iller på tåg!
Har en liten fundering… ska ju åka från borås till kalmar imorgon och hämta mina pälsar
och på vägen ner är det ju inga problem.. men när jag ska ha med dem på tåget.. hur gör ni? Har ni dem i sele eller i bur? (har en 'illerryggsäck' som jag köpt på klarsferretsshopen) och klarar de resan utan låda? eller måste jag ta med en sån? eftersom jag inte kan ha den i ryggsäcken så blir det ju lite värre med det.. *funderar*
så jag vore väldigt tacksam för svar! 
// Emma
Medarbetare på Chinese Crested iFokus
Keep talking shit about me.. you're making me famous!
Jag hämtade hem min Julius från Skåne för några år sedan. Vi åkte då tåg, och jag var lite bekymrad över vad andra tågresenärer skulle tycka, med tanke på att Jullen då var okastrerad. Men allt gick fint - han reste i en transportbur - med hängmatta, filt, mat och liten toalåda så "vattnade" jag honom emellanåt. Julius sov mestadels, och satt i mitt knä emellanåt. På tågstationerna var han ute i sele och "luftade" sig. De flesta som såg honom, blev väldigt nyfikna.
Tänk på att sitta i tågvagn där pälsdjur är tillåtet. Om det händer en liten "olycka" är ju inte det hela världen, kan ju vara bra att ha med en extra filt och kanske slänga den som ev. blir smutsig.
Lycka till! :)

Finns ju bestmmelser för hur man får transportera sina djur! Åkte till skåne med sj förra året, då var det djurplats å bur som gällde…sen åkte jag något lokaltåg- då var det i bur som gällde å på utvalda djurplatser! :)
#1 Det där med extra filt var ett bra tips :) ska tänka på detta.
Hur långt reste du med Julius då? (du skrev ej vart du bor) och hur lång tid tog det?
detta tåg är ett direkttåg så vi sitter på samma tåg i 3timmar
är lite osäker på hur detta ska gå.
Ska definitivt sätta mig i en pälsdjursvagn! Har rest många gånger då jag hade hund så jag är van ;)
Tack!
// Emma
#3 visste ej att det kunde vara 'burtvång'.. med tanke på att folk åker med hundar och med katter i sele..
aja.. får väl fråga på tåget, vill ju itne bli utslängd ^^
// Emma
Om du ska resa i tre timmar så får du nog räkna med att illern kissar/bajsar på vägen. Den bör också få äta och dricka under resan.
Jag skulle tycka att det bästa var en väl inredd bur. Resan kan vara stressande sådär första gånbgen och då kan det vara skönt att få krypa undan lite. Dessutom så är rymmningsrisken bättre i bur, och de kanske inte är vana sele? De är ju inte vana dig iaf, och tre timmar med en kraffsande iller i famnen är inget jag vill rekomendera ;)
I bur är det enkelt att hänga upp matskål och vattenflaska och så har de en låda i. Den biten är även svårare om de är i sele.
3 timmar borde gå bra, jag har rest längre än så med mina och det går. Oftast sover de sig igenom det hela ;)
Paulina
#4: Jag reste från Kristianstad via Lund-Gbg-Vänersborg, där vi bor så det var en tågresa som tog några timmar, med ett par byten.
Kika gärna på SJ´s hemsida, vad de har för regler för husdjur. Jag har inte åkt tåg någon mer gång med iller, utan bara med hund - och dessa har man ju med sig, som de är =)
Men att sitta där det är djurtillåtet är ju en självklarhet, ibland kan man ju boka detta direkt på tågbiljetten om det är reserverade platser. Om illern sedan måste sitta i bur eller inte, låter jag vara osagt - men jag hade iaf inga som helst bekymmer med det. Det kan ju också säkert bero lite på om det är mycket folk på tåget och dyl. I vårt fall var folk bara nyfikna på att få se Julius.. Som krafsade och ville ut, och blev lugn av att få kika ut en stund. Men jag skulle inte åka tåg utan bur eller dyl, som någon tidigare skrev så är det tryggt för illern att ha någonstans att vara, där det är lugnt och ombonat.
#6+7 Jag är fullt medveten om att illern måste äta och dricka under vägen :) har redan packat ner mat och vattenskålar och maten. Bara att fylla en vattenflaska imorn!
#6 Hade ju inte tänkt ha dem i famnen HELA tiden, utan varva lite..^^ vad skönt det låter att de sover, vill inte att de ska stressa!
// Emma
#8 Hade kanske vart bra om det hade vart ngt byte men det är det ju inte!
Kollade SJ's villkor för sällskaps djur, skriver dem här ifall någon är intresserad:
_Djur på dag- och nattåg
_
På våra dagtåg kan du ta med dig upp till två sällskapsdjur utan extra kostnad. Det enda du behöver tänka på är att boka sittplats i avdelningen "Djur tillåtet". Vill du ta med ytterligare djur betalar du 102 kronor per djur. Det går även att få en egen reservation för ditt sällskapsdjur genom att köpa en ungdomsbiljett.
Ska bli riktigt roligt detta!! 
// Emma
#10: Vad är det för pälsar du ska hämta? Förstår att du är jätteglad, och du behöver säkert inte ora dig för hemresan.. =)

