Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 794 ggr
Smeagol
0

Frallan bajsar överallt!! HELP!

Jag vet inte vad jag ska göra längre. Frallan har börjat bajsa precis överallt!! Han har till och med börjat bajsa på mattan. Vad gör man åt de beteendet?? Och är de bara nått han fått för sig eller kan de tyda på något fel??

Om man ser att ha gör på fel ställe så hinner man med mycket tur ta honom till lådan.

känns som att de är 90% utanför…

på ett ställe som han fick för sig att bajsa på så la jag dit en mys filt. Gissa vad frallan gjorde då?? JO, han bajsade på den:(

Tacksam för hjälp!!

AnderssonPeter
0

Har han varit rumsren tidigare eller mer rumsren? kan vara att han är sjuk eller att något bara stör honom, har du/ni gort någon förändring som kan gjort så han känner sig stressad.

Du kan testa att träna om honom i ett mindre rum..

Smeagol
0

Nja, frallan har väl alltid varit lite halvkass på lådan. Går väl mest på tidningar eller golvet.

Ja, vi har flyttat. så de har ju varit lite kasst i någon månad, men de har ja räknat med. Men nu när både han o smeagol börjar bli duktiga igen så går frallan och bajsar på matta.

Känns som att där går gränsen!!

Finns inget mindre rum att ha han i. Och dessutom kvittar de. Han blir ju inte rumsren för de. :(

Loveferrets
0

Tyvärr var Mira så oxå, jag gjorde så att jag stängde in både hon o mig själv i ett rum där jag då hade både tv och data, o så fort jag såg att hon var på väg så satte jag henne på tidningar (hon trodde alltid att toalåda var en leksak), hon skulle så klart inte göra det där då men jag fick vara envis som synden och gav ej upp förrän hon gjort där, när hon då gjorde det så fick hon nått gott som beröm.

I slutet var det ren kaos men det visa sig att hon var sjuk då så ett tips är att kolla upp vad det är, såvida ni inte har gjort förändringar i hemmet eller så.

mandariiin
0

har samma problem med Aura här hemma. hon var rumsren i tidigare hemmet. sen flyttade hon hit för snart 2 månader sen. självklart så räknad ejag med bajs på golvet i början. men hon blir bara värre och värre och sätter sej vart som helst. senast idag bajsade hon i farten på min kudde som låg i sacco säcken. annars så blir det på golvet, på mattan, på leksaker, på filtar, vid matskålen, så alla andra illrar tycker det är jätte äcklit så dom knappt går fram och äter.
det hemska är att Nova börjar ta efter, men hon håller sej till golvet. tack gode gud för plast matta i köket, som dom har som sitt rum….

UlrikaD
0

Nackdelen är verkligen att "det smittar". Om nu inte illern är sjuk och det beror på det.

Men efter det att jag fick hem otroligt, orumsrene Oliver så har läget varit halv-katastrof med rumsrenhet måste jag säga. Innan dess-inga problem.

werner
0

När vi hade två foder illrar här så blev MissTake en katastrof utan dess like, tog över ena foder illern beteende och var så irriterande utmärkande dålig på lådan så jag fick nästan panik och jag sprang och härjade på henne dag ut och dag in.. sen flyttade foder illrarna till ett permanent hem och då slutade hon, så där visste vi ju vart problemet låg men ändå det tär som fan på en (på ren svenska) att behöva springa efter vuxna illrar som bott sig in och vart duktiga innan.

sotlynx
0

Men det måste väl ändå handla om doftmarkering. Eller? Katter kan ju få idiotspel av att flytta, och dom gör då precis likadant. En flytt eller en ny kompis gör väl förmodligen bajs-illern otrygg, och då är det kanske bäst att bajsa in sitt revir igen.

ferretgirl
0

Samma här hemma, jag hade Lilleman tidigara som gick på låda till 110% så länge där bara var kissat och bajsat 1 gång i den, annars satte han sig i något hörn. Detta började Kahn med att ta efter strax innan Lillman dog för snart 2 år sedan, sedan dess är det omöjligt att få Kahn att gå på toa dels om någon har varit där först och dels om jag har köpt annan sand än Pussi sanden. Det värrsta är att Nanooq har börjat att ta efter Kahn, så nu har han också börjat att sätta sig i ett hörn om där är kissat och bajsat mer än en gång i lådorna (har 7 lådor utplacerade överallt i hela lägenheten, bara för att dom ska slippa att gå så långt när dom vaknar). Hade sen Lina (som dog för snart 1 år sedan) som alltid sprang som en galning ut på toalådan i hallen, var hon än var så gick hon dit, och det spelade ingen roll om den var ny tömd eller om det låg många bajskorvar och kissklumpar där. Lådan i hallen gick hon alltid på oavsett vad.

Sara
0

Ärligt talat, hur står vi ut!? Skrattande

Sara

sanna82
0

# 9 det måste vara för att de är så söta. För ett tag sedan köpte jag en kattigloo jättefin med döskallar på, först sov de i den och jag var så glad att de gillade den sedan började lägenheten lukta konstigt och då var den fina igloon använd som toalåda :(

Be a rainbow in someones cloud

Loveferrets
0

#10, nääääääääääää men vilka busar , det var tacken de hehe.

ferretgirl
0

hmmmmm, kan det vara för att dom är så förbaskat söta och goa att man står ut med alla deras små olater. Visst man säger många gånger att om dom inte passar sig så blir dom morgonskor, men sen räcker det att dom lägger huvudet på sned……. sen är man såld igen. Eller vad säger ni här inne, é det inte så.

Loveferrets
0

"12, När dom gjort nånting o kommer fram, tittar på en så oskyldigt, sen får man en puss, fjäsk i största grad. men då kan man inte annat än att älska dem hehe

tortoise
0

#2 här hemma bajsades det också överallt före vår flytt och när vi flyttat in där vi bor nu. Nu har jag tagit bort allt som går att bajsa på, mattor, tidningar- precis allt och sen våttorkar jag golvet 2-3 ggr per vecka- nu ca 4 månader efter flytten händer det bara små "olyckor" ibland. Jag tog också, hur galet det än låter bort två lådor av fem. Fem lådor verkade vara för många, det var som om Love och Alice tyckte att det inte var så noga med att gå på lådan för att de stod ju överallt. Jag har ställt lådorna på ställen som de gärna markerar som sina- framför altandörren, under en fåtölj och under soffbordet när jag har gäster flyttar jag bort dem.