Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 1374 ggr
Munken
0

maten bara försvinner

Jag blir tokig alla iller mat som jag ska köpa i västerås slutas att tillverkas efter bara några månader då jag har börjat köpa den, har haft både orijen och anf och nu finns inga av de kvar, iallafall inte i västerås, så nu har jag något som heter vitakraft,någon som har använt det och vet om det är bra?det är vitakraft för iller men det behöver ju inte vara bra för det.

vad är det igentligen som man ska kolla efter i innehållsförteckningen när man ska köpa mat till illrar?

LinaN
0

Min fd sambo som har en av mina katter har problem o få tag på orijen åt katten. det är slut hos leverantören…. fler som märkt av det?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Madde
0

Jag finns i örebro annars. Jag är ett av Hungryferrets Lager. Hungryferrets säljer Vitalin.

Jag har även min släkt i köping. Är inte där jätteofta, men ibland.

Ibland åker jag till gävle eller så åker min kompis som är Lager i gävle till örebro.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Pirjo
0

#0 Det här förvånar inte mig faktiskt alls och jag tror att värre kommer det att bli och det överallt i Sverige. Och orsaken är illerägarna själva, som jag ser det. Numera är det så att så fort någon råkar fråga om illerfoder så får dom direkt rådet att beställa på nätet, inte att uppmuntra sin egen zoobutik att ta hem ett illerfoder. Och ju fler som köper foder bara på nätet, desto färre köper det i butik. Zoobutikerna är inga välgörenhetsinrättningar, alltså kan dom inte ha hyllvärmare  i butiken, dvs dom tar inte in varor som dom inte kan få sålda inom rimlig tid. Och resultatet blir sen att för att kunna få tag på ett fullvärdigt illertorrfoder så måste man ha tillgång till dator.  Och ett ännu mer långt gående resultat blir sen att generalagenterna slutar att ta in vissa märken till Sverige - vad är det för mening att ta in när det sen inte går att sälja genom butikerna?

Jag tycker nog att det vore bättre för alla illerrägare om var och en skulle försöka be sin zooägare att ta hem illertorrfoder och uppmuntra dom, genom att sprida info om vilka butiker som tar hem foder, för att se till att butiken inte behöver ligga på varorna alltför länge.

Trots allt så borde vi alla som illerägare ha intresse av att alla illerägare (även dom utan dator och dom som inte har tid alt råd att flänga runt på träffar och utställningar) har möjlighet att få tag på illertorrfoder i närmaste zooaffär. Och att försöka få in illertorrfoder in i dom vanliga zooaffärers sortiment tycker jag är nästan en skyldighet för oss illerägare.

Madde
0

#3: Jag är glad att jag har tillgång till foder då ingen butik i Örebro tar hem en pall med 500kg Vitalin. Det är det minsta man måste beställa och så många illerägare finns det tyvärr inte i örebro så att de vill ta hem det.

Som sagt du får tycka vad du vill men jag är nöjd som det är och det är de flesta som bor i örebro oxå över att de kan få tag i bra foder nästan vilken tid på dygnet till sina illrar. Inte alla butiker har den servicen.

Aviendha
0

#0 Jag kan inte rekomendera vitakraft alls, det är inget bra illerfoder så försök hitta något annat.

#3 Jag hade gärna köpt i zoobutik om de haft något annat än ex vitakraft och annat där spanmål är i princip första ingrediensen. Jag kan inte idka välgörenhet och ge mina illrar värdelös mat heller, och som #4 säger så tar de inte in eftersom det inte finns illrar för att äta de mängder som en minimiorder ligger på. Då är nätet bättre, man får det oavsett om man bor i skåne eller haparanda. Kan inte se något fel med de alls, speciellt när illersverige är så litet som det är. Hundägarna har större köpkraft att påverka med. Varför är det ens ett problem att det inte finns illermat i butiken?

sanna82
0

Jag är glad att jag funnit "tant Vitalin" bra foder, bra pris och leverans till stad nära mig, kan ju inte bli bättre!

Be a rainbow in someones cloud

ferretgirl
0

Både ANF iller mat och Orijen säljs här nere i Skåne iallafall. Vet minst 2-3 affärer som tar hem av dessa foder, så jag tror inte dom har slutat att tillverka det. Tror mer att det går dåligt uppe hos dig så det är därför dom tar bort det.

Pirjo
0

#5 Så du tycker att har man inte dator så ska man inte heller ha iller? Om inte illerägarna själva ser till att det blir efterfrågan på illerfoder i butikerna så kommer det att försvinna helt och då är det alltså bara den som har dator som har möjlighet att få tag på illerfoder. Och det är ju bara att kräva att dom tar in nånting bättre än Vitakraft och sen se till att dom har avsättning för varorna - svårare än så är det ju inte, eller hur?

Trots att illerägare är en liten grupp så kan vi påverka såna här saker - ett bra exempel är faktiskt att det var illerägarna själva som såg till att det överhuvudtaget började dyka upp illertorrfoder på butikshyllorna på 90-talet. När jag köpte min första iller så togs det överhuvudtaget inte in någon slags illertorrfoder in i Sverige. Men situationen började förbättras när illerägarna själva började kräva sina zoohandlare att ta hem foder. Och nu är vi snart igen i samma situation som då - inget foder finns att hitta i butikerna - den som inte kan beställa på nätet får böja sig med det som finns, dvs kattorrfoder osv. Och vi kommer att börja se fler och fler illrar med sjukdomar som beror på undernäring och felaktig foderinnehåll. Vem/vilka ska man skylla på då? Ägare som varit dumma nog att skaffa sig iller fast dom inte har dator? Uppfödare som inte har som krav vid köp att köparen ska ha dator? Importörer som inte vill importera en vara som det inte finns avsättning för?

#6 Var och en ska ju välja det foder som man tycker är bäst. Själv skulle jag nog hellre hugga av mig handen än att ge Vitalin till mina vuxna och äldre illrar. Inte för att det skulle vara ett dåligt foder utan för att jag redan nu hört om det som t ex nämns i Ferret Husbandry, Medicin and Surgery i samband med just Vitalin.

sanna82
0

# 8 de illerägare/uppfödare som jag anser kunniga ger sina illrar Vitalin men det är ju upp till var och en att välja. Alla har olika åsikter.

Loveferrets
0

Vitakraft ska du inte fortsätta ge , det har jag fått lärt mig av kunniga människor här inne det är för lite protein o fett i.

Däremot så är vitalin o totaly ferrets ett BRA foder o ojjen (osäker stavning), tror dock de fanns nått till men minns inte nu. du kan alltid höra med zoo butiker om de möjligtvis kan ta hem det, jag har frågat på 4 olika ställen nu o en av dem ska ev ta hem vitalin.

Loveferrets
0

#8, okej, så nu har de kommit in rykten även med Vitalin oxå ??

Vilket foder blir det härnäst    Totaly ferrets ??   Ojjen ??

Zandra---83
0

#5 Men jag har inte den ekonomin att jag kan betala x antal 100 bara i frakt så därför har det nu blivit att jag kör med RC då jag slipper frakten. Så bara för att jag inte har råd med frakt ska jag inte har rätt att ha iller då det inte finns foder till iller där jag bor?

Loveferrets
0

#12 Men vitalin säljs ju bara för 150 kr med frakt, det är ju ej dyrt

Loveferrets
0

ot, men vad är RC ? ?

Pirjo
0

#11 Nja, rykten skulle jag nog inte vilja säga att det är, Vitalin nämns inte i ett precis positivt sammanhang i boken jag nämnde och det är alltså inte ett rykte utan står svart på vitt i boken, det är bara att läsa själv.

