Iller iFokus

Iller

Etiketter: leksakersovställenburarrum
Läst 4996 ggr
[Splach]
0

Illerbur, kan man bygga en själv?

Hejsan, jag går i funderingar på Att skaffa iller.

Min iller kommer självklart få vara lös mycket, men finner ändå en bur praktiskt då jag har en hund (snart två) och även en katt.

För att vänja dessa med varandra kan bur vara bra att ha som säkerhet, så dom kan se varandra.

Har även två barn, så det kan vara bra om man kan stoppa in illern i en bur lite då och då. Tänker främst på då dörren ut står öppen för barnen springer ut och in osv.

När dom tar hem kompisar osv.

Eftersom detta kan blir några timmar i en bur, vill jag inte köpa någon liten bur som knappt går att inreda pg av utrymmesbrist. Utan funderar på att bygga en själv, för att kunna ha en större bur.

Bygger jag en bur själv, blir det en bur i trä.

Det jag funderar över är, funkar det att ha en bur i trä eller kommer illern ha sönder denne?

klarsferrets
0

gå in på klarsferrets.se och under galleriet där har du hur vi har gjort hus till våra små 4 benta vänner.

eftersom jag har svårt att få in bilderna här då jag sitter i Frakrike.

ps Åsa säg till om jag gjort fel då jag hänvisar till min hem sida.

UlrikaD
0

Du bör hellre fundera på att göra iordning ett helt rum till illern där den kan vara ifall den inte kan få vara med.

Enligt lag så är det förbjudet att ha iller i bur som är under 5m2 stor. Spelar ingen roll ifall den inte bor där permanent utan bara några timmar. Spelar ingen roll ifall den skulle sova hela tiden. Det är ändå olagligt. Så ett rum skulle jag rekommendera istället.

Faxlin
0

Jag har själv barn och andra djur så jag förstår dina tankegånger faktiskt.
Men jag har fixat det så att jag har satt upp grindar vid ytterdörren. Då kan jag ha dörrarna öppna och det blir vädrat inne. Det är också lätt för barnen och deras kompisar att se när de kan öppna och gå in utan att riskera att släppa ut en av pälsarna här hemma.
Nu i sommar fick vi ett nytt problem dock eftersom det bor en katt här. Så jag håller på att fixar en utegård åt katten så att hon inte smiter ut när dörren är öppen. Då det är en innekatt som bor här.
Jag vet ju inte hur det ser ut hos er. Men det borde finnas bättre lösningar än en bur. Ett rum som Ulrika sa är inte helt fel heller.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

UlrikaD
0

En grind är jättebra, men tänkte mest på det att de skrev att de hade hund och katt som de inte ville skulle träffa illern. De flesta hoppar ju raskt över. Mina illrar och katter går jättebra ihop men det är ju kanske inte alla som gör det.

[Splach]
0

Nog skulle jag kunna ordna ett helt rum åt Illern som den kan vara i undertiden den blir "undanstoppad".  Om inte annat har jag ett helt oanvändt rum nere i källaren (vanlig rumstemp i det) som är på ca 10m2, det borde kunna funka som "undanstoppshåla" vid behov.

Men jag tror det är enklare för hunden o katten att vänja sej vid illern om den först är i bur när dom är tillsammans. Då jag vill gå sakta fram så det verkligen funkar mellan dom.

Släpper jag in en lös iller, lär jag nog ha en hund o en katt som är på illerjakt Obestämd

Nu är mina barn små, 2 resp 4år. Så även om jag hade nätgrind ut skulle dom förmodligen glömma stänga den ibland Rynkar på näsan Nu är det inte tänkt att jag ska skaffa iller dom närmaste månaderna, så man kanske kan sätta upp en gallerdörr för träningensskull.

Jag vill vara väl förberedd innan det flyttar in en iller i vårat hus, både för illerns och våran egen skull.

Faxlin
0

#5: Men är barnen så små så går de väl inte ut själv heller. Så då har de väl en vuxen som kan hålla koll att grinden stängs.

Men ett rum i källaren är inte dumt, fungerar ypperligt. Det har jag åt mina med. Och det är suveränt när det blir för varmt på sommaren. För det är alltid svalare i källaren liksom. Så är det riktigt varmt så bosätter både två benta och fyrbenta sig i källaren här hemma. Ja förrutom sonen han är där lika mycket på vintern då eftersom han har sitt rum där. Och ja jag med då jag har mitt datarum där också :-)

Audiatur et altera pars

Loveferrets
0

#6, tänk om alla hade haft källare, ska fråga bovärden om han kan bygga en till mig Flört

Faxlin
0

#7: haha ja gör det. En källare en varm gassig dag är underbart :-)
Misstänker dock att din värd kanske har lite protester på lager mot att plötsligt bygga en källare. Men snacka om underbart det är att ha dom :-)

Audiatur et altera pars

Loveferrets
0

#7 precis, ska genast ringa han på måndag morron. nåde han om han har protester Flört, han har inget annat att göra ändå förutom att köra runt med sin pluttebil hahaha.

