Din bästa temperamentsiller?
Hej Illerfolk!
Skulle ni kunna presentera och beskriva er bästa temperamentsiller?
Lägg gärna också till vad du tycker är ett bra temperament på en iller. Ju utförligare svar dess bättre!
Jag försöker att bilda mig en uppfattning om illerns temperament och vad illerfolket i allmänhet anser är ett bra temperament. Är även intresserad av vad folk har för illrar hemma.
Ska försöka boka in ett besök hos någon illerägare eller gå på träffar och utställningar så att jag får träffa illrar också förstås men man måste ju börja någonstans! :)
Älskar mina stora små vänner..
Ett bra temperament på en iller, enligt mig, är att den är läraktig, pigg och allert, inte bitig, inte nervös och rädd och okända ska kunna hantera illern.
En del av ovanstående är träningssaker. Illervalpar, ouppfostrade och rädda illrar bits ibland. Lekbit är oxå en sak att lära bort. Tygghet med okända skapas genom att låta illern träffa folk ofta i olika miljöer.
Sen har vi de illrar som inte kan låta bli att bita okända eller speciella personer men är helt bitfria annars.
Hos vissa djur finns nervositet även om den inte har någon "anledning" att vara det och det är inget bra temperament.
Sara

Tack för ett så utförligt svar! :)
Äger du själv en sådan iller som uppfyller dina värderingar av vad en bra iller är? Hur mycket har det handlat om miljö och hur mycket har det handlat om avel.
Jag tycker det kan vara intressant att höra verkliga historier om riktiga illrar.

#1 ja då har jag redan dröm illern =)

#3 Vad roligt! Berätta! :) (Bilder skadar förstås inte heller) :P
Kolla hur vi gjorde på råttor.ifokus: Din bästa temperamentsråtta
Det är typ så jag har tänkt mig! :P
Amy är en drömiller i den mån att alla kan greja med henne och hon bits bara vid lek. I övrigt så är hon inte så smart. Hon är inte den där smidiga illern som är riktigt illrig, busig och ibland överjävlig.
Norpan däremot är så mycket iller att det både räcker och blir över. Hon är otroligt smart, smidig och nyfiken. Däremot biter hon gärna nya och/eller lite osäkra människor.
Bus är en fegis och även han kan bita nya människor, det händer oftast inte men ibland så. Bus är en blyg och lite tillbakadragen kille när det kommer folk. Jag vet inte vad som har orsakat detta men han var sådan när han kom hit vid 14 veckors ålder och då som omplacering.
Funny är supersnäll mot folk men hon har en fotfetisch som gör att hon biter i fötter/sockar. På mig gör hon det väldigt sällan nu för tiden men med andra händer det oftare. När Funny var yngre var hon en vilde precis som Norpan. Pigg och allert som en guttaperkaboll. Jag kunde nysa och då trodde hon att jag lekte med henne.
Sist men störst är Melker. Jättesnäll och nyfiken kille men även han osäker bland nytt folk. Dock tror jag detta beror på att han flyttat runt en hel del innan han hamnade här. Det tog ett tag innan han slutade vara osäker för mig och började pussas. Nu är han sådär självklar här hemma så länge ingen annan kommer hit, då blir han avvaktande.
Så nej, jag har ingen "perfekt" iller. Men alla är underbara. 
Sara

Nisse ar en riktig fin iller till temperamentet tycker jag. Han ar otroligt laraktig, envis och malmedveten. Han loser snabbt problem och han ar smidig och aktiv. Han har massor av energi och alskar att leka. Han biter aldrig mig langre, men utmanar garna nya manniskor - men inte for att vara elak, utan helt enkelt for att han inte vet hur hart han "far" bitas for dem. Han bjuder garna in till lek, och vill vara med overallt hela tiden. Han ar inte "perfekt", men nara pa sa! Det har tagit massor av jobb med honom (var nara att slanga ut honom genom fonstret i frustration nar han var valp da han var sa sjukt pestig), men nu ar han hur underbar som helst :)
// Amanda

mina illrar är monster!!!!
eller okay Dealen är inte det. en väldigt lugn och stabil kille. älskar alla och alla älskar honom. väldigt charmig. envis och nyfiken. kan vara lika pigg som slö. en stabil och välbalnserad iller på att nivåer.
Lyssa är väldigt envis, nyfiken, busig, trotsig…. Hon vet vad hon vill, och löser allt på sitt sätt så hon får det hon vill. Väldigt snäll. men är mer för bus än mys. hon charmar in sej totalt hos folk, för att sen prov-bita. säger man ifrån rätt så bits hon inte mer. blir man rädd elle rinte säger ifrån så slutar hon aldrig bita.
Nova är väldigt mycket iller i väldigt litet format. endast 680g, vaken dygnet runt, alltid den som är framme för att se vad som händer först. nyfiken på allt, och allt ska undersökas grundligt. hon blir lite väl mycket ibland. och så ska hon klättra på allt och alla. det är denna iller som hänger i dina byxor när du står och diskar. alltid glad, och bits aldrig.
Aura är väldigt speciell. temerament så det heter duga. väldigt lat och seg av sej. rör sej inte mer än nödvändigt. tillbakadragen och försiktig, samtidigt som hon är bestämd. har precis lagt upp en tråd om henne och hennes beteende här, så mer finns att läsa om henne där.
illrar jag haft:
Ganya R.I.P. sommaren 2008
Hel mysig tjej. lugn och balanserad som Dealen. glad för minsta lilla, och älskade att krypa under mattor. lite naffsig, men bet aldrig hårt. kelig och mysig.
Lillie omplacerad januari 2009
Lite lik Nova, men lugnare. bet aldrig människor, men var ett monster mot andra djur. elak och uppkäftig mot dom. därav omplaceringen då hon inte gick ihop med våra andra djur.

Å, vad roligt att läsa om era illrar! :D