Ser man till det som står här på iFokus om foder så är det inte mycket av det jag följer, men det passar mig och mina illrar (16 illrar under 14 år och inga födoämnesrelaterade sjukdomar, t ex insulinom, på en enda av dom illrarna).

Och det är som sagt upp till var och en vad man ger, men precis som jag sa så skulle inte jag ge mina vuxna och äldre illrar Vitalin. Och det får faktiskt folk här också respektera - jag begär inte att nåtgon annan ska göra som jag, däremot säger jag min egen åsdikt om saken, och det bör jag väl också kunna göra utan att det börjar pratas om "rykten", speciellt som det som jag pratar om enkelt kan kontrolleras i bboken som jag gett som källhänvisning.

Aviendha
0

#8 Snälla någon. Man får bo i skogen utan el med iller för allt vad jag bryr mig. I dagens samhälle har de allra flesta dator och internet, och har man inte det så finns det bibliotek att låna på eller så ar grannen det. Det går att lösa.

I sthlm går det kanske att få det att gå runt om alla handlar i samma butik. Här i Skara går det inte, för få illrar helt enkelt. Östersund hade ännu mindre illrar, och det är ändå en halvstor stad. Hur tror du att det såg ut med illerfoder i Sveg? Inte ens östersund tog in annat än vitakraft trots att jag frågade.

Alla vill inte ge samma foder, vilket nästan behövs om zoobutikerna ska slippa "idka välgörenhet" och ta in foder åt oss. Det är inte fysiskt möjligt helt enkelt, hur gärna vi än vill, och så svårt är det inte att klicka in en beställning på nätet, med dator eller ej.

Loveferrets
0

ts, förrsten det du ska kolla på innehållsförteckningen är att det finns mycket av protein o fett. (har jag missat nått så gör gärna tillägg) men tror det främst var de.

Vitakraft är till för de iller som även ger mycket utav rått kött, gör du det så är vitakraft okej men det gäller att veta hur mycke/lite av div man ska ge, man bör vara rätt insatt.

Ger du inget rått kött i princip alls så är inte vitakraft lämpligt.

Aviendha
0

#17 Ävn om du halvbarfar, dvs ger rått kött och torrfoder, så skulle jag inte säga att vitakraft är lämpligt. Man vill ju att de ska få ut något av maten, om det så är torrfoder som kött =)

Loveferrets
0

"15 jag respeketra din åsikt , jag bara undrade.

Zandra---83
0

#13 Men jag lägger hellre pengarna på maten än på frakten, jag är sjukskriven och med det är man inte direkt rik så som sagt lägger jag pngar på mat inte massa frakt.

RC =Royal Caninen

Loveferrets
0

#18, okej då var det fel av mig sorry o tack för hjälpen.

#20, jaha jo de fodret har jag oxå hört , men tycker du även 150 kr är för dyrt då ? Jag "går oxå hemma" men det tycker inte jag är falrigt vissa tar ju än mer för själva maten o då blir kostnaden mer.

HannaM
0

#20 Nästa gång det är träff i dalarna får du passa på=9 Elin är väl lager för hungry ferrets så då slipper du ju frakten om hon ska dit=)

lillspindeln
0

Jag brukar köpa totaly ferret från teba, frakten ligger bara på 39 kr.

har precis bestält en 7,5 kg säck o frakten gick även då på bara 39 kr Skrattande

http://www.teba.se/

Zandra---83
0

#21 Ja åter igne så betalat jag maten inte frakt. Denna månaden är 150 hur mycket som helst för mej, tänk om jag skulle få ha de pngarna så skulle jag vara jätte glad. Jag tycker det är fel att det ska vara så dyrt med frakt numera, men det är en helt annan diskution.

#22 Jo jag visste inte då att min åt det så då ville jag ju inte köpa massor sen är detta en värre månad än vanligt för mej så jad hade ej heller råd i vilket fall som helst denna månaden. Har typ inte ett öre kvar nu eftersom det varit mycket mer räkningar än vanligt denna månaden (x antal till sjukvården och apoteket).

sanna82
0

# 23 oj det var ett riktigt bra pris på frakt!

HannaM
0

#24 näe men till nästa gång tänkte jag=) Tror hungry ferrets skickar ut provpåsar om man frågar.

Loveferrets
0

"12, okej men då kanske det finns träffar eller utställningar i ditt område så du kanske kan köpa där ? ahms illertorg skickar oxå ut provpåsar om man frågar.

#23 de var billig frakt hehe.

sarae
0

Tänkte bara citera ur John H. lewingtons Ferret husbandry, medicine and surgery om vad som sägs om vitalin, så det inte blir några missförstånd.

"Other complete ferret dry foods in the UK include Frankie ferret (supreme foods) and Vitalin (Vitalin pet foods) The first indicates it contains high poultry meat levels, essential proteins 36%, vitamins, minerals plus taurine, while the second has over 40% meat, fresh chicken, and chicken meat meal, high levels of omega - 3, fatty acids and prebiotic FOS plus whole cooked rice considered a good source of natural carbohydrates. Ferrets should get their energy levels from fat in food. Carbohydrate in the form of cooked rice may be acceptable if fat levels is low, as long as pet ferrets do not get sweet extras. Beware insulinoma!"

Och ja… sen kan man säga vad man vill om james Mc Kay och hans FC trial ;)

Själv förlitar jag mig inte på vad som står i litteraturen, utan läser näringsinnehållet på produkten, och jämför med vad en iller behöver innan jag serverar.

Zandra---83
0

#26 Oj då miss uppfattade jag dej, förlåt. Jo jag har mailat Maria (tror jag hon heter) igår och fick två idag. Snabbare än vad jag verkligen hade tänkt mej så det är verkligen positivt. Visst att posten kanske tar tid på sej är en annan sak, men att hon svarade och skickade så snabbt blev jag verkligen glatt överaskad. :)

sarae
0

Tant vitalin kan :) Inte för inte som stitch har hennes namn tatuerat på högertassen, samt en signad idolbild över matskålen ;)

Loveferrets
0

#28, jag läser oxå (numera) innehållsförteckning o jämför.

Dock har jag svårt för eng o förstår inte. De tar timmar för mig att kolla upp vad alla ord betyder o de orkar jag inte hehe.

sarae
0

#31 se det positiva ;) du kommer att bli en hejjare på engelska ;)

Loveferrets
0

#31, usch hahahahaa orka !!! o snart har jag ändå ej tid hehe Flört

Loveferrets
0

Dessutom så ska jag ta allt med en nypa salt hahahahaha

UlrikaD
0

Mina som väljer torrfoder över Barf har också Maria/tant Vitalin som husgudinna härhemma. Bättre service får man leta efter.Skrattande

Pirjo
0

#16 I dagens samhälle finns fortfarande människor som är äldre än 20-30 år och som väljer att inte hålla på med datorer och/eller inte heller har intresse av det. Ska dessa personer tvingas till det bara pga av att det är enda sättet att få tag på illerfoder? Många av mina absolut bästa valpköpare har för länge sedan lämnat 20-30 årsåldern och trots att dom inte har en dator så vill dom självklart också ge sina illrar det bästa dom kan. Att då förvägras den möjligheten bara pga att foder måste köpas på nätet ser jag som ren diskriminering.

