Till Årets farmvalpsköpare -Viktigt-
Det har kommit till min kännedom att en av de större farmare
nyligen fick besök av en djurskyddsinspektör efter att
anmälningar droppat in emot honom då många har ifrågasatt
hans sätt att handhålla sina djur.
Han fick nedslag på storleken av burarna och tvingas nu att
bygga ut dem och göra dem större.
Då jag själv vet att över 10 medlemmar här inne har köpt valp
av honom så hoppas jag att ni får er en tankeställare och
att er moral kanske sträcker sig längre än 500kr nästa gång
ni ska köpa en till iller.
Skänk gärna en tanke på era älskade illervalpars föräldrar
som levt/lever sitt liv bakom för trångt galler tack vare att ni stödjer farmarna.
_
(Obs! Länken till bilden är inte publicerad av mig. Sker automatiskt när man kopierar bilder ifrån deras sida.)
_
_
Du gör ett val när du köper av en farmare…
_

Får man fråga vilken farmare det rör sig om då jag har en farmariller? Du kan PMa mig gärna..
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
Får hoppas att alla anmälmningar gör någon förbättrning för djuren,även om jag inte tycker att man skall ha iller i bur…
Har dock ingen farmiller själv, men tänker även på de illrar som tvingas leva i bur.
#1 Nej, jag säger inte vilken farmare det gäller.
#2 Håller helt med dig!

#3 Okej. #Del av text raderad#
//Tänk på ditt sätt att formulera dig! /LinaN Medarbetare

#4 Det där var kanske lite onödigt. Kan säga att farmarna som blir anmälda inte är så glada på den som anmäler dem. Och vi "smarta" som inte anmäler anonymt kan få trevliga telefonsamtal osv….
#4 Det är absolut inget personligt.
Men farmare som farmare = Oavsett vem det är av dem så håller dem alla sina djur i bur. Dvs borde det här inlägget beröra ALLA som har köpt från en farmare och inte bara dem som köpt från just den HÄR som fått påföljder.

#5 Bryr mig inte så mycket fakiskt. Jag har köpt fårn e farmare och det står jag för - fast jag tycker at det är fel att föda upp på det viset. Visste inte att Sigges armare hade djuren instängda i små burar. Så vad skulle jag göra då jag hade åkt 50 mil enelresa? Åka hem utan iller och bara må dåligt? Nej, jag beslöt mig för att ta med honom hem och må dåligt med honom.
Hur kan du säga att du inte bryr dig så mkt? och att du står för att du har köpt en farmariller, men sen säga att du tycker att det är fel att föda upp dem på det viset? Nu blev jag nyfiken…
Varför skulle du må dåligt för du åkte hem utan iller? och varför åkte du hem och mådde dåligt med hnm? Förstår inte riktigt?

#8 jag menade att jag inte bryr mig så mycket at du inte ville säga vem det var du menade i inlägget. Som jag sa, jag visste inte att han födde upp i burar osv, vädigt dunt av mig att inte kolla upp det först och jag mådde dåligt över att se det och veta att min valps föräldrar bor så. Därför mår jag dåligt av det och jag hade mått dåligt om jag inte hade tagit honom för jag visste att han hade dem i burar. Så när någotn frågar vart jag har köpt honom så svarar jag ärligt, men lägger till att jag inte rekomenderar det utan att man ska kontakta bra uppfödare istället.
Hänger du med?

Vi är många som har försökt länge, att få er att inte köpa från farmare. Har man väl åkt dit är det klart att man tar med sig en hem eftersom man redan då har sagt till sig själv att det är ok. Det är inte bara en farmare som har det så här. Det är flera. De visar det bara inte för dig då du kommer. Jag hoppas att ni skäms nu. Informationen har funnits att tillgå, men ni har valt att inte lyssna.

#9 först skriver du "Som jag sa, jag visste inte att han födde upp i burar osv," sen skriver du "om jag inte hade tagit honom för jag visste att han hade dem i burar."
lite motsägande va?

Telefonkontakt, menar du att du inte sett diskussionerna om farmarna här innan du åkte dit och köpte?

#12 Om du menar diskussioner häör så nej, jag hittad einte hir fören efter. Och jag hade inte läst någonstans om farmare. Det lärde jag mig på plats. Men man lär av sina misstag.
Jag skrev fel i inlägg 9. Skulle vara "för att jag inte visste".

Hoppas att du nu ser till att varna alla för farmare :) Det är djurplågeri och inget annat.

#14 klart att jag gör. Är ute i stan dagligen nästan med mina illrar och det kommer minst 3 pers och frågar vart man kan köpa. Och det första jag säger efter att ha informerat lite snabbt att det inte är lätt att ha iller, är att man ska se till att köpa av små uppfödare som inte har sina djur i burar utomhus och att det är djurplågeri.
#15 TOPPEN! :)

Jättebra!
Äntligen händer det något!! Blir så glad att det äntligen händer nåt osm visar för folk att det inte är okej att hålla djur på det här sättet. Finns det lagar så ska de banne mig följas av alla. Hoppas att de illrar han har får ett värdigare slut på sina liv än vad de haft hittills då.

#0> Bra inlägg! Helt rätt! Dennna tråd bode puttas i all oändlighet. :)

Hoppas bara att de följer upp detta och ser till att han verkligen bättrar sig nu bara!
Gott!
Sara
Hur är det då med våra tamilleruppfödare….
Ska vi väl bojkotta de tamilleruppfödare som har avelsmaterial som kommer och härstammar från farmare?
Vilka uppfödare har avelsdjur som inte härstammar från någon sk. Farmare i dag?
#18 det är inte säkert att det "händer" något just för att h*n fått besök av djurskyddsinspektionen. Finns många som får anmälningar mot sig men dock följs detta inte alltid upp efteråt, kan ta väldigt lång tid. så håller med #21, tycker även att djurskyddsinspektionen borde ha större koll på att följa upp arbetet och se till att "något" verkligen gjorts.
#5 Kan ju berätta att de sk farmarna får hela tiden motstå elaka samtal och hotfulla brev från tamillerägare. Lite extremt blir det när dessa motståndare skaffar bulvaner för att få köpa loss valpar för att kunna avla på eller när man lånar en avelshane och som tack anmäler farmaren sen…. Men så får man kanske uppföra sig, det är ju ändå "bara" farmare.
#23 o #25. Alla tamillrar härstammar från jaktillrar. Så givetvis kan inte valpköpare bojkotta alla uppfödare. Till saken här hör väl att vi har en djurskyddslag, som alla är skyldiga att följa. "Hemuppfödare" som "farmare".
Rimligtvis kan man väl rekommendera valpintresserade att inte stödja människor som inte ens följer lagens minimum för sin djurhållning? Eller föreslår du något annat? Ska man inte anmäla brott mot djurskyddslagen? Jag förstår inte vart du vill komma…

