Hona i brunst?
Hej!
Har nyligen tagit hand om en omplacering. En hona på 10 månader, okastrerad.
Jag har läst på så gott jag kan om kastrering. Den allmänna uppfattningen verkar vara att man bör vänta tills illern gott i brunst (?) Detta ska man kunna se genom en svullen vulva.
Jag tänkte boka tid för operation så snart som möjligt, men om det är större chans att kastreringen går bättre om man väntar, väntar jag såklart hellre.
Nu till problemet; HUR ser jag om vulvan är svullen? Detta är en iller som jag inte vet hur den ska se ut när den är "osvullen" Har ingen jag känner som har några erfarenheter av illrar och jag tror inte att personen som hade illern innan har en aningen om hur en svullen vulva ser ut (bor förövrigt 2 timmar bort- enkel resa)
Jag hade varit jätteglad om någon lite mer i detalj hade kunnat beskriva en brunstig hona. Tillexempel lite mer detaljerat än " svullen" eller ev. beteenden som en brunstig illerhona uppvisar ( har ej tillgång till en hane)
Självklart kastrerar jag hellre nu om jag är osäker så att jag inte riskerar anemi. Men lite tips hade jag med glädje tagit emot 
Det är inte lätt när man är ny, men jag googlade fram en bild på en svullen vulva. (Hoppas det syns hyfsat, rätt liten bild). När den är osvullen så ser man ju anus, och strax nedanför har du ett litet hål, syns inte mycket av det alls. Är hon osvullen nu så kommer du märka en stor skillnad om du håller koll iaf.
Paulina

folk brukar beskriva den att vulvan blir som en vindruva i storleken. men kolla med din veterinär för vissa vettar vill kastrera innan brunst och vissa under brunsten
Det är lättast för veterinären om tiken är i löp när man ska kastrera henne, deras organ är små och inte alltid så lätta att hitta om dom inte är i löp. Och det räcker att veterinären inte får med några celler från äggledarna, så kan tiken gå i löp igen. Detta har just hänt en av mina egna tikar, Tiffanie. Hon kastrerade i maj förra året, men är nu i fullt löp. Pratade med Torkel Falk här i HBG idag om detta, och det krävs en omkastration så att säga. Så jag kommer att ta ner henne till Torkel så snart jag kan för att få detta gjort.
Foto: Detta är vulvan på Agnez som har löpt i 9 dagar idag, så hon kommar att paras nu senast till helgen.
Vill man inte kastrera på vanligt sätt finns det ju även numer ett annat alternativ då man kan chippa sin iller med suprelorin vilket ger en kemisk kastrering. Söker du på suprelorin här på forumet hittar du massa matnyttig information.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

#3 "Det är lättast för veterinären om tiken är i löp" det där är helt från veterinät till veterinär. lättast är ju att kolla med den som ska utföra kastreringen.
#4# Suprelorin skulle jag aldrig testa på mina tikar eller hanar för den sakens skull. Man vet alldeles för lite på lång sikt hur dom reagerar på detta, och jag vet dom som använde till sin hund, och han blev jätte dålig av det.
#5# Det där med att veterinären vill ha tiken i löp det rekomenderar dom flesta jag har varit hos att hon ska vara. Detta just pga att det är lättare att hitta var allt är då en iller tik är så mycket mindre inuti än vad en katthona är. Anatomiskt sett så ser illertikens och katthonon fortplantningsorgan likadana ut i stortsett.

#6 Jo men det finns fortfarande de vetrinärer som inte vill ha en hona i brunst, så därför är det bäst att kolla upp det först.
Vår Mynta har inte fått sin första brunst än och hon blir 1 år nu på fredag den 13 Mars.. Så jag antar att det kan ske vilken dag som helst nu??
Vi ska även till utställningen den 28 Mars.. med Mynta och Rocky..
Men håller koll på henne dagligen, för i vilket fall som helst så kommer hon bli steriliserad när hon gått in i brunst. Hade tankar på att ta en kull på henne innan, men fick ingen serigös respons angående det…
När är det normalt för en hona att gå in i första brunst?

