Iller iFokus

Iller

Etikettertipsaccessoareraktiviteter
Läst 2088 ggr
Sara
0

Hur gör man en 8-sele?

Som frågan lyder, hur gör man en 8:an sele?

Sara

Zandra---83
0

Jag vet ej hur man gör de 8-selar som man brukar ha till iller, tyvärr, men de 8-selar som man har typ till råttor är inte svåra att göra.

Där behövs det ett snöre (typ sådandet som är i huvtröjor) en ring )som snöret kan gå i två gånger så det blir en 8:a) sen en stopper som (finns på tröjor med snöre).

Börja med att trä snöret genom stopper och sen via ringen två gånger (så att det blir en 8:a) sen till stopper igen och knyt en bra knut på änden så att det inte kan glida upp. Ringen hamnar vid halsen (på undersidan) och stopper på ryggen. Birdie äslar dessa selar.

Sara
0

Tack!

Har du någon bild på ringen?

Sara

Zandra---83
0

Tyvärr har jag inga bilder alls (dålig på att fotografera och just nu ligger jag sjuk), men det är en i plast så liten som möiljt (det funkar nog med typ vilken ring som helst, men jag valde så liten som möjligt så att snöret kan gå egenom två gånger). Jag var in på en sybutik och köpte allt ihopa.

Sara
0

Ok, tack!

Sara

Zandra---83
0

Hittade längen som jag följde när jag gjorde mina till råttorna.

http://www.cosmonita.se/rattindex1.htm

Sara
0

Tack!

Hur pass säker är en 8-sele, för iller?

Sara

Zandra---83
0

Jag har inte haft några problem när det gäller Birdie, men jag kan inte svara för hur det är med andra illrar.

Aviendha
0

För iller är den hyfsat säker, men små honor har lättare att ta sig ur. Avi kan inte ha en, Phoenix har däremot inte backat ur sin än så jag är nöjd ;) De 8-selar jag talar om är gjorda av HannaM och "korset" sitter på ryggen.

Sara
0

Men om korset sitter på ryggen, var sitter stoppen då?

Sara

Aviendha
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 Stopp?

För att hålla ihop korset, så att selen bibehåller sin 8-form så sitter en tygöggla där, i denna fäster man sedan kopplet. Sen har man ett spänne för att öppna och stänga selen på 8-delen, och dess längd går ju att reglera mycket eftersom själva selen bara är ett långt band.

Kolla selen längst ner till vänster, den orangea, så ser du hur den är konstruerad.

Aviendha
0

Har för mig att Satmaran visade hur man gjorde en 8-sele av den typ som Zandra pratar om, och hon hade fäst små stenar och liknande i dem så de vart rätt söta. Vart den tråden är vette tusan dock.

Sara
0

Aha, då fattar jag. Tack!

Sara