För min del anser jag också att möjligheten att kunna köpa illerfoder i vanliga zoobutiker också ingår i en allmän statushöjning för illern som sällskapsdjur. Varför ska inte illerägare ha samma möjlighet som andra djurägare att gå in på närmsta zoobutik och köpsa foder? Jag hoppas verkligen att i alla fall dom flesta illerägare är intresserade av att höja illerns status som sällskapsdjur till samma nivå som hund och katt och därmed ha samma möjligheter som ägare av dom djuren har. Dvs möjlighet att köpa foder i zoobutiker, möjlighet att besöka veterinär utan att behöva göra en hel utredning om veterinärens kompetens osv osv.

UlrikaD
0

Jag bor i en stor stad, Göteborg. Här tar de INTE in speciellt illerfoder för att jag ber om det. Tro mig, jag har frågat.

Betyder det då att jag ska låta bli att ge mina illrar ett bra torrfoder för att de som inte har datorer inte kan??

Jag kan inte tvinga affärer till att ta in någonting de inte vill, jag kan inte stå med pistol och hota dem.

Dessutom behöver man INTE dator för att beställa hem Vitalin tex. Det räcker med ett telefonsamtal. Om vi inte ska dra paraleller till de människor som inte har telefon i dagens samhälle förstås.

Dessutom tror jag att man kan beställa från Teba på telefon också om jag inte är helt ute och cyklar.

Zandra---83
0

#36 Håller helt med dej.

Aviendha
0

#36 Diskriminering ja. Hur är det då med de som inte har bil eller bussförbindelser och inte kan ta sig till en butik för att köpa illermaten då? Ska jag då cykla till Östersund (20 mil) från Sveg för min illermat om jag inte hade körkort för att de få utan datoranvändarvilja (i ett i övrigt datorifierat samhälle) inte ska känna sig utanför? Är inte det diskriminering då?

Oavsett om jag tog bil eller buss är frakten hälften så dyr. Jag är diskriminerad hemmavid mao för i Sveg kan de inte ta in foder, det finns två illrar där, dvs. mina. I Östersund vet jag av 6-7 st, inte heller nog för att hålla ett sortiment, och med dessa 6-7 tvivlar jag på att alla, äb en gång, ger samma foder, eller ens vill ge samma foder, och då är det plötsligt kanske en/två illrar som ska ha hem ordrar som de inte kan få sålt under hållbarhetsperioden. Det är fortfarande inte rimligt, tyvärr. Kanske i Stockholm, kanske.

Madde
0

#39: Bra skrivet.

Jag tror inte ens att fodret skulle vara så billigt som det är idag. Utan affärerna skulle nog lägga på lite till och då skulle jag fortfarande välja mitt eget lager framför att betala mer pengar för samma sak.

Visst säljsa ANF i några butiker här i örebro, men det är fruktansvärt dyrt och så har jag illrar som inte kan äta det fodret då de är så pass stora som det är. Benjamin är i alla fall tjock och skulle inte må bra av det fodret. Det är lite svårt att få en iller att inte äta det fodret heller.

Saga85
0

Tycker hela den här debatten känns knepig. Vaddå diskriminering mot folk utan datorer? Ska vi då kräva att djuraffärer tar in illrar också? Majoriteten av försäljningen alt. information om vart man kan få tag på iller verkar ju ske över internet.

Visst är det en fördel om man lyckas få sin lokala djuraffär att ta in illermat. Men det är ju simpel matematik - så länge iller är ett relativt ovanligt husdjur är det något man får ta helt enkelt. Djuraffären har ingen skyldighet att sälja allt.

Pirjo
0

#37 Jag vet att Göteborg är svårt, men jag vet också att det inte är omöjligt - det har gjorts förr. Men så var ju också den som möjliggjorde det förut, en ovanligt påstridig och envis person.

Vad har det med saken att göra om man kan beställa per telefon, dator eller för den skull med brevduva?  Poängen är att illerägare borde kräva och också faktiskt anse själva att dom har rätt till exakt samma möjligheter som alla andra djurägare. Som det är nu så känns det för mig som att många illerägare själva accepterar att dom är på nåt sätt satta på undantag och inte har rätt att kräva samma saker som t ex hund- och kattägare bara för att dom har iller.

Och jag upprepar en gång till, var och en ger ju sina det som dom tycker bäst för deras illrar, MEN… jag anser också att det ingår i allas ansvar också att inte bara ensidigt tänka "jag, jag, jag" utan också se till att det finns bra illerfoder att tillgå i vanliga zoobutiker.

#16 Upplands Väsby är inte speciellt stort, men vi lyckades få en av zooffärerna att ta in illerfoder (och vi som tjatade till oss det var alltså inte många, vi var i början bara 2 personer). Numera tar zoobutiken in illerfoder och dom beställer också in större förpackningar (7,5 kg) när man ber om det. Och eftersom vi spred info om att foder fanns att köpa där så blir dom också av med det dom tar in, alltså fortsätter med illerfoder.

Zandra---83
0

#41 Men då blir det ocks att alla illrar inte kan få foder just för illrar, tyvärr så slutar det på det viset.

Pirjo
0

#39 Det där var fult, tycker jag! Vaddå "att de få utan datoranvändarvilja (i ett i övrigt datorifierat samhälle) inte ska känna sig utanför?"

Nu är vi inte längre i skolan och det handlar inte om att känna sig utanför "kl8icken" eller vara en del av den utan det handlar om att också en enskild illerägare ska ta ansvar för lite mer än "JAG OCH MITT"

Aviendha
0

#42 Det är i princip bara katt och hundägare som kan köpa det mesta så. Vi som håller fåglar, råttor, reptiler, fiskar och andra "udda" djur är även förvisade till andra källor. Det är en sak man får ta när man ger sig in i hobbyn.

Ja, ni lyckades, men faktum kvarstår. Det kommer alltid finnas någon som inte är nöjd, och det kommer alltid finnas någon stackare i någon avkrok som inte kan få in foder till sin iller nära. Vad ska jag göra då? Åka till Upplands väsby för att köpa illerfoder, för att gynna de som olikt mig inte tar tag i saken och gör det enkelt och ringer/lägger en order via internet? Vad gynnar det mig?

Aviendha
0

#44 Fult på vilket sätt? Du säger ju själv i #36 "I dagens samhälle finns fortfarande människor som är äldre än 20-30 år och som väljer att inte hålla på med datorer och/eller inte heller har intresse av det."

De väljer att inte hålla på med det, de saknar alltså datoranvändarvilja. Och i dagens samhälle så kan ingen neka till att det mesta sker över internet. Du betalar räkningar, kollar upp information, håller kontakt, kontaktar läkare osv. osv. osv.

De "tvingas" som du säger att använda dator för att jag (och många med mig) inte köper foder i butik. De blir utanför, och det kan man bli även utanför skolan, eller hur?

Hur ska jag ta ansvar för mer än mig och mitt? Köpa foder i butik, foder som jag inte ger eller som inte finns i butik för att någon annan vill det när jag själv hellst köper via internet? Jag kan inte se att jag är egoistisk och förstör för illerägare med det.

Saga85
0

#43 Det är klart de kan? Att ge rätt mat till sitt djur är upp till ägaren. Djuraffärer anser jag ha ansvar för att kunna hålla rätt mat till de djur de säljer, övriga djur är det upp till ägarna att se till att de får rätt mat. Har man valt att skaffa ett lite mer exotiskt djur får man stå för det.

Klart man som sagt kan visa intresse hos sin djuraffär, men man kan ju inte kräva att de ska ta in och börja sälja något om de förlorar på det.

#44 Jag fattar inte vad som var fult med det? Vi lever i ett samhälle där datorerna tagit över mer och mer. Har man inte dator så har man ju ändå köpt sin iller från någon som antagligen kan ge en information om vart man kan få tag på riktig mat och ett telefonnummer.