#6 säger precis som Zandra---83 säger och det är det jag vill få fram bara det är väl inget att disskutera direkt. TS får veta om hona ska vara i löp eller inte när kastreringen sker utav veterinären hon ska gå till. Veterinärerna runt mig som är iller kunniga tycker att det inte spelar någon roll om dom är i brunst eller inte för dom kan iaf sin sak och kastrera.

Tack till er alla för era svar
Supertack för bilderna! Nu kan jag med säkerhet säga att hon INTE är brunstig och jag kan pusta ut litegrann.
Nu när vi endå pratar om kastrering: Vad är egentligen skillnaden på en kastrering och en sterilisering? Jag har blivit lärd att kastrering är för handjur och sterilisering är för hondjur. Detta stämmer ju inte med illern då man även kastrerar honorna…Min värld är plötsligt uppochner! 
Kort och gott; Vad i ingreppet skiljer sig mellan en kastrering och en sterilisering?

en lastrering så tar man bort allt, som t.ex. på hanar så tar man helt enkelt bort kulorna helt. en sterilisering så klipper man bara av "trådarna" som sperman rör sej i så hanen inte kan "spruta" elle rhur man nu ska förklara det.
rätta mej gärna om jag har fel.

#11 Du har rätt och det sämma
Blir det för honor när de steriliseras, då klipper man bara av det som går till äggstockarna eller något sådant. Jag var också väldigt förvånad när det gällde katter då jag hade hör det samma om att man kastrerar hanar och ej honor, men det bästa för djuret är att kastrtrera det vare sej det är ej hona eller hane.

coolt, jag känner mej smart för en gång skull när jag kunde svara rätt 
Anledningen till att man kastrerar en hona och inte steriliserar henne är att hon fortfarande går i brunst om alla delar är kvar men bara äggledarna är klippta, och då står man ju där med problemet "brunstig hona" på halsen även om det inte blir valpar gjorda med henne ;)
Paulina

Jag håller med Ferretgirl om att vi vet för lite om hur suprelorinet påverkar våra djur i längden.
Jag ser en fara i att denna kemiska kastrering rekommenderas urskiljningslöst i var och varannan tråd. Det är inte alla som tar sig tid att läsa på och bilda sig en egen uppfattning, utan bara antar att det är okej om någon annan valt detta alternativ.
Tycker att det är modigt att några få testar, så att vi andra lite försiktigare typer kan vänta och se resultaten om några år. Om det nu skulle visa sig att det är dåligt för våra små, så skulle det vara hemskt om en hel generation går åt helv**e ;)
Det har ju bedrivits en hel del forskning på suprelorin chippet utomlands, det är ju en ny metod i sverige men inte utomlands.
Det finns en svensk veterinär som varit i Ungern och studerat detta och hon är övertygad om att detta är det bästa sättet.
Å andra sidan finns det ju heller ingen forskning på hur vanlig kastrering "skadar" våra små. Om detta kan öka risken för sjukdommar när dom blir äldre tex.
Jag har läst och diskuterat mycket kring chipet och jag för min del kommer i fortsättningen chippa mina illrar, sen får ju alla tycka och göra precis hur dom vill men jag tycker man i alla fall ska vara upplyst om att det finns alternativ till vanlig kastrering.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
#15 Känner mig inte modig för att jag "vågar" testa att sätta in implantat på mina. Modig hade jag varit om jag experimenterade med något om inte provats på iller tiodigare (och dum!). Däremot har jag läst på, pratat med dem som användt det i många år, diskuterat med veterinärer, och helt enkelt satt sig mig in i det. Skulle aldrig utsätta mina djur för "en ny fluga". Suprelorin är inte nytt, och in te heller är det nytt på iller. Däremot finns det otroligt mycket som pekar på att kirurgisk kastrering inte är bra.
Däremot anser jag att det är viktigt att var och en som överväger att sätta in ett implantat läser på och förstår vad det är för något. Det finns både studier och inormations artiklar om hur det fungerar samt påverkar illrar.

hur stor risk är det att de får anemi?

#18 vet inte procent men det är väldigt stor risk tyvärr

är det bara att välja mellan parning eller kastrering? eller finns det nåt annat sätt?