#25: Det där med bulvaner ch hotfulla samtal har jag aldrig hört talas om. Att man däremot ringer som hemma uppfödare ller illerägare måste väl vara okej. Jag personlige är emot att hålla illrar så som farmarna gör. Men har ändå ringt och pratat med en av dem. H*n var jätte trevlig och i pratade länge om allt från förlssnngar till foder till burar. Jag berättade vad jag hette och vem jag var, vart jag bodde och hur jag ser på buruppfödning. Fick inte intrycket av att farmaren ansåg mitt samtal vara otrevligt för den sakens skull.
#26: Håller med dig.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#23 Burhållningen är i regel under all kritik och uppfyller somm sagt inte minimumkraven på yta för iller.. Tycker inte man ska stödja hemmauppfödare som håller sina djur på liknande vis… Sen kan det vara svårt att hitta tamillrar som inte härstammar från farmer plus att det inte var många år sedan som man faktiskt höll iller i mindre burar även som inne-husdjur… Vilket inte jag skulle tycka vore okej idag..
#25 Är man emot farm, varför då skicka någon annan att köpa avelsmaterial därifrån.. Finns väl ingen som tjänar på det. Känns ungefär som att man bantar men äter på nätterna- det är för sin egen morals skull inte för nån annan?
Låter helkorkat…
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jaktillrar, jag pratar inte om jaktillrar…eller?
Vart jag vill komma fram till är att om man nu ska bojkotta farmare så ska man väl bojkotta vissa hemmauppfödare, dvs de som baktalar farmare men som ändå skaffar sig farmade illrar på annat sätt än direkt från farmaren för att avla på.
Tror man på allt som skrivs så finns det inget bra avelsmaterial och speciellt inte hos farmarna och ändå gör man allt för att få avelsmaterial därifrån.
Om sedan alla farmare "sätts dit" vart ska avelsmaterialet hämtas ifrån?Jag har inte sagt något om att man inte ska anmäla brott mot djurskyddslagen det är du som försöker få det till mina ord och jag är tacksam om du inte gör det.
En vuxen konversation mellan farmare och tamillerägare är ju att föredra och jag tror säkert att farmaren uppskattade din ärlighet, Åsa… tyvärr är det inte många som gör så utan man baktalar och anmäler.

Jag kan inte se något fel i att anmäla brott mot djurskyddslagen utan att först berätta det för dem. De vet med sig att de gör fel. De vet att de visar olika bilder för de som kommer och tittar och hur det är när ingen är där. De bryter mot lagen och jag skulle aldrig varna ex en mördare innan jag anmäler. För då kan han försvinna. Berätar man för en farmare att han komemr att anmälas för djurplågeri, så kommer han att fixa fint tills inspektörerna är där.
Jag ser inget fel i att använda de linjer som redan finns ute, men jag hoppas verkligen att INGEN någonsin köper deras illrar mer. Få ett stopp på deras framfart. Styrk det som varit och titta framåt nu. Det finns farmade illrar på marknaden. Låt dem finnas kvar, men släpp inte in några fler!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
#29 om de tär som du säger att det finns de som låter anndra skaffa farmilrrar för att de sen ska avla på dem. Hur ska man få ut informationen till alla som ska skaffa illrar som hela tiden får höra att man ska köpa från hemuppfödare som äre seriösa? Hur får man reda på vilka som gör så? Allt är ju tabu och inget får nämnas.
Det jag kan säga om de som har farmillrar eller som jag åtminstone tror o som de värkar så kastar inte de en massa skit på varandras uppfödning som MÅNGA hemuppfödare gör.

#31: Ohjo, de kastar skit de med. Jag tror det där med skitkastning kommer man aldrig ifrån om man väljer att föda upp. Oavsett djurslag, från minsta hamster till största häst. Samma jävla skit ändå. Tyvärr.
Audiatur et altera pars
#32 håller med och jag tycker att om man nu åker en lång väg för att köpa ett djur (för detta gäller ju inte bara illerköp) och när man kommer fram upptäcker att djuren lider pågrund av det som ni sagt under den här tråden, trånga burar, utomhus, skitigt osv. Varför inte bara köpa det man kom dit för att köpa och sen anmäla farmaren, eller uppfödaren. Då har man ju i alla fall räddat en! Så tänker jag.
När jag köpte min älskade Elvis så åkte jag 360 mil och inte tänkte jag bara lämna honom bara för att han fick sitta i bur utomhus, nej jag tänkte att jag kan ge honom ett bättre liv än så här!
Min kusin gjorde lika så när hon skulle köpa sin hund, en stor fin schäfer, Hon köpte Atlas och anmälde sedan uppfödaren så han fick vad han förtjänade. Däremot så avlivades resterande djur som han hade för ingen vill köpa en hund som en anmäld uppfödare haft!
Om ens köp innebär att man räddar en eller flera varför inte, ska man lämna dem alla till samma öde! Eller ska man låta det gå så långt att uppfödaren blir desperat och säljer iväg valparna för "rea pris" till sånna som inte har en aning om ansvar, billigt är bra då spelare det ingen roll.
det är vad jag tycker i alla fall!
#32 Jag har aldrig hört att de kastar skit på varandra i alla fall..

#33 En liten fråga bara. Om man har sina illrar utomhus, hur skulle man ha dem om inte i bur?
För övrigt tycker jag det är väldigt intressant att det är så ilskna tongångar runt farmare trots att flera hemmauppfödare (som starkt går ut med sitt förakt mot farmare), själva har illrar från dem.

#33 Om du köper den så har du fortfarande stöttat farmaren ekonomiskt.

#36: Jag personligen ser stor skillnad i om man köpt av farmaren eller tagit emot omplaceringar som är från dem. Har flera illrar här hemma från farmare, men ingen som jag köpt.
Audiatur et altera pars
#38 Det är ju en rätt viktigt skillnad.

Vill man stödja en farmare så köper man en valp. Även om man tycker att man räddar en valp så har man fortfarande bidragit till en fortsatt marknad för farmarna.
Det är väldigt lätt för människor med en storskalig uppfödning att visa upp en bra yta när de har besök medans andra människor fått se en annan sanning.
Det finns farmarillrar i cirkulation som trots allt kan tillföra något bra till stammen och självklart ska man inte förkasta dessa. MEN för den sakens skull behöver vi inte köpa in nya illrar från farmarna. Det vi behöver är ett seriöst och kunnigt avelsarbete som kan skötas av hemuppfödare som har ytan och tiden för sina valpar, Något som jag inte tror att någon som föder upp ett hundratal valpar per säsong har.
# 38 Men då har du väl inte skaffat dom för att avla på dom iheller?
Vad händer med alla "farmare" som blivit anmälda…någon som gjort uppföljning efter ni anmält?

#41 Det är ju där problemet ligger- Eftersom att det inte görs uppföljningar på anmälningar så måste vi hitta ett annat sätt att bojkotta buruppfödning.
Informationen var till alla men speciellt för dem som valde att köpa iår trots all information vi försökte pumpa ut. Förra årets köpare fick samma information och tyvärr trots detta så valde en del att även köpa en till iller iår från farmare.

#43 Okej. Jag hade inte fått någon information, för jag hade inte hittat hit förens efter. Men det kanske bar aär jag som inte sitter inne och läser om illrar ett år innan jag ens visste att jag ville ha en :P
#44 Håller med, det var samma för mig, jag hittade hit för någon vecka sedan!

verkligen synd om illrarna =(
men en tanke bara :P det är ju så många som säger att dom hittade hit förrns efter dom köpt sina illrar, vrf kan man inte sätta ut en annons om iller.ifokus på typ eniro eller ngt :P ?

