Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 699 ggr
Sara
0

Något stämmer inte

Det händer något mystiskt i min lägenhet, jag tror hela huset är fuktskadat och mögligt.

För så fort jag vänder mig om eller har varit utanför dörren så utsöndrar golvet en vätska och antagligen något snabbväxande mögel som luktar sisådär.

Detta förekommer i alla rum utan mitt sovrum, som tur är. Fast på natten så uppkommer det bara i pysselrummet där illrarna sover.

Tror ni det är ute efter illrarna eftersom det alltid verkar utsöndras när de är i närheten?

Ibland hittar jag spår av det i pälsen på någon iller så det verkar som om det kan attackera. Det är riktigt skumt det här.

Det är relativt snabbt att städa bort men det verkar som om det dör när det får kontakt med luften och då torkar ihop. Då kan det sitta ganska hårt fast i golvet.

Någon som har något bra tips på vad det här kan vara? Tacksam för alla svar.

Sara

Fruttisen
0

Typ någon slags alg? Vad är det för slags golv? Du får ta kort!

Fruttisen
0

Tänkte på en sak, om du bor i hyresrätt är det ju bara att ta kontakt med hyresvärden…däremot om det är en bostadsrätt vet jag inte riktigt om det är en själv som måste undersöka sådant eller om det är föreningen! Du måste ju iaf få dit någon som kan kika på det…mögel är inte bra för djur eller människor!

Veronica
0

#0 Hmm…jag tror att jag har samma problem som dig sara, dock i mindre omfattning. Kan förstås ha missförstått din förklaring….=)

Brukar oftast dyka upp på tröskeln i hallen och i ett specifikt hörn i köket….hoppas att det inte sprider sig på samma sätt som hos dig, då blir det jobbigt!

Amor vincit omnia

Sara
0

Skrattande

Sara

UlrikaD
0

Låter som illerbajs tycker jag minsann.

Sara
0

# 5 Det tror jag aaaaaaldrig! Mina 5 illrar som är så rumsrena? Det ligger ju minst 10 bajsar i lådorna varje dag…

Sara

mandariiin
0

hahahaha. be hyresvärden kolla upp det så att det inte blir värre med tiden Flört

Sara
0

Kanske ska skicka bilder till Anticimex..

Sara

Sara
0

Nä, nu ska jag städa undan lite fler av de här mysko sakerna (känns verkligen som om jag blir anfallen, de är överallt!), natta bebisarna och lägga mig och lyssna på cdbok.

Sara

sotlynx
0

Det är hussvamp! Jag är helt säker. Anticimex var här hos mig i julas och fick ta bort en massa i olika hörn. Nu har jag någon sorts avfuktningslåda med träpellets som ska suga åt sig sporerna och tillintetgöra dom. Dessutom har jag fått en syretillsats som doftar apelsin. Men jag är på min vakt. Man kan aldrig veta när det dyker upp igen.

Bogey
0

Ja antingen som #10 skriver eller så är det flytspackel som börjat spöka. Om huset är tillräckligt gammalt så det skulle kunna finnas flyspackel från 70talet bör man verkligen se upp. I så fall bör man riva upp golvmattor etc för att sanera under.

Hoppas det inte är nått allvarligt och att det löser sig för dig, men som sagt hör med Anticimex eller husvärden så du får besked.

Fruttisen
0

#0 Haha, du får ju skriva att det är en skojj ju…nu blev ju vi sälla själar alldeles förtvivlade över att du kanske hade en mögelattack!

Sara
0

Fniss.. Det var inte meningen att ni skulle tro att det var nått allvarligt. Kanske borde ha lagt till en smilis i slutet. Glad

Fast det är klart, orumsrena illrar är ganska allvarligt, iaf när man har parkett. Skrikandes

Om ni läser allt igen med tanke på att det kan vara illerskit så passar det in ganska bra på beskrivningen. Flört

Hmmm, det hade kunnat vara ett bra aprilskämt..

Sara

sarae
0

hmm märkligt.. har precis samma problem här hemma!! men hos mig yttrar det sig dessutom på textilier :s men aldrig i badrumm och klädkammare… märkligt helt klart!

Fruttisen
0

#14 Verkar jobbigt att tom få leta bajs i soffan? =P Haha, när det väl händer olyckor här hemma är det två centimeter utanför lådjäveln.

cacao
0

Har drabbats av exakt samma fenomen sedan iller nr 2 flyttade in ;) :P

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

sarae
0

#15 inte bara i soffan.. i sängen, på prydnadskuddar, kläder.. ja you name it… Avanti har en fetisch för att revirmarkera med bajs :) och töserna tycker han är så häftig att de följer hans exempel.

UlrikaD
0

Det var tydligen ingen som trodde på mig i mitt inlägg #5.Skrattande

cacao
0

VA?? Illerbajs?? Näää kan jag aldrig tro!!?? Fy vilken elak beskyllning! (har samma min som mina illrar har då jag just ertappat dom i min orkidéesamling men jordiga nosar ;) )

//Suss Cool

Medarbetare på sajten irishcob