Iller iFokus

Iller

Etikettberättelser
Läst 887 ggr
LinaN
0

Sagt om illrar

Det finns säkert en sån här tråd men jag hittar inte den i så fall.

Vad har ni hört för uttryck som gäller iller som fastnat? Vitsiga, ovitsiga, elaka, roliga och andra uttryck gällande iller?

Sambon kläckte kommentaren:

"Illrar är som barn, man blir orolig när de är tysta…"

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Bogey
0

Tja, "snabb som en iller" är väl den klassiska.

Sen har jag hört "ligga på som en iller" i sportsamanhang när nån jobbat på och jagat boll väldigt envetet.

Aviendha
0

Pappa använder numer uttrycket "illra" som i "att illra" med syftning på att flänga runt som en tok och flytta grejer, eler bara när man snurrar runt i hemmet, alt. beskrivande för hur illrarna ser ut när de springer fort ;)

LinaN
0

"Är du inte snäll så matar jag dig till chihuahuorna"

sambon om Alea när hon var rabiat här imorse… grannen hon har två ettriga muterade råttor som hon vaktar litet nu och då, och nu har de vart här i 2 veckor…. man blir så trött på bjäffset.

Alea hade för övrigt försökt mörda soffan samtidigt som hon försökte äta upp min sambo verkar det som ^^

Fluffpuff365
0

"det ser ut som en sälunge"

werner
0

"mamma mamma kolla en aborre" Obestämd

sanna82
0

Nyfiken som en iller…hörde talas om en iller som heter Sifo för att han undersöker allt :)

Be a rainbow in someones cloud

Aviendha
0

"Envis/enveten som en iller" - stämmer ack så väl.

Tzatu
0

"Lukten av sovande iller gör mig lycklig" -min sambo Mikael

cacao
0

"Illerdamp" kort och gott för den som irrar/stressar runt som en iller!

Säger det ofta till mig själv då jag ibland rusar runt och letar efter något som jag ej hittar

F-N Nu får jag snart illerdamp!

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

HannaM
0

Nej men #5 har du också en aborre? Valle är vår egen lilla aborre här hemma… stakarn som sa dethögt på den fullsatta busen skämdes lite sen.

TIMMY
0

"snake-dog" …(någon som ger sig på en beskrivning av iller) Från någon film, minns inte vilken.

werner
0

#10 jo fick höra det när jag satt och väntade på den handlade sambon för någon månad sedan.. ungen själv satt 2 meter bort och stirrade på mig och illern i 20 min.. roliga är att hon verkar inte gilla vatten särskilt väl, dåligt uppfostrad aborre! Har fått hört gädda om en iller från en invandrare som inte var så duktig på svenska ^^

Zandra---83
0

En orm med päls. ;)

Aviendha
0

Fläskfilé med päls
Pälsgädda
Muräna (eg. till Aviendha)
Pestråttor

kärt namn har många barn ;)

Bogey
0

Fortsätter väl med namnen på våra kära "barn" då :-)

- Pälskorv
- Pälskrokodil
- Pälsmuräna (för att utveckla Aviendha's förslag lite)
- Carpet shark (om man nu får ta tilll engelska)
- Pälskling  (inte att förgömma)

Zandra---83
0

Birdie kan jag kalla piraya i mellan åt då hon ofta kommer med munnen öppen och smyger sej på lillkatten och gärna bitter henne i benet eller svansen (Birdie vill att katten ska springa så hon får någon att jaga och hon lyckas alltid med tanke på att hon kommer med munnen öppen och biter om katten ej springer ;) ).

werner
0

Fyller på Aviendha och Bogey's namn och benämningar..

• Stinky (ev StinkyMacKvack)

• Lillfis

• Näbbgädds

• Piraya

• Baka Feretto (idiot/dumma iller)

• Kamikaze klubben

Sånt jag eller sambon fått höra om illrarna från utomstående förutom gädda och aborre;

• Rävar
  • Marsvin
  • Råttor
  • Råddjur
  • Skata
  • liten hund
LinaN
0

#17 hur fasiken kan de få det till rådjur?!

werner
0

#18 för att säga det såhär inget illa ment mot de som bor där men ja.. jag och sambon gick på centralen i sthlm med dom i transportbur på väg till hans föräldrar utanför sthlm och fira jul och då vare två brat tjejer som satt på stentrappan utanför och rökte och skrek "Ey fy fan va äckligt, råttor!" då skulle hennes kompis rätta henne och sa med väldans överlägsna röst "Råttor? dom hade inga nakna svansar det är ju råddjur ser du väll, pucko"…

Förstår om någon av dom hade IG i biologi Obestämd

Satmaran
0

Skulle vara kul med en lista på vad illern kallas på jordens alla språk :)

Är det någon här som varit så pass nyfiken och tagit reda på detta?

werner
0

#20 jag antar utmaningen men troligen kommer jag ej långt ^^

Svenska - Iller

Norska - Ilder

Engelska - Ferret

Japanska - Feretto

Tyska - Fretchen

Ungern - Vadászmenyét

Ryssland - P??????????

Spanien - Hurón

Danmark - Opspore (?)

Brasilien - Ferrão

Island - Fretta

Finland - Fretti

Italien - Furetto

Polen - Fretka

Kroatien - Prekapati

Nu kom jag inte på mycket mer.. hmm..

HannaM
0

Annars gillar jag alla dom som tittar på ägaren, tittar på illern som går i koppel och säger "går det att ha dom i koppel" eller den andra varianten när man sitter men en sovande iller i knät och någon kommer fram och berättar hur livsfarliga dom är alternativt frågar om dom går att få tama…

werner
0

#22 då skulle jag bli rätt irriterad med tanke på att ser dom att det är en iller då kan dom väll se hur dom beteer sig även

sotlynx
0

För några timmar sedan fick Irma och Tequila ( Tatzus) höra:" Titta, sånna där leguaner!", i Botaniska i Lund. Suck och stön…Skrattande

Fluffpuff365
0

min mamma sa alltid att korven såg ut som ett pennfodral Foten i munnen

werner
0

#22 hände mig idag, mamma och jag var ute och matade änder och gick till hennes jobb och hem så sambon slapp gå med mig och illrarna (han får myror i benen) en som kände mamma kom från och frågade om man hadde dom i koppel och jag frågade henne vad hon trodde.. blev smått pisamt tyst.. mamma tyckte jag var smått otrevlig mot damen ^^

mandariiin
0

jag har fått höra att jag har bävrar i koppel :P eller masvin, tvättbjörn och hamster.

här hemma kallas dom för Skräpen eller Odjuren :P