#41: Fast det kan ju visa sig att de fungerar i aveln i alla fall. Så då blir det ju avelsdjur i alla fall.
#46: men söker man på iller på google eller någon av sökmotorerna hamnar iller.ifokus på första plats. Så vill man läsa om iller innan hittar man hit.
Audiatur et altera pars

Det värsta, enligt mig, är att folk som vait här länge som redan har iller, väljer att köpa från farmare TROTS att de varit här säkert ett år eller två. De som vet att illrarna behöver yta och kärlek. De som TROTS det går och köper från farmare. Det skulle jag nästan vilja kalla VIDRIGT egoistiskt. Puh, starka ord.

Jag har köpt två illrar ifrån en hemuppföddare som hade sina illrar i bur under sommaren och inomhus på vintern.
Då jag skrev det tidigare så var dom genast farmare och dom skulle helst bara skjutas (det stod inte just med dom orden).
Kan inte riktigt förstå vad en farmare är. Ena stunden så är det en person som avlar upp många samtidigt, och den andra stund så är det någon som har sina illrar i bur.
Vad är en farmare? En person som avlar för pälsen skull? En person som avlar väldigt många (och inte hinner "kela" med alla djuren)? eller en person som har sina djur i burar?

får jag bara frågar varför folk på detta forum klagar på farmar illrar med mera när dom sj avlar på dom?
#50 det är inte farmar illrarna i sig det är fel på! utan sättet de föds upp på! Det verkar vara onöjligt att få folk att förstå det.
#49 jag tror att den definitionen är rätt personlig. Jag kallar alla som föder upp i bur för farmare kort och gott. oavsett om de föder upp i stor skala eller ej. Ordet farmare har för mig negativ inebörd och passar såleds rätt bra ihop med beskrivningen.

#51 nej men om du skriver på detta forum att du vill föda upp du får du höra hur dum i huvudet du är för att du tänker avla på en farmar iller. varför får man då höra det när det inte är illern det är fel på? (detta är ju såklart bara frågor jag har och vill få förklarat för mig då det hela tiden är olika tycker jag)
#52 det handlar inte om att det är en farmar iller. det handlar om att det är en iller utan stamtavla! det är DÄR problemet ligger. hem uppfödda illrar kan oxå vara utan stamtavla och då är det lika " fel" att avla på dem.det finns "farmar" illrar med långa stamtavlor. och personligen ser jag inget fel i att avla på dem OM de har bra, frisk stam med goda förutsättningar. Sen har jag aldrig sett någon säga "du är dum i huvudet för att du vill avla på en farmar iller"
ni måste lära er se skillnad på sak och sak helt enkelt.

nej men som sagt man får ju mail med kommentarer oxå med mera. men bra då har jag fått det klart då ska dom som vill avla på sina fina farmar illrar med bra stam kunna stiga fram på denna sida utan att få skit kastat på sin uppfödning. då vet jag många här som kanske kliver fram efter detta
#54 eeeh det finns många härinne som avlat Öppet på farmar illrar långt innan du blev medlem här och det har inte varit nån skit. men man måste kunna motivera det med mer än "han e så söt" eller" h*n förtjänar att bli pappa" "h*n e så snäll" "h*n e så stor å fin" för sånna anledningar e bara ren skit ursäkta språket. Det hjälper inte stammen ett dugg.

#55 nej men om jag skulle haft en farmar iller med bra stam och sjukdomshistoria och han har bra psyke med mera då är det alltså ok? som sagt bara funderingar då det finns många uppfödningar som inte finns på denna sida då dom inte vill få skit som sagt, för just detta jag skriver nu
#56 då är det ok i mina ögon. För mig handlar de inte om att avla på tam eller farm illrar utan om att avla på bra illrar helt enkelt och för RÄTT anledningar

#57 jo vi två pratade ju lite om det där när jag va hos dig men jag tänkte om fler hade åsikter men det e visst bara vi vaken i denna tråd=P
#58 kasnke skall ta det i en ny tråd istället ;) men heheh det verkar bara vara vi som e vakna:P

#59 jag är också vaken! :)

#ja det verkar så men jag ska lämna dig nu sarae inte lätt att haft kalas och en massa folk här hela dagen när man är gravid och magen har komme redan, sen ska man resa hem till pälsarna imorgon=) natt natt
#47 men som uppfödare vill jag ju planera hur min avel ser ut och blickar gärna längre farm än ett år. och vist finns det "farmare" med fina bra djur, men varför sitta och vänta på omplacering när man kan gå dit direkt och berätta att man söker nya avelsdjur så får man hjälp att hitta den bästa avelsillern i kullen isf? För att man inte vill stödja dem men man vet att de har en bra linje som kan förbättra illerstammen? För mej går då stammen före var illern kommer ifrån för jag vill förbättra stammen och hittar jag en bra iller hos "vem som helst" köper jag den.
För säger man att man vill bättra stammen men samtidigt rattar farmare om de sitter på en fin linje är det väl ändå mer än dubbelmoral?..eller är jag helt bakom?

#62: Tror du missförstod mig lite. Jag menar att om man får hem omplaceringar och börjar söka bakåt i stammen kan det komma fram att det är bra avelsmaterial även om man inte planerade det från början.
Jag skulle inte köpa mina avelsdjur från farmare då jag inte vill uppmuntra att de sitter i burar. Då låter jag hellre bli att avla eller håller mig till den andra linjen jag redan har.
Audiatur et altera pars
#63 med andra ord ingen långsiktig avel du sattsar på då om det bara "råkar" trilla in omplaceringar som verkar lämpade för avel då?
Man kan väl inte mena på att man vill illerstammen gott om man inte är öppen från alla håll? För med dagens genbank krävs det faktiskt fler uppfödare som sammarbetar med stammarna än som just nu finns bland "tamuppfödarna" då är det som att sattsa på att avla helt åt skogen känns de som. Man måste ha en mer öppen vinkel -tycker jag- för en bra linje oavsett om den nu finns hos en "farmare". Ska man satta helhjärtat så kan man inte se sig blind på burarna. Jag är inte förtjust i de burar som används heller men avelsdjuren med bra stam är brist på så jag skulle inte utesluta en stam för att det står en "farmare" bakom…

#64: Nu missförstår du mig. Om du gör det med flit eller inte vet jag inte.
Jag har mina linjer som jag har min långsiktiga avel med. Men som det var nu ramlade det in två omplaceringar som efter noga undersökning visar sig lämpliga som avelsmaterial. Ska jag skita i att använda dem för att jag inte tänkt på den här linjen tidigare och inte varit iväg personligen och köpt dem av farmaren? Det låter i mina öron rätt idiotiskt det med.
Audiatur et altera pars
ÅsaF, vill inte lägga mig i diskussionen och vill inte bråka med någon, men jag är nyfiken på vad det är för linjer på dina omplaceringar. Eftersom du fått fram att dem är bra låter det intressant. Vad är det för stam på dem?

#66> Hur ska man redovisa det på för sätt, vill du ha hela stamtavlan utskriven eller? Lite underlig fråga eller hur?! :-) Känns lite jobbigt för Åsa att behöva söka reda på stamtavlor och skriva in dem här för att "bevisa" sina linjer… eller?