#20 ja det finns ju p-spruta men det är mindre bra då dom kan bli sjuka av det med sedan finns det ju kemisk kastrering. men kom ihåg att det är ett mycket större ansvar att para din hona är att kastrera. parar du henne får du vara beredd på att kanske måsta ta ett kejsarsnitt som kommer kosta runt ca 20-30tusen…
#20 Kemisk kastrering med Suprelorin. Dock är det ju som sagt delade meningar om det, men ska man inte avla på honan senare så är det i.a.f. mindre kontroversiellt.
Några har provat det med gott resultat på både honor och hanar medan andra tycker det är för oprövat.
#16 Det finns många studier gjorda på "traditionell" kastrering av illrar. Och alla studier visar på samma sak: en korrelation mellan kastration och binjureproblem.

#19: Vad grundar du det på? Att det är väldigt stor risk menar jag.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
- I genomsnitt 50% av alla honor med förlängd brunst får aplastisk anemi
- Döden uppträder efter 2 månader i löp
- En illertik bör inte få löpa längre än en månad
Taget ur Biology and diseases of the ferret av James G. Fox från 1996 (2:a upplagan)

#24 ja LinLin han ju redan svara.

#25: Tack för svaret.
Ska försöka få tag i författaren och se vad han grundar det på. Detta är väldigt intressant då det faktiskt inte dinns så många fall mig veterligen med anemi hos okastrerade illrar. Dock vet jag om ett par fall där det hänt redan kastrerade honor.
Men visst jag vet ett fall på en okastrerad med. Så visst, det kanske stämmer. Men risken är lika stor hos en kastrerad som en okastrerad. Fast man är mer uppmärksam på en okastrerad så de får behandling och överlever. Men jaja, ska bli intressant att se om jag får kontakt med James G. Fox. Se om han har några nya rön om inte annat som inte är 13 år gammla.
Audiatur et altera pars
Dr. Fox email:
James är chefen för Division of Comparative Medicine på MIT.
Ett tips: boken i sig är en ypperligt bra källa till varifrån materialet kommer. Den är nämligen packad med referenser till det underlag som utgör själva texten, som i princip är en enda lång sammanfattning av studier och observationer tillgängliga vid tidpunkten.
Finns många andra personer vars publicerade arbete kan vara av intresse för dig.
Lite kort info:
Anemi av alla möjliga olika former, inklusive aplastisk anemi, kan drabba vilket djur som helst, kastrerat eller okastrerat och av en lång rad olika orsaker.
Men östrogen-inducerad aplastik anemi hos iller till följd av långvarig brunst drabbar honor som är okastrerade. Det har debatterats om den förhöjning av östrogen som kan ske vid binjuresjukdom också kan leda till anemi om man inte behandlar sjukdomen och om östrogen i det individuella fallet är en primär faktor. Dr. Williams har tidigare uttalat sig att så är normalt inte fallet, men det var ett bra tag sedan han sade det.
Olika studier har visat på olika resultat i rena siffror när det gäller östrogen-inducerad anemi. Många faktorer spelar ganska uppenbart in i vad man får för resultat och studierna är inte genomförda enligt någon speficierad standard. Observationer som spänner över längre tid har visat att honor löper större risk från och med säsong två av långvarigt löp. Finns mycket att fördjupa sig om detta för den som är intresserad.

#28: Jag vet det där. Har läst det. Men det gör inte att man kan vara säker på svar :-)
Audiatur et altera pars
#27#29 James G. Fox hänvisar till en artikel som heter A clinical guide to the pet ferret men eftersom den är från 1983 och därmed är 26 år gammal kan vi bortse från den.
Däremot kan jag upplysa dig om att du har fel angående att kastrerade honor kan få aplastisk anemi. Den anemi okastrerade illertikar får beror på östrogeninducerad benmärgssuppression vilket är fullständigt omöjligt för (korrekt) kastrerade illertikar att få.
James G. Fox hänvisar även till artikeln Estrogen-induced bone marrow depression in ferrets där man tagit upp det faktum att en uppfödare under en parningssäsong förlorat 30% av sina okastrerade tikar i aplastisk anemi.
Vilken kastrerad tik dog av aplastisk anemi? Blev tiken obducerad? Kan man garantera att hon var korrekt kastrerad?

