Följa kontraktet
Frågan väcktes hos mig i en annan tråd, istället för att än en gång spåra ur en tråd så valde jag att starta en ny. ;-)
Vad säger ni om kontrakten ni får med era valpar vid köp. Följer ni dem?
Respekterar ni uppfödarnas kontrakt?
Hur känner ni uppfödare? Tycker ni att era kontrakt har respekteras? Har alla följt detta? Har ni koll på era avkommor?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ja vi följer och respekterar kontraktet fullt ut! Kan inte förstå hur köpare väljer att inte följa det..?! Vid köpet av valpen ingår man ju såklart ett avtal med uppfödaren, och om man inte accepterar kontraktet får man låta bli att köpa valpen. Tycker jag iaf! /Marina

I flertalet kontrakt står det tillexempel att uppfödaren bestämmer om valpen får opereras, kastreras, ska användas till avel osv. De tycker jag egentligen inte uppfödaren har något med att göra. Enda anledningen till att förbjuda avel bör vara om det uppkommit fakta om sjukdommsbild i släkten. Men iaf, vi har inte haft något problem att följa avtalet även om jag inte kan påstå att jag minns vad det står
… I det stora hela tror jag de flesta följer kontrakten, det handlar mycket om sunt förnuft och oftast vill ju uppfödaren bara väl med alla punkter även om det ibland känns väldigt överdrivet.
Jag har kontrakt på en av mina bäbisar å det följer jag till punkt å pricka (så vidare det inte finns en dold klausul om att han inte får omgärdas av rosa…för då ligger jag risigt till) Eftersom jag inte har kontrakt på den andra, tillämpar jag det kontraktet jag har på den ene, på den andre så att säga ;)
Sen har jag som omplacerings koordinator omplacerings kontrakt på de illrar som omplaceras, å även om de är stenhårda kontrakt, så har alla hittils varit väldigt duktig på att hålla sig till dem! Å jag vet vart pälsarna befinner sig…å har kontakt med ägarna lite då och då..

Klart man följer kontrakten. Ett kontakt är ju ett kontrakt, bryter man det är det ett brott.
Har ett kontraktsbrott begåtts av en köpare tycker jag inte uppfödaren bara ska låta det glida förbi. Hårdare tag.

Har en liten fråga…framgår det i kontrakten vad som händer om man inte följer det? Och hur vad skulle hända om uppfödaren skulle göra nåt åt kontraktsbrottet?

Normalt skriver man i ett kontrakt var följderna är och var tvister kan avgöras (vilken tingsrätt osv).

Finns det många fall där det har gått upp till rätt?
Jag har inget kontrakt på mina illrar jag köpt, heller inte på dom jag sålt.
Hade jag haft de hade jag följt de absolut.
Jag vill inte sätta några förbud till mina valpköpare.
Skulle inte heller vilja ha förbud vad som får och inte får göras med mina dur. vare sig hundarna, katterna eller illrarna.
Köper jag dom är de juh MINA!
Men de är MIN åsikt.
En sak som jag iofs ångrade är de här med omplacering.
Blir en iller omplacerad vill jag att de går via mig.
Och de skrev jag inget om.
Man vill juh veta vart sina bebisar hamnar.
Och gärna kunna ta hem dom emellan om de behövs.
Helldre de än att dom ska fara än hit och än dit.

#8 Men är du nöjd, efter det lilla/mycket du vet om oss, med vart dina valpar kommit?
Ja absolut :)
Sara gjorde ett bra jobb när hon hittade dig/er.
Inget jag tvivlar de mista på.
Är också glad att några valpar hänger här så man kan se hur busarna mår.
Hoppas ni är nöjda med era tussar också :D

