Knäpp iller mamma :)
Min knäppa iller hona har fått ungar nere i pannrummet under oljetanken ?!
Då hon har haft ungar tidigare och varit en bra mamma så lät vi henne vara .
Men nu när ungarna är ca 3v gamla så har hon börjat flytta runt dom som en senildement *S*
En dag ligger dom alla prydligt i buren , nästa dag under olje tanken igen .
Hon verkar ha koll på dom alla ändå o ger dom di som hon ska .
Ungarna är i gott hull o piper som dom ska .
Jag såg att en av dom en liten tjej är helvit fast med svart nos o en svart klo faktiskt :)
Jag tror att hon tom har börjat mata dom med sin eggen mat idag 
Med tanke på att hon klarat detta så fint tills nu så kan jag väl låta henne vara ? Eller hur?
När burkar du börja hantera valparna? Med bit träning och mänsklig kontakt? Så att de är hanterbara tills de ska till sina nya hem?
De kan inte skada sig i pannrummet? Om de kan det hade jag flyttat på de.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Tja…själv har jag min hona i en hage.. hade aldrig vågat låta dem "löpa vind för våg", på tok ör mycket kan gå snett. och som madde säger.. hanteringen av valparna lärbli rätt svår :s
Nej det finns inget därinne dom kan skada sej på ,, bara en vanlig kaninbur jag ställde in i fall hon ville föda o bädda där .
Jag börjar hantera dom när dom fått ögon ,, vilket lär hända nu när som helst ..
Jag vill helst att hon flyttar tillbaka dom in i buren men å andra sidan vill jag ju inte stressa henne heller nu när hon verkligen tycker att hon är så duktig.
Vi har en ganska så bra koll på läget men det är ju inte praktiskt att krypa på golvet för att kika på valparna .
nästa gång hon flyttar dom kanske jag ska stänga in henne i buren då ist?
Det är ju bara det att hon är inte van att vara instängd i en bur ju *suck*
Kan du inte spärra av ett område så hon slipper buren men ändå inte får så mycket att gömma valparna under?
testa en hage.. eller kanske ett eget rum om möjligt? skulle inte heller sätta mina tjejer i bur.. de skulle bli yxtokiga :)
Hon smiter igenom precis vad som helst även en kaninbur *suck*
jag får fnura på hagbygge …
Njaa hon har ju redan fått ett eget rum kan man väl säja , jag har inte några mera rum att ge *s*
Mina 4st 60-80kilos hundar finns på övervåningen o dom gillar hon inte.
Dom andra illrarna fick flytta ut i sommarstugan , jag funderar på att ta ut henne dit med ungarna ,, det är bara det att hennes syrra fick en överrasknings kull för några dagar sen där 
Jag som var så säker på den honan var tom *asg*
Dom luras med mej :)

Ja jag vet inte, men redan innan de öppnar ögonen hanterar jag valparna för att de ska vänja sig vid min lukt. Men det är så olika på hur man gör.
Det mest fundersamma är hur man illersäkrar ett pannrum. Hur har du lyckats med det? Detta är ingen elak fråga alltså. Jag skulle gärna vilja lära mig, när mitt gäng är lös med mig nere så skulle jag vilja att de inte skadar sig om de smiter in i pannrummet. Som det är nu får jag krångla och sätta hage för dörren.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Att flytta på valparna är en naturlig instinkt, var glad för att din hona behållit så mycket av sina instinkter. Men såklart kan det vara besvärligt. Hos oss har det varit olika med vad vi gjort för att hantera situationen, beroende på hur starka instinkterna varit hos honan och hur många besvärliga skrymslen det funnits att flytta valparna till - för vissa har det räckt att man byter sängkläder oftare, för andra har vi fått sätta upp div hinder eller bygga in t ex möbler.En snabb och billig hage är lätt att göra med ett par spån- eller masonitskivor, lite buntband och silvertejp och så hägnar man in ett hörn av rummet. Det är inte speciellt snyggt eller så, men fördelen är att det går snabbt och är billigt och är enkelt att ta bort när det sen inte längre behövs.