#30: Ja hon vart obducerad. Och ja det var anemi hon dog av. Således finns det alltid fall som går emot det vanliga.
Och jag vet att den honan inte var ensam. Och hon var inte i brunst heller.
Audiatur et altera pars
- Var det östrogeninducerad benmärgssuppression som ledde till anemin?
- Var honan korrekt kastrerad?
- Hur kan hon ha fått östrogeninducerad benmärgssuppression om hon inte var i brunst?
- Vilka är de andra fallen av kastrerade illertikar som fått aplastisk anemi som du nämner?

Det var längesedan jag såg detta protokoll. Således kommer jag inte ihåg exakt vad som stod.
Ledsen att jag inte har rapporterna att visa dig. Det hade varit intressant läsning för dig och många fler.
Dock så är det så att de som nämnts inte längre finns kvar i iller världen. Liksom flera andra gammla uvar har de gett upp. Så ni får helt enkelt finna er i att det inte finns. Och så strunta i det om ni vill. Jga har läst dem och tror således på det jag läst. Sedan är det upp till var och en.
Jag går efter obduktionen på den första, vilket gör att jag inte ifrågasatte den andra heller.
Audiatur et altera pars
Som jag också försökte förklara i mitt inlägg så stupar det här med kastrerade honor redan på sin egen orimilighet. Anemi kan de dö av, av ett antal olika varianter och många olika orsaker. Men östrogen-inducerad anemi kan uppenbarligen inte en kastrerad hona dö av om hon är komplett kastrerad. En annan potentiell möjlighet (omdebatterat) skulle vara binjuresjukdom med särskilt högt påslag av östrogen men det är ju i sammanhanget en annan sorts problematik.
#32 Jag kan fullt ut godta att inte få se obduktionsprotokollen, men du har fortfarande inte svarat på en enda av mina frågor.
Du blandar ihop begreppen gällande anemi. En kastrerad hona producerar inget östrogen (eftersom hon är kastrerad) och kan med andra ord inte få östrogeninducerad benmärgssuppression (och av det anemi).

#25 råkar ha den boken i min bokhylla men kan inte hitta det du har skrivit, råkar du veta var det står i boken?
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

nu är det hittat börjar på s.247
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

#35: Ledsen men jag anser att jag svarat på de frågor jag kan ge svar på. Du frågade om honan var obducerad. KJag svarade. Du frågade hur det var med den andra honorna och jag svarade att de inte var det. Sedan svarde jag att jag inte kommer ihåg vad det stod exakt i protokollen, det var några år sedan nämligen. Alltså kan du inte få mer svar av mig än du redan fått. Ledsen för det, men så är det. Det jag kan svara dig på har jag gjort.
Audiatur et altera pars
#38 Jag har ställt dig fyra frågor varav du inte kunnat svarat på en enda. Det du påstår är en fysisk omöjlighet. Aplastisk anemi orsakas av östrogen, vilket en kastrerad tik inte producerar. Det finns inget överhuvudtaget som stöder ditt påstående. Jag föreslår att du läser Biology and diseases of the ferret där du finner fakta inom området.

trodde ärligt att du åsaF var med påläst =( säger inte detta för att vara elakt men det är ju fysiskt omöjligt som LinLin säger

Jag säger bara att det funnits honor som dött av anemi enligt obduktion. Jag fann ingn anledning att misstro ett obduktionsprotokoll.
Sedan får ni säga vad ni vill.
Och vad det gäller påläst FerretCrow så är jag nog mer påläst än vad du har den blekaste aning om.
Audiatur et altera pars

#41 jo men detta område tycker ju jag en erfaren uppfödare ska veta så att säga

#42: Ja det tycker jag med. Jag har dock valt att tidigare inte ifrågasätta ett protokoll jag läst. Ett protokoll angående en obduktion som utförs av de som är långt mer lärda än vad jag är inom området.
Detta fick mig också att redan för 9 år sedan ta beslutet att inte kastrera mina illrar. Såvida de inte behövde det av medicinska anledningar eller att de mår dåligt av att vara i brunst genom att uppvisa ett stressat beteende. Och än så länge kan jag säga att ingen av mina illrar någonsin uppvisat en enda symptom för att få anemi. Så detta gör att jag ifrågasätter att det är stor risk för att få anemi om de är i brunst.
Således grundar jag mina åsikter i ämnet på ett protokoll då det gäller honor som inte är mina .
Och då det gäller mina honor grundar jag det på erfarenhet.
Men jag anser nog att jag lägger ner denna diskussion med er nu. För det som kan sägas har nog sagts. Åtminstone från min sida i den här diskussionen.
Audiatur et altera pars