Zandra---83
0

#45 Rått mat lyckades jag få tag i här, men åter igen så har inte alla råd med att betala frakten när maten är så dyr så ska dom inte få illerfoder då utan ge sina annan mat? Jag har ställt den frågan förut under denna tråd utan fått något svar.

Saga85
0

#48 Nu vet jag inte vart du bor, men någon gång om året är väl du eller någon i din familj/bekantskapskrets ute och reser och kanske passerar ett lager, så kan man bygga på sig ett lager. Som jag skrev innan - det är ditt och ingen annans (djuraffärens) ansvar att se till att ha råd att ta hand om ditt djur.

HannaM
0

Både butiksförsäljning och beställningsförsäljning gynnar väl människor, bara olika grupper. Dom som bor långt ifrån djuraffärer och inte har tillräckligt många illerägare i närheten för att kunna motivera en butik att ta in illerfoder har ju en jättebra möjlighet att få hem bra foder via t.ex. Teba, HungryFerrets eller Ahms illertorg och dom som bor i lite större samhällen eller på ställen där det finns tillräckligt med illerägare för att djuraffär som tar in foder ska kunna bli av med det innan det går ut så är det ju ett jättebra alternativ, man slipper åka och slipper frakten. Kanon.

Varför inte bara acceptera från båda håll att människor köper foder på olika sätt och att båda behövs men att vissa människor inte har möjlighet till det ena och andra inte till det andra.

Zandra---83
0

#46 Man kan leva utan dator, alla har inte ård med dator heller!

#47 Hur då? Har man ej råd med frakten så har man ej, det finns inte mer att säga om det. Så då blir det ju att de inte kan få foder för just illrar utan något annat.

Aviendha
0

#48 Råttorna, var bara ett exempel, alla djuraffärer har inte lagliga burar till dessa djur inne heller, det är väl också ett problem då?

Ja, det är trist med dyr frakt, men hårt och ärligt. Har man inte kollat upp matkostnader och inte har råd så har man inte råd att skaffa djuret heller. Jag sitter själv med kass ekonomi och önskar att foderpriserna gick ner mer, men genom att beställa mycket på en gång så blir ju frakten lägre per kilo, eller så kanske någon jag känner ska förbi ett ställe där de kan hämta upp det. Man kan komma runt mycket på det sättet.

sanna82
0

Det finns ju tydligen foder som kostar 39 kr i frakt, det är ju inte så mycket har man inte råd med det så finns det ju inte en chans att ha råd med en försäkring eller med veterinärkostnader och då kan det ju bli mycket tufft att klara av att vara illerägare.

Saga85
0

#51 Läs mitt inlägg i 49 så står det där.

Zandra---83
0

#49 Nej jag har ingen kontak mer än med syrran när det gäller familjen och de kompisar jag har äger ej varken körkort eller bil. Så det finns ingen möjlighet att komma förbi något lager även om jag verkligen skulle vilja bygga ett lager. Ett lager är jätte bra, men men.

Aviendha
0

#50 God poäng! Jag accepterar det till fullo, men jag vill inte anklagas för att påstå saker jag inte gör, eller för att jag förstör genom att beställa på internet, att jag då är egoistisk. Det är inte rätt helt enkelt.

#51 Nej, alla har inte råd med det, och det är ju också trist, men det finns bibliotek och internetcafén osv. Det går att lösa.

Loveferrets
0

#52, där sa du en bra poäng faktiskt. Visst kan vissa mån bli svåra men har man inte råd överlag bör man nog inte ha djur hellre.

Saga85
0

#55 Man måste ju inte ha bil eller körkort för att resa. Någon gång måste väl någon lämna ditt samhälle? Och som sagt - det är ingen annans ansvar. Att ha djur är ingen rättighet. Har man inte råd att ge sitt djur det den behöver kanske man inte borde ha det (jag vet, jag låter hård, ber om ursäkt i förväg).

Zandra---83
0

#53 Där har du fel! Jag vill inte sitta och betala för ingenting (och kan ej det heller), som det blir med frakten.

#54 Du ligger förre mej i svar. ;)

Saga85
0

#59 Hehe, ja, det blev en väldigt aktiv tråd Flört Och nu ser jag att det kan verka som om jag hoppar på just dig, men jag menar rent allmänt.

HannaM
0

#59 Om Birdie gillar vitalin kan jag försöka ta med mig från stockholm när vi åker till landet i sommar (vi åker via karlstad).

Zandra---83
0

#58 Så du menar att man ska orka bära allt på buss tåg m.m.? Du vet verkligen inte hut långt det är till närmsta ställe som har mat! Men åter igen så slutar det ju då med att de som inte kan få tag i just illermat ger dom annan mat, jag har setta att det varit klagomål att man inte ger sina illrar just illermat, men i slutänden får de som inte kan få tag i illermat kattmat istället. Det är så verkligheten ser ut och det är bara att inse fakta att det kommer att fortsätta vara så.

Loveferrets
0

#59, men allt man ska köpa via nätet är ju med frakt oavsett om man vill eller ej. Att du "inte vill" är ju en annan sak.

Har du inget lager nära eller har någon som kan skaffa till dig så får man ju ta köpa nätet, hellre det än att köpa foder som är olämpligt till iller.

UlrikaD
0

Jag använder ju som sagt Vitalin och inte Totally Ferret. Men frakten på Totally Ferret är ju alltså 39kr. I vilken värld är 39kr dyrt? Man kan inte skicka efter ett par strumpor för mindre fraktkostnad.

Och det här med att kräva att affärer tar in illerfoder. För mig är det bättre att köpa av Maria tex, jag får det oftast hemkört, hämtar upp det på träffar osv. Istället för att behöva släpa mig med buss och spårvagn till närmsta zooaffär och bära hem hem 10kg.

Och som folk innan har sagt det är i stort sett bara hund och katt människor som kan köpa sina saker i zoo-affärer. Jag med mitt stora gäng chinchillor kan vare sig köpa foder eller sand till dem i vanliga affärer utan jag får beställa.

Det är ju upp till varje enskild människa om de vill köpa bra mat eller dålig mat till sina djur. Men i dag är det inte krångligt på något sätt att få hem foder till något djurslag.

Fasen, det går ju tom att köpa levande syrsor till sina tamigelkottar och få levererat till dörren hur jäkla krångligt kan det vara med torrfoder till iller??

Saga85
0

#62 Ja, eller hur man nu vill göra. Det går om man vill. Jag åkte tåg 40-50 mil med en stor resväska, två sportbagar och en sopsäck med saker då jag inte hade något bättre alternativ när jag var pank och skulle flytta. Jobbigt? Ja. Men det går.

Loveferrets
0

#62, men det finns ju orsak till varför man ska ge illermat till iller. kattmat är inte lämpligt för en iller, kanske det finns nått som är bra men då ska man läsa på innehållsförteckning, o jag tror inte att dom gör de om dom väljer den maten.

Zandra---83
0

#60 Nej det är ingen fara jag säger inte enbart för min egen del heller utan jag vet att det finns fler än jag som har svår ekonomi och inte rätt mat inärheten (sen har jag svårt att hinna med att svara i rätt ordning då tråden är såpass aktiv och jag hoppas alla har översende med det då Birdie ligger i famnen också). Så visst är det svårt att hinna svara alla som skriver även fast man skulle vilja det. ;)

#61 Jag kör några provpåsar jag fått (komer ej ihåg exakt vad jag fått prover på, men får höra med Uffe om det vid något tillfälle). Jag tror det är vitalin jag blandar ut RC med nu, men vet ej helt säkert. Sen när jag får pengar igen så ska jag köpa en 2 kg. Men det som är mest tråkigt är att katterna inte låter bli hennes mat så där blir det dyrare, jag har försökt lösa det och jag har några små idéer på hur de unte ska komma åt maten, men har ej kunna färdigställa idén ännu. Men får jag bara veta några månader i förväg så är det hela lättare då jag måste spara ihop för att kunna bygga lager, men tänkte börja försöka nu när jag får pengar då jag behöver göra slut på den RC maten jag har också. Men visst jag tackar gärna för erbjudandet. ;)

#62 Jo men även tåg kostar ju en förmögenhet.