#66: Jag håller på och lägger in dem på feritage. Kan pma dig när jag är klar.
Glömmer jag det så skrik till över pm så jag kommer ihåg. :-)
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
Tack Åsa 

Kanske lite off Topic gällande denna tråd men alla som har lagt in på ferritage kanske skulle kolla så att allt stämmer. Har hört av några att deras illrar ligger där och det är massor av fel i stamtavlan som finns på ferritage. Illrarna har inte dessa personer själva lagt in utan andra som har haft dem i stamtavlan.
Så ni som lägger in där kontakta ägaren av illern ni lägger in för att få en verifiering av att all fakta ni har stämmer. Jag vet att jag skulle bli väldigt ledsen och topp tunnor rasande om jag såg info om någon av mina illrar där som inte stämmer.
#65 ja tydligen missförstår jag dej ganska mkt alla gånger och det är absolut inte med flit, försöker se ur ditt perspektiv…nej skita i det behövs väl inte, men som uppfödare ligger det väl i ens intresse att veta vad alla uppfödare? (oavsett "kategori" -tam/jakt/"farm") för man kan ju inte para sin egna linje med samma linje vid parning, inte allt för nära iaf. Men saken är väl den att du skiter i alla linjer hos farmare/jägaruppfödare föratt du inte vill stödja dem? kanske därför du "missade" denna linje? isf kanske det borde vara en väckarklocka för dej att bredda dina gränser och faktiskt kolla upp med farmare direkt när du söker dig ett nytt avelsdjur så du "slipper" få dem som omplaceringar utan kan få "handplockade" avelsdjur direkt!? (För jag antar att jag inte är ensam om att vilja ha den bästa i kullen för vidare avel som är bäst lämpad?!)
#70 Precis!!!!!
Jag är väldigt kritisk till ferrtiage. Speciellt när jag råkade lägga till en Ferdinand som pappa till Lucifer så var det helt plötsligt en annan Ferdinand som blev pappa till min Lus. Dessutom var farsan 3 år yngre ;)

#71: Den linjen finns även hos andra uppfödare än farmare, men de håller ju hårt på sina, ingen får använda dem i avel. Således har jag inte kunnat köpa därifrån.
Men jag hade inte planerat att dessa omplaceringar skulle lämpa sig i avel heller. Men oavsett så lägger jag hellre ner min uppfödning än att åka och köpa en iller från en farmare.
Audiatur et altera pars
#73 okej men motarbetar man farmare så motarbetar man ju avelsdjuren som visat sig vara en bra linje så jag får inte slut knuten att gå ihop…har du hört i tid med uppfödare med dessa linjer om kommande valpar? (mig hörde du inte av dej till fören jag hade 3pojkar kvar och då var en ur kullen redan sålt till vidare avel och där av säljs inga fler till vidare avel ifrån mig). och det var efter du fått hem dina omplaceringar som du hörde av dej…
#70 opålitligheten där gör att jag inte direkt har stressat för att lägga upp mina illrar. De som är reggade där är inte reggade av mig och har man inte hört sig för ordentligt så blir informationen lätt lite si o så…

#74: Mina omplaceringar tog jag inte emot för att ha dem i avel. Jag kollade inte ens upp stammen på dem efter att jag beslutade att ha dem kvar. och de had då fått stannat oavsett stam. När jag kontaktade dig var de alltså inte uppkollade och jag fortfarande i stadiet att om de inte funkade med mina skulle de få flytta. Sedan hade jag inte hjärta till det i alla fall så beslutet togs att de får bo kvar. Då först kollade jag stammen på dem.
Audiatur et altera pars
#56 & #57 tycker även man bör tillägga om illern inte är från en linje som det avlats extremt mycket med under kort tid då man verkligen bör ta det lugnt så att inte precis alla illrar blir släkt.. Ser dessa tendenser från alla möjliga håll… :/
#72 Se till att maila och få det rätt!
Jag tycker att feritage är en fantastisk sida med stora möjligheter. Men för att sidan ska bli bättre måste alla fel och brister i sidan raporteras. Det är en god tanke som ligger bakom ochi dagsläget finns det inte många register som kan mäta sig med denna.. trots alla brister o fel.. Som sagt; Hittar man fel på sina sider- kolla upp det på en gång och se om det går att rätta till!
Sajtvärd på Iller.ifokus

#76 jo men ska man se det så bör ingen avla på farm illrar eftersom farmare föder upp mycket djur hela tiden på oftast samma avels par med mera, men jag förstår hur du menar. jag frågade som sagt bara detta då det hela tiden är nerklankande men sj sitter vissa och avlar på farm så jag ville bara veta som sagt
Hur stor måste en illerfarms-bur vara för att inte få underkänt av inspektören?
# 73… Om linjen finns hos andra uppfödare och dom försöker ha avelsbegränsningar på den linjen, varför då välja en linje som redan används?

#79: det är inte exakt samma linje. Men saken är den att med den inställningen kan ingen avla mer än de som började för hundra år sedan för alla är så gott som besläktade på något vis långt bak.
Audiatur et altera pars
#78 enligt lag. utan undantag ska den ju ligga på 5kvm- där upp till 5 illrar får hållas. Men många farmer har undantag tyvärr-…. :(
#79 ja, det är ju det här som så viktigt att tänka på tycker jag!
Sajtvärd på Iller.ifokus
# 80. Har du kollat hur mycket av linjen som andra använder även om det inte är exakt samma?
#82 Ja, det har hon, det vet jag.
Amor vincit omnia
Putt till årets valpsäsong :)
hej har försökt att läsa nästan alla svar på den här tråden, måste säga att de hunnit komma rätt många.
Nu måste jag fråga, eftersom jag blir lite förvirrad runt alla svaren. Att farmare ogillas och man ska inte köpa dem pga hur de har avlat illrarna. Hur är det då med detta: Min kompis föräldrar har haft illrar många år, och de har avlat på dem. Men de har en kull en gång om året. Och de tas väl hand om och de handskas mycket med illrarna sen. är de dåliga människor då? bara för de är så kallade farmare, de har burar för illrarna som de kan gå in och sova i. annars har det en helt eget rum i huset som är deras, och de kan skutta runt i resten av huset med, men inte valparna :P
skriver bara detta då jag tycker att det finns bra "farmare" med, men nu kanske jag missuppfattat hela farmar grejern.
Jag tycker inte heller det är okej att de avlar på det sättet som bilden ovan, men sen tror jag faktiskt att även om man inte vet hur de har blivit avlat att åker man ner dit och ser det. så tror jag inte man har ett samvete att inte ta den stackars iller man tänkt, just för att man inte vill att den ska bo så. och då handlar det ju inte om att man vill stödja farmaren utan att man tycker synd om djuret. Så var det med en iller som min kompis tog över.
#85 på din beskrivning låter det antingen som att du har missuppfattat vad en farmare är, elelr att din kompis föräldrar inte är farmare alls.
#86 ja det var därför jag undra…för jag hänger inte alls med. men jag tänkte för deras illrar är ju inte reggade eller så. så jag tänkte att det kanske har med sådant att göra. *förvirrad* tack
#87 att de är reggade elelr ej har inte med saken att göra. En faramare har ofta illrar i små burar (med små menar jag typ minkburar, oftast bara med nätgolv), de producerar stora mängder valpkullar varje år, och ja, det är sällan valpar elelr föräldrar hanteras. Alltså fungerar det precis som en pälsfarm, bara dt att djuren inte pälsas utan säljs.
jaha okej men då förstår jag =). tack så mycket för den lätta förklaringen hahaha. Det är ju så man annars tänkt sig och så där, men när man läst här och så där på vissa inlägg så kändes det som att ja allt som inte var reggade eller så var farmare.
men nu har jag fått det klart för mig och förstår allt med.
tackar så mycket

