Hur går det till?
Hjsan, har någin lust att förklara hur en bedöming av illrar går till? Vad är bra och dåligt? Har totalt noll koll.
Har försökt läsa lite här men fattar ingenting. Klor? Färg? siffror?
mvh
Tjaa. Det beror ju lite på standard hur de vill ha illrarna. Som du säkert märker av diskussionerna så vill engelska (kort och enkelt) ha långa klor och otvättade illrar. De har en poängskala upp till 60, och varje bedömningskategori kan få max 10 poäng.
För andra standards gäller lite andra regler, en del vill ha korta klor och nytvättade illrar osv. Tysk och svensk standard har poäng upp till 100.
Vad de lägger tonvikt på är också lite olika från standard till standard.
Generellt så går det till som så att ägaren bär fram illern med en specifik nummerlapp till en frambärare, som bär fram illern till dommaren. Där tar dommaren över illern och kollar av illern och sätter poäng efter ett protokoll som enbart innehåller födelsedatum, klass, det specifika nummeret för illern och ev. kommentarer (som handikap). De går igenom de olika momenten och en sekreterare skriver ner poängen som dommaren ger illern och summerar det hela. Eventuella kommentarer skrivs även i. Frambäraren bär sedan ut illern till ägaren igen. Allt för att domaren skall vara så objektiv som möjligt.
Dock finns det andra arrangemang, där dommaren sitter som på en scen öppet i lokalen, men den biten har jag inte sett.
Vad gäller färg så verkar även det skilja en hel del. På tysk standars (även svensk tror jag) så fick mina viltfärgade avdrag för att de har vitt under tassarna, vilket de inte fick hos de engelska.
Med standard menas den idealbild som ska eftersträvas i ex. färg, tandhygien, kroppsbyggnad osv. Det är det som skiljer mest mellan olika dommare/standards, dvs hur de anser att en iller skall se ut. En sak som är dåligt på en utställning kan därför vara bra på en annan. Tandsten är väl aldrig bra, tänkte mer på ex klolängd osv.
På hemsidorna för olika utställningar kan man ibland hitta info om de olika standardsen.
Paulina