Hur är en iller ?
Nu får ni inte skratta åt mig ! Har aldrig träffat en iller. Och undrar hur dom är. Som en hund elr liknande ? Alla verkar ha dom lösa hela tiden och dom går på låda ! Hehe en nyfiken knäppjök !
//Sweetie 
Klart ala har dem lösa hela tiden och att de går på låda ;) Man vill ju inte ha bajs på mattan/parketten och den mista bur man lagligt får håla iller i är på 5kvm, dvs stor bur. =)
Hur de är.. Svårt att förklara, men korsa en katts egensinnighet och smidighet (oftast) med en terriervalps ettrighet och sinne för upptåg och lägg till lite clown och en gnutta psykotisk granntant som vill sätta dig i klistret och jävlas så är du rätt nära en iller ;)
Annars kan du få en rätt bra uppfattning av att åka och hälsa på någon med illrar, många är villiga att ta emot hembesök ;)
Paulina

Haha näe klart man inte vill ha skit på golvet..
Trodde dom satt i burar !
Då förstår jag nog hur dom är.
Kan man lämna dom som en "katt" elr måste man ha med sig dom som en "hund" överallt ? 
//Sweetie 
Du kan ju ha med dem om de vill, men man kan ju lämna dem ungefär som en katt. De sover rätt mycket och har de en vän och leksaker och liknande så går det ingen större nöd på dem om man är borta och jobbar eller så.
Paulina

Har läst lite grann här och tycker det verkar vara ett riktigt tufft djur.. Och dom är superfina. 
//Sweetie 
Ja dom är speciella djur, som kan kräva lite extra av sin ägare, men med en fast hand, mycket tålamod och kärlek kan man få riktiga myspluttar.
Vi är själva ganska nyblivna illerägare (sen september-08) och lär oss fortfarande nått varje dag men det går riktigt bra, om jag får säga det själv :-)
Bästa kompisarna myser. Bogey och dottern (12år)

#5 Nej fy va mysigt !
Små limpor ! Hehe..
//Sweetie 
Inte lätt att veta om man inte träffat en iller, konstigt nog visste jag säkert att illrar inte satt i bur innan jag började intressera mig för dom, hur vet jag ej. Troligen för jag tycker gnagare och fåglar bör vara i bur inte köttätare eller omnivorer.. (egentligen tycker jag man inte ska ha burdjur alls) men det är jag det ^^
Dom är tuffa små rackare men överdrivet söta och charmiga.
jag brukar börja med att
En hund gör allt du säger
En katt struntar i dig
En iller utmanar dig för att den kan
men bättre djur/vänner kan man inte få

#7 Haha kan absolut ingenting om illrar. Tänkte inte på att dom inte satt ibur. Trodde man bara tog ut dom ibland. Sorry om jag gjorde er upprörda !
#8 Näe efter massa läsande verkar det vara så ! :)
//Sweetie 
Iller är ingen iller. De är små minimonster som river blommkrukor, rymmer, klättrar på allt, för lat för att kliva över kanten på toalådan och bajsar hellre bredvid. Gör allt för att driva matte till vansinne. Och när de väl drivit matte till vansinne så sätter de på den bästa charmen. Blir sjukt underbar, jätte gosiga och roligt busiga, går klockrent i sele och hundra rumsrena. En underbar kamrat.
Det är mycket upp och ned med iller. Man ska ha skallen med och aldrig lämna någon sop påse vid dörren eller en möbel för nära fönsterbrädan.
Lika mycket ansvar som med hund om nästan inte mer. Vissa saker kan inte ligga framme och man måste orka städa en hel del. Stort tålamod ;-)
Kan även lukta en hel del, finns inget härligare än en rejält fint iller fis.. hehe
Bästa är när fisen kommar då man har stor främmande :-P
Men sedan finns det inget mysigare än en trött iller i sängen att gosa ihop sig med eller ett busfrö som mer än gärna leker med en.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#9 …. upprörd? Vet inte vad jag ska vara upprörd över…

#11 Kändes som om det blev så pga bur frågorna !
//Sweetie 
#11 vet ej vart jag hoppade på dig men jag skrev vad jag trodde och inte trodde innan jag själv intresserade mig för iller och sedan råkade jag bara inflika vad jag tyckte om burdjur överhuvudtaget.. har inte så mycket med buren att göra.. jag hatar gnagare och fåglar.. som jag skrivigt innan, hur ska man kunna veta om man inte frågar? Strunt samma jag menade inte att hoppa på dig för jag skrev inget riktat mot dig, drog mig själv bara till minnes innan jag hade iller och började fråga.

#13 Nej nej har inte trott att du hoppat på mig ! Absolut inte !
Kändes bara som att jag gjorde dig upprörd/ledsen när jag sa att jag trodde dom jämt bodde i bur. Men nu fattar jag varför dom inte gör det. Det är ju som att ha en hund i bur jämt ! INGET ILLA MOT DIG ALLS!!!
Blev ett missförstånd..
//Sweetie 
#14 Tack upprättelse i forumlandet!!
Blev inte ledsen över burar, jag hade bara aldrig trott illrar satt i bur, trodde jag heller inte om chincillor, papegojor och andra saker.. dock trodde jag hamster, råtta, kanariefågel och sånna satt i bur.. Det är som sagt inte lätt att veta (om man inte intresserar sig och frågar). Ja att ha iller i bur jämt (kan förstå att folk stänger in dom över natten för dom kan bli rätt bråkiga när dom kommer upp i sängen och vill att man ska vara vaken) men det är ju lite som att sätta hundar och katter i bur ^^
10 ang toalådan du glömde en variant det är att stå utanför men ha framtassarna på lådkanten ´Vaad gör jag fel jag håller ju i lådan´
Smarta och uträknande (när det gäller hyss iallafall)
#16 exkat så har vi det här det är okej om jag håller i lådkanten, rätt tröttsamt ibland :S

"Hur är en iller?"
Många bra svar ovan 
Jag skulle svara Hur är 5 illrar?
Precis som oss människor finns det nog lika många personligheter som illrar.
Har själv 1 som är 100% på lådan o går med benen i kors om man kommer bort till folk som inte har toalåda.
Å andra sidan tar han gärna en tugga på främmande…vilket inte övriga 4 gör så…
Pros and cones ;o)
Men det är ju lika om man skulle beskriva hur en karl funkar om man inte är någon.
Vissa är trevliga o generösa med omtänksamhet…andra passar inte i grupp.
En del lyfter på ringen till toaletten andra kissar utanför.
Man ska vara glad att ens partner inte hittar andra hörn att göra sina behov i iaf 
Jo som #18 säger mycket inviduellt, var till vetrinären idag (vi har en vetrinär 500m bort) för att kolla en tand på en hona gratis.. men sen gick vi till ica och hon låg på min mage i jackan och tittade ut i öppningen på alla som kom förbi jätte lugn men ändå nyfiken sen när vi kom till ytterdörren hemma så höll hon på att sprattla värre än en fisk och jag tog av henne selen och släppte henne i soffan och hon flög till lådan för att bajsa, önskar att vi hade fler änglar som henne här vi har en som tycker att dte räknas om man håller sig en radie av 2 meter till lådan :/

klart att alla små söta limpor har olika individer. Men tänkte mer djuret i sig !
Kanske skulle ha utvecklat frågan mer specifikt..
Tack för alla bra svar ! 
//Sweetie 
#16.. hahaha.. ja det glömde jag. Ayela är expert på den modellen
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.