Tycker just det här med hanteringen är viktig. En iller på en farm bor som sagt i en minkbur med nät runt om (även botten) Farmaren ger mat genom gallret ovanifrån. Alltså tar aldrig i valparna förrän det är dags för dem att flytta hemifrån. En del valpar blir ju inte sålda direkt. Finns skräckhistorier om folk som fått hem en äldre valp på några månader som aldrig blivit hanterad. De är oftast bitiga och osociala. Vilket ju naturligtvis inte är deras fel, men de vet ju inte om någonting annat. Många nya illerägare ger i det läget upp och omplacerar och så är den karusellen igång. Illrarna förtjänar bättre än så.

Måste bara påpeka att alla s.k. farmare inte behandlar sina djur på detta sätt trots att de föder upp många kullar/år. En uppfödare/farmare i skåne hade sina djur i stora boxar av storlek hästbox gav dem bra torrfoder samt handskades med dem.
Några uppfödare här på Gotland handskades mycket med sina djur då de fortfarande hade uppfödning. Naturligtvis hade illrarna inte den burstorlek som var/är gällande enl lag. Men hanteringen av djuren kan man inte klaga på. Dessa personer jagade dessutom med djuren och deras åsikt de har gällande iller är att: för att de skall bli ett bra jaktdjur som inte har ihjälbytet och stannar i hålan måste de hanteras mycket.
Jag talara av egen erfarenhet då jag har Mushu från en fd jaktilleruppfödare och även fd farmare. Den som har träffat Mushu vet att han är något av det snällaste på fyra tassar i illerväg. Vi har aldrig haft problem att fostra honom, han blev ansiktsäker på ett litet kick och efter det så är det tvätta ansikte som gäller.
Försvarar abslout inte sättet de har illrarna på jag tycker det är hemskt. Men jag tycker inte att man skall dra alla farmare över en kam. Det finns trots allt undantag. ;-)
Så länge det finns pengar att göra på illrar så kommer farmerna inte att försvinna.
Det är samma som t ex prostitution det kommer alltid att finnas för folk vill betala.
Eller som den illegala importen av småhundar. Man ska tydligen ha en sån i en väska på fina gatan men är inte beredd att betala vad en seriös uppfödare tar. och det är ju bara för syns skull så då gör det ju inget och betalar dom så forsätter smugglarna
Och jägarna kommer inte att betala för en iller med stamtavla utan köper hellre från Olle i skogen som har vildiller i sina (inte nödvändigtvis ohanterade och misskötta för att det är en farm)för han är billig och en iller är ju bara en iller
Och det kommer alltid att finnas en marknad till privatpersoner som vill ha ett litet djur till ungarna som inte kostar särskilt mycket,
Man skulle kunna tro att folk söker info om sitt tänkta köp på nätet t ex men i många fall är det inte så.Djuret är billigt i inköp och ´Jag har haft djur innan så jag vet` Titta t ex på alla sommarkatter.
En av dom få sakerna som jag tror har verkan mot farmardjur är om man kan ordna en lag mot det som gör det ohållbart ekonomiskt att föda upp och typ några rescuecenter som faktist har börjat dyka upp även om det är för andra djur (Tänker på det TVaktuella hundstallet) ,
men även det är svårt, för våra folkvalda har inte en aning om detta problemet och det är inte stort nog att bry sig om det är bättre att diskutera fallskärmar till sig själva.
En annan tråkig sak är att det inte kommer fram till folk som ev är ute efter en iller är att det tidvis finns väldigt många omplaceringar men även där kommer girigheten in och väldigt många tar hutlöst betalt för ett djur dom inte kan ta hand om själv.
Detta är en funderingi jag vet men hade en omplacering legat under en farmariller i pris så hade kanske farmandet gått ner, men som sagt `Jag har kostat på en kastrering och leksaker och burar så det ska jag banne mig ha tillbaka` istället för att se till djurets bästa
Leo fick jag gratis pga att dom såg hur glad han blev när han träffade Tösen. Med stamtavla och vetbesiktning och kastrering Helt rätt tycker jag och hade själv gjort så om jag verkligen hade varit tvungen att göra mig av med min iller
Det första i min mening är att stoppa försäljning genom djuraffärer i våra grannländer, där finns det stora pengar . Och kanske t o m stoppa blocket,eniro mfl
det andra är att informera genom t ex djuraffärer om att det finns omplaceringar som bara längtar hem. Och sänka priserna på dessa
Jag hade fler men nu står det still i huvudet
Detta är vad Jag tycker och det står jag för och jag hänger inte ut någon även om jag har sparkat åt alla håll

#92: Mycket bra skrivet tycker jag. Och jag ser inte heller att du hänger ut någon.
det var bra saker du tog upp och jag håller med dig i allt faktiskt. Annars brukar det väl oftast vara något man själv känner att man kan ändra. Men inte i detta fall. Väl skrivet.
Audiatur et altera pars
#92 kan inte mer än hålla med där.
Man ser många gånger inom hästvärlden "äldre trotjänare säljes till ett sista gott hem" o då är kusen 21 år, halt på tre ben och så ska ägaren ha 10 000 för hästen… eller hundvärlden, "med sorg i hjärtat måste vi ge bort buster för en symbolisk summa." ja en symbolisk summa på 5000kr…
En omplacering är just en omplacering. Rent generellt så betalar jag inte för omplaceringsdjur om de inte kommer ifrån ett ställe som katthemmet syd, hundstallet eller andra liknande organisationer. Där är ju själva kostnaden för ett djur vid "omplacering" ett sätt för deras verksamhet att fortsätta kunna hjälpa andra djur.
Men omplacering av djur mellan privatpersoner anser jag ska vara konstadsfria om man inte kommer överens om vissa detaljer.
Ja har haft två omplaceringshästar som bortskänktes, och sen har jag haft två ponnyer för symbolisk summa. Så det är skillnad.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#92 Samma sak var med min omplacering. Honom fick jag gratis pga att han flyttat runt så mycket och återigen hamnat hos uppfödaren som hellre såg att han hamnade i ett gott hem än att ha kvar honom.
Jag har total oförståelse för folk som försöker kräva ut pengar, nästan som hyra för den tid de har haft illern. Minns en speciell historia för en tid sedan där ägaren till illern ville ha si o så mycket pengar för den för att täcka omkostnaderna på golvet som blivit förstört då illern inte var rumsren!! Hur tänker man då??
Säljer man en bil kräver man ju knappast att nya ägaren ska betala för garaget man byggt och för böterna man fått under den tiden man haft bilen..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#92 bra inlägg!