Jag åkte ju med Nolita nu tur och retur till Danmark. Det tog ju några timmar. Hade en kattbur med massa gosiga filtar och så mat och vatten med mig såklart. Men Nolita är ju som hon är och satt i mitt knä i stort sett hela resan båda upp och ner.
Men har man illrar som man inte känner så kan det vara så att de känner sig tryggare i transporten än i ditt knä. Då kan det vara bättre att låta dem vara ifred och börja lära känna dem när du kommer hem istället.
#11 det är lemonize två illrar hon säljer här på iFokus! tyckte de behövde ett nytt hem! plus att jag ville ha omplaceringar :) vill 'göra en god gärning' samtidigt som det känns som att det är en bra idé att börja med två som inte är valpar (bara ngt jag fått för mig)
// Emma
#12 låter ju som en bra idé att bunkra upp med en massa gosiga filtar och en bra bur! har dock inga skålar man kan hänga på buren *funderar* tips på vad göra?
// Emma

Då kan ju sätta in en matskål när buren väl står på plats på golvet. Sen ta ut den igen innan du bär på buren bara.
flaska kan du hänga i buren, vad gäller maten så e det ok att ställa in en skål. Sen kan du ha hängmattai buren, och en låda med pellets/sand i.
Så här reser några utav mina pälsar, bajslåda finns längst bak i buren, och sen en vattenflaska och matskål på gallret
Jag har löst matskålsfrågan genom att hänga den i dörrgallret, går inte att sätta på bottnen i min lilla transportbur för då välter den.
Det är en fågelskål eg, och så har jag böjt pinnarna runt gallret för att de inte ska putta ner den, och det funkar rätt bra för mig faktiskt.
Inte samma modell som på bilden, men samma princip.
Paulina
#14: När illrarna är i transportburen, har jag en liten plastburk med mat. Vattenflaska på gallret tycker jag har en tendens att läcka och blöta ner så jag ställer hellre fram en liten skål med vatten när det är lämpligt. Men smaken är som baken, man får testa sig fram.. =)
Lycka till med resan och de nya familjemedlemmarna! I princip alla mina djur är omplaceringar, det är kul att fler ser "fördelar" med detta.
#15 bra, tack!
#16 vilken fin burinredning! :)
vilka bra tips ni ger, tack alla!!
// Emma
Däremot har JAG problem att boka tågbiljett i djurkupé. Jag kunde inte välja det utan att betala extra nu när jag ska ner till skåne i början an juni. Helt omöjligt! Jag tänker inte betala 400kr mer för att åka i djurkupé mot en annan biljett…. blir så vansinnig på SJ's nya bokningssystem…. förr kunde man välja om man ville åka i mittgång eller närmast fönster, tyst avdelning eller djur….
*muttra*
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jag bokar alltid utan platsbiljett och sen sätter jag mig i djurkupén. Men jag åker sällan tåg som brukar vara fullbelagda heller.
#20: Det kan man fortfarande göra men det är svårt att hitta den funktionen, när man gör sin beställning. Sedan går det ju inte att reservera plats på alla tåg, och då får man ju på plats välja djurtillåtet och hoppas att det finns plats..
#22 jo det är ju så vi får göra… Hoppas att det finns plats i djurkupén. REdan bokat o betalt biljetterna så det är inte läga o ändra nu. ^^
Så länge du har bokat hembilljettet i ett säte där man får ha djur, så ska du inte bry dig ett dugg om vad medresenärer säger. Jag har själv åkt tåg vid ett par tillfällen med djur (både iller, råttor och hund), men när jag bokar ser jag alltid till att bokat där man får ha med djur (kostar inget extra) så är det inte någon som kan säga något om att du har med dig iller på tåget.
Men då du inte har bokat plats för så är det kanske inte så säkert att du får ta med djuren, då är det upp till dina medpassagerare hur dom ställer sig. Det var väldigt dumt att du inte boka djurplats när du bokade hemresan. Men jag hoppas att du får åka med trots att du inte har bokat plats för dina illrar.
#24 jag åker bara tåg på ena hållet, på vägen tillbaka är det min syrra som kör bil så det är lugnt… Men konduktören ska få höra ett och annat om det blir något truls med det hela.
#20 Hur kan det bli dyrare? Jag har åkt tåg minst två gånger i månaden de senaste dryga två åren och aldrig behövt betala mer för djurplats.
#26 för att då måste man boka speciellt och då blir det dyrare…. men nästa gång så bokar jag via sj's ombud istället.
Förut kunde man som sagt boka djurplats.

