Iller iFokus

Iller

Etikett: off-topic
Läst 803 ggr
LiindaLarsson
0

OT-Dokumentutifrån (hundar som är sönderavlade)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fy fan vad hemska allså!!!

Den hemska länken till dokumentären fy fan

http://svt.se/dokumentutifran

Ett renrasigt helvete

DOKUMENT UTIFRÅN Hundar som inte kan gå, som skriker av smärta eller som knappt kan äta för att nosen är för kort. Många renrasiga hundar avlas fram för sitt utseendes skull - med katastrofala konsekvenser. I förra årets mest uppmärksammade brittiska dokumentär avslöjas hur ett stort antal hundar plågas helt i onödan. Allt för att ägaren vill ha en champion. SVT2 sön 29 mars 22.00

LiindaLarsson
0

sPRID GÄRNA UT DEN TILL ANDRA FORUM!!!!

sotlynx
0

Fy fan. Det är sådana saker som gör att jag ibland hatar hela mänskligheten. Jag skäms över att intelligenta varelser kan vara så känlokalla och destruktiva. Hoppas vi dör ut.

Andra saker att vara stolta över:

Djurförsök ( undantaget vissa medicinska syften)

Palmoljefält.

Säljakt.

Valjakt.

Pälsjägare i kina som flår illrar mm levande eftersom dom inte har tid att avliva djuren.

Thailand och resten av den delen av världen för deras fantastiska syn på levande varelser.

Paris Hilton mfl syn på vovvar.

Jag kan fortsätta hela dagen. Usch. Jag är för gammal för att bli teeny-upprörd över livet. Jag måste gå och lägga mig under sängen en stund. Ursäkta utspelet.Gråter

Tzatu
0

Jag såg den dokumentären med. Väldigt hemskt. Läskigt hur mycket inavel det är på sina ställen i djurvärlden och vilka konsekvenser det får. Jag förstår inte de där ägarna som visste att deras djur hade en massa genetiska defekter och fortsatte att avla på dom ändå. Idioti.

LiindaLarsson
0

Jag skäms att vara människa.. fatta hur vi har förstört världen och andra raser och allt  vi har utrotat djur vi har förstört klimatet fy fan för människan

FY FAN

LinaN
0

#4 och inte bara det, vi ser/har sett andra människor som kreatur som går att sälja och exploitera för egen vinnings skull (slavhandeln till usa tex) idag har vi sexslavar som säljs, minderåriga barn som utsätts för övergrepp för att kunna dra in några ynka kronor till sin familj osv osv…

fantastisk värld vi lever i… intesant?

och förutom det att vi som ras utnyttjar varandra och djuren för vårt öga nöjes skull så ska vi dessutom våldföra oss på moder natur, skövla skogar, förstöra land och hav….

tvi vale! *riktigt j*vla förbannad*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

deedee
0

Jättebra att den här viktiga frågan tas upp. Synd bara, om än väldigt typiskt, att det alltid är sällskapsdjur som står högst i prioriteringslistan över vad som anses vara ovärdigt och inte. Djuren i livsmedelsindustrin är lika sönderavlade som vilken problemhundras som helst, med kojuver som är så stora att de ofta infekteras och i princip släpar i marken, kycklingar som växer så fort att de får missbildade ben som ej bär dem osv. Stödjer man den industrin och den avel som är dess fundament är man lika illa som de som ekonomiskt bidrar till aveln av problemhundraser.

Tzatu
0

#6 Jaha, då stöder väl jag industrin då, för jag brukar köpa kyckling till mina illrar.

deedee
0

#7 Köper du sönderavlade kycklingar så stödjer du den industrin. Enkel matematik. Djur avlas inte bara sönder av estetiska syften. I livsmedlesindustrin avlas de i absurdum för att bli så effektiva kött- och mjölkmaskiner som möjligt.

Aviendha
0

Är det ungefär samma som "pedigree dogs exposed" som BBC sände förr? Handlade iaf om samma sak, får nog kolla denna när jag har tid.

deedee
0

Aviendha: Ja, det är samma doku!

Aviendha
0

#10 Okej, tack för svaret! =) Ja, det var en mycket intressant dokumentär på det skrämmande viset.

deedee
0

#11 Ja, mörkrädd blir man ju men den visar också hur olika organisationer och människor försöker ändra fokuset inom aveln. Från ren estetik till sundhet.