Tycker bara att det är så vansinnigt trist att återigen se en tråd som kategoriskt förkastar alla jaktilleruppfödare :( Alla är inte dåliga!!!
Ännu tråkigare att se att detta smutskastande även kommer från dom som kan tänka sig/ har använt sig av avelshanar från dessa jaktilleruppfödare.
En viss dubbelmoral existerar här inne och om folk vill titta ordentligt i sina stamtavlor så lär de hitta jaktilleruppfödare betydligt närmre än de tror ;)
#92, 94 Håller med i mångt och mycket. När det gäller omplacering/försäljning genom Blocket så är vi några i alla fall som i många år velat ha bort och jobbat emot det. Tyvärr omintetgörs mycket sen av att det finns en del folk som (hör o häpna!) på t ex forum säger "lägg ut det på Blocket" när någon vill omplacera/sälja sin iller (ja, det vet jag har hänt t ex på detta forum för något år sen). Man motarbetar aktivt också dom organisationer, som har en omplaceringsverksamhet typ "rescue" och där illrarna sen omplaceras med kontrakt och med uppföljning och stöd till den nya ägaren, därför att "det här med föreningar är förlegat". Under ett antal år lyckades man få bort omplacering och försäljning av vuxna illrar från Blocket och omplaceringspriserna hölls på en rimlig nivå, nu har det istället skapats en "falsk" marknad för dom som omplacerar/säljer på Blocket genom att man aktivt skaffar och raggar fram köpare. Detta medför också att priserna höjs. Folk är inte dummare än att om dom ser att någon försökt att sälja sin "vara" för 2500,- och dom ser ut att ha lyckats (genom att annonsen blir borttagen) så testar dom själva med 3000,- om dom själva ska sälja sin iller. Och den första illern kanske i slutänden såldes för 500,-, men det syns ju inte - det som syntes var det ursprungligen begärda priset och att annonsen togs bort, dvs att djuret sålts.
#97 Håller med dig helt och hållet - och för min del handlar det inte bara om jaktilleruppfödare, utan om alla "farmare". När det gäller dom som själva använder sig av farm/jaktilleruppfödda illrar i sin egen uppfödning - hur tänker man om man sätter igång och smutskastar uppfödaren till sitt eget avelsdjur? Om nu den uppfödaren/farmaren/jaktilleruppfödaren är så otroligt hemsk - varför har man då skaffat sig avelsdjur just från den personen? Duubbelmoral är bara förordet i det här avseendet, tycker jag
Finns det någon som diskuterat med blocket om att dom inte tar in annonser om illrar.
Det borde inte vara svårt att argumentera för ett stopp åtminstone ett tillfälligt till början på just dom annonserna eftersom dom måste godkännas innan dom läggs ut
Det finns ju även alternativet att prata med Agria och Djurmatsproducenter om att kanske få dom att sponsra lite grann kanske en veckas försäkring eller liknande om man köper en omplacering och en kartong mat
Men och förlåt att jag tjatar ett lägre pris och kanske nån morot enl ovan borde göra omplaceringar mer attraktiva och farmarhandeln mindre.
Och det där med djuraffärer är ju egentligen bara att skicka mail och berätta om denna och andra sajter som dom kan hänvisa till.
vad det gäller avelsdebatten och jaktiller kommer jag inte att ge mig in i det getingbot för det enda jag är intresserad av är att ILLRARNA ska hamna i centrum inte pengarna
Rickys åsikt i saken
302¨å''.76qafsdi8u- Han springer här på databordet så jag kunde inte låta bli

#99 Men alla uppfödare är inte inne på denna sidan, hur ska då dessa få ut sina valpar om de inte ska få annonsera på blocket/eniro? Sen vet inte alla som är intresserad av en iller i sej om denna sidan, ska de inte få köpa en iller bara för de inte vet om sidan? Då börjar det låta som råttuppfödare som bara säljer till de som köpt av dom tidigare! Nä det där var det sämsta förslaget någonsin enligt min åsikt!

Satmaran, det är inte jaktilleruppfödare folk vänder sig emot, utan just de som har sina illrar i små burar. De som i vardagstal kallas farmare. Har de inte sina djur i burar under det lagliga måttet och med bra underlag. Ja då har jag inget att invända.
Själv vill jag inte att mina valpar ska hamna i föreningarnas händer. Måste de omplaceras vill jag vara med och göra det. Alt få tillbaka dem. Men det betyder inte att jag ogillar föreningarnas verksamhet. Det är super att de finns och hjälper alla som behöver det.
Detta jag skrev var ett förslag som kräver att uppfödare och föreningar och förhoppningsvis djuraffärer och hund/katthem samarbetar för att illrarna ska få det så bra som möjligt.
Det finns nåt som kallas ¨djungeltrumma¨ och idag är internet så pass utbrett så att informationen borde kunna förmedlas av denna och andra sidor till dom som har omplaceringar till salu m a o att det inte kommer att bli föreningsvalpar utan den som säljer har hand om det själv.
som idag men med mer sammarbete för att nå fram
100. säg inte nej. kom med ett annat förslag istället (inget påhopp bara tycker att har man en annan åsikt så har man en annan lösning och alla lösningar och varianter är välkomna)
typ när ,var ,hur och vem. varför är ju redan utrett med tanke på trådens namn
Det jag har skrivit är inte på något sätt skrivet i sten utan ett par (ganska många funderingar) som förhoppningsvis leder till bra hem för våra illrarför det är det det handlar om
Det har ju fungerat med katter och hundar (med undantag naturligtvis) så varför inte med illrar.