Zandra---83
0

#66 Nu kör ju inte jag med vilken kattmat som hellst, utan kört fulingar där för att kunna få tag i det billigt.

HannaM
0

#67 det är nog månader i förväg=) Ska inte till landet förrän framaå juli augusti som det ser ut just nu

UlrikaD
0

Måste ju ännu en gång säga att en frakt på 39kr måste ju då vara billigare än att ta sig med buss, spårvagn, tåg eller bil någonstans och hämta….

Jag har vänt en tom vitalin-kartong upp och ner och klippt ut ett hål som bara en iller kan komma in i och inte en katt. Så har jag löst det, för min äldsta katt tål ingen annan mat än Royal Canin sensibel så hon får verkligen inte äta det. Det är inte världens snyggast lösning men det funkar jättebra. Det är dessutom gott om plats inuti kartongen för flera illrar att käka samtidigt.

Zandra---83
0

#69 Okej. När det gäller det så kan vi ta det över pm, tycker jag?:)

Pirjo
0

#45 Där kom precis det som jag pratar om "Vad gynnar det mig?". Nej det gynnar kanske inte dig, men däremot så kanske det skulle gynna andra. Ju fler zooaffärer som tar in illerfoder desto fler kommer i förlängningen också att göra det - en butiksägare/företagare är ju inte dummare än så satt h*n inte vet att ju mer folk är nöjda med hans/hennes butik desto fler kunder får dom. Och dom många zoobutiker är öppna för någon slags samarbete om man bara hittar en form som gör att dom inte behöver ligga på lager som bara kostar dom pengar. Det lärde jag mig faktiskt under en illerlektion som jag var med och höll för blivande zooägare.

#46 Så under den period som jag direkt fick känningar av min epilepsi när jag satte mig framför en dator, så saknade jag "dator användarvilja"? Skulle inte tro det! Jag hade ändå tur eftersom jag så småningom lyckades få till det så att jag kunde använda dator igen, men alla har inte den turen. Och bibliotek eller internetcafe skulle ju inte  hjälpt alls eftersom det inte var tillgången till dator som var problemet. Hade inte vi då redan lyckats med att få en nära zoobutik att ta hem foder - vad kunde vi ha gjort? Måste man vara frisk, ung och äga dator för att få möjlighet att ta hand om sin iller/sina illrar. Nu var ju mitt problem epilepsi, men det finns också andra sjukdomar som gör att man inte kan använda dator och sen har vi det här med ålder också. Måste man alltså vara ung, frisk, äga dator  för att kunna få tillgång till bra foder? Är alltså alla som har någon sjukdom, inte kan alt vill ha dator, eller är över 30 uteslutna från möjligheten att ha iller och kunna erbjuda den ett bra foder. Ibland kan ju problemet också vara ålder - ska det vara åldersgräns på illerägare? Ingen över 30 får ha iller?

#50 Visst är det så, men på dom flesta orter brukar det gå bra att i alla fall lyckas få zoobutiken att ta hem foder i alla fall åt sig själv om man redan från början förbinder sig att köpa fodret. 

---------------------------------------------

Och jag tror inte alls på att acceptera att man inte ska kunna få tag på foder genom zoobutiken bara för att man har en iller. När man börjar acceptera sånt så accepterar man också att ens sällskapsdjur ses på nåt sätt som en andra klassens sällskapsdjur, tycker jag. Och det är mycket därför jag ofta går fram ganska envist i samtal med zooägare. Jag har lärt mig att går jag till samma ställe gång på gång för att tjata om foder så ger dom ofta efter till slut bara för nöjet att blui av med mig.

HannaM
0

#71 visst ,ska försöka komam ihåg at höra av mig någon vecka innan vi åker och se om du är intersserad!

Zandra---83
0

#70 Jag tackar för tipset! :) Det är något liknade jag tänkt på. Men inte riktigt kommit på hur jag ska fästa det hela då den stora katten är en riktig fuling! ;) Hon öppnar till och med skåp för att komma åt det hon vill så jag kan inte ha något som hon och de andra inte ska komma åt i höjd med henne. Här är den stora katten till och med värre än Birdie. ;P

sanna82
0

Ett litet tips för illerns hälsa om den äter kattmat kolla upp att den inte innehåller spannmål då det kan leda till urinstenar hos iller vilket är mycket smärtsamt.

UlrikaD
0

Ska vi då kanske lägga ner foderförsäljning över nätet helt istället? Och bara satsa på zoo-affärer. Tänk på alla de med social-fobi, de som inte har möjlighet att ta sig någonstans, inte har bil, inte bor i närheten av en zoo-affär. Hur ska de få foder hem?

Och om dessa människor som mår så dåligt att de absolut inte kan knappa sig in på en dator eller lyfta en telefonlur. Om de då istället kan ta sig till en zoo-affär så är de väl bara att gratulera.

Kan man inte bara acceptera att det finns olika sätt och alla sätt är lika bra. De som nödvändigtvis vill trassla sig med buss, bil, tåg, spårvagn m.m för att åka till en zoo-affär och köpa mat får göra det. De som är otroligt tacksamma att det äntligen finns lättare sätt kan väl få göra det. Varför måste det vara antingen eller? Hur blev detta på något sätt diskriminering?

Vad kommer härnäst? Ska man inte få beställa hem pizza för att man diskriminerar pizzeriorna som inte har hemkörning? Var ska det sluta?

Pirjo
0

#76 Självklart ska folk få köpa foder på det som dom vill, men vad jag ser här är att det bara är ett sätt som är "accepterat" och om man inte vill eller kan göra på det sättet eller köpa ett specifikt foder så ska man inte ha iller i princip. Och även om man väljer att köpa via Internet så anser jag att man ändå har ett lite större ansvar, dvs att man inte bara tänker på vad mnånting gynnar just bara mig, utan också vad jag kan göra för att det ska finnas så många alternativ som möjligt för att ALLA illerägare ska ha möjlighet att få tag på ett bra illerfoder.

Aviendha
0

#71 Men hur skulle jag göra då, när jag är hemma i Sveg för att det ska gynna andra? Jag tänker på mig själv i första hand, likaså som du tänker på dig i första hand. Du har möjligheten att köpa från zoobutik, det hade/har inte jag om jag inte vill åka 20 mil enkel resa, det är inte rimligt! Gör det mig egoistisk? Att jag bara ser till mitt?

Visst, det vore bra om det fanns, jag är inte emot det, men jag är lite realtistik med, som du sade tidigare så kan de inte idka välgörenhet och ha hyllvärmare, men det finns inte så många illrar i samhället att det lönar sig för dem. Dock är de bra komplement till varandra för de som inte har möjlighet att ta sig till en zoobutik inom rimligt avstånd som tar in det fodret jag vill ha.

Och snälla, jag tycker inte att man ska vara ung, frisk och äga dator för att ha iller. På vilket sätt framgår det av det jag skrivit? Jättetråkigt att du inte klarade av det, och det är fullt förståeligt att det inte gick, men det går att lösa på andra vis med. Ex. ringa och beställa, be en bekant beställa eller köpa i butiken om det finns.