#43 okej så alla dina honor är okastrerade och hur många år har dom varigt de? rent nyfiken bara då det är så stor risk för anemi enligt studier

#44: Äldsta honan som varit okastrerad från födsel till död vart 7½ år. Dödsfallet har inte med anemi att göra även om jag önskat att hon fått vara kvar hos oss längre.
Sedan har alla varit det sedan de föddes :-) Ja förrutom Ametist som är kastrerad. Hon fick kastreras efter ett akut kejsarsnitt.
Den som är äldst av damerna här hemma nu är 5 år och pigg som en lärka.
Audiatur et altera pars

#45 okej och hur många kullar har du fått som uppfödare? och hur många kullar har dessa lite äldre damer fått?

#46: Vad har antalet kullar jag tagit med detta att göra? Nu får du gärna ge upp om du vill. Jag har gjort det i alla fall.
Audiatur et altera pars

#47 tänkte mer hur många brunst omgångar som dom har blivigt parade. alltså om en hona texempel paras varannat år minskar risken för anemi. men men vill du inte berätta dina erfarenheter för andra så är det ju upp till dig. samma skrot och korn på dom flesta iller uppfödare tyvärr och det är så synd=(

#48: Varför frågade du inte hur många parningar jag utsatt dem för då istället för att fråga hur många kullar jag som uppfödare har tagit.
Din fråga är lätt. Den äldsta som tyvärr inte finns med oss längre parades en gång och det var hennes första brunst. Sedan inget mer. Och åldern vart då 7½år.
Den som är fem år har blivit parad 2 gånger. Och det två år i rad.
Flera av mina honor blir inte parad alls, eftersom de inte används i avel.
Audiatur et altera pars
#41 Du pratar fortfarande om en annan typ av anemi än den som diskuteras.

#50: Jag talar om Aplastisk anemi som det stod om i obduktionsprotokollet.
Audiatur et altera pars
#51 Nej, det gör du inte. En korrekt kastrerad tik kan inte få östrogeninducerad benmärgssupression som i sin tur leder till aplastisk anemi. Det spelar egentligen ingen roll hur mycket och hur länge du hävdar det, du har helt enkelt rätt och slätt fel.
Nu är det ju i och för sig inte hugget i sten att aplastisk anemi endast kan orsakas av långvarigt höga nivåer av östrogen. Andra potentiella orsaker (om än förmodligen ovanliga) är njursvikt, vissa mediciner/kemikalier, vissa former av lymfom, virus mm.
Men för östrogeninducerad aplastisk anemi som är det vi talar om med de okastrerade honorna i långvarig brunst, krävs det uppenbarligen en östrogenproducerande källa i kroppen (såvida man inte tillför någon form av östrogenpreparat vilket kan inducera samma form av anemi hos olika djurslag, hanar som honor, kastrerade eller inte).

#52: Jag säger fortfarande enbart det som stod i protokollet.
Audiatur et altera pars
#53 Tack för att du förtydligar.

Kan någon värd stänga den här tråden nu, jag har fått mitt svar och det som diskuteras nu är helt ifrån det jag frågade.
Till er som hoppar ifrån ämnet; starta en ny tråd åt era diskussioner, det är svårt för mig som ville ha svar på en fråga att hitta det rätta svaret, väldigt irriterande!
Man ska inte behöva LETA efter svaret bland alla era onödiga inlägg som inte hör till min fråga.
Tack till er som svarat på MIN FRÅGA.

#56: Du har så rätt. Och jag ber så mycket om ursäkt för att vi for iväg från din fråga så där.
Det var inte meningen att det skulle bli sådant tjaffsande som det vart.
Audiatur et altera pars

Jag låser här med denna tråd, efter att ha suttit och läst igenom den flera gånger och tycker att mer än halva tråden består av andra saker än vad tråden faktiskt ska handla om.
Skapa nya trådar istället för att "förstöra" för TS.
MVH LiindaH Medarbetare
// Liinda

#49 oj såg nu hur fel ja formulerade frågan men du förstod iaf vad jag menade=)