Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 3078 ggr
sotlynx
0

LUktar illa i öronen!

Vet någon varför Irma luktar så jäkla illa i öronen?

NathaliiieA
0

inflamation?

sotlynx
0

Hon kliar sig inte, blir bara brunsvart med några veckors mellanrum. Ser fin ut i huden.

Norrskenets
0

Kan antingen vara svamp eller öronskabb. Trodde Rasmus hade skabb förut men då visade det sig hos vett att han hade svamp och fick droppar för det.

Du kan alltid be en veterinär kolla så du vet att hon inte har svamp, skabb eller liknande.=)

sotlynx
0

Absolut ska jag kolla!! Trodde bara det var smuts. Geggan i öronen är vattenlösnig. Blir orange vätska.. Och som sakt, hon har inget emot att jag pillar eller kliar. Har haft katt med öronskabb och det märktes!

Tzatu
0

Hur länge har detta pågått? har hon skabb kan det förklara varför mina har börjat klia sig så mycket sedan vi träffades i botaniska.

sotlynx
0

Har kollat i mikroskop. Ingen skabb.. Inget kli! Aldrig kliat sig i öronen.

sotlynx
0

Haf kanske förresten hållt på någon månad.

Sara
0

Bus luktar alltid starkt ur öronen men har jättefina öron med bara lite gulbrunt vax. Han har luktat så sen jag fick honom för ca 1,5 år sedan.

Han har haft skabb och då var det mkt brunsvartgegg. Så jag tror att vissa illrar luktar mer än andra men om det kommit nyss så är en check aldrig fel.

Sara

Musiken
0

Nisses oron luktade illa, och efter en koll hos vetrinaren sa visade det sig att han hade skabb. Han hade inte skitiga oron eller kliade sig mer an vanligt, men efter en koll av vetrinaren sa visade han mig de ackliga krypen! Uuuuh!

Norrskenets
1

#4 Bara för att illern inte kliar sig i öronen så kan det vara skabb ändå. ibland märker man inte det alls men ändå bor det små äckeldjur där. Men när du säger att det är som en orange vätska så skulle det kunna vara en svampinfektion.

sotlynx
0

Jag har som sagt kollat i mitt mikroskop redan och hittade inga djur.. Är lite bekymrad över mina 3 katter, 3 gerbiler och 14 kaniner. Men ingen av dom har gegg eller kli.

8#Hur luktar det? Lite som sur korv?

sotlynx
0

Har läst lite mer här inne nu.. Jag kanske rent av ska städa hennes öron då och då. Känner mig lite dum. Har ju trott att bad och städ inte är så bra för ofta…Skäms

mandariiin
0

#12 haha, det kan vara en bra början ;)

Sara
0

Jag äter inte korv men lite småsurt så där.

Sara

sotlynx
0

Nu har Irma fått tvättade öron. Hällde i lite mandelolja för att lösa upp skiten. Irma leker ål och vips är hela hon oljad. Halva flaskan utspilld…Men hon får väl fin päls i alla fall… Och hur i fasiken får man ur geggan i öronen? Jag använde bomullstussar, men det var inte lätt. Kan man verkligen använda tops? Verkar livsfarligt!

TottsiGirl
0

#15 Jag använder alltid tops.. sen brukar jag av säkerhetskäl hålla ett tag i nackskinnet så dom inte kan åla allt för mycket.. Gäller att vara försiktig så man inte råkar peta dom i ögat med topset men annars tycker ja tops funkar kalas :)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

EmmaSkoog
0

det är inflamation då.. man får ha nått medel då min iller pojke hade det förut..

EmmaSkoog
0

det är inflamation då.. man får ha nått medel då min iller pojke hade det förut..

sotlynx
0

#18 Menar du att Irma har öroninflamation?

Sara
0

Hon kan ha öroninflammation men då brukar gegget vara väldigt geggigt och klumpigt.

Sara

sotlynx
0

Ser ut som vanligt vax, fast mörkt som brödsirap längst in i hörnen… Fick inte ut allt igår, men hon har städat ut det själv. Duktig iller!