Jag har inte kontrakt på någon av mina illrar men skulle jag ha det så ser jag det som en självklarhet att följa det.
ja, jag följer självklart kontraktet! det skrivs ju ett av en anledning!
#2 Enda anledningen till att förbjuda avel bör vara om det uppkommit fakta om sjukdommsbild i släkten. håller inte med!!, jag tycker att det är jätteviktigt att uppfödare sätter avelsförbud på illrar som ej är tänkta till avel även om illrarna är friska och dom inte har några kända sjukdomar i släkten. hur ska annars uppfödare kunna hålla koll på deras linjer? Uppfödning som går ut på att ge sverige en friskare stam är ogjort om dom som köper valparna avlar som dom vill. Då är det snart "dom friska" generna man måste undvika för att förhindra inavel.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#12, håller med dig där JossanH. Det är viktigt att uppfödarna har full koll på linjerna.
#12 ja jag håller verkligen med dig! de uppfödare som sätter avels förbud, eller bara säljer en valp till avle etc. gör ju detta för en anlednning.Det är skrämmande hur liten avelsbas vi har i sverige! Under de senaste veckorna har jag insett att mina pälsar är släkt med ungefär 90% av sveriges illrar på ett eller annat sätt känns det som!
Måste kännas tugnt att som uppfödare mista kontrollen på var valparna befinner sig eller få reda på att någon tagit kull på valparna utan att meddela uppfödaren. Har under de två senaste månaderna fått reda på två kontraktsbrott där uppfödaren inte gjort annat än att "fya". Tycker att kontrakten tappar i värde för varje gång sådant kommer fram. Hoppas att trådar som den här ger folk större respekt för kontrakten och inser hur viktiga de är att följa.

Jag skulle inte tveka att dra det till rätten om någon bryter mitt kontrakt. Nu har jag haft så br valpköpare att ingen gjort något som brytit mot mina regler. Ja borsett från den som bestämnde sig för att skaffa sig ett kryphål. Hålet heter: Oooups den smet ut.
Är fortfarande arg och ledsen över detta. Men annars har de varit underbara mina valpköpare.
Audiatur et altera pars

#16 håller med där..innan vi blev så hårda med våra kontrakt hette den, DET smet ut o hc blev påkörd av mjölkbilen på morgonen…efter det ochen annan grej fixade vi stenhårda kontrakt som håller till högsta domstolen…nu är vi sten hårda på att valpköparna ska hålla kontrakten och gör dom inte det så anmäler vi

Bra bra, kan vara lätt för illerköpare att tycka att kontraktet inte är på "riktigt" utan att man faktiskt kan dra det till rätt.

Jag gillar inte förmynderi, oavsett om det kommer från en uppfödare eller myndighet. När man sålt valpen får man helt enkelt finna sig i att man sålt valpen, det är ingen uthyrning. Denna stalinistiska tankesätt som präglar stora delar av siten är konstigt.
Vi har haft detta på tapeten förut, ingen vet kontraktens egentliga värde rent juridiskt. Praktiskt är det ju bra med kontrakten eftersom det får folk att tänka efter och förhoppningsvis följa de iaf viktiga delarna.
Vissa säljer 10-20 illervalpar per år, kan ju direkt säga att kontrakets giltighet antaligen är obefintlig då. Det är nämligen så att valpkontrakt är en form av köpekontrakt. Ett köpekontrakt med en näringsidgare går under konsumentköplagen (vilket är en tvingande lag) och den förbjuder delar som begränsar konsumenten allt för mycket. Var gränsen går på vad som räknas som näringsidkare och privatperson är ju flytande. Men får man in 30.000kr per år är man inte privatperson längre i juridikens mening!
Nog om detta. Om ni vill veta kontraktens juridiska värde så föreslår jag att ni stämmer en som begått kontraktsbrott så får vi se.
#17, Vad är det du ska anmäla? Att bryta ett köpekontrakt är inget som brottsbalken tar upp, det är snarare ett civilrättsligt ärende. Vill du göra nått åt det får du stämma civilrättsligt genom tingsrätten. Och högsta domstolen tar inte upp såna ärenden.

#19 en av anledningarna till varför vi har detta i vårat kontrakt är för att "skrämma" eller kalla det vad du vill, valpköparen. eftersom det är så många illrar som "dör" varje år, välldigt unga och de flesta orsakerna är egentligen bara den att ägaren "tröttnat" eller inte "orkade med en iller". personligen tycker jag det är fel att göra detta. Visst det är en iller men det är oxå ett liv. illern får inte välja vart den hamnar. sen har vi det om illern skulle bli misshandlad och dyligt. det står då i kontraktet att vi kan ringa djurskyddsföreningen när som hellst om vi misstänker att djuret blivit misshandlar eller blir. och då blir personen anmäld igenom djurrättsföreningen.

