Hon är lite jobbig
Maya har en favorit blomkruka, den grävde hon alltid i tills vi ställde upp den på ett bord. Nu har hon hittat den igen och gräver som bara den. Jag behöver hjälp, hur ska jag straffa henne för detta? Min pojkvän sköljer av henne under vatten för att ta bort all jord sammtidigt som han säger att de är straff eftersom att hon hatar att bada/duscha, men det är ju inge bra de heller, då blir det ju ett h**v*te att bada henne sen och jag jobbar för att hon ska tycka att de är kul tillome. Så, vad ska jag göra? 
Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

Flyttar blomman igen=)
Haha men, jag bor hemma hos min pojkvän som fortfarande bor hos sin mor, hon kommer bli så ledsen 
Du kan knappast straffa bort ett sådant beteende. Det är ett naturligt beteende att gräva för en iller och de ska enl. lag ha grävmöjlighet (mina har grävlåda). Inte för att problemet föprsvinner om hon får grävlåda eller så, menar bara att det inte går att straffa bort. Du kommer få en osäker iller i stället som ändå gör det
Säkra blomman bättre är mitt tips.
Paulina
du kommer aldrig kunna lära henne att låta bli den. Att gräva är ett naturligt beteende för en iller, och tja.. inget man kan fya dem för.
flytta blomman, eller hägna in den, så att hon inte kommer åt.
Jag håller med #3, att straffa en iller för något som för den är naturligt är inte logiskt. Testa att stoppa stora stenar i krukan, över jorden så är den kanske inte så intressant att gräva i längre? Finns ju snygga dekorationsstenar som man kan snygga till blomkrukan med.
I annat fall är det nog så att man får prioritera sin iller framför sina blomkrukor. Minns inte när jag hade en blomkruka eller vas på bordet senast. - och jag vet inte hur många gånger jag har dammsugit upp blomjord, det är vardagsrutin här. För att inte prata om alla växter som är i desperat behov av omplantering, efter ett antal illerattacker.
Vad vore livet utan iller?! - jäkligt trist! 
Här är ett foto på Julius in action. Som ni säkert förstår, levde inte den tilltufsade växten särskilt länge till. Men eftersom vi är lika envetna, jag med att ha mina växter och Julius med att gräva i krukorna - så har vi lärt oss att detta ingår i en harmonisk tillvaro tillsammans ;)
#3 Ja, vi har ett favorit grävställe ute, de är stor jordplan som ser mer ut som en övergiven rabatt, där gräver hon varje gång hon är ute och vi är ute nästan varge dag, inte om det regnar för mycke eller är FÖR fint väder, då pollen-dör jag =P
#4 Okej då ger jag upp fyandet och flyttar blomjäveln än en gång. Jag gillar inte ens blommor så för mig får hon mer än gärna gräva i den blomman, men "svärmor" blir ledsen då =P
Ännu ett problem jag har. Hon har förstått att hon inte får vara på pianot, sen jag tog ner henne där ifrån första gången så klättrar hon upp där så fort hon får chansen-en riktig buse. Det som är mest frustrerande är att hon inte har något ärende där utan klättrar upp och sätter sig där och väntar på att jag ska se och ställa ner. Är det bara att vara envis?
Det är helt klart en övning till att ha tonåring att ha en iller.. =P
#4: Känner igen det där, mor min har en viss "hatkärlek" till illrarna som har pangat ett par blomkrukor för mycket, hemma hos henne 

Blommor har jag lagt ner för länge sen. Redan vid iller nummer ett tror jag bestämt. Och det där med att de bara ska upp på en bestämd pryl känner jag igen. Jag har Molly som bara ska upp på tv:n. Och på tv:n har jag lagt alla prylar som de annars alltid river ner som brukar ligga på vardagsrumsbordet. Men nu tar Molly och rivver ner dem från tv:n istället. Suck!
Funderar på att göra nån sorts linbanesystem med vajrar i taket. Där kan man ha olika korgar med alla saker som man i vanliga fall brukar ha på bord osv. Man kanske kan ha blommor där också?
Ps: Den iller som gömde min fjärrkontroll för en vecka sen får gärna lämna tillbaka den nu. Skämtet börjar bli liiiiite gammalt!
Hhaha , jag äger inte nån blomma alls, tröttnade på städningen,
#5 , illerns uttryck " nu ska vi se vad vi hittar här" hahahaha.
#10 , Detta var min första iller jag hade men jag skaffade lite jord o hällde i en låda som jag tänkte Spjuver kunde sprätta i men serru DE var inte lika kul, för fick han inte gå på blommorna så fick de vara haha. Busunge !!
Ot. Vill bara tillägga, det är inte Spjuver jag har på bild,
#12 Haha nej de är ju så, det är aldrig roligt när man får. Det måste vara spänning i det hela =P

jag har mängder av blommor hemma, och har inga problem. en gång har det grävts lite grann.
men då har jag det ändå möblerat så att dom inte tar sej upp på fönster brädor. och sen har jag två stora krukor på golvet i vardagsrummet, där dom ändå bara är när vi är hemma. men där gäller det bara att tjata och gnata tills dom förstår att dom inte ska vara där i. och visst händer det att jag fortfarand emåste säga till någon gång ibland, men det är inte ofta.
Jag kanske borde låna över Maja så hon kan lära era illrar lite hyfs
Här hemma har vi en låg krukväxt på golvet. Den grävdes ur en av de första gångerna, men är sedan dess orörd. Ibland kan Maja stå vid kanten och kolla ner på jorden - ser ut som om hon funderar på att göra det, men struntar i det.
Hade även en större kruka i mitt rum, men den slängdes. För att den tog plats, den var inte ens en särskilt kul leksak enligt Maja.
_No way! Yes way!
Hehe Maya går i perioder med detta busande. Hon grävde nästan död på sen stackars blomman för några månader sen men efter ett tag så gav hon upp.. Nu har hon börjat igen och ju argare jag blir desto roligare har hon. Samma med detta piano, ju argare jag blir ju fortare går de för henne att komma upp.. Haha, men jag kom på den brillianta iden att ta bort fotöljen som hjälper henne att komma upp.. Inte så smart av mig att itne kommit på de tidigare 
Jag har blommor eller ja, grönsaker enligt de flesta… de står högt upp på ställen jag inte vill att katten hoppar upp på. och för närvarande har jag 3 krukväxter på golvet i sovrummet UTAN att fröknarna kaos och bus lekt i dem. Det är roligare att terrorisera strumplådan eller försöka ta sig ut genom buren på överplan som är stängd till skillnad från bottenplan som står öppen….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag fick välja bort ett liv med riktiga blommor när jag skaffade iller. Men det går bra ändå, iller är roligare än en krukväxt 
#19: Iller OCH krukväxt är ännu roligare!