas lagar. En anmälan kostar inget att göra även om inget görs.
En annan positiv sak med anmälan är att personen finns i registret. Om en ny anmälan skulle göras på honom i fall personen gör en liknande sak igen kanske polisen agerar.
I Sverige har vi allmänt åtal och enskilt åtal. Allmänna åtal är ex våldsbrott m.m. som polisen kan starta en förundersökning om utan målsägandes medgivande. Enskilda åtal får man driva själv, ex. förtal.
Vill Cecilia gå till tingsrätt så kan hon väcka ett enskilt åtal men antagligen så kostar det mer i engagemang och tid än det smakar.
Sara