Som det kanske framgick i mitt första inlägg så tycker jag absolut att uppfödare har rätt att ställa vissa krav på valpköpare, det är verkligen inte vad jag skulle kalla ett "stalinistiskt tankesätt".. Om man som köpare inte vill ha ett kontrakt på sin valp får man väl leta valp någon annanstans där de inte skriver kontrakt, svårare än så är det väl inte.
Och köper man en valp med kontrakt, har man lovat att följa kontraktet, och då kan man inte komma på efter köpet att man inte håller med och vill bryta kontraktet! Även om kontraktet KANSKE inte är juridiskt bindande är det ett avtal mellan köpare och säljare, och det handlar minst lika mycket om respekt för varandra.
Kände bara att jag ville utveckla mitt inlägg lite :)
/Marina

#20, när jag talar om att jag inte tycker om förmynderi så menar jag naturligtvis inte att man ska slå sin iller. Man ska fortfarande följa svenska lagar. Däremot finns de såna kontrakt där man skriver att illern mer eller mindre inte ska opereras/behandlas utan att uppfödaren får säga sitt. Vilket jag tycker att uppfödaren inte har med att göra. Däremot kan det gärna få finnas en paragraf att man skall underätta uppfödaren, vilket är bra om något kullsyskon eller släkting blir sjuk.

#22, oj, finns det verkligen uppfödare som ställer det kravet? Vilka grunder har man till att bestämma över det? Det kändes helt fel faktiskt..

#21, Om du för in massa paragrafer i kontraktet, tror du verkligen gör så att folk inte köper iller av dig? De flesta kommer skriva på kontraktet oavsett om dom tänker följa det eller inte. Du kan inte kontraktera bort att personen i fråga som köper valpen är en idiot.
Vi alla vill illrarna väl. Den största skillnaden mellan oss är att jag inte har några högre tankar om människosläktet. Folk är idioter tills motsats är bevisad.
Ett kontrakt ersätter inte sunt förnuft.

Oj, det där kanske lät lite bittert :) .. men iaf, oavsett vad som står i kontraktet så tar vi hand om våra illrar efter bästa förmåga.
Vi har tillexempel en iller som är väldigt sjuk, han har tumörer, vi vet inte när vi kommer behöva låta han gå vidare. I vissa kontraktet står att uppfödaren bestämmer om vi får göra det, ska vi behöva rätta oss efter vad uppfödaren tycker? Nu står det inte så i vårat kontrakt, men jag vet att det finns såna.

#22 antingen så har du missuppfattat mig eller så missuppfattar jag dig just nu..e lite trött så du får ursäkte i så fall =P menade absolut inte att du tyckte det var helt okey att slå en iller! det tror jag verkligen inte att du tycker. Japp, vi har i våra kontrakt att ägaren skall mail/faxa kvitton på veterinärsbesöken, alla vet. besök. detta så att vi vet med säkerhet att illern fått sina sprutor och dylig OM det skulle bli en omplacering på den, då har vi (visserligen bara) kopior på vad den gått igenom, vilken känns tryggt för oss. Detta för att vi haft problem med omplaceringar utan papper på sprutor och sådant. Sen har vi lite andra grejjer, det är inte sagt att vi ska kontrolera valpen och den nya ägaren totalt. Men vi vill ha lite koll på vad som händer, och jag tror dock inte att en person skulle gå igenom så mycket för att förfalska en vet.koll bara "för att"..Alla har vi olika meningar om valpkontraktetm det är och hur vi vill göra efter det att valparna åkt iväg. det är det som är bra för då har köparen chans att verkligen kolla runt. och inte nöja sig med "en sak", lite som systembolaget om du förstår vad jag menar? Och alla vill vi ju som sagt illrarnas bästa. känner att jag börjar babla på just nu så jag ska sluta skriva. och har jag missuppfattat dig så ber jag om ursäkt =P haft en hel del att göra idag så jag e lite trött..Zzzzznark =P

