Läste i en bok
Att illrar kunde bli smittade av människovirus. Kan ju undra ifall det stämmer eller ej? Någon som vet?
finns ju flera som har illrar som blir förkylda när de själva är förkylda så det är väl inte så ovanligt?
men då är min fråga hur är det då med mer aggro sjukdomstilsltånd som maginfluensa och vinterkräksjuka, är det något illrarna kan få? och hur yttrar det sig då?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jag fick en dänga av vinterkräksjukan i år, jobbar man inom vården så :)
Men vilden här hemma blev inte det minsta sjuk, men sen kan det ju bara varit tur, vi försökte hålla honom isolerad från mig just för vi hade hört att de kunde smittas av våran maginfulensa och vinterkräksjuka etc.

Jodå de kan smittas av ens magsjuka och sådana vidrigheter också. Så det gäller att hålla sig ifrån pälsarna så mycket som möjligt när man blir sjuk.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Vad jag vet så kan illrar smittas av våra magsjukor, då speciellt vår vinterkräksjuka som är mycket smittosam. Sen vet jag att halsfluss smittar på hundar, men om det gör det till iller vet jag inte men då dom också är däggdjur så tror jag att det kan göra det.

Puh, då hade vi tur här då :)
För förra året vid denna tiden låg jag i vinterkräksjukan, illrarna ville väldigt gärna komma upp för att trösta mig när jag var sjuk. Så jag fick inta soffan i storarummet och stänga av med min hage för att dom inte skulle komma upp till mig, mina illrar älskar att pussas och det är ju inte så bra med sådan närkontakt när man var så dålig som jag var. Låg i nästa 2½ vecka i det, blir dåligare än medelsvensson då jag inte har något imunförsvar att tala om då jag är njurtransplanterad sedan nästan 16 år tillbaka. Tar imunhämmande medeciner som slår ut mitt imunförsvar, så allt flyger på mig om jag är i stora folksamlinga.r

Finns en tråd inne på mus om detta. Där sägs det att människor inte kan smitta djur överhuvudtaget.
#7 men om djur kan smitta människor så borde det gå åt andra hållet åckså? jag har fått ringorm av hund bland annat.
Vår hund brukar få feber och feberfrossa när vi är sjuka härhemma också.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
# 7 Det där stämmer inte. Visst kan en del sjukdomar smitta mellan människor och iaf en del djur.
Jag har ingenstans att hänvisa till men när jag är sjuk i virus så blir oftast någon/några av illrarna sjuka oxå.
Sara
Kanske menar de att de virus vi har inte har våra djur som "värd"? Men likaväl kan de åka på en förkylning eller så. Men det vanligaste är ju att vi blir smittade av djuren, ex parasiter, ringorm och andra otrevligheter.
Paulina

Men anledningen till att illrar är så bra i djurförsök är ju just att de kan få våra sjukdommar. Alltså perfekta att testa på.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#11 De använder inte alls många illrar numer, har sett siffror över antal djur av olika arter som använts sedan 2002 i EU och Sverige. De har perfekta råttstammar som fungerar bättre. Hundar och fiskar används mer faktiskt än iller.
Paulina
Influensa typ A kan smitta till iller, även bakteriellt orsakade luftrörs och bihåle infektioner. örkylningar är däremot ett rhinovirus, och det är artspecifikt
Jodå Bogey blev sjuk han med när hela familjen åkte på flunsan i februari. Han var heldäckad i 2 dar och hade sen varm nos ytterligare flera dar och gick omkring och nös. Han slapp i.a.f. hostan som vi andra fick.
Så visst kan illrar bli smittade av människor.