Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1292 ggr
Safarikungen
0

Operera bort analkörtlar?

Hej!

Äntligen har min lilla hona gått i brunst och nästa vecka bär det av till veterinären för en kastrering.

Har läst litegrann om att man kan ta bort illerns analkörtlar och detta är isfåfall något jag kan göra i samband med kastreringen.

Jag skulle därför höra era synpunkter på om man ska ta bort analkörtlarna eller inte? Fördelar och nackdelar med ingreppet och livet för illern efteråt. Kanske finns det någon här inne som har iller utan analkörtlar? Och ni som har låtit dem vara, varför?

Tacksam för en upplysande diskussion om analkörtlarFlört

TottsiGirl
0

Tror det i sverige är förbjudet att operera bort körtlarna om det inte är så att illern har svåra medicinska problem.

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

sarae
0

det är olagligt i sverige att ta bort analkörtlarna såvida det inte föreligger medicinska problem.

Att ta bort analörtlarna är dessutom rent elakt mot illern. Det är en utav deras "försvarsmekanismer", och ett sätt att komunicera tex rädsla. Dessutom, så får många illrar utan analkörtlar problem med att hålla tätt.

Safarikungen
0

Ok!

Jag har bara läst engelska sidor och jag uppfattade det som att det var jättevanligtSkäms

Då ska hon självklart ha kvar sina analkörtlar.

Aviendha
0

Ja, utomlands är det väldigt vanligt att ta bort analkörtlarna, men de opererar bort stämband på hund och klor på katt för att göra djuren "enklare" med ;)

LinaN
0

vissa föreskrifter i andra länder är ju nästan otäcka… de-clawing (kloborttagning) är ju vedervärdigt och likaså att operera bort stämbanden…

Det är ju för att underlätta för människorna som man gör sånt ju… inte för djurens bästa. Men en iller eller hund som hjar åtrerkommande problem med sina körtlar i baken, med infektioner/inflammationer och så är det ju humanare att ta bort körtlarna, men inte när de fungerar som de ska :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

vivica
0

hej jag har tagit bort analkörtlerna på en lilla illerhona Ronja  för att hon hade upprepande inflamationer i dom, tyvärr dog hon efter operationen jag hade alldrig gjort det annas