Aviendha
0

#77 En lite parantes. Genom att handla på internet gynnar jag dem så de kan hålla butiken i liv och förse MÅNGA med foder. Så går det att se på den saken med. Alla mynt har två sidor.

Zandra---83
0

#76 Jo men det är ju inte för alla som det är nu då alla inte kan ta sej till de ställen det finns foder och alla har inte råd med frakten, ska de som inte ha råd med frakt hela tiden ex köpa 2 kg vitalin för att slippa frakten? Så om de beställer idag så skickar de en beställning till om en vecka på ytterligare 2 kg? Visst ska alla få gör det som passar dom bäst, men så är det ju inte som det är nu!

UlrikaD
0

#80 Jag får verkligen inget svar så nu måste jag fråga just dig direkt. Tycker du att 39kr i frakt är dyrt? Verkligen?

För det verkar ju som om det är just frakt-kostnaden och inte foder-kostnaden du hakar upp dig på.

Pirjo
0

#78 Från början var vi tvungna att åka ca 8 mil för att få tag på illerfoder och jag vet att det inte är lika mycket som 20 mil, men du har ju precis samma möjligheter som du förordar andra, dvs köpa upp mycket på en gång och lägga på lager, eller be kompisar alt släkt att köpa åt dig. Och det är du själv som faktiskt säger "vad gynnar det mig?", inte jag.

Komplement, ja. Men, precis som jag sa tidigare i tråden så främjar man ju här enbart näthandel och en enda sorts illerfoder - på vilket sätt är det till nytta för alla illerägare?  Min åsikt är att eftersom vi illerägare är en sån liten grupp så har vi alla också ett gemensamt ansvar för att så många av oss som möjligt ska kunna ge det bästa åt sin iller/sina illrar. Och som jag också har sagt, väldigt ofta går det att komma fram till en lösning med zooägare om man bara tar sig tid att diskutera saken och är öppen för olika lösningar.

Ja, jag tycker det låter som att du tycker det eftersom du helt verkar bortse från dom illerägare som inte har eller använder dator pga ålder, sjukdom osv. Det finns fler än vad någon här tror faktiskt, för dom illerägarna syns ju inte på dessa forum.

Tyvärr, för mig hade det inte fungerat på det sättet heller och jag vet att det finns fler i samma sitsa som jag var då.

Och genom att enbart handla på nätet så ser du till att en del av illerägarna inte har tillgång till bra illerfoder plus att sannolikheten är stor att vi inom en snar framtid helt förlorar den möjlighet till variation som vi har idag. Handlar det bara om att en enda säljare ska kunna sälja sina varor? Visst, jag använder TF, men jag använder också andra sorter. Och att det bara skulle finnas ett enda märke av illerfoder skulle vara en katastrof tycker jag - då skulle vi nog snart se samma utveckling som, det var med försäkringar - så snart som det inte finns konkurrens så skjuter priset i höjden och kvaliteten försämras. Det är enkel matematik för min del. Och utöver det så blir det ännu svårare att få in kanske ännu bättre foder in i Sverige, hur gynnar det illerägare i Sverige i det stora hela?

Och att förse MÅNGA mned foder. Som jag ser det så gynnar du bara nätbutikens ägares plånbok genom att i största möjliga mån försöka se till att att det inte finns konkurrens. Och den största konkurrensen är ju faktiskt zoobutikerna. Finns det bra foder hos närmaste zoobutik så lär inte lika många köpa på nätet, eller hur?  Just nu handlar nog många enbart för att det är det enda som är "accepterat", för att "höra till" osv - men om dom hade möjlighet att köpa i närmsta zoobutik, vad skulle dom göra då? Om det nätbutiken säljer verkligen är så otroligt överlägset bra så borde dom ju klara sig i konkurrensen och inte behöva förlita sig till  "stödköp" (dina egna ord "Genom att handla på internet gynnar jag dem så de kan hålla butiken i liv och förse MÅNGA med foder")

Loveferrets
0

#81, det undrar jag oxå, 39 spänn är inte dyrt ju men det är min åsikt iofs.

Aviendha
0

#82 Där fick du mig. Visst kan jag lägga upp ett lager de gånger jag/någon bekant är inne där zoobutiken finns (förutsatt att de har något annat än vitakraft i sitt sortiment vilket inte finns, ett tag fanns ANF, men det äter inte mina) Men i slutändan så är det enklare för min del att beställa från nätet, så varför inte? Det är ju konkurrens med, och med tanke på hur internet ser ut så kan du få tag på andra foder med om du vill och är villig att lägga pengar på det.

Jag tror inte att de butiker jag handlar från är beroende av mina "stödköp", absolut inte. Jag handlar inte heller där för att vara accepterad eller så, utan för att jag tror på det foder jag har och mina äter det. Varken mer eller mindre.  Gynnar det inte zoobutiksägarens plånbok att köpa av denne likaväl? Vore inte konkurrensen emellan zoobutiker och nätbutiker bra egentligen då? Visst kan nätbutiker hålla lägre pris, men det tappar de ju på frakten. Även det kan leda till en ökad mångfald fodermässigt.

Nej, jag bortser inte från någon pga ålder, kön, fysisk eller psykisk status eller sexuell läggning. Jag förstår bara inte varför det är fel att utgå från majoriteten. Ja, det finns andra grupper, och jag är mycket väl medveten om att samhället kan vara hårt mot dem, absolut, men varför säga att internethandeln förstör för illerfolket?

Det kan tom. vara så att det är via den vägen vi får in mer variation i foderväg, för tyvärr har inte zooägare stort intresse i en sådan minoritetsgrupp som illerägare eller ens kunskapen om vilket foder som är bra, utan det verkar bli det enkla alternativet, som tyvärr inte är det bäst lämpade för illern i fråga. Och köper ingen det så finns det inga illrar för omsättningen i deras tankar. Varför då ta in ytterligare foder?

Fanns mitt foder i butik nära mig skulle jag givetvis köpa det. Ingen frakt, enkelt när man ändå är ute på ärenden, men nu är inte fallet så.

Pirjo
0

#84 Visst, du handlar inte därför. Men du glömmer bort alla dom andra som köper på nätbutiker av dom orsaker som jag gav.

Självklart har zooägaren också intresse av att göra en vinst på det han säljer - skillnaden är ju att ägaren för det första också har andra utgifter och för det andra också har godkända lagringsutrymmen för det h*n säljer kanske till skillnad mot en del av dom nätbutiker som finns. Och att h*n inte använder sig av kompisar med "marknadsföring" utan betalar för den marknadsföring h*n gör.

På vilket sätt skulle det leda till ökad mångfald att man helt kallt ser till att tillverkare inte har möjlighet att få sina varor sålda i zoobutiker? Och/eller att köra med en typ av osjysst/olaga konkurrens?  Snarare är det så att tillverkare ser att det är nästan omöjligt att slå sig in på en marknad som detta och eftersom Sverige är så litet och underlaget därmed också litet så väljer dom att inte ens försöka. Att få in ettt nytt märke på en befintlig marknad kostar mycket och om det inte ger nåt så är det onödigt att ens försöka.

Skulle inte tro heller att nätbutiker precis tappar pga frakt, dom som har råd och inte vågar avvika från "massan" är nog beredda att betala frakten. Och på forum finns det gott om folk som inte vågar ta dom påhoppen som ofta verkar vara kutym när det gäller att inte ge det "accepterade" fodret av en eller annan anledning. Att avvika och inte göra som alla andra ses ofta som om man vore en sämre illerägare.