#102 Det jag mest reargerar på att hade man inte fått annonsera på ex eniro och så så hade jag inte fått tag på den tjej jag har idag då jag bara svarade på en annons på eniro som sen vissade sej att det var en uppfödare som satt ut annons. Så det behöver inte inte alltid vara fel folk som annonserar.
Sen skulle vi alla här hjälpas åt då vi kommer från olika delar av landet så när det väl är mässor så borde vi kunna ha en monter på i alla fall 99% av alla mässor som informerar om denna sidan.
#102 Dom illrar som föreningar hjälpt till med har inte automatiskt blivit "föreningsillrar" - den hjälp som föreningar ställt upp med "av hävd" har varit bredare än så. Dom illrar som föreningarna satt på akuthem måste såklart överlåtas till föreningen (eftersom föreningen då också tar det ekonomiska ansvaret), men man har ju alltid också kunnat annonsera själv kostnadsfritt på föreningars hemsidor (hos Svenska Illervänner behöver man inte vara medlem för att göra det, hur det är hos Skaraborgsillern vet jag inte, hos STIF vet jag att i alla fall förr i tiden så måste man vara medlem för att annonsera). Så det har alltid hängt på vilken typ av tjänst man väljer att använda - man kan annonsera på föreningssidorna och hantera omplaceringen helt själv men i dom akuta fall där illern inte kan stanna kvar i sitt nuvarande hem och måste in på akuthem så är det överlåtelse som gäller. Cannaydia, som omplaceringsansvarig hos Svenska Illervänner och Sara, omplaceringskoordinator hos Skaraborgsillern, och ???, omplaceringskoordinator hos STIF kan säket berätta mer om vilka olika alternativ föreningarna erbjuder och har hela tiden erbjudit. Faktiskt - att tro att alla föreningar kräver att dom ska överta illern för att hjälpa till är bara ännu en skröna (som känns uppfunnen lite grann för att så få som möjligt ska ta hjälp av föreningarna). Jag vet att t ex Cannaydia har i alla fall förr erbjudit en tjänst där den som omplacerar tar hand om allt annat själv men där man som omplacerare kan vara det anonymt, dvs cannaydia är den som står som kontaktperson i annonsen. Men jag ska låta vara osagt om hon har kvar den tjänsten, hon får berätta själv i såna fall.
En liten sak till - jag vet att det som t ex cannaydia har ställt upp med när det gäller omplacering osv har tidigare hårt kritiserats här på forumet och en del tyckte då t ex att föreningarnas omplacerinskoordinatorer inte borde erbjuda allt dom erbjuder kostnadsfritt (påhoppena och kraven finns att läsa i gamla trådar). Så det är dom som aktivt motarbetar föreningar som satt igång dessa skrönor om att man absolut måste överlåta sin iller till föreningen för att få hjälp med omplacering - se bara hur det här talas om "föreningsvalpar"! i en, i mitt tycke, mycket nedlåtande och smått föraktfull ton. Det har aldrig funnits nånting som heter "föreningsvalpar" eller "föreningsillrar", dom etiketterna är det dom motståndare, som motarbetar föreningarna och deras arbete, som hittat på. Och jag tycker personligen att det är en skam för alla illerägare att man nästintill nedvärderar det arbete som t ex Cannaydia och Sra lägger ner på att hjälpa utsatta illrar - dom lägger inte bara ner tid och ork, men hela sitt hjärta i det dom gör - och det helt oavlönat och dom använder alltså den lilla fritid dom har till detta - hur många av er andra skulle tänka er att göra det????? Dessa två har all min respekt för det arbete dom gör och jag vet att dom uträttar rena mirakel emellanåt.
Förresten, mer om t ex Svenska Illervänners omplaceringsverksamhet kan man ju också läsa om på www.illervanner.se under Omplaceringar och både Skaraborgsillern och STIF har nog linande info om sina verksamheter på sina hemsidor.
103 ja naturligtvis är annonser på Eniro/blocket ett ypperligt sätt att kunna sälja sin iller på (Har själv köpt iller på blocket ) för att annonsen når ut till väldigt många (alla jag känner kollar annonser då och då)
Det är oxå därför farmarna lägger in annonser där och det är dom jag menade skulle stoppas . Men det är en omöjlighet eftersom personalen inte kan se om säljaren är seriös eller oseriös så då hade det varit bättre att stoppa det helt
104 föreningsillrar är på ett sätt väldigt bra ,dom fångar in illrar som har hamnat lite snett och försöker se till att som kommer rätt igen och dom som håller på med det gör ett enormt jobb, samma med akuthemmen
men jag tänkte på ett nätverk av människor som känner till varandra och kan hänvisa och föra ihop säljare och köpare och inte nödvänigtvis hamna i rullarna s a s
ganska enkelt med hjälp av mail och liknande typ bara en lista med aktuella kullar och där aktuella köpare kan göra en intresseanmälan . sen att affären görs utanför detta system är fullt normalt
Totalt sett vet jag inte hur många människor som sitter här och på andra illersajter men det är väl ett par tusen och om dom alla är överens så finns det som sagt en chans att få ett resultat som funkar
#107 "Hamnar i rullorna"??? Vad är det du låter påskina? Att man på något sätt registreras om man använder sig av den hjälp som föreningar erbjuder?
Och den här diskussionen om den hjälp som föreningar erbjuder handlar väl inte om valpkullar eller missförstod jag? Jag trodde att det handlade om omplaceringsillrar.
när alla ändå pratar om stamtavlor så tänkte jag passa på och fråga om dem. Hur skaffar men en stamtavla på sina illrar från början? som jag tog över en omplacerings iller som var i väldigt behov att få ett nytt hem, men hon har ingen stamtavla, men jag har fått fram vad hon kommer ifrån mm. Finns det ett sätt för mig att kunna göra en stamtavla till henne nu? jag hoppas ni förstår vad jag menar :P
Nu är ju inte en stamtavla för henne särskilt viktig för mig, är bara glad att hon bättre idag än när hon kom till mig. Men är nyfiken hur hela saken med stamtavla fungerar. för ju nu har jag bara skrivit upp på ett papper de jag vet, bara för att ha det nedskrivet.
tack på förhand =)

fortsätter på samma spår som #109…
jag har 4 omplaceringar här hemma, och ingen har stamtavla. jag vet att två utav dom kommer ifrån en farmare. dom andra två vet jag inget alls om. alla är kastrerade, så det finns inga som helst planer på avel.
det finns väl ingen anledning för mej att skaffa stamtavla på mina odjur? det ger mej ingen info bakåt i deras släkt. och eftersom dom inte ska ha valpar så ska det inte skickas vidare stamtavlor till valpköpare.

#107 Men då måste man hitta npgon bra ersättare innan, visst den uppfödare jag köpte tjejen av visste om denna sidan, men ändå annonserade hon på eniro, vet ej varför och jag bryr mej inte heller om det. Innan man kan stoppa det måste allternativ finnas och det är just frågan vad det skulle vara, ett är ju att göra reklam för denna sidan mer allment, jag tycker det känns som att det bara går från mun till mun nu och visst det är inget fel med det, men info om denna behöver ut på mer än bara på det viset. För jag själv fick veta om iFokus av min syster, men då var det inte iller utan någon annan det handlade om och då kan man gå förlorad av folk eftersom de tänker "det är inget för mej" utan att veta att det finns mer än bara den iFokus. Så om någon/några ex kunde göra blad som man kopiera och sätta upp på anslagstavlor/ dela ut vore en idé att nå ut till fler. Men sen behövs det mer än så, men någonstans behöver vi alla börja och hjälpas åt för att sprida sidan. Så kan man senare vara på de som har hand om blocket/eniro med flera att inte ta emot illerannoner.
#111 Jag tycker inte blocket/eniro är dåliga sidor att lägga ut, jag förstår ju tanken med dessa farmare och så där. Men jag menar, kanske de som får valpar här kanske kunde lägga upp en annons där och sedan hänvisa till denna sida? För då skulle det ju bli lite reklam och fler människor skulle hitta denna sida.
för då är det inte bara farmare som kommer på blocket/eniro utan även seriösa uppfödera som dessutom hänvisar till en jätte bra sida.
bara en tanke så där..

