Iller iFokus

Iller

Etikett: allmänt-om-iller
Läst 816 ggr
Amyoris
0

Hjälp, min iller tappar hår på svansen

Min iller blir 8 år detta året och hon började tappa hår på svansen i sommras, inte hela svansen utan vid roten av svansen. men i alla fall så tänkte jag att det skulle växa ut igen men det har inte gjor det, någon som har samma probelem eller vet vad det beror på och vad man ska göra åt det.

Aviendha
0

Det kan vara ett tecken på binjureproblem. Vissa illrar får ju vad man kallar för sommarsvans, det betyder att de tappar hår på svansen så den blir gles/kal under sommaren men det brukar då växa ut igen. Göra och göra. Hade jag vart i dina skor hade jag gjort en koll hos veterinären, blodprov, för att se om den inte är sjuk, vilket tyvärr inte vore ovanligt med tanke på åldern hos illern. Är det en sjukdom så kan man i vissa fall medicinera mot den iaf och få råd ang. skötsel och kost.

Ceciliaolucifer
0

Hur mår hon i övrigt? är pigg och glad? vad äter hon för kost?
När illrar blir äldre så är dom ofta inte lika fina i pälsen som dom var förr. Kost , väder och hälsa spelar stor roll på pälssättningen. Är hon tunnhårig eller har kala fläckar någonstanns?

Nu efter vinter så är det ganska vanligt att många illrar får "sommarsvans" utan att det behöver ligga ngn sjukdom bakom. Men när det kommer till äldre illrar så blir man rädd för insulinom, binjuretumörer och lymfom som är väldigt vanliga illersjukdomar.

Så, berätta lite mer om henne :)