Oja, många zooägare är faktiskt både intresserade och villiga, om dom bara kan få tillräckligt med info (och återigen hänvisar jag både till den lektion jag varit med om där jag också fick höra om vad som var problemet med att ta in grejer och dom kontakter jag haft med olika zooaffärer ang både illerfoder och illerprylar).

Att en zooägare tar in något illerfoder överhuvudtaget visar ju redan det att dom har intresset, att dom sen kanske inte har kunskapen är en helt annan sak och det är där vi som illerägare kan och bör, som jag ser det, hoppa in och hjälpa till.

Och som sagt, att du väljer att handla på nätbutiker är helt upp till dig. Men om du nu vill ha den möjligheten så kanske du också borde kunna acceptera att det finns folk som inte vill göra som du? Och att bara tänka på majoriteten - hur vet du att dom som finns på nätet är majoriteten? Du ser bara dom som finns på forum som detta, dom andra ser du inte här t ex just för att dom inte använder dator, eller hur? Det finns faktiskt också en värld där datorn inte står i centrum.

Ser man saker och ting i ett lite större perspektiv och på längre sikt så anser jag faktiskt inte att näthandel, oavsett om det gäller foder eller andra prylar, är något som gynnar illerägare. Men jag ser ju inte heller bara till det som enbart gynnar mig.

Pirjo
0

Måste bara säga en sak rent allmänt.

Äntligen, äntligen, äntligen en vuxen diskussion där man kan ha olika åsikter men där ingen kommer med "du har alltid gjort si o så", "Alla vet ju att du är…" eller drar in en massa gammalt s**t eller släktingar osv….

Tack Aviendha!

Aviendha
0

#85 Jag kan inte svara för de anledningar som avgör andra människors handlingsvanor, och det kan inte du heller, men eftersom det är jag som står till svars så svarar jag utifrån mig, för det är där jag kan komma med fakta. Om andra har problem med att avvika från mängden eller är rädda för påhopp kan jag inte svara för. Det är för mig rätt obekant att välja en sådan sak av rädsla för att sticka ut och inte för att jag ser fördelarna med valet.

Visst, jag håller med om att det är svårt att slå sig in som ny på en marknad, och ännu svårare med den lilla population av illrar vi har relativt sett. Därför tror jag att det är lättare att slå med ett nytt märke via internet, du når en bred publik som är vitt spridd.

Sen ang. lagringsutrymmens laglighet eller inte tycker jaginte hör diskussionen till. Att dra alla över en kam på det viset gynnar knappast någon. Jag vet ett stort antal zoobutiker som inte fyller lagstiftning i sin djurhållning och information osv, men det drar jag inte in här. För isf skulle jag kunna använda mig at starka argument (för min del) för att inte handla i en zoobutik.

Har jag någon gång jagt att jag inte accepterar att andra handlar i zoobutik? Jag vill minnas att jag sade att jag tycker att det är ett bra komplement. Du å andra sidan är påpekar de negativa sidorna med näthandeln, jag vill bara belysa att den har sina positiva sidor för oss.

Jag dömer inte utifrån detta forum, utan från att majoriteten idag faktiskt har tillgång till internet, och än en gång beklagar jag de som inte har det. Datorn behöver inte heller stå i centrum för någon för att man ska kunna lägga en ordet, vilket påpekats tidigare.

Ur mitt längre perspektiv så är näthandeln ett bra komplement som kan utvecklas mer på sikt och öppna nya vägar för marknaden, oavsett om det är transportburar eller foder.

Aviendha
0

#86 Det bjuder jag på Flört

Ett tillägg till #87. Jag tycker inte att jag bara ser till det som gynnar mig. Visst gynnar näthandeln mig, den passar mig ypperligt i många sammanhang, det ska jag inte sticka under stol med. Samtidigt så gynnar det dig att handla ur zoobutik, men det behöver inte medföra att det måste vara antigen eller i min värld. Eller att varken du eller jag bara ser till oss själva. Hade jag bara sett till mig själv hade jag köpt wiskas på ICA, men nu är inte så fallet men jag anser inte att det är rimligt att mena att jag bara ser till mig själv i mitt val av inhandlingsställe. Jag ser fördelar med det, även i det långa loppet för och även för fler än mig. Men jag begär inte att du skall se samma sak som jag ;)

Visa mig vart vitalin finns (förutom hos AMHS fysiska butik) så ska jag gladeligen handla där om jag har någon möjlighet att ta mig förbi där. =)

Pirjo
0

#87 Självklart utgår man från sig själv och sina erfarenheter när man för en diskussion, men (igen, *småskrattar*) på jusat forum finbns det väldigt många som är lättpåverkade och som är tillräckligt unga för att fortfarande ha ett behgov av att "höra till" och att inte avvika och som har ett behov av att ha samma åsikter som deras "heliga kor" utan att ifrågasätta. Och det här med påhopp är en sak för sig och du vet nog säkert att det faktiskt föreekommer i ganska stor grad på forum. Många helt enkelt pressar på om att om du inte gör si eller så eller om man inte köper x  så är man inte en bra illerägare som vill sitt djur det bästa.

Faktiskt så tror inte jag att alla fodertillverkare riktar in sig på näthandel lika hårt som en del gör, dom är istället intresserade av att få sin produkt tillgänglig för alla, dvs både dom som använder dator och dom som inte gör det. Och som jag ser det så är det dom tillvberkarna som ser det hela mer långsiktigt och vill ha en bestående och stabil grund för dom pengarna dom lägger ner på att introducera sin vara på en ny marknad. Det är dom som inte bara förlitar sig på näthandel som oftast är dom mest trogna köparna, faktiskt.

Jag tycker faktiskt att den lagligheten hör till stor grad till denna diskussion. För om inte lagringsutrymmena är godkända så kör man ju faktiskt inte med rumsrena metoder i sin marknadsföring heller och det är inte heller tillåtet . När det gäller det har jag inte heller dragit alla över en kam, som du ser så har jag sagt " för det andra också har godkända lagringsutrymmen för det h*n säljer kanske till skillnad mot en del av dom nätbutiker som finns". Är det någon som känner sig träffad där så får det stå för dom .Och här handlar det ju om foder, inte om djurhållningen osv, så varför skulle du dra in det här. Har det att göra med hur fodret förvaras enligt gällande lagar och föreskrifter? Det finns ju faktiskt en orsak till att det krävs vissa saker av den som tänker lagra olika slags foder. Hur foder lagerhålls är ju faktiskt en ganska så viktig del av det hela, tycker jag i alla fall. En oriktig lagerhållning kan ju faktiskt resultera i inte så roliga konsekvenser. Och det är ju faktiskt så att det är på det här forumet som man mest skrikit om lagar och förordningar, är det bara vissa och om vissa  saker som lagar och förordningar ska gälla och hållas? 

Som jag också sagt i ett flertal inlägg så ser jag näthandel som ett bra komplement, men min mening är att man i första hand borde se till att illerfoder fanns tillgängligt hos så många zoohandlare som möjligt. Det är först då som det finns riktig konkurrens och också möjlighet för folk att välja det som dom själva anser vara bäst fför deras illrar.

Jag ser näthandel precis som du som ett komplement, men jag kan inte se att det i det stora hela hjälper alla illerägare att kunna ge sina illrar det bästa, och det oavsett vad det gäller för prylar eller foder. För tillfället anser jag att det snarare minskar valmöjligheterna för illerägarna. Jag anser att det är först när man har valmöjligheter som man kan välja på ett riktigt sätt.