#112 Jag har aldrig sagt att blocket/ eniro m.m. är dåliga sidor utan skrev bara vidare på att leo ville få bort farmarna från sidorna och att annonssidorna inte kan avgöra om det är farmare eller uppfödare som annonserar. Jag tycker om blocket/eniro väldigt mycket och jag är rätt så rädd för att om dessa sidor skulle sluta ta emot illerannonser så skulle det bli ett antal illrar som blir hemlösa och om det vill sej riktigt illa blir hitteillrar då de kastas ut (jag hoppas jag har fel, men vet inte folk vart de kan annonsera på så är det många som gör det försa och lättaste och då kastar ut dom istället för att leta anonnssidor som tar emot illerannonser).
#113 aha då missuppfattade jag dig, ber om ursäkt för det =).
Jo det händer ju tyvärr redan nu att många släpps ut, så man kan ju fundera vad som skulle hända om de försvann.
108 nää jag vet att man inte hamna i några rullor.
även om det i vissa fall.
chipsmärkta illrar hade varit bra eftersom det (vad jag har förstått )iallafall innan inte har funnits nåt bra register över dom, vet inte om det är ok nu
och ja det handlar om omplaceringar
men det hindrar inte att man kan göra likadant med valpar om man vill
förra inlägget kom lite för tidigt på morgonen

#114 Det är ingen som helst fara. :) Det är lätt med missförstånd och det är ju ingen skada skedd så det är lugnt. :)
Ett litet förslag, jag satt och kollade på sista säsongsprogrammet av kalla fakta. I slutet sa han att han ville ha in förslag på vad de kan visa nästa säsong och då kom jag att tänka på dethär med farmare. Jag är inte alls insatt i detta ämne och är urdålig på att skriva (som ni säkert har märk…) annars hade jag gjort det själv, men så jag tänkte om det finns ngn här inne som skulle vilja skriva ett brev till tv4 så kanske vi kan komma ngn vart med detta som vi kämpar för.
Som sagt ett förslag ;)
Mvh Jenny
Ursäkta mitt usla sinne för humor!! Hehehe, glöm då inte i brevet att ange namn och resten av kontaktuppgifterna "som vanligt" så att dom också kan nämnas i programmet - och kanske t o m göra ett inslag därifrån. *skrattar*
Det var endast ett förslag….
Mvh Jenny

Jag förstår inte riktigt det roliga i ditt inlägg Pirjo, vad menar du?
105 jag har inte varit föraktfull mot någon överhuvudtaget och ordet föreningsiller var bara lättare att skriva och det inte har använts i någon nedsättande ton överhuvudtaget och tycker själv dessutom att dom gör ett bra jobb.
Så det är som du själv sitter och skriver med ¨föraktfull ton¨
en liten fråga oxå vad är en rasiller????
Detta jag skrivit är bara ett par förslag om ev hur man kan försöka göra om man får tummarna ur.
En som Har en iller utan papper.gatukorsning. såld som valp på marknad (inte till mig) men helt underbar för han är en ILLER ingen ekonomisk resurs
#120 Läs inlägg #20 i tråden Efterfrågan på illervalpar…
#121 Ja? Och jag skrev "i mitt tycke"
Rasiller - ungefär som en rashund eller raskatt, dvs ett djur med bakgrund, stamtavla osv
Har alltid trott att iller är en ras
inte som hund , typ schäfer,collie mm mm
eller katt
Är den mer värd då alltså om det är en rasiller typ en renrasig rottis mot en rottis/schäfer t ex???
Man lär sig alltid nåt nytt
När det gäller omplaceringar genom Skills så begär vi aldrig att få ta över illern. Ägaren är ägare enda tills kontrakten med nya ägaren är påskrivna, detta gäller även om illern är i akuthem genom oss. Ägaren står för alla kostnader utom sand och mat.
Enda kravet vi har är att man inte får begära mer än 400:- för sin iller när den omplaceras genom oss. Detta är för att vi inte hjälper till att sälja illrarna, utan vi omplacerar.
Vill man ha 2000:- för sin iller så omplacerar man den inte, då säljer man den.
Sara
#118 Har du och din humor ett bättre förslag än kalla fakta? Det är faktiskt inte alla som går in på fokus för att se vad som är rätt eller fel när man letar efter en ny familjemedlem. Jag är ganska blond (och då inte bara till hårfärg) och det är jag fullt medveten om så jag har säkert missat en och annan idé…
Mvh Jenny

#123 en renrasig hund är alltid dyrare i inköp än en blandras. mycket pga att man just får stamtavla och mycket info bakåt i släkten på de renrasiga. och sen rä det oftast större risk för sjukdommar utav olika slag på blandraser. därför är de billigare.
#123 Det finns dom som tycker att det viktigaste av allt när man skaffar sig en iller är att den har stamtavla, fin bakgrund osv och det är dom illrarna jag använder uttrycket rasiller för - det finns ju inget uttryck av typen "raskatt" för iller, så för enkelhetens skull så använder jag då "rasiller" som beteckning för illrar med bakgrund/stamtavla osv. I mina ögon är inte en iller utan stamtavla/bakgrund mer värd än en "gatukorsning", och i ägarens ögon är nog "gatukorsningen" exakt lika mycket (om inte mer) värd än illern med den finaste och längsta stamtavlan. Tyvärr verkar ju många inom illervärlden halkat rakt in i samma typ av tänkande som hund- och kattfolk och det är bara illrar med lång och fin stamtavla som gäller, en iller utan är inte vatten värd, även om den införskaffats "bara" som sällskap. Lite snobberivarning där *ler* Jag har själv haft "gatukorsningar" och för mig var dom guld värda. Tyvärr gällde detta inte precis "eliten" på den tiden heller, hade man en sån iller som jag hade så var det inte värt att ens försöka sig på ett hej på en illerträff ens.
Kul att jag kan roa ngn…
Mvh Jenny
125 Det var det jag tänkte när jag skrev det första inlägget att ev se om det gick att brainstorma om detta med farmarillrar och se om det gick att göra något för att dom inte skulle sitta i sina burar.
Så för att gå tillbaka till det. fram med förslagen
Om det ska göras något ????
126 varför används då farmarillrar utan/eller begränsad stamtavla i aveln ???
127 samma anledning som jag använde ordet ¨föreningsiller¨ för enkelhetens skull
over and out 
#126 Blandraser är mycket friskare än renrasiga. Det kostar i många fall nästan bara hälften så mycket att försäkra en blandras än en renrasig hund.

oftast så har dom mer sjuk problem med just höfter m.m.
men jag tänker inet gå in mer på hundar på ett iller forum :)
#129 strumpan, ta inte åt dig.det var bra forslag du kom med. :)

#131 Ska naturligtvis inte diskuteras hundar på ett illerforum men oj, vad fel du har där. Ta två olika renrasiga hundar som har olika problem. Tex schäferns sluttande höfter eller en sharpeis fallenhet för att få eksem, utslag och inåtrullande ögonlock. Blanda två sådana raser och du har en frisk hund?? Hur tänkte du nu?
#133 tack, jag tar inte åt mig =)
Mvh Jenny
Det finns inget som heter rasiller. Om någon vill kategorisera in illrar och kalla den ena illern før rasiller- Ja, då ser jag møjlighet i att illeraveln kommer bli som rashund/raskatts avel.. Men som sagt- det finns inget som heter en rasiller.
Antar att dessa "rasillrar" kommer vara/ær exemplariska før utstællningar, kostar betydligt mer och ær dyrare att førsækra??
Hehe- perjo- menar du att man får kalla illrar rasillrar men inte føreningsillrar? Vad ger dig rætten att få benæmna men inte andra?…..
Sajtvärd på Iller.ifokus

det står väl tydligt att det inte finns något som heter ras iller, men istället för att skriva ut "iller från en hem uppfödare" så har ordet rasiller använts i denna tråd. så det är ingen som har/äger/skriver om just "rasillrar", utan det är bara ett kortare ord för "iller från en hem uppfödare" i denna tråd.
#137 Tycker inte det finns någon logik i det.. Finns ju inga raser..
Sajtvärd på Iller.ifokus