# 6 oj vilken överraskning att få en extra kull, hur många valpar har dina tjejer fått sammanlagt? kan du inte lägga ut lite bilder på de små? hade varit intressant att få se den vita med svart nos.
Grattis till alla dina valpar!
Be a rainbow in someones cloud
Jag handterar mina valpar från det att dom är mellan 3-5 dagar gammla (när dom har kommit över den första kritiska perioden i livet). Sen handteras dom varje dag när dom får mat 2 gånger/dag (av mig då, ger dom välling då för att Agnez bara har 6 fungerande spenar och hon har 8 valpar), detta göra jag fram till dom är ca 4 - 5 veckor. Här efter så handterar jag dom oftare än så, kan vara upp till 8 - 10 gånger/dag. Detta för att dom börjar använda sina tänder, och det är något dom ska lära sig att inte använda, iallafall inte på oss människor. Sitter även inne i hagen flera gånger/dag för att dom ska veta att inte bitas i fötter och tår.
Är också som #10# nyfiken på din vita iller med svart nos. Är du 100 på att det inte bara är skit, detta händer ofta på mina valpar att dom får smuttsiga nosar. Detta pillar jag bort när jag ser det, händer oftast när dom börjar äta utblött torrfoder som är blandat med välling. Detta har en tendens att torka in på nosarna på valparna.
#11 jag är lite nyfiken på varför du väljer att stödmata dem… adria har bara 6 bröstvårtor och 8 valpar, och hon klarar det galant. Finns honor som får upp emot 12-14 valpar, och klarar det utmärkt alldel själva…en sak är väl om mamman inte har nog med mjölk.. men genom att ge ersättning redan från början, så duar ju valparna automatiskt mindre, vilket också borde ge en mindre mjölkproduktion hos honan…
för övrigt är jag oxå nyfiken på den vita valpen :) Kan ju även vara "mjölk nos"… kan vi inte få se bilder på underverken?
Jag gör det för att av erfarenhet (hade Lina som fick slut på sin bröstmjölk när hennes valpar var ca 4 veckor gamla, hon hade 7 valpar men bara 5 spenar som fungerade, och Agnez som Linas valpar var stora och drack troligen mer än vad en valp brukar göra), men jag gör det också för att jag har då mer chans att handtera valparna när dom får mat. Och det du skriver att valparna diar mindre om dom blir matade, det stämmer iallafall inte här hemma. Här kan valparna precis ha fått välling, det första dom sen gör när jag sätter ner dom till Agnez är att börja dia på henne (kolla in fotot i förra inlägget).Blir sen liksom inte det samma om mamman sköter det mesta av matningen då jag då inte vill störa henne, då blir valparna mindre handterade och jag kanske då inte hinner få dom bitfria innan dom lämnar mig.
#13.. hmm mina valpar var då minsan bitfria när de lämnade mig.. och där stödmatade jag inte hela kullen.. hantera dem kan man göra utan att stödmata. Att valparna var stora och drack mer, gör bara så att mer mjölk "rinner till".
Mjölken en valp får från mamman de första dagarna (colostrum - ingen aning om vad det heter på svenska) är i princip livsviktig för en valps utveckling (och imunförsvar etc)… att stöd mata redan från dag ett, är för mig otroligt svårt att förstå, särskilt när honan har en normal stor kull, har honan däremot inte mjölk, eller en valp är för svag för att komma till, ja då kan det finna en god anledning att stödmata
Spelar det verkligen någon negativ roll om man väljer att stödmata?
Jag menar, om man nu tycker det ger en fin relation till valparna så skadar det knappast.
Sara
#15 det är väl just det det potentiellt sett kan göra… om de får mindre i sig utav "colostrum" (måste slå upp det där ordet)
Men de diar ju samtidigt och i de fall där extrahjälpen behövs lider ju inte valparna skada.
Sara
#17 men om honan har mjölk, så behövs ju inte den där extrahjälpen.. och i min värld så borde det minska "platsen" i magen får råmjölken (så hette det visst på svenska)
citat:
Nyfödda djur måste inom 4-6 timmar efter födseln få tillräckligt (ca 10 % av levande vikt) råmjölk för att antikropparna som den innehåller ska upptas genom tarmarna till blodomloppet och för att djuren ska få passivt skydd mot infektioner.