Jag har krav i mitt köpeavtal om att illern inte får avlivas utan mitt tillstånd såvida inte en veterinär anser att det är en akutavlivning för illerns bästa. detta är då medskrivet eftersom självklart ska ingen valpköpare behöva jaga mig vid ett olycksfall till exempel för att den lilla ska få sluta lida. Men detta är inskrivet från början för att jag inte vill att friska illrar ska avlivas för att folk har tröttnat.
Jag har även skrivit med att jag ska ha information om illern blir sjuk eller skadad, när den kastreras vill jag veta det och likadant om den avlider och av vilken orsak.
Detta kan man kanske kalla stalinfasoner, jag kallar det sunt förnuft på papper.
Och jag är inte rädd för att dra detta till ett civilmål om det behövs.
Audiatur et altera pars
En sak som jag anser är en viktig del i kontrakten är att uppfödaren måste kontaktas före aveln. Det är annars lätt att den som tänker ta kull på sin valp enbart kollar upp hälsan på de illrar som står nära i stamtavlan och missar kullsyskon till föräldrar och liknande som inte står med. Är ofta så att en "frisk" stamtavla är omgärdad av ohälsa som man inte känner till utan att aktivt ha kontaktat uppfödare till avelsdjuren. Om valpen man köpt tycker jag man har skylldighet att kontakta uppfödaren oavsett om det står så i kontraktet eller inte. Får uppfödaren information om att flera av dennes valpar har drabbats av besvär som kan misstänkas vara genetiska har då denne möjligheten att gå ut och informera alla som har valpar till kullen för att om möjligt förhindra att generna sprids vidare.
Jag har kontrakt på alla mina illrar. Och jag kommer verkligen och följa de till punkt och pricka. Tycker det är otroligt viktigt.
"Det är ju som att man lånar pengar, där man har ett kontrakt att man ska betala tillbaka. Gör man inte det så hamnar man hos kronofogden. Inget ställe man vill hamna."
Kanske inte den bästa liknelsen, men men. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
nu kanske jag upprepar nått, det var så mycket o läsa.
Men kontraktet är väll ett bindande kontrakt eller hur? och då gör man sig ju skyldig till kontraktsbrott om man bryter mot det.
jag har däremot ingen vidare koll på vad det är för påföljder på det.
#10 jag kan garantera att iaf vi är oerhört nöjda med våran lilla pälsis Dior 
hmm funderade lite på det här med uppfödare som ger avelsförbud på sina valpar, visst att det kan vara bra om det finns en bra anledning (t.ex sjukdom eller ärftliga defekter osv) till det men är det inte lite konstigt om en seriös uppfödare säger att dennes iller inte får ingå i avel, ger inte det lite intrycket av att "mina illrar är inte tillräckligt bra att avla med"? för de är ju ändå den som har avlat fram dem?! och då har ju uppfödaren gjort fel från början isf? eller tänker jag fel nu?
Borde det inte istllt stå i varje valp kontakt att ingen iller får avlas på utan konsultion med uppfödadarna till båda de tilltänkta avelsillrarna? Och om t.ex båda uppfödarna säger nej till det så blir det inget avel alls?

grejjen till varför de flesta har avelsförbud på sina valpar är för att dem just inte ska fortsätta att avlas sönder eller att man får människor som tar en kull "för att illern är söt" och står som ett frågetecken sen när den förlorat både valparn och illren själv. ex på gusgus avkommor kommer vi sätta HÖGST två valpar per kull som får gå till avel och detta just för att det inte ska avlas sönder och att vi som uppfödare då har lättare att hålla koll på deras valpar och om det skulle hända något med dem.
#33 då förstår jag :)

jossan har skrivit en vällgt bra tråd om just det där med att ta valpar och liknande, hon förklarar det på ett välldigt bra sätt. om du vill kjan jag putta upp den åt dig =)

kontrakt!? nu känner jag mig orolig, har jag köpt av en oseriös uppfödare, för hon har då inte gett mig något kontrakt?? 

en del har inte kontrakt, jag personligen skulle aldrig köpa utan kontrakt (lånar inte ens av syrran utan ett betalsningskontrakt som båda skriver på) eftersom skulle något hända så har man kontrakt på det. som ett kvitto. ex så kan säljaren säga att man inte betalat även om man gjort det eller andra saker. Men bara för att man kanske inte har kontrakt så kan man endå vara välldigt seriös. Men engligt min mening är visar det på en otroligt oseriös person m det inte finns kontrakt. (inget ont mot någon nu, utan bara min mening.)=)

Jag håller med domiino där. Om man är seriös finns det ingen anledning att inte kunna lämna skriftligt på det man står för som uppfödare. Så anser jag i alla fall. Men visst det finns säkert de som kan vara seriösa i alla fall. Men min personlig åsikt är att jag inte köper om inte kontrakt finns.
Audiatur et altera pars