Veckobok för Agnez
Hejsan alla!!!
Tänkte ha lite kul och göra en dagbok för Agnez under hennes tid som en dräktig tik. Agnez började att löpa för 10 dagar sedan, och idag när jag kollade hennes vulva var den något öppen och fuktig. Så jag satte då ihop henne med Miller, har sett fasthållandet 2 gånger redan idag och dom ska vara samman åtminstone fram tills på lördag. Sen kommer jag att ha dom åtskillda igen fram tills dess att ev valpar är födda. Hennes vikt idag från start dagen var 810gr, så jag räknar med att hon ska gå upp till omkring 1kg i vikt innan ev valpar föds mellan den 20 och 26 april, dvs om 6 veckor +- 2 dagar. Miller har i stortsett varit en gentleman, inte alls lika hårdhänt som dom andra hanarna jag har lånat till mina tikar genom åren. Där har varit minimalt med knäll och skrik från Agnez vilket är bra tycker jag. Kommer att skriva hur det går ca 1 gång/vecka, kommer då även att skriva hennes vikt. Så nästa gång jag skriver blir om en veckas tid. Kommer också att ta foto på hennes mage 1 gång/vecka så ni kan se hur den växer förhoppningsvis.
På fotot är det Agnez och hur hennes mage ser ut idag.
Christel och en förhoppningsvis dräktig (eller iallafall kommande dräktighet) Agnez.
Spännande, hoppas det blir nga bebisar =)
Mvh Jenny
Hoppas också på flera, iallafall fler än dom 4 hon har fått i både förra och för förra årets kullar, ja, förvisso fick hon 6 förra våren. Men en ville hon inte veta av och den andra kom inte ur sina födelsehinnor. Men hon ska hellre inte ha för många, hon har 8 (om jag minns rätt) spenar, så hon ska helst inte ha fler än så. Förvisso så stödmatar jag ändå även om hon bara har 4 valpar som dom andra gångerna. Börjar med detta när valparna är ca 1-2 veckor gammla, mest för att dom ska bli vana vid vällingen så snart som möjligt då jag har den när jag ska vänja dom vid annan mat. Hade en som sa att man kunde använda kattmjölken, men det vill jag inte göra då jag vet att illervalpar kan bli jätte lösa i magen. Och Agnez gillar inte kattmjölken, hon föredrar vällingen.
Fotot är från hennes kull från förra året.

Lycka till med Agnez och hoppas att hon får fina småttingar i år också :) Hon är jättefin!!!

Spännande! Håll oss uppdaterade :)
Skriver nytt varje onsdag hade jag tänkt, åtminstone fram till vecka 5 då kan jag börja skriva mer vad som händer. Det är liksom inte så mycket man ser dom första 4½-5 veckorna, och sen vet jag att jag kommer att tvivla flera gånger om där verkligen finns valpar i hennes mage. Så har det varit med alla mina tikar som har haft valpar, kommer ihåg min första tik Ronja. Velade då fram och tillbaka flera dagar innan hon till sist överraskade mig totalt genom att få valpar 2 dagar före utsatt tid, och genom att ha lagt dom under den nedersta lådan i mitt nattduksbord. När hon kom fram så hade hon ingen mage, så jag var absolut 100 på att där inte var några valpar alls. Men så hörde jag svaga svaga pip under nattduksbordet och drog ut lådan och plockade fram 8 valpar. Så där blev jag total lurad hahaha.
På fotot är det Ronjas mage vid ca 4 veckors dräktighet, veckan där på var hon nära nog dubbelt så stor om sin mage. Detta på en väldigt liten tös, Ronja mätte ca 18cm från nos till svanstipp och vägde som mest ca 850 gr med bebbar i magen.

Oj vad spännande att få hänga med på detta sätt.
För nog saknar man alltid en dräktig illerhona =)
Men jag kan garantera att jag INTE kommer titta då valparna är ute. Kommer väl bli så valpsjuk =S

#6 Va??? 18 cm? Det är ju mindre än en liten råtta!
Du menar väl 28 cm i alla fall? ;)
Nä #8# hon var så liten. Hon vann tom pris som minsta iller på en utställning (tror det var iller thrillern 02). Nästa utställning förlorade hon för då var där en ännu mindre illertik vid namn Tingeling som tog priset, hon var ytterligare ca ½ cm kortare än vad Ronja var.
På fotot är det Ronja, men vet inte om det framgår hur liten hon är.

Min hand är 16 cm, från handleden till långfingertoppen. Då skulle hon få plats där alltså, inklusive svansen? Det måste då vara 18 cm till svansroten, för annars kan jag inte få ihop det, med bilderna ;)
Salsa är vår minsting, 36 cm från nos till svansrot. 49 cm med svans. :)

ja jag tycker 18cm låter lite lite från nos till svanstipp och det kan jag även inte få ut av bilden=( men som sagt bilden är i en konstig vinkel oxå.