ÄCKLIGT! Iller med mask?
Tömde pottan i sovrummet innan den egentliga läggdags tiden och ut på golvet ramlade två korta små maskar och jag som på senare tid utvecklat fobi för larver (mask i alla former förutom daggmask) fick panik och lyckades ta upp det tillslut och mådde skit dåligt, började krypa i hela mig och fick panik svettningar.
Vi har dock massa flugor så jag funderade på om de lägger ägg i bajset och det var sånna larver men ändå, det kan ju inte gå så fort att dom kläcks eller? Jag har inte sätt någon iller med mask i rumpan efter att dom gjort ifrån sig eller att dom kliat sig eller gått ned i vikt, ska kontakta vetrinär fortast och döda varenda fluga jag ser men ändå ville mest skriva av mig tror jag, få någon komentar som hjälper..
Btw dom halbbarfar här också och ej ätigt något utomhus.. de får kyckling MEN har fått råddjurs kött för ett tag sedan av min far, det åker så klart helt ut ur huset nu (vilt köttet altså), eller är jag bara hispig nu?
Nej du är inte hispig, bättre ta de säkra före det osäkra, bra ide att kontakta veterinär,
Vet inte hur fort dom kläcks, kanske kan kolla om flugor på nätet ? (bara ett tips)
Det var med all säkerhet fluglarver du hittade då flugor lägger sina ägg både på kadaver och i bajs. Hade sådan själv förra året, men i år så har jag änså länge inte sett dom. Larverna är mellan 2-3mm upp till ca 2cm innan dom förpuppas och ska bli till flugor. Dom tar ca 3-5 dagar att bli så stora så att dom ska förpuppas.
Fryser du viltkött så ska de allra flesta parasiter dö, men antagligen är det fluglarver om jag får gissa.
Paulina
Glömde skriva i förra inlägget, att det är mycket mycket sällan som illrar får mask i magen. Inte ens om dom är hel BARF:ade får dom mask, vill du vara på säkra sidan så gör du som jag och ge maskmedek 1gång/år. Jag ger mina maskmedel fram i augusti varje år (vet att man inte behöver det, men jag vill vara helt 100 att dom inte har några), maskar som finns i magen ser annorlunda ut en dessa larver ovan. Dom är mera trådformiga eller platta och breda beroende på vad det är för art det handlar om.
Jag tog en snabb titt på den bilden ovan och konstaterade att det var väldigt små sånna, dom var skit små men inte sådär trådiga och platta som ferretgirl beskrev att magmask var. Så troligen är det fluglarver men jag blev samtidigt förvånad eftersom att jag tyckte jag bytte i lådan för inte så länge sedan.. men eftersom vi har så mycket lådor dom går på så byter jag heller inte varje dag, blir ganska oekonomiskt att byta för 2 bajsar i vardera låda.

#5 Då va det fisk bete alltså du hittade;) fast nykläckta. När dom säljer sånt så heter det Maggot. Men som du säger äckligt att hitta sådär =s
#6 tänk sådana kunde jag ta i för 7 år sedan :S Det värsta är väll att nu känns hela hemmet som ett larv näste, tar långa omvägar runt varje låda jag går förbi :S

# 7 då tar det inte många dagar innan du har ännu fler larver …om du går långa omvägar förbi lådorna vill säga ;o)
Kan vara att larverna är nykläckta då, då är dom bara ett par millimeter på sin höjd.

Det finns två typer av mask som kan infektera katter/iller: rundmaskar och bandmaskar.
Askarider, de vanligaste rundmaskarna, ser ut som tunna spagetti med en längd av upp till 10 cm. Har katten/illern gott om rundmask kan detta leda till diarré, kräkningar och dåligt allmän- tillstånd. Kattungar får ofta mycket mask vilket kan leda till en stor, rund mage och dålig tillväxt. Bandmask hos katt avslöjar sig ofta i platta, vita, risgrynsstora segment som hittas i päl.sen runt ändtarmen. Det finns flera olika typer av bandmask varav Taenia är den i vårt land vanligast förekommande. Utmärkande för samtliga bandmaskar är att de alltid har en mellanvärd, dvs masken behöver för sin utveckling passera ett annat djur.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#10 men fy så äckligt , tur man inte äter spaghetti nu ööööööörk.

#7 du har inte lust att följa med mig en dag på jobbet nu när likmaskarna börjat komma:P Helt underbart att tömma en soptunna med ca 1000 stycken så maskar som får en att inte vilja äta ris på flera veckor:P
"Chaos is a friend of mine."
BLÄ, usch usch usch… min sambo får ta lådorna tills min värsta äckel stadie försvunnigt :S jagar flugor till förbannelse för tillfället ^^
#10 tack för infon den ska jag lägga på minnet.