Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1076 ggr
Glimma
0

Deppig. Iller till salu

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har bara haft Alvin sen i oktober, han fyller ett år i juli. Men jag är osäker på om jag kan ha kvar honom, jag jobbar ganska mycket på dagarna och han är alldeles ensam här hemma då… När jag kommer hem märks det verkligen på honom att han behöver sällskap, han blir alldeles tokig av lycka! men, min etta rymmer inte plats för 2 illrar… Står i valet & kvalet på hur jag skall göra, vill inte lämna bort honom men, känns orättvist att låta honom vara ensam så mycket. Och om jag skulle ta det beslutet så vill jag att han hamnar hos någon som kan det där med illrar, fast samtidigt inte har för många så att han blir "en i mängden"… Alvin har mycket personlighet och är världens mysigaste busunge! Snälla vill ha både tips på hur jag ska gå till väga, vad är mest rättvist?  Och om det finns någon som isåfall vill ta hand om min älskling om det är där vi hamnar?    /ledsen matte

jenny08
0

hur mycket kostar illern det e inte så att jag kommer att köpa honom men jag vill gärna göra det han e så sööt  jag kanse kan över tala min mamma ge mig pris bara och det kanske bli något vår iller "guppar" hela tiden som en höna det betyder att han är gladSkrattande

Loveferrets
0

Skickade dig ett pm så hör av dig så fort du kan Flört

MiniSku-
0

Jadu, om jag var du skulle jag sälja/omplacera honom tills vidare iaf och kanske prova med honom igen i framtiden, alltså att någon är långvarig illervakt tills du kanske får tid i framtiden. Jag skulle kunna tänka mig att ta hand om honom, jag har själv en ensam iller tös här hemma som iofs aldrig är ensam då jag går i skolan och min "sambo" jobbar natt, men jag märker på henne att hon vill ha sällskap.

Är han kastrerad? Vart bor ni?

Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

UlrikaD
0

Kan säga att jag tror inte din etta är för liten för två illrar. Och som du säger en iller blir väldigt glad om den får sällskap. Om du känner att du verkligen vill ha kvar honom så tycker jag du ska satsa på en kompis till honom. Om du däremot tror att det kan bli för jobbigt för dig med två stycken så kan ju omplacering vara ett alternativ. Men som sagt, två illrar tar inte mycket mer plats än en, men de blir mycket gladare.

Vet inte ifall du har köpt honom av uppfödare, men isåfall vill många gärna bli tillsagda innan illern flyttar vidare.

Loveferrets
0

Vill även tillägga att jag tyvärr inte har något tips på hur man löser det, mitt första inlägg lät kanske lite grovt hehe.

LinaN
0

Hur liten etta har du?

vi levde två vuxna, en schäfer och en katt på 20 kvadrat i ett halvår… och jag hade gärna bytt hunden mot två illrar den perioden för då hade vi haft bättre med plats. Så en etta är inte nödvändigtvis förliten.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

werner
0

Gud vilken söt mysboll du har där, det enda jag kan komma på är att skaffa en till iller dock men om det känns helt galet finns det tyvärr inte mycket att göra :S

Ceciliaolucifer
0

Jag håller med Ulrika, platsen kan nog inte bli för liten. Men saknaden efter sällskap/kompis kan blir för stor.  Om man har två illrar som uppskattar varandra, så lovar jag att du hittar dom sovandes tillsammans, ofta på varandra :)

Jag bodde i en etta (33kv)med 4 illerkillar och det var inte för litet för oss. Dock finns det en massa tips på hur man kan inreda så att det blir ett illerparadis utan att hela hemmet utrstrålar iller. :)

Men om du inte har tid för honom så är det snällaste för honom att få flytta :)

MimmieM
0

Haha, det är mindre jobb med 2 illrar skulle jag vilja säga, och plats och plats.. de ligger mest på varandra ändå ;)

Carpe Diem

tessa
0

#9: Fast det är viktigt att illrarna fungerar och trivs tillsammans, i synnerhet om de har en mindre yta att röra sig på. - Och att man förstås har råd med ev. veterinärvårdskostnader för två illrar.