Faxlin
0

#9: Men dåså. Då borde det vara lätt fixat för honom :-)

Audiatur et altera pars

Loveferrets
0

#10. japp annars busar jag Simon på han hehe…

Faxlin
0

#11: haha, ja då bara måste han. För det vet ju alla hur farliga illrar är. De som suger blod och allt. Men nu ska vi kanske låta bli att spåra ur den här tråden. Skäms

Åter till att bygga burar. Klart det går att bygga egna. Men om den bara ska vara för att vänja illern och katten och hunden vid varandra kan man lika bra välja en vanlig kaninbur eller liknande. För det är väl bara meningen att det ska vara korta stunder.

Audiatur et altera pars

Loveferrets
0

#11 dom som är så snälla, nääääääää de måste vara nått annat djur dom tänker på i så fall Förvånad Flört hahaahahahaha

out off topic (stavning) helt, sorry ts..

klarsferrets
0

vi har våran i köket,

Eftersom jag har barnbarn och jag vill att mina 4 benta  ska kunna vara i fred när dom äter ,sover eller bara vill leka själva  eller går på toa m.m så har vi tyckt att det är en kanon bra hus till dom,

Då vet barnen att när dom går in i IVAR hyllorona så får dom inte klappa eller ta ut dom för då vill dom vara i fred.

har vi främmat så stänger jag av med en valp hage till köket.

Anars har jag valp hagen  mot vardagsrumet enadst så då är dom i hall, kök och balkong "där dom även har sitt andra hus.

Dom får inte vara i badrumet eller mitt sov rum då jg har för mycket medeciner där som inte är passande för 4 bent.

[Splach]
0

Nja nu är det så att vi bor i hus, och har staket runt hela gården.

Så både barn och vovve går ut och in soliga dagar.. Självklart har vi koll på dom ändå, men dom springer in och hämtar saker, går på toa osv.

Så det blir en del spring. Men det borde nog gå att lära dom handskas med en nätdörr.

Eller inreda rummet i källarn och låta illern vara där undertiden. Flört

Du har en poäng där med att det kanske är dumt att bygga en så stor bur för vänjning.

Jag har en hundbur ståendes i garaget som kanske vore en ide att renovera. En Atlas 50 tror jag det är. Obestämd Kurxet är att låset på den är sönder, men det borde väll gå att ordna. Tror även att man får lov att sätta på ett nät över dörren då hålen i dörren är lite stora tror jag.

Börjar luta mer och mer mot att inta bygga bur iallafall, känns som att jag har så mycket plats att kunna lösa det på ändå.

Egentligen borde en grind som nämns i tråden kunna användas vid vänjning av varandra. Tex Iller i köket, katt o hund utanför Flört

Iallafall om jag får göra iordning rummet nere i källaren. Ska disskutera det med sambon.

Blir lite illergör ivårat hus om vi ska ta hem en iller Skrattande

[Splach]
0

Nu har jag disskuterat saken en del med sambon och han tycker vi ska ha en bur som den kan vara i, mycket för att vi även har allergiker till vänner och djurrädda vänner Rynkar på näsan

Han ville även att illern ska vara i bur under natten.

Övrigt ska illern få vara lös självklart!

Därav kommer det bli en bur, och ev även ett illerrum nere i källaren Glad

Buren som vi tänk att bygga, är helt enkelt så att vi slår upp en nätvägg och avgränas/delar ett rum. Detta gör att buren blir 4.5 m * 1.5 m ungefär. Med andra ord, buren blir laglig, men det är inget som den kommer vara i på heltid. Mer när vi inte är hemma, särskilt ibörjan med tanke på hund och katt.

Även under nattetid, sedan dom gånger vi får besök av djurrädda vänner, då vi även får lov att skyffla undan hund och katt så det brukar inte vara så långvariga besök Flört

Så nu lär vi möblera om lite hemma, barnen ska byta rum, vi ska in i deras gamla sovrum.. Deras lekrum ska bli illerrum/matsal.

Tur man bor i hus Flört

Så någon gång mot hösten/vintern kommer vi söka en iller runt 1år + eller två. Ifall ni vet någon som ska omplacera Glad

Tills dess ska jag försöka hälsa på folk med illrar, och läsa på om dessa underbara varelser.. Är ju en hel vetenskap att lära sej allt från uppfostran, lådträning till vad dom ska äta och inte.

NinaogRaKKerUngene
0

Vi har avgrenset et rom i kjelleren til ilderne. Legger ved link til bilder av bur/rommet:

Ilderbo