Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 613 ggr
Hallberg
0

Ålder för kontrakt

Jag skall köpa en iller efter sommaren och har läst att man måste vara 18 år för att skriva på kontrakt.

Jag fyller 18 i slutet av november.

Eftersom då målsman måste skriva under kontraktet så undrar jag om man sedan kan ändra det då jag har fyllt 18 så att jag står som ägare?

Tack för svar :)

sarae
0

Det är nog något du får göra upp med uppfödaren. Det finns ju inget nationellt illerregister eller så. så det blir en privat sak mellan dig och den du köper valp utav men jag ser ingen anledning till varför man inte skulle kunna göra så :)

Bogey
0

Här är det dottern som formellt äger Bogey och hon är 12år.

Med våra uppfödare gjorde vi som så att dottern står som formell ägare men att jag som målsman fick skriva under. I ett sånt läge behöver du inte göra nånting på 18års dagen, eftersom du redan står som ägare. Det enda som händer i lagens ögon är att hela det juridiska ansvaret går över över till dig.

LinaN
0

Jag löste detta problemet när jag lämnade ut min häst på foder enligt följande (och litet modifierat nu då för att passa ägandeskap)

"NN ansvarar för daglig skötsel och omvårdnad av Djuret, medan målsman Namn har det yttersta ansvaret fram tills dess att NN uppnått myndig ålder. När NN uppnår myndig ålder övergår ägandeskapet från målsman till NN."

Det borde räcka rent lagligt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Hallberg
0

#3 Ja det borde räcka tycker jag.
Ser verkligen fram emot att skaffa en iller. Har väntat väldigt länge nu för att vara tillräckligt påläst. Det jag ska göra innan jag skaffar är att hälsa på någon som har iller.
Bor ute på landet så det blir bra miljö för illern också!   :)

Aviendha
0

Såg på din press att du bor i Göteborg. Det finns några illerägare där =) Sen är det en illerträff i Viskafors i slutet av denna månad.

Jag bor i Skara, är dock borta under sommaren, men annars är du mer än välkommen hit och hälsa på mina två.

UlrikaD
0

Ja, träffen i Viskafors borde du åka på. Då får du träffa massa illrar och illermänniskor.

Vart ska du köpa valp ifrån? Tänkte du skrev efter sommaren, lät som om du tingat redan.

Sara
0

Måste bara inflika att jag tycker ert stall är helt underbart och jag fastnade verkligen för skimmeln.

Sara

Hallberg
0

#6 har ej tingat nej, har planerat på köp så får se hur det blir.
Förhoppningsvis efter sommaren, annars blir det senare.

:)

LinaN
0

Jag finns i trollhättan och göteborgsbussen stannar 200m från min lägenhet :D Så det är bara att hojta till om du vill på äventyr, o om du vill kan vi gå ut till stallet o hälsa på min totto också ^^

Tyvärr kommer jag inte ha möjlighet att åka till viskafors, o det grämer mig….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Hallberg
0

#7 Man tackar :) Ja det är ett helt underbart stall!

UlrikaD
0

#8 Ok. Tänkte att väldigt många har kullar just nu. Vet inte hur många det är som kommer att få framåt höstkanten. Valpsäsongen är ju ganska kort och intensiv.

Sara
0

# 11 Sant, men det kommer antagligen bli omplaceringar om 3-4 månader.

Sara

UlrikaD
0

#12 Tyvärr ruskigt sant förstås. Jag läste första inlägget som valp, lite fel av mig kanske.

Sara
0

# 13 Inget slår en egen 8-10 veckors valp. Skrattande

Sara

Hallberg
0

Självklart vill jag helst ha en valp men skall resa bort väldigt mycket under sommarlovet och vill inte utsätta en illervalp för det.