Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 637 ggr
FerretCrow
0

Päls farmor (valpar)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er alla.

vill bara hoppa in och berätta att jag blivigt päls farmor idag =)

Alltså har min miilo blivigt pappa.

5 valpar är födda och förlossningen började 14:30 idag så alla verkar ännu inte vara födda.

Första valpen hittade grynets ägare kvar i sin hinna och den var tyvärr död.

valp 2 lever och mår bra.

sedan valp 3,4,5 var tyvärr döfödda=(

åter kommer med mer info så fort jag vet mer eller så kommer grynets ägare in och skriver =)

Bilden är på den levande valpen

Satmaran
0

Nej men stackars små pluttar då!

En liten vid liv i alla fall :) Hoppas att det kommer några till då!

Mycket som tycks gå snett detta året :(

Väntar med spänning på mer info.

Kram

Lillan

FerretCrow
0

#1 jo men lätt hänt med första kullen. hon verkar haft problem att föda då några av valparna var ganska stora. och dom fick hjälpa henne ut med några av dom

Satmaran
0

#2 Jo jag vet att man får räkna med en del förluster när det gäller förstföderskorna. Håller tummarna för Salsa, som snart ska föda. Klart att jag är orolig. Det är så sorgligt att förlora någon liten :(

FerretCrow
0

#3 har fått veta att det kan vara något med ntd-

neural tube disorder =(

Tzatu
0

Jag hoppas den sista överlever! Det är så svårt att förlora sina små…

FerretCrow
0

#5 ja vi hoppas på samma här hemma.

ferretgirl
0

Grattis till dom valpar som har kommit redan, synd att några är döda. Men det händer tyvärr då och då. Samma hände Agnez valpar förra året, där var den en valp som var kvar i sina fosterhinner, en låg död och 4 levde. Det var 3 killar och en tjej, hur det går i år med Agnez och hennes kull, det vet jag först någon gång mellan den 15 och 20 april när Agnez sista kull beräknas att födas. Grattis till dom valparna som har överlevt än en gång.

FerretCrow
0

#7 tack, det har ännu inte kommigt några fler valpar vad jag vet. och tyvärr verkar det ju finnas en förklaring till varför dom var döda valparna var döfödda och svåra för henne att få ut. jag och sarae har kikat på bilder av dom och jämnfört men ntd valpar och kommigt fram till att dom nog var sådanna men i mycket lindrig grad.

FerretCrow
0

Ännu 1 valp har kommigt men tyvärr även den döfödd=( så är nu uppe i 6 valpar varav 1 lever. men den lille killen smaskar i sig mjölk för fullt=)

Satmaran
0

Skönt att höra att den lille lever och smaskar mjölk :)

Sorgligt dock, att så många var dödfödda :(

Lycka till Grynet, med ditt lilla valpgryn!

FerretCrow
0

#10 jo det är ju otroligt synd. har grinat lite här hemma oxå=/ men det är tyvärr naturens gång =(

Tzatu
0

#11 Ja, men det är ändå en klen tröst. Jag förlorade ju nyligen alla mina valpar så jag vet hur det känns. Jag tänker på er och hoppas så innerligt att sista valpen överlever!

FerretCrow
0

#12 jo och jag kan förstå hur jobbigt smurfina har det som har mamma grynet och valparna hemma. jag sitter ju bara här med pappan till valparna och mår dåligt =(

FerretCrow
0

fick tyvärr ett mess nu av grynets ägare att den levande valpen nu oxå är död =(

Tzatu
0

Neej! Jag som hoppades så mycket att den skulle klara sig! Gråter

FerretCrow
0

#15 jo det gjorde vi nog alla =(

ferretgirl
0

Det är inte lätt att veta vad som har gått fel. Vet att jag hade min Lina som när hon var ca 5-6 månader fick en P-spruta för att hon började löpa så tidigt och jag gärna ville ha en kull efter henne. När hon sen äntligen gick i löp efter dryga 1 år och 4 månaders tid så parade jag henne. Resultatet blev 3 valpar där alla var ca 9 cm långa, betydligt mer än dom ca 5-6 som en normalstor valp är vid födelsen. Dom var också mycket smalare än en normal valp. Jag tillskriver detta P-sprutan, för när jag sen parade om Lina året där på, fick hon 7 normalstora och fiska valpar. Därefter är jag emot allt sk preventinmedel man kan använda för iller (vare sig det nu är för tiken eller hanen), det är endast kastrering numera som gäller här hemma. Så skulle liknande hända en annan tik här hemma att hon går i löp för tidigt, så blir hon kastrerad om jag inte kan hitta en hane som inte är fertil som kan ta henne ur löpet. Så vare sig P-sprutor eller det här nya nu med att kemkastrera kommer att förekomma här i detta huset iallafall, så får vem som helst höja det till skyarna hur myvket som helst, men jag kommer aldrig att göra det på nägon av mina djur.