Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 342 ggr
[Nininosen]
0

Vilken längd på klor?

Vilken längd har ni på klorna? Förhållande vis till pulpan ( om den syns )

Sara
0

Ett par millimeter ungefär. Pulpan syns tydligt eftersom alla illrar har genomskinliga klor.

Sara

HannaM
0

Lite längre än sara… eller det beror på vad som menas med ett par millimeter. Jag vill försöka hålla det tre mm+ men det händer att det landar på 2 någon gång när dom rycker och har sig när jag klipper

LinaN
0

Jag håller klorna relativt korta nu ett tag för att pulpan ska dra sig tillbaka litet då jag är så livandes rädd att klippa för långt in om de skulle rycka.

Pulpan beter sig precis som på katten, klipps klon kort så drar sig pulpan tillbaka. är klorna låååånga så är pulpan längre. det är ju levande vävnad som flyttar sig allteftersom förutsättningarna förändras.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[Nininosen]
0

Jo absolut det vet jag såklart jag klipper mina kottar och marsvin en gång i veckan. men tycker att på bilderna på illrar värkar klorna längre? Kanske bara jag, så ja tänkte hur ofta klipper ni lixom?

Sara
0

Varannan vecka som minst, 1 ½ vecka är nog lagom här men bakklorna behövs inte lika ofta som framklorna.

Sara

Bogey
0

Fram behöver vi klippa 1 gång i veckan och jag klipper ungefär 2mm från pulpan. Bak behöver nästan aldrig klippas. Nu på vinterna har jag dock filat lite på bakklorna men nu när det blir barmark så kommer bakklorna att nötas naturligt av våra promenader. Fram också i.o.f.s men de växer så fort så de behöver nog klippas i.a.f.

Bra tråd om kloklippning

ferretgirl
0

Jag klipper alltid mitt i böjen på klorna, det är på ett ungefär 2 mm från pulpan. Och jag klipper ca var annan vecka på framtassarna och ca var 3:e vecka bak då dessa växer saktare än dom på framtassarna tycker jag.

JossanH
0

Jag klipper klor kanske varannan till var tredje vecka. Pez o Dext har ganska långa pulpor så dom har automatiskt långa klor. Jag klipper kanske 2 mm från pulpan.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Fruttisen
0

Jag håller mina illrars klor rätt långa, dom verkar uppskatta längre klor bättre…eftersom dom kan klättra och ha sig då! :)