Själv har jag ju numera en ensam Julius här hemma, och skillnaden är verkligen påtaglig i hans fall! Det är inte alls samma glada och ystra Julius, så jag tror att illersällskap betyder mycket för de flesta illrar.

Aviendha
0

#10 Avi blir apatisk som ensam. Hon skulle tyna bort helt som ensam. Skulle hellre överväga avlivning än att hon hölls ensam faktiskt.

mandariiin
0

det blir ju inet mindre jobb med flera illrar. även om dom busar med varandra så behöver dom fortfarand elika mycket uppmärksamhet från oss människor. så känner du att du inet har tid, omplacera honom.

som alla tidigare har skrivit så behöver du inte vara orolig för platsen. själv bor jag i en tvåa på 58kvm med en sambo, 4 illrar, tre ödlor, 10 ormar och fiskar. allt går att få plats med om man vill ha det tillräckligt mycket! Flört

Loveferrets
0

Jag har haft iller ensam o inte tynade dom bort, jag anser inte att man ska avliva en iller bara för det, då är ju omplacering bättre i så fall.

Aviendha
0

#13 Självklart är det ju individuellt. Därför jag nämnde en av de tre jag har/haft. De andra hade nog kunnat gå, men hon är väldigt beroende av sitt sällskap. Menade absolut inte att man ska avliva ensamma illrar, vilket nog framgår om man läser mitt inlägg ;)

Illrar som går ihop får dock väldigt stort utbyte av varandra, det kan nog ingen säga emot. Det är sociala djur, och de behöver stimulans och aktivering från sin ägare, men en kompis kan hjälkpa till på den fronten.

Loveferrets
0

Man får stimulera dem mer, ligga på alla 4 o låtsas att man e iller själv hehe

Aviendha
0

#15 Ja, absolut. Men det fungerade inte med min. Hon matvägrade så jag fick mata henne. Gick inte alls att leka med. Tro mig när jag säger att hon verkligen inte mådde bra. Såpass stor koll har jag på illrar och speciellt min iller.

Loveferrets
0

#16, Naturligtvis känner du dina illrar bäst. Det var bara ett skämt de jag skrev (inlägg 15), jag har oxå koll på illrar men kan dock inte svara för andra Flört

Sara
0

Det är stor skillnad på en iller som är van att vara ensam mot en som förlorar en kompis.

Jag har upplevt att illrar sörjer ganska hårt när de förlorar vänner.

Sara

Satmaran
0

Det finns även individer som aldrig någonsin trivs med sällskap!

Jag har en dramadrottning här som aldrig kommer att acceptera att någon annan än Hon får valpar!!!

Nu har jag två läger. Maya vill döda sin dotter för att hon har valpar!!!  Ingen tvekan om vem som är Alfahona.

Tufft läge!!!

mandariiin
0

jag hade Lillie förut som inte gick ihop med något djur alls. men hon älskade människor. (var tyvärr tvungen att omplacera henne just pga detta).

nu har jag Dealen, som inte bryr sej om någon, Lyssa ska sätta alla på plats väldigt bestämt. Nova tror att alla vill vara hennes bästis och lek adygnet runt. sen har jag Aura som inte riktigt bryr sej om dom andra.

simpa
0

Hejsan jag tycker verkligen att du har ett jobbigt beslut att göra :(.

Men om du inte kan bestämma dig om du klarar av att göra dej av med alvin ;) så skulle jag kunna vara fodervärd åt dej så får se hur det känns att vara utan honom .

jag har själv två illrar som är jätte snälla ;).

Om det verkar vara intressant ;)Och om det känns rätt att prova så kan du lättast nå mej på 070 20 41 810 MVH Rikard

tessa
0

Ang. ensam iller och i mitt fall Julius kan jag förtydliga att avsikten inte är att fortsätta låta honom vara ensam, utan söker en omplaceringsiller som skulle kunna tänka trivas i vår familj.

Norrskenets
0

putt

Loveferrets
0

Hur går det ts ? Har du bestämt hur du ska göra ?

skrollan
0

sarae hur många illrar hade du i en etta? ;)

Jag tycker absolut du ska skaffa en vän till din iller, det är mindre jobb som sagt ;)