Vetrinärtips Kastrering
Hupp, prata precis med min vetrinärs assistent och han kastrerar bara hanar och inte honor för han har inte de resurser som krävs på sin klinik. (vi har inte bestämt oss för sort på iller ännu, trots att vi var bestämda innan)
Finns det nån vetrinär i närheten av trollhättan, vänersborg/uddevalla som kastrerar illerhonor?
Ska kolla på eniro o så också men vill gärna veta om det är någon som är bra och rekommenderas för just iller.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Kolla artikeln om veterinärer (minns ej exakt vad den heter). Där är veterinärer samlade som folk har rekomenderat. Gbg ligger ju inte alls långt bort och där finns det ju annars. Själv hade jag 20mil enkel för att vaccinera och kastrera förr, och det går ;)
Paulina
#1 huga, 20 mil…. *ruggar*
Har ringt en privatklinik i vänersborg o de gör inte ingreppet på honor iom att det inte är så lätt som att kastrera en honkatt och det är svårare att söva dem enligt vetten jag prata med.
Ska ringa en annan klinik som har kirurgi imorrn förmiddag.
De jag ringde idag sa att de VET att Skara och blå stjärnan i göteborg gör det.
Till skara har du cirkus 8 mil va? Kanske lite dåliga förbindelser åt det här hållet, men det borde ju vara bättre åt gbghållet kan man tycka?
Bara att fortsätta ringa runt ;) Bra att ha en liten plan så man inte står där handfallen när illern går i brunst.
Paulina
Jag hade satt in ett chip om jag stod och hade djur som behöver kasteras inte alls samma ingrepp som en vanlig kastering.. I annat fall hade jag åkt till en större klinik med mycket erfarenhet. Jag kasterade en hane och en hona på trestads djurklinik förra året vilket höll på att kosta hanen livet. I år åkte jag 18mil enkel väg för att chippa lurvet. Kastering om man väljer ett ingrepp så är det ju ändå sövning och sådant är ju alltid lurigt oavsett djurart. Så jag hade inte vågat tveka jag hade åkt till en större klinik där dom är duktiga, jag har varit i Skara med mina och fått mycket bra bemötande. Annars är det ju många som kasterat på Majornas smådjursklinik i Göteborg som ockås är nöjda.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Större kliniker behöver inte alltid vara bäst, för jag vet när jag hade råttor så kunde Karlstad djursjukhus inte ens säga vad jag skulle göra för att få bort lössen som de hade medans jag sen fick tips om en mindre klinik (Solstaden smådjursklinik) som direkt sa att jag hade två alternativ. Så störst är inte alltid bäst.
#5 Nej det är helt sant att störst inte alltid är bäst jag skulle formulerat mig annorlunda.. Borde sagt att man ska gå dit där dom har störst erfarenhet och att man ska lyssna på vad andra har att säga om kliniken.. Har även varit med om en klