Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 868 ggr
NathaliiieA
0

Hjälp...några frågor...

Hej, Jag är lite dålig på iller, men man lär sig helatiden ! :D Jag  undrade bara vad man har som bottenmaterial i burar… och kan man använda en stor kaninbur? kommer illrarna igenom gallret? och vad äter dom förutom iller/katt foder? och hur gör man med sladdarna? har nämligen MASSA sladdar under bordet… vet inte hur jag ska gömma dem :/ Kan man gå ut med illrarna i snön? blir inte det lite kallt för dom då?
nu blev  det lite mycket frågor men det är bättre att fråga än att stå som ett fån. Tacksam för svar! :D
MVH Nathalie

sarae
0

Tja.. som svar på din första fråga: Illrar ska inte bo i bur… så bottenmaterial behöver du egentligen inte fundera på. Vissa har visserligen en bur som alltid står öppen, så tat man kan hänga te hängmattor i den, och där är fleecefiltar nog det mest populära att ha som bottenmaterial

Vad gäller kost så är illrar strikta karnivorer, alltså rovdjur, så antingen ett illeroder med högkvalite (mycket animaliska proteiner och animaliska fetter, lite kolhydrater, vegetaliska fetter och proein) Eller så ger man dem en naturlig kost.

Sladdar brukar oftast inte vara ett problem, med mer än att de kan råka kissa på dem… däremot har jag själv en kille som har en obotlig fettish för mobilladdar sladdar samt headset sladdar.. han kan inte låta bli att kapa av dem.  Men mina andra 9 rör dem inte

sanna82
0

Det är olagligt att ha iller i bur, minsta ytan de ska ha är 5 kvadrat meter.

Förutom illerfoder kan de äta bland annat äggula, kött, pinkisar med mera.

Illrar är inga gnagare så de biter inte på sladdar.

Man kan gå ut med iller i det flesta väder men de kan bli förkylda precis som människor.

Mvh Susanna

Be a rainbow in someones cloud

Ceciliaolucifer
0

Snälla, tänk på en bättre rubrik nästa gång.
Jag trodde att du definitvt hade ett sjukt djur som du behövder råd om.

Det här gör att jag nästan gång inte går in på sånna här länkar, där det kanske visar sig att den personen verkligen behövde "HJÄLP".

sanna82
0

Om du ska köpa iller kontakta en seriös uppfödare, där kan du få svar på tusen frågor. Hälsa på flera gånger innan köp och genom det lära dig en massa samt fortsätta ha kontakt hela illerns liv om du har frågor och funderingar.

sanna82
0

Mitt bästa tips…köp INTE en billig iller som vuxit upp i bur, det kan bli extremt problematiskt.

sanna82
0

Mitt bästa tips…köp INTE en billig iller som vuxit upp i bur, det kan bli extremt problematiskt.

Bogey
0

Först och främst så brukar man inte ha iller i bur, men om man absolut ska ha det så säger lagen att buren ska vara minst 5kvm och kortaste sidan minst 1m samt höjden minst 1m. Sen ska man lägga till yta om man har fler illrar i buren. Bogey disponerar hela tvättstugan då vi behöver begränsa hans rörelsefrihet, annars är han i med oss i nästan hela huset. De flest här gör på liknande sätt med lite olika varianter.

Vanligt kattfoder skall man undvika. Orkar man skall man helst ge rå naturlig föda sk. BARF, men annars rekommenderas ett bra illerfoder. Kan man inte få tag på ett bra illerfoder kan det gå bra med ett kvalitetsfoder för kattungar och det absolut viktigaste är att det har en hög proteinhalt av animaliskt protein (>35% tror jag)

Det där med sladdar är högst olika. Illrar är inte notoriska sladdgnagare som kaniner kan vara men de finns individer som får smak på kabel. Vår Bogey är totalt ointresserad av sladdar så vi har våra härvor kvar. :-) Annars har både Ikea och Clas Ohlsson bra kabelrännor och annat för att kunna gömma sina kablar i. I sista hand finns också olika fy-spray och liknande man kan ha på kablarna så de smakar illa.

Går alldeles utmärk att gå ut i snön med illrarna. Bogey och mitt köldrekord är -22 grader. Vi gick in igen efter 20min och det var inte Bogey som frös kan jag säga :-). Vi är dock ut med Bogey 2ggr om dan så han har tid att vänja sig under hela hösten och bygga upp ett fint vinterhull tills det blir riktigt kallt.

sanna82
0

Oj det kom visst två gånger men det är lika bra, för det är många som gjort det misstaget och fått en massa problem.

NathaliiieA
0

Jag har inte tänkt att ha illern i bur helatiden, den skall stå öppen som  ett litet hus liksom. men om vi reser någonstans hade jag tänkt att ha den som transportbur, och då vill jag ju helst inte att den skall komma igenom gallret. så vad är den minsta dom kan komma igenom?

sarae
0

#9 varför inte köpa en vanlig transportbur? för katt och hund? inte särskilt tryggt att resa i en kaninbur skulle jag säga. hur litet de kan komma igenom är individuellt, och beror på storlek och vilja. men underskatta aldrig en motiverad iller

sarae
0

#9 varför inte köpa en vanlig transportbur? för katt och hund? inte särskilt tryggt att resa i en kaninbur skulle jag säga. hur litet de kan komma igenom är individuellt, och beror på storlek och vilja. men underskatta aldrig en motiverad iller

Bogey
0

#9 Det beror helt på hur stor illern är, men 2x2cm brukar anses helt illersäkert oavsett storleken på illern.

Jula säljer ett galvaniserat nät på rulle med fyrkantmaskor på ca 2x2cm och med 1x10m nät för ca 200kr

sanna82
0

#9 skulle rekomendera en transportbur som går att spänna fast med bilbältet, har en sådan själv det går en skåra uppe i burtaket på sidan som man sätter bältet. Då flyger ju inte buren ifall man krockar.

NathaliiieA
0

ok! tack för alla svaren! :D Men bara en grejj till.. botten material??? jag frågade ett zoo idag men dom var inte säkra.. dom bah.. a kanske hö… lr spån..          så vad ska man använda?(vet att nån skrev filtar) men…
så… kan nån bara svara på den sista frågan? =)

sanna82
0

#14 om du menar vad illrarna ska bajsa på så använder folk lite olika jag använder kattsand i en vanlig kattlåda. Eftersom mina illrar aldrig sitter i bur så har jag inget bottenmaterial men jag har en massa filtar i alla lägenhetens hörn dels för att illrarna inte ska bajsa där (illrar backar gärna upp emot hörn när de ska bajsa) och för att de ska ha många sköna ställen att sova på.

UlrikaD
0

Som sagt man har inte bottenmaterial för illern ska inte sitta i bur. Man har bottenmaterial så som spån till burdjur, typ kanin, hamster, marsvin osv.

Tänk iller=katt istället så är du bättre på rätt väg. De har inte heller bottenmaterial för de sitter inte heller i bur.

Du har toa-lådor till din iller såsom till en katt. Vad du har i den är ju upp till dig. Kattsand eller träpellets har de flesta här.

NathaliiieA
0

ok, tack för alla svar! :D