ännu en iller på blocket
Å vad fin han var!!…Hoppas han kommer till ett bra hem!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Hittade ytterligare en annons på annonsdirekt..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
#0 Ojj ska han redan omplaceras =| , det där är samma tjej som köpte en valp av mig iår, och lämnade tillbaka den, då hon inte klarade av en valp, har hon redan hunnit hitta en ny iller-hane och ska omplacera honom såhär snabbt
?!
Folk bör tänka längre fram i livet när dom köper en iller, enligt mig..
ja, verkligen! blir så less på folk som köper djur efter djur och omplacerar pga "tidsbrist"… vad är det som får dom att tro att nästa iller inte kommer behöva lika mycket tid som illern innan..
tror det är en tomte förresten! baserar det på hans röda ögon! =) Gulligt!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Men oj vilka hutlösa priser de tar på sina omplaceringar. Den första skulle ha 2500 för en ettåring. Sen den som hade 2st skulle ha 2000kr/st.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

det är väl samma pris som dom gav för illrarna. De vill väl ha tillbaka summan igen.
jag anser inte att man kan ta betalt samma summa som man gav när man köpte illern, vid omplacering. Om folk gör så, kan ni tänka er vilken marknad det kommer bli för att köpa iller? Då kan folk ju bara köpa en iller för skojs skull, och sälja när de tröttnar, för de VET att de får köpe summan åter! Alltså kostar det dem "inget" att testa. Köpen blir mindre genomtänkta! Det är en himla skillnad på att lägga 3000 kr på en valp, och veta att de pengarna är "förbrukade", än att lägga 3000 kr och veta att "dem får jag tillbaka när jag tröttnat". Tänk om allt funkade så här i livet? Då skulle jag köpa mig en Bang Oloffson Tv nu för 130.000 och sälja den för samma summa när jag behöver pengar om t.ex 2 år
Tyvärr förlorar saker sitt ekonomiska värde med tiden, och detsamma gäller för djur. Däremot så ökar affektionsvärdet till djur med tiden.. ;) Men det kan man ju inte ta betalt för!
hmr…nu svamlar jag ;)
jättebra skrivet SARA. Du fick verkligen ut det jag tänkte på. Men jag fick aldrig ut det i ord.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Jag hålelr med helt och hållet. Men jag tror att dom tänker så. Tänker ju sälja min pojke och tänkte begära en liten summa för att sen skänka till en omplaceringsfond. Tycker att där behövs det pengar.
jo det behövs verkligen pengar till alla omplaceringsfonderna….se bara på Nova och Thea….utan fonder och folk med stora hjärtan hade de nog inte haft det så bra nu!
ett djurs värde stiger även med åldern, speciellt om den är välskött…
när man beställer försöksdjur är de ofta dyrare ju äldre de är, eftersom de ätit mer, kostat mer, samt att man givetvis vill ha ersättning för den tid man underhållt djuren…
jag skulle själv inte vilja skänka bort min välskötta väluppfostrade iller utan skulle självklart vilja ha en tusenlapp för honom, minst
#12 men man kan inte jämföra ett försöksdjur och ett husdjur. När det gäller försöksdjur så är dom endast en produkt utan livsvärde. Dör ett djur ersätts det med ett nytt. Ett husdjur är en del av en familj och måste det opereras för en summa som är större än att köpa ett nytt djur så går man ju inte o köper ett nytt bara för att det är billigare! Att ta ut stora summor pengar för att man skött om ett djur, som man själv tagit ansvar för då man skaffat, och som man inte kan behålla är aningens befängt tycket jag! Du kan inte räkna ett husdjurs liv i ditt eget hem som en kostnad. tycker det är lite som att kräva sina barn på pengar då dom blivit myndiga- dom har ju kostat så mycket från det att dom föddes! Att köpa ett husdjur, med de kostnader som tillkommer är något man måste vara beredd på. man kan inte kräva ut hur mycket som helst när man tröttnat eller fått ändrade familjeförhållanden… Håller med Sarae i sitt inlägg. hur kommer det se ut bland omplaceringarna då om ett par år om man kan få betalt för så mycket som valpen kostat att köpa!!?
Visst ska inget djur vara gratis, men du får ett djur som redan är format efter en viss person och det är svårt att ändra på vissa beteenden om djuret är i vuxen ålder så därför ska man inte ta ut "fullpris" på en omplacering!!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jättebra skrivet Sarae!
inte ska de skänkas bort i a f… ett ungt djur på 1 år tycker jag gott man kan ta halva köpesumman för, speciellt om det är välskött och välmående
mmm men 2500 kr är ju hela köpe summan på en valp ;)
#15 Absolut! Inga djur borde skänkas, men som sarae skrivit här över så känns 2500 väldigt mycket för en iller som redan blivit "formad" (på gott och ont) än en liten valp som formar sig efter dig själv!
Sajtvärd på Iller.ifokus
oki, ja, jag vet inte vad valpar kostar… tycker de kan gå för väldigt olika 1500 - 4000 kr…
apropå det, är det olika pris på illrar beroende om de kommer från en speciell stam eller inte? t ex med utställningsmeriterade föräldrar el dyl?
Nix….priset på illrar har i Sverige (än så länge) inget att göra med vare sig stam, färg, meriter etc. Uppfödarna sätter själva priset och generellt ligger det mellan 1500-3000 kr. Farmar illrar är mycket nbilligare, men det ä ju förståeligt hrm…
#18 som sarae skriver så har inte sådana meriter något med pris att göra, vilket är underbart tycker jag. utställningar där det finns pengar att tjäna gör ingen gott.
Däremot så kan man ibland säga att "seriösa" uppfödare som lagt ner arbete på sina valpar tar mer betalt för att dom vaccinerat, besiktigat och lagt en grund för uppfostran och toalettträning. Många utav dom billigare valparna på marknaden saknar allt det här. Vissa är inte ens handtama…
Sajtvärd på Iller.ifokus