Satmaran
0

Fruktansvärt att den hanhund, som bevisligen bar på en fruktansvärd genetisk åkomma, hade tillåtits bli pappa till "bara" 34 kullar!!!

Veronica
0

#13 Håller med dig! Okej att man tagit 10 av dem innan man visste att han var sjuk……men då tar man inte ytterligare 24 kullar!!!!!

Amor vincit omnia

Tzatu
0

#8 Jag har inte den blekaste aning om vilka det är som är sönderavlade, de annonserar ju inte ut det direktObestämd

deedee
0

#15 Nej, naturligtvis annonserar de inte ut det. Vanliga svenska slaktkycklingar är sönderavlade, sk. "broilers". De lider något så enormt den lilla tid de tillåts leva.

Fruttisen
0

#2 Håller med på alla punkter förutom den om djurförsök…så länge det gäller läkemedel är jag positiv till djurförsök, men för smink å dylikt-nej!

LiindaLarsson
0

#17 hade du vilja vara försökskanin och kanske dö för det?

kan dom inte tästa på människan på engång, om man ska tänka så

Bogey
0

#18 Dom testar faktiskt på människor också, men det är i.o.f.s. frivilligt och man får ersättning till skillnad från djuren.

LiindaLarsson
0

:(

Blueshift
0

För den som känner sig manad så kan man ju delta i kliniska prövningar. Har själv varit frivillig försökskanin, men det är klart, preparaten hade testats på djur först och som mänskligt testobjekt är det ett fritt val och man får dessutom betalt efter grad av obehag och risk.

Jag hoppas och tror att man kommer att gå alltmer mot alternativa testmodeller, och i de fall det krävs en levande organism, att det kan göras helt utan plågor för djuret.

Man kan ju trösta sig med att även djuren, sällskapsdjur mm, har stor nytta av försöken inom veterinärmedicinen.

Blueshift
0

Bogey, såg inte ditt inlägg ;)

Bogey
0

#22 Helt ok, ditt var dessutom mer utförligt.

Tyvärr finns det en baksida av de kliniska prövningarna. Det finns bolag som utnyttjar sjuka fattiga personer, i företrädelsevis i U-ländern, som inte har råd med mediciner. Dessa personer deltar i kliniska tester mot usel ersättning bara för att få medicin mot sin sjukdom, men när testerna är över så är det slut med medicineringen och dessa personer blir tvugna att köpa medicinen som de varit med att testa ut, vilket de naturligtvis inte har råd med.

Blueshift
0

Ja det blir en hel del etiska problem av olika slag även med tester på människor. Det är väl heller inte bara när att man söker unga och friska människor som bolagen i Sverige fokuserar nästan helt på studenter.

I USA tror jag man utan framgång försökt sig på något sorts lagstiftning för att stävja att fattiga genomgår försök bara för att få pengar.

Jag hade gärna sagt att jag deltog av något ideologiskt nobelt skäl eller att jag behövde pengarna eller var sjuk och behövde medicin, men som blaserad I-landsmänniska gjorde jag det av ren nyfikenhet…

ferretgirl
0

Man kan bli förbannad för mindre, och sen frågar endå folk varför man inte tycker om att linjeavla/inavla på sina illrar. Folk tänker inte med det dom har mellan öronen alltså, skulle aldrig i hela mitt liv linjeavla vare sig det är iller eller något annat djur. Såg en annan dokumentär där dom visad hur bullteriern såg ut för bara ca 80-100 år sedan. Då var den frisk och hade inte sin korta nos och krumma ben, allt ändrades för att man i England förbjöd hettsning av bullteriern mot tjurarna. Då fick man för sig att avla på dom djur som hade kortare och kortare nos, och krummare och krummare ben. Idag är tiken tvungen att förlösas med kejsarsnitt pga att valparna har alltför breda huvuden för att komma ut den naturliga vägen. BLÄ för alla sådana uppfödare som linjeavlar.

Blueshift
0

Som så mycket annat kan linjeavel/inavel både brukas och missbrukas. Det kan vara av ondo såväl som godo och användas i många olika sammanhang.

Filmen är ett skrämmande exempel på hur det systematiskt och medvetet missbrukas för att nå framgång på utställning.