Har ju absolut ingen aning om detsamma gäller för iller som andra djur. Men de smådjur som jag fött upp under åren gäller principen att ju mer du stödmatar, desto mindre äter ungarna, och desto mindre mjölk producerar mamman. För att i vissa fall sluta producera mjölk helt och hållet. Även ifall ungarna ligger vid mamman och håller bröstvårtan i munnen är det inte alltid säkert att de dricker. De ligger ju där även för att det är mysigt och varmt. Så funkar det iallafall på chinchillor, kaniner, hamster osv…
#13 stödmatades Buffy (Eowyn) förresten?
# 18 Fast enligt Christel så handmatar hon inte de första dagarna, så de första timmarna få ändå valparna det de behöver.
Sara
I år matade jag inga valpar innan dom var 7 dagar gammla, och jag har alltid ( iallafall sedan det som hände med Lina) stödmatat valparna. Oftast så har dom varit ca 5 dagar i genomsnitt när jag har börjat med det, det hjälper mig också sen när jag går över och ska ha dom på torrfoder. Har kommit på att dom äter bättre med vällningen än när jag blandar det med bara vatten. I år kommer valparna även att få BARF-mat innan dom lämnar mig, förutom att dom även får kokt kyckling och vit fisk innan dom lämnar mig. Detta för att köparen ska kunna ge vad om vill till valpen, det är inte alla som vill att dom ska äta BARF-maten även om den är det optimala för dom. Kan vara av olika anledningar som man inte vill ge rått kött till sina djur, jag själv har inget emot det så valparnas pappa är uppvuxen på det och detta har jag fortsatt med. Från början var det bara han av mina som åt rått kött, men äter för utom så Miller även Tiffanie och Tilly det ibland.
En liten parantes till råmjölksdiskussionen.. Hos ko och häst får kalven/fölet i princip alla sina antikroppar via råmjölken, men hos andra djur, ex hund (tror jag) så kan en del antikroppar passera placentan (svenska?) och hamna i blodomloppet på ungen. Hos ko och häst är avståndet för stort/svårt. Ändock är råmjölken viktig då den är så näringsrik om inte annat. Vet dock inte hur det är med just iller.
Paulina

#22 Varför kokt kyckling??
#23 hundar & katter får ca 5-10% av sina maternella antikroppar via moderkakan… borde gälla någolunda samma för iller?

Råmjölken är viktig för alla. Men den försvinner redan efter några dagar sedan är det inte alls lika nyttigt tyvärr. Men självklart är även den naturliga mjölken bäst. Men att ge tillskott efter att råmjölken försvunnit lär inte skada valparnas imunförsvar eller framtida liv på något sätt.
Audiatur et altera pars
#25 Ja, man kan ju tycka det. De har ju en liknande uppbyggnad av .. placentan (heter det ens så på svenska, är det engelskt/latinskt eller veterinärmedicinskt? Fattar någon vad jag menar?) jämfört med ko och häst.
#26 Det beror ju givetvis på innehållet i ersättningen/tillskottet ;)
Paulina

#27: Ja självklart. Nu tog jag för givet att det är ett bra tillskott man använder. ;-)
Audiatur et altera pars
hej
Jo hon fortsätter med det senildementa beteendet .
Ja mitt pannrum är säkert , rummet är rektangulart med betong golv , ingen golvbrunn utan bara en "springa" som knappt en spindel kommer igenom . Det finns en stor fyrkatnig oljetank i ena hörnet , den kan dom knappast skada sej på ?!
Själva pannan är ju i metall o helt genomgjuten , inga ingångshål eller dyl o alla rör går rakt upp i taket o är gjorda av koppar .
Tvättmaskinen o torktummlaren får jag ju alltid hålla bra koll på .
Jag har valt att klappa på ungarna när jag hinner , ta upp dom när hon käkar o dyl .
Vi distraherar henne med något gott bara .
Ungarna växer o frodas fint så jag låter henne vara hon verkar så ini h*lvete bestämmd att det ska vara så här och tydligen matar hon dom med sin egen mat ?!
Jag blandar i olja i hennes mat så den blir fetare o ger henne massa små godbitar som hon kan ge vidare :)
ska köpa mera kycklinghjärtan i morgon .
Ska ta bilder så snart jag får en chans *S*

Ser verkligen fram emot bilderna :) ska bli spännande att få se hur alla de små ser ut!
Be a rainbow in someones cloud

vilken lyckad färfördelning du fick =) 2 av varje =)
# 31 Å herregud så många underbara svansar du fått med på bilden! 
Sara
Vilka sötnötter du har där :)
Dom är jätteduktiga på att käka nu :)
Den minsta vita är mera ljusgul faktisk i färgen .
Den viltfärgade hanen är kvar och den vita honan + en pastellhona.