Hur Får Man En Bitfri Iller..?
Hej hej..
Jag har nu en albinoiller som bara bits hela tiden…
Mig biter hon inte lika ofta nu, men alla andra. Sen är hon väldigt duktig på att bita en i fötterna när man är i samma rum, Varför gör hon det..?
Jag vet inte alls vad jag ska göra, jag törs inte ens ha henne på axeln eller slappna av t.ex, för då skulle hon bara bitas…

ja du. Hur gammal är din iller är väl den första frågan ja skulle ställa. Jag fick oxå väldig panik när min lilla buse bet mig. Men han bet även alla ansdra (dock aldig mej så hårt som de anadra).
Men var konsekvent hela tiden. Sätt gränser. Om du vill ha den heltl bitfri, såmåste du vara väldigt hård!! Min iller naffsar när vi leker, de kan bli lite för hårt när han är vild och lekfull, Mén du måste sätta en tydlig gräns. För vad som är lek och vad som är allvar!!
Jag ska säga dig sanningen!! Jag vsr livrädd för min iller de två första dagarna men sedan släppte det.
Om hanbiter ta tag i han i nacken. han kommer säkert att göra mot hugg. Men visa då att du inte vii leka mea honom.
skriver mer imorgon eller nåttt…..

Min lilla gumma biter i strumpor och fötter (Kan nog tacka Saras bror för det :P) Men hon gör det bara när hon vill leka så det är inte för att vara "farlig" eller så ;) Sen kan hon smånaffsa lite i fingrarna ibland, men det är oxå för att leka.
Precis som Smeagol skriver så måste man nog lära sin iller veta hur hårt och vid vilka tillfällen det är ok med bitning.
Om man är lite rädd för illern för att den biter så kan det vara bra att ha nolltolerans i början när det gäller tänder mot handen/fötter tex. Vill hon bita dig- även om det är löst så måste du säga ifrån och visa att du inte tolererar det beteendet.
Om det inte hjälper att ta tag i nackskinnet och säga NEJ/FY med mörk röst, utan att hon blir mer uppspelt, så kan du stänga in henne i en transportbur i ca 10 min. River hon på gallret så får hon sitta tills hon slutat och lugnat ner sig.
biter hon i fötterna så måste du alltid säga ifrån. Ibland kan en blomspruta med vatten fungera bra. Säg nej och spruta så fort hon tar tag i din fot. ha en ganska så hård stråle. Det gör inte ont på dom men dom blir fövånade och ställda och brukar avsluta det dom påbörjat.
Glöm inte att ge beröm och godis när hon sköter sig och du kan hålla henne utan att hon bits!
lycka till!
Sajtvärd på Iller.ifokus

mycket bra tips här! jag har ju ingen iller men jag kan tänka mig att det är bra om man försöker att inte visa att man är rädd….förstår att det kan vara svårt. men undvik den inte eller så för då kan jag täka mig att de biter mer. eftersom illrar gärna vill "bestämma" över dig istället för tvärt om:P

Ja så är det #4, kan illern bestämma så gör den det. Man måste träna dem stenhårt för att få dem gosiga.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

oja sten hård träning! vänta till du går upp tidigt på morgonen för att fånga en iller och får dig en nafs i bröstkorgen..det gjorde lite ont kan jag berätta, gusgus tänder är ganska stora. Så jag får gå runt o se ut som om jag blivit biten av en fuller vampyr..haha
här hemma är det bröstvårtorna han biter tag i när man ska fya honom mitt i natten för att han river på nåt han inte får…
jag har en fråga om metoder.
Jag brukar hålla ner nisse mot marken när han är stygg o när han slutar sprattla så släpper jag nästan helt o sprattlar han mer så håller jag lite hårdare tills han lugnar sig. Men min kompis som är hundtränare säger att så ska man aldrig göra mot en hund… Varför är det ok o göra så på illrar då. de är ju rätt lika i sätt och deras vilja att vara dominant över en annan.
känner att man kanske inte ska göra så mer. Vill ju inte få en knäpp iller!
Jag tycker att det är en metod man gott kan använda på iller…hundar och iller är ju väldigt olika djur i psyket…antagligen så förlorar hunden förtroendet för människor om man gör så…men jag vet inte… annars kan du ge honom en timeout i transportburen, eller hålla honom i nackskinnet tills han lugnar ner sig.

Frodo blir galen om man drar honom i nacken, men hålla i nackskinnet så han hänger tills han gäspar fungerar. Att hålla ner illern tilla han ger sig fungerar men vissa illrar får ju mer eller mindre panik och då äre ingen bra metod. Att ALLTID straffa är dock viktigt, man måste vara konsekvent annars fattar inte illern något alls.
Du kan ju alltid hålla upp illern i nackskinnet och kolla den i ögonen och säga NEJ och vänta tills den gäspar. Då har den gett sig.
Sajtvärd på Iller.ifokus