Pipdjur VS galen iller
Måste be om råd. Irma har sedan jag hittade henne i höstasd älskat att leka med pipisar. Hon har jagat och lekt med dom när jag pipit med dom på ett högst normalt sätt.
Men nu har något hänt. Senaste tre gångerna när jag lekt "gömma pipisen" har Irma gått till attack och bitit mig i armar, ben, fötter och händer. Hon blir helt j-a galen! Hon biter jättehårt och låter som en kelsjuk höna. Ett långdraget morrgnyende liksom. Jag blir nästan rädd för henne och det tar lång tid och mycket kel innan hon lugnar sig.
Hatar hon ljudet? Tror hon att jag misshandlar levande illervalpar? (Har en kissekatt som reagerade likartat när jag badade hennes nerbajade kattungar som pep i högan sky..)
Hjälp tack. Fort.

Det är så olika på olika pipisar o olika illrar.
Har du skaffat några nya pipisar?
Här erfarenheten av att de triggar olika…
Här har vi Marwin som formligen HATAR pipisar.
Men de är jättebra att ha att kalla på honom med.
(Bara man inte sticker fram näsan direkt efteråt ;o)
De andra kommer när man piper men blir aldrig aggresiva
Jag har också haft en iller som blev aggresiv och högg när han hörde en pipis så ja valde helt enkelt att inte ha pipsar hemma.. Dessutom är dom ofta av varierande kvalite av gummi så har man en gummiälskare bör man ju passa sig av fler anledningar..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Har samma pipisar som från dag ett. Domär av latex och hon får aldrig leka med dom utan att jag är med. Vi har lekt massor med dom! Kan det bero på att hon nu är kastrerad?
Är det samma pipisar som hon tyckte om innan? Ljudet kan ju variera.
Sara

# 5 Haha, jag darrar!
Sara
# 5. Varför har du mina pojkvänner på bild? Blir ju alldeles till
mig!
Nej men ärligt talat. Ska jag sluta leka med pipisar?

Om du orkar läsa så kanske denna artikeln kan bringa lite ljus Ferret Friendly Facts - Ferret Hearing

En iller som blir aggresiv av pipljud tycker förmodligen att det låter illa och jag kan tänka mig att det är det som gör att hon attackerar dig.
Testa med en annan pipis som låter annorlunda i ljudet och se om det fungerar. Gör det inte det så skulle jag låta bli pipisar både för min egen och för illerns skull.
Lycka till =)
#9 Tack! Stämmer väl ganska väl med min egen slutsats. No more pipis for Irma.
Hon får nöja sig med pipande katter och hussar istället…

"Of course, ferrets' highly developed sense of hearing seems also to be highly selective: Just because they can hear well doesn't mean they pay attention."
Låter som om illrar och kvinnor har mycket gemensamt 
(Sorry kunde inte låta bli, var för bra för att låte det passera
får väl stryk på nästa träff)
#12 Du får väl säga intressantare saker då! <-- Min kontring när killen påpekar min selektiva hörsel som är högt utvecklad ;)
Paulina
Här bli man attackerad för att man snott pipsen från dess egentliga plats.

Kan vara så att denna hona reagerar på kastreringen som om hon skulle vara skendräktig! Jag vet att en av mina honor blev fullständigt rabiat, av pipiga ljud.. just vid skendräktighet.
Det kommer i så fall att gå över så snart hormonerna stabiliserat sig. Pipisar, kan bli poppis igen om ett tag, så kasta inte bort dem :)
#12 Hahahaha. Ta med hjälm och ryggskydd till nästa Skåneträff…. 

#15 Låter bra! Ska inte kasta pipisarna. Men vågar inte leka med dom på ett bra tag. Måste läka alla hålen på armar och ben….