Pirjo
0

#88 Jag uppskattar en bra diskussion. Och där har man ju oftast olika åsikter man har också argument för sin åsikt och kan framföra deen utan att dra in såna saker som jag nämnde tidigare. Jag tror det är givande för båda parter och ger båda en inblick i hur andra tänker. Och t o m jag (i motsats mot vad nog många tror) kan ändrta åsikt om jag får tillräckligt bra argument. Tyvärr är dom flesta "argument" jag hittills stött på av just den typen som jag nämnt tidigare.

Nja, gynnar o gynnar, egentligen vore det ju enklare för mig att köpa på nätet. Jag har gjort ett medvetet val att i möjligaste mån försöka köpa från zoohandlare, just för att främja en handel som möjligggöra för alla att få tag på illerfoder. 

Och när det nu gäller just Vitalin så vet jag att det fanns några zoobutiker som försökte få den i sitt sortiment, men det gick inte utan dom fick tvärnej, alltså tog dom inte in det. Skulle det ha ändrats nu? För en zoohandlare lär inte heller köpa fodret från en nätbutik, som redan lagt på sin procent för att ha det i sin butik och försöka sälja det. Det säger sunda förnuftet att försäljningspriset, dvs utpriset för den fysiska butiken skulle bli alldeles för högt för att någon överhuvusdtaget skulle viljha köpa fodret.

Zandra---83
0

Nej 39 för en gång är inte mycket, men ta den summan flera gånger så ska ni se att det till slut blir en summa som jag hellre lägger på maten än på frakten då det till slut är ohållbart med massa frakt kostnader.

Zandra---83
0

Men åter igen är det meningen att man ska köpa 2 kg vitalin och sen om typ en vecka 2 kg vitalin igen för att kunna få ett bra foder utan massa fraktkostnader?

Loveferrets
0

"92, hur många illrar har du ? Köp annars 10 kilo, så varar det ju längre än 1 vecka.

UlrikaD
0

Jag förstår inte heller varför du måste köpa två kg foder i taget?

Bogey
0

#92 Birdie äter nog inte mer än 50-60g om dagen så 2kg Vitalin räcker nog en månad åtminstone. Såvida inte kattorna hjälper till ;-)

PM om fodren du fick med från Falun kommer.

Aviendha
0

#87 Handen på hjärtat, jag har då begått många misstag med mina illrar från dess att jag skaffade dem och mina val har inte alltid visat sig vara de bästa för dem, men jag har aldrig upplevt någon press eller pik härifrån över mina val och tillvägagångssätt. Jag kan motivera det allra mesta med mina åsikter och att försöka hålla sig till någon grupp kanske kan göras när det gäller ytliga saker som kläder, men inte när det gäller mina djurs väl och ve. Sen kan jag bara beklaga om andra känner den pressen över sina val.

Men, fodertillverkarna har väl "managers"? Alltså personer/frimor som jobbar med att sätta det på marknaden? Jag gissar att det inte är så enkelt som att de kör på det ena eller det andra. Marknadsföring är mer komplicerat än så. Allt ikring varan vägs in för att hitta den ultimata vägen, så även där komplementerar nog zoohandeln och näthandeln varandra.

Ja, jag tycker att lagar ska hållas, absolut. Och nej, om jag visste att ett företag bröt mot någon lag så vill jag helst inte köpa av dem för att det blir ojust, som du skriver. Det argumentet fungerar även då med djurhållningen i zoobutiker. Eller deras information som enl. lag ska lämnas ut vid köp av djur, eller deras kunskapsnivå när de alltför ofta rekomenderar fel foder, för små burar fel skötsel. Det är ett faktum att detta är oerhört utbrett i zoohandeln. Genom att handla hos dem går pengar i fickan på ägaren som inte ens följer lagen. Samma sak där.

Att skrika om lagar och förordningar har jag inte märkt av förutom att folk som frågar vilken bur de skall ha sina illrar i får höra att det är minimum att ha 5kvm. Det är inte mer än rätt. Sen är det ju jag, med min kära L80 som hojtat högst och lagen finns för djurens välmående, och jag kan inte se något fel i att den följs eftersom den finns för att skydda våra djur. (sen att den kan förbättras i vissa avseenden är en annan sak) Är det fel då vet inte jag vad jag ska tro. För som sagt, jag har nog "skrikit" högst om lagar.

illernettan
0

#92 Är det inte bättre att du köper 4 kilo Vitalin åt gången? Bäst före datum räcker ju långt och då kostar frakten 150:- och då har du foder som räcker i två månader istället för en. 150:- i frakt varannan månad kanske känns bättre?

Ps Bor du i Karlstad? Jag åker förbi Karlstad en gång i månaden och kan då plocka med mig foder. Isåfall behöver du inte betala för frakt på något sätt och jag kan även ta med mig andra grejer om det kan vara intressant.Ds

Jag tycker att denna diskussion har varit intressant att läsa. Jag skulle gärna kunna erbjuda lägre frakt till mina kunder men eftersom jag använder Posten så blir frakten dyr. Det finns vissa fall där jag har använt Bussfrakt. Bussfrakt är något krångligare och tar lite längre tid, men jag är alltid öppen för diskussion. Jag kan också hålla med om att man inte behöver dator ialla lägen. Jag har flera kunder som använder telefonen med gott resultat.

Den som tror att jag som företagare täljer guld i mitt företag får tänka om. Med tanke på lågkonjunktur och annat så är mitt företagande en ren service till kunderna, inget annat.

När jag började med Vitalin så fick jag göra jobbet själv. Jag hade inget som helst stöd från Vitalin förutom provpåsar att dela ut. Det var kämpigt men det gick då jag trodde och fortfarande tror på fodret.

Kanske något bluddrigt inlägg och ingen slutpoäng Glad

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Loveferrets
0

"97, psss,,, trodde bara du hade 2 och 10 kilos hehe.

Aviendha
0

#97 Tack för inlägget! Min upplevelse är att ni med internetbutik ger ett mycket bra bemötande och det går alltid att resonera fram en lösning som fungerar med båda, något jag inte upplevt i någon zoobutik (och jag har en slags fetisch för att kuta in i alla sådana jag ser) Det ska du ha en eloge för Nettan!

#98 Alla påsar väger 2kg, men köper man en kartong så får man fem påsar (dvs. 10kg) men man kan ju köpa påsarna i par, triss eller hur man vill såklart =)

Loveferrets
0

#99 haha okidoki..

Saga85
0

#99 Vad är det för problem som inte gått att lösa i dina zoobutiker? Du kanske bara har haft otur. Eller så har jag tur med min butik där de kan få in de lysrör jag vill ha på 1-2 dagar, och när jag var i akut behov av nytt akvarium betalade jag i butiken och kunde sedan åka ut till deras leverantör och hämta det själv.

Aviendha
0

#101 Att ta in annat illerfoder än vitakraft eller vara tillmötesgående när det gäller att ta in fågelburar eller så. Fisksaker har dock vart enklare, fågel gick att beställa enkelt med, finns det hos grossiten så brukar det inte vara så svårt med viss övertalning.

illernettan
0

#99 Jag gör så gott jag kan Glad. Det är ju tack vare er kunder som gör att jag/butiken kan finnas till. Måste erkänna, jag gör precis likadant som du. Gå förbi en djurbutik utan att titta in, stört omöjligt. Vissa butiker dissas, vissa butiker snor jag ideer ifrån.

Jag har också upplevt att det är svårt att ta in annat foder än Vitakrafts. Det var innan jag öppnade eget. Däremot fick jag lämna mitt telnr till butiken så att dom kunde hänvisa illerintresserade till mig. Det var kul. Fast nu är dom så stora att det känns inte som om dom bryr sig om illerintresset.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.