sugen på iller
Hej
Jag är nu lite sugen på en iller, har inte haft någon förut. Så jag undrar vad det kostar att köpa en valp och vad man ska tänka på när man skaffar en.
Tanken är att den ska användas vid jakt om jag nu skaffar en.
MVH Michelle
Vet inte i vilken grupp jag ska lägga den i. ni får gärna flytta den till rätt grupp ^^
Hej Michelle! Det finns många bra artiklar i artikelarkivet gällande vad man ska tänka på och en iller kan kosta varsomhelst mellan 1000-4500kr ibland mer ibland mindre helt beroende på vad som ingår eller inte i köpet (vaccinationer, chipmärkning, mm)
Mitt tips är låna de fåtal böcker som finns på biblioteket och läs allt du kommer över här på forumet :D Så har jag gjort! ;)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Tack så mkt ^^ ska genast gå igenom artiklarna :)
Det finns nog inte så mycket att hämta på svenska om iller i bokväg, och mycket är förlegat. Själv fann jag en bok som menade att man kunde utfodra dem på bröd och mjölk (bigbig no-no). Så ta allt med en nypa salt och fråga/läs här om viktiga saker som utfodring, vaccinering osv.
Desto mer finns i engels litteratur, men jag har inte stött på sådan på mitt bibliotek, än ;)
Gamla trådar här kan vara av stor nytta med ex. kategorin "kunskapstrådar" och liknande.
Paulina
#3 jag beställde två böcker på engelska från bokus.
"Training your pet ferret" av Gerry Bucsis and Barbara Somerville en väldigt rolig och informativ bok om träning, hantering och vanliga illerproblem ^^
samt
"The ferret handbook" av samma författare som ovan. En mer ingående bok, men samtidigt litet tråkigare.
Kommer framöver skriva recensioner av de här böckerna när jag gjort mer än bara bläddrat igenom dem. :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#4 Ja, man kan ju komma över dem på bokhandlar, tänkte aldrig så långt ;)
Hoppas du gillar dem, har inte läst dem själv.
Paulina
Ferrets for dummies ska visst vara ganska bra. Är tydligen en av de nyare böckerna på marknaden om illrar och andra utgåvan kom ut så sent som 2007. Jag har dock inte läst den själv.
På Amazon kan man köpa ett bokpaket med Ferrets for dummies, Training your pet ferret och Ferrets till ett hyfsat pris.

Ferrets for dummies är en bok jag gillar. Som med alla böcker får man vara skeptisk.

Visst kan det vara bra med en handbok, men ingen iller är den andre lik… Illrar är i alla avseende så ytterligt personliga så därför finns det ingen exakt mall att gå efter.
Det är helt enkelt inte så enkelt, och det är ju hela grejen! Eller hur?

#8 jag läser böcker mest för mitt höga nöjes skull=) Jag tror int ännu jag egentligen haft någon nytta av dom om man ser till uppfostring och inköp och utfodring men dom är roliga och avels och den lilla genetikbit som finns i böckerna är oftast intressant.
Att läsa en bok för att lära sig hur man ska uppfostra sin egen iller och sen enbart gå efter vad det står kommer bli svårt då det itn eär säkert att din iller reagerar som den "ska" på uppfostringsmetoden som föreslås. Ingen av mina illrar accepterar tillexempel nackskinnsgrepp (jo Elliott som är van sen han var liten) men dom andra blir bara värre så jag har fått använda andra metoder än dom som oftast föreslås.
jag vet inte om det funkar, men kan man ha en iller tillsammans med hundar eller e det helt fel? för i sådanan fall får jag vänta ett bra tag innan jag skaffar mig en egen liten iller om man inte ska ha hund tillsammans med illern
#10 Det kan gå super, det kan gå åt h*lvete. Finns exempel på båda, så går man i de planerna bör man (i mitt tycke då) verkligen sätta sig in i alla tänkbara scenarion och hur man ska hantera dem för säkerhetens skull.
Paulina