Iller iFokus

Iller

Etiketter: sajtenifokus
Läst 1060 ggr
EmmaSkoog
0

Vilka är det som bor på gotland?

Vilka är det som bor på gotland? Intressant och veta då det är mkt där dom jagar med illrar.

Smex
0

ja vi är ju några stycken. jag är en av dom.

Vad det något speciellt du änke på?

För att dom i skåne jagar också väldigt mycket med iller.

EmmaSkoog
0

Gotland tillhör väll inte sverige..

Tzatu
0

öhm..jo? :P

Goseiller
0

Precis som Öland så tillhör Gotland Sverige

cannaydia
0

En Gotlänning till här…finns ett antal Gotlänningar med illrar…Dok är jakt med iller inte så vanligt här längre då rabbisen*kanin* minskat men vist finns det ännu de som håller på…

MimmieM
0

#2 Är du full eller? Skrattande

Carpe Diem

Sara
0

För sisådär 10-12 år sedan så hade jag samma diskussion om Gotland med min mamma. Hon var helt övertygad om att Gotland inte var svenskt.

Sara

EmmaSkoog
0

Okej. men det låter liksom att gotland inte tillhör sverige. samma där med finland.

Sara
0

Fast Finland är inte svenskt.. Flört

Sara

Nea
0

#2 Jo Gotland tillhör Sverige (tyvärr enl en del gotlänningar). Samma regler gäller på Gotland som i övriga Sverige. Jag antar att du tänker att Gotland är som Åland, Åland är ju finskt men har en viss självbestämmanderätt, men så är det inte med Gotland.

Nedan finns en länk om Gotland och när det blev svenskt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gotland

Nea
0

#2 Jo Gotland tillhör Sverige (tyvärr enl en del gotlänningar). Samma regler gäller på Gotland som i övriga Sverige. Jag antar att du tänker att Gotland är som Åland, Åland är ju finskt men har en viss självbestämmanderätt, men så är det inte med Gotland.

Nedan finns en länk om Gotland och när det blev svenskt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gotland

EmmaSkoog
0

#11 Okej :)

ferretgirl
0

Nea, man kommer inte in på länken, ville gärna läsa lite om ditt "hemland"

Nea
0

Gör ett nytt försök:

Gotland

Nu skall det funka, är ju bra att jag klistrar in adressen i rätt fält. ;-)

zickan
0

Är fd gotlänning. Född där och släkten kvar. men tålde inte lugnet och drog :-P
Tillbaka i sommar igen så jag kan svära mig mätt på dumma dryga turister som gör så jag tappar lusten att flytta tillbaka.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Bogey
0

Själv är man ju från Gotland, men hussar och mattar är "bara" sommargotlänningar. I.o.f.s. så har storhusse en del mostrar och kusiner där också.

Storhusse har varit med och jagat rabbisar (gotländsk vildkanin) med iller i sin tonår. Det var innan harpesten kom till Gotland och tog kål på en stor del av kaninerna.

Det var så mycke kaniner att kommunen betalade 25öre per öronpar, vilket var mer än man fick i pant på glasflaskor på den tiden.

zickan
0

Jag var aldrig direkt med i illerjakten. Men jag fick se på.
Som liten när jag gick nära grannens tomt vid sommarstugan på andra sidan ön. Så hittaade man en stor ute bur med en vit hårig lång korv med röda ögon. Tro mig den buren var jag rädd för länge som liten :-P
Det var mitt monster.. fniss.. men en väldigt go iller var det när man väl fick klappa.

Har också en iller ifrån gotland. Måste man bara ha :-D

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.