Iller iFokus

Iller

Etikett: allmänt-om-iller
Läst 2659 ggr
Royalz
0

Hona eller Hane, för och nackdelar!

Ni som har både honor och hanar. Kan ni skriva + och - för hona resp. hane? :)

Royalz
0

Ingen?

TottsiGirl
0

Jag tycker inte skillnaden är så stor.

En hona är dyrare att kastrera men en brunstig hane luktar allt annat än hallon.
Honan är mindre än hanen och kan ofta ta sig in på ställen där en hane kanske inte kommer in.

Annars tycker jag mest det är inviduellt hur dom är de har inte så mycket med kön att göra.

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Aviendha
0

Ibland får man höra att hanar är mer "soffpotatis" och det är mer go i honor. På mina stämmer det, men det finns många som har motsatser till detta. Jag skulle hellre råda till att gå på personlighet hos illern för könet är verkligen inte en garanti för det.

Att hanar blir större är väl en annan skillnad. Det finns hanar som är riktiga flugviktare iofs och stora honor, men generellt sett så gäller den regeln.

Kastrationsbiten/brunsten är väl den största skillnaden. Hanar kan gå okastrerade medan detta är mycket mer komplicerat när det kommer till honor. Visst, man kan kastrera båda men inte alla veterinärer vet hur man kasterar en illerhona. Hos hanar är ingreppet lika som på en katt egentligen.

Anledningen till ovanstående är att de har en mycket lång brunst, och honor som inte tas ur brunst (via parning, kastrering, kemisk kastrering, parning med vasketomerad eller kastrerad hane) riskerar att skadas eller tom dö av detta. Därför bör man veta hur man ska hantera brunsten hos en hona innan hon väl går i brunst. Nu minns jag inte vad det hette, aplastisk anemi? Har huvudet fullt av bakterier efter plugget, men om du vill kan jag tänka till och ge en grundligare förklaring.

Faxlin
0

Håller med #3 helt. Här finns det hanar som är mer aktiva än vissa av töserna. Så det är personkemin mellan sig själv och den iller man ska köpa som man bör gå efter tycker jag.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

ferretgirl
0

Samma här #4, håller med #3# här, illrar som dom flesta djurarter (inkl människan) är individer med egna personligheter så man kan inte dra alla över en kam så att säga. Så hade jag varit du (om det är så att du ska köpa iller) så hade jag nog sett om hur ni passar ihop som individer.

werner
0

Jag vet inte varför jag föredrar honor det var väll bara så att honor var de som stal mitt hjärta men jag kan ändå inte låta bli att bli helt hänförd av katastrofkullen grabbarna :)