Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 756 ggr
Faxlin
0

OT. Rädda en bäver

Ja det ska jag försöka mig på idag. Först ska jag ut och fixa mat åt henne i alla fall.

Vad ska ni andra göra för roligt denna fredag?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Bogey
0

Fortsätta kurera min förkylning. Både jag och frugan är däckade och det hör verkligen inte till vanligheterna att vi är utslagna samtidigt. Rynkar på näsan

Vad har hänt med bävern som gör att den behöver räddas? *nyfiken*

Aviendha
0

Ett tips kan ju vara att kontakta en viltvårdare, de har oftast bra koll på vad som behöver göras och vilken mat de ska ha om inte annat.

Själv ska jag försöka utröna exakt vad som händer med immunförsvaret vid en HIV infektion, men det tycks inte stå mer någonstans än att de går på Th-cellerna, så jag lär bli gråhårig på kuppen.

Goseiller
0

Jag ska bara ta det lugnt och har mysigt med min sambo och äta lite go mat för jag fyller år idag.

Hoppas att det går bra med den lilla bävern- bygg en bäverdamm på tomten? Skrattande

Faxlin
0

#1: Hon har fastnat i våran ena damm, så hon kommer inte därifrån.

http://arbetarbladet.se/nyheter/alvkarleby/1.987066

#2: Jag håller på att jaga efter en som har både fångstbur och som har hållit på med bävrar innan. Det jag ska ge henne nu ät björkbark, för det äter de. Sedan får vi se hur det går med att få tag på killen som kan komma och hjälpa till med räddningen.

Audiatur et altera pars

Aviendha
0

Stackarn, hoppas det löser sig!

Goseiller
0

Hoppas verkligen att allt löser sig för det lilla livet. Håller alla tummar och tår så hårt jag kan.

sotlynx
0

Det går säkert bra! Lycka till! ( Hade jag bott närmre hade jag  kommit bums och hjälpt till!)Glad

Manfred2
0

Lyckatill med bävern =)

själv blir de födelsedagskalas för mig och chippen :)
jag skämms ör att säaga att jag har åldersnoja när ja bara fyllt 20 :P men sånt är livet antar jag :P

fridaas
0

Lycka till med bävern och hoppas det löser sig på ett bra sätt!

Själv ska jag åka till farmor ikväll om hon mår bra efter den operationen hon hade igår..
imorn ska jag försöka våldgästa någon med grill :D
söndag är städdag =/

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Aviendha
0

#8 Jag hade en liten smärre 20års-kris, så du är inte ensam iaf ;)

Goseiller
0

#8 Fyllder du också år idag? Skrattande

Sara
0

Å stackars lilla bäver! Önskar er all lycka med fångsten.

Själv så är det städ och tvättdag. Tyvärr fungerar bara ena tvättmaskinen så det blir inte så mkt tvätt tvättad.

Sara

werner
0

Här är det tvättdag även och sen ska man väll ta det lungt med sambon ikväll och möblera om lite i fönstrena för det blev rånförsök på diverse saker där igår kväll tex MissTakes försök att nappa åt sig en gummi anka som ser ut som en pirat.

Faxlin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är så ledsen över att berätta att vid elva tiden i dag så dödade de bävern.
Hela historien sköttes oerhört dåligt. Jag, Veronica och hennes dotter var ca 20 metr från Bävern när de utan förvarning sköt den från andra sidan dammen.
Så det kändes lite småkulet att stå där bland all betong med en idiot med gäver på andra sidan som skulle skjuta igen. Jag var tvungen att hojta till honom för att förhindra att han sköt igen.
Alltså ingen avskärming, ingen personal ingenting som varnade för att de skulle skjuta inne i ett samhälle mitt på dagen.

Fortsättningen på detta kommer också komma ut i tidningen så jag länkar in det så snart det kommer.

Jag hade kameran med mig för att fota min första bäver. Ett foto jag verkligen såg fram emot. Och ja, jag fick mina foton, men inte de jag täkt mig.

Varning för känsliga då det syns blod på bilden.

Audiatur et altera pars

Sara
0

Stackars bäver!

Sara

Faxlin
0

Ja det är så tragiskt och onödigt. Är så ledsen över att vi inte hann dit i tid. Jag visste ju en som kunde rädda den. Så det är så tragiskt.

Audiatur et altera pars

sanna82
0

Usch va fruktansvärt att vara så nära men inte hinna, stackars lilla djur.

Be a rainbow in someones cloud

werner
0

Bäver kan ju ätas men det var ju rätt onödigt att ta dö på den ännu mera dumdristigt att skjuta hejvilt eftersom en kula kan studsa rätt bra.

Faxlin
0

#18: Mycket dåligt att skjuta på det sättet. Det kändes väldigt vårdslöst då bävern sköts mitt i en damm av höga betongsareger och dessutom med bävern precis framför en stor sten.

Audiatur et altera pars

Musiken
0

Men!! Usch vad daligt! :(

werner
0

#19 ja det är ju som gjort för att en kula ska ta ett annat håll, har sätt det hända och det rev av 2 decimeter bark och trä massa på en tall, då kan ni lista ut hur en människa skulle se ut.

Faxlin
0

#21: Jadå vi såg det också framför oss hur kulan rikoschetterade 8haha, vete sjutton hur jag böjjer detta ord rätt) och träffade någon av oss. Det var lite skrämmande att känna sig beskjuten faktiskt.

Audiatur et altera pars

leo-
0

Det låter nästan som att det skulle vara grund för en anmälan av något slag, Det finns nåt som heter säkerhetsavstånd och det är nåt som dom är skyldiga att följa.

och har dom inte följt det så är det att utsätta en annan människa i fara eller vårdslöshet

Strumpan
0

Det där tycker jag att du ska anmäla. Det är ju helt galet!!

Varför sköts den, varför kunde den inte räddas?

Mvh Jenny

werner
0

Håller med ovanstående anmäl honom, en sån som inte ens kan ta säkerhets återgärder ska inte ha vapenlicens.

Faxlin
0

Jag har ingen aning om vem som sköt. Han försvann snabbt från platsen. Och han var på andra sidan dammen. Ännu en konstig sak att det inte var med någon utbildad, inte ens jägaren som kollade att bävern var död. Fast ja det var han. Men för sakens skull ska det kollas på plats av folk med utbildning för det. Där kommer även en jägare in. De ska veta när ett djur är dött.

För er som är intresserad har arbetarbladet skrivit lite om det idag också.

http://arbetarbladet.se/nyheter/alvkarleby/1.988751

Audiatur et altera pars

werner
0

du kan ju anmäla händelsen iallafall. Någon kan ju sätt något tydligare.

Faxlin
0

#27: Men hur sjutton anmäler man en sådan händelse och som vad?

Audiatur et altera pars

leo-
0

Det är ju bara att höra med Harry Haffa eller nån jägare vilka bestämmelser som gäller angående skarpa vapen i närheten av folk

En liten fundering det verkar lite som att något inte står rätt till med det hela eftersom skytten försvann snabbt utan att kolla om skottet var dödande.

Lite som att bli av med ett problem på enklaste sättet dom gav ju inte nån viltvårdare ens en chans utan när dom misslyckades själv så sköt/tog livet av bävern (mänskliga naturen i ett nötskal)

har en känsla av att det kommer att bli en del efterspel på det hela

Faxlin
0

Jag försöker just nu få lite hjälp att bringa ordning i lagarna runt detta inne på svensk natur iFokus. Där vet jag att det finns gott om jägare nämligen. Även skyddsjägare. Så det borde gå att få fram hur sjutton man ska ställa sig till allt det här. För som du säger leo. Något är det som är knasigt med allt det här.

Audiatur et altera pars