Det är bäst att ha den på bur för om det e en ganska lång väg hem tillbaka då är det bäst att ha den i bur de kommer vara tröta lita på mig:)
Så har vi då gjort resan! Armani (hanen) sov hela vägen
men Dizel (honan) krafsade och bet på buren och var allmänt störande för medpassagerare under drygt halva resan, sen helt plötsligt slocknade hon! Som ett ljus. var helt utslagen, och jag kunde lugnt lyssna på musik resten av resan, sköönt.
När vi klev av tåget hämtade min mor oss på stationen och vi åkte bil hem. När vi kom hem (de åkte fastspända i baksätet, utan uppsikt dock) hade de rivit ut toalådan och kissat i matskålen
konstiga fetisher 
Fixade det sista i köket (där de ska vara nu i början) och de fick komma ut. Efter mkt nosande tyckte Dizel att det var lektajm! Skuttade runt och poppade och nafsade mig i tårna :) snart hängde Armani på och illerbrottning började! Härligt att se!!
Har nu suttit i köket och haft massa illergos och mys, och kommer fortsätta så resten av kvällen. Kan inte låta bli dem, de är så goa med sina pussar och sitt bus!
Kort kommer, hittar ej min laddare till kameran.. men ska se om jag kan ta några kort med mobilen. Så jag kan skryta lite som nybliven illerägare :D
// Emma
#27 Du måste göra något fel. Jag bokar på sj.se och det blir aldrig dyrare att sitta i djurkupé..
#30: Håller med om att det måste bli fel någonstans - fast upplevde själv att det var klurigt att hitta den funktionen där man kan välja t.ex djurtillåtet. Flög ju hem hundar från Spanien för ett tag sedan, och skulle då åka tåg med två av dem. Höll på att bli tokig av att inte kunna få igenom bokningen med djurtillåtet specat - men till slut gick det, och går förhoppningsvis lättare nästa gång =)

Grattis till nykomlingarna!! Ser fram emot bilder och ser fram emot att träffa dem "live" i Viskafors!
#29: Vad roligt att resan gick bra! hoppas att medresenärerna inte surade över gallerskakandet - vet hur stressad man kan bli i sådana situationer =) Hoppas att ni alla kommer att trivas fint tillsammans - ser fram emot foton… ;)
#33 udda för så fick inte jag fram det alls när jag bokade mina biljetter… :/
#35 jag kollade också för nagon dag sedan och det blev 45 kr dyrare för mig att välja djurkupe, men det berodde nog på att systemet antagligen automatisk bokade garanterad sittplats åt mig när jag specificerade mina önskemål? :)
Kan det ha ngt med vad man kryssar i? Ungdoms, vuxen, student - biljett? Dvs att priserna diffar så?
#36 Vissa tåg har ju obokade sittplatser och då kostar det givetvis mer att boka sittplats. Men det är inte dyrare att få garanterad sittplats var som helst och att då välja djurkupé istället. Jag får heller ingen skillnad när jag provat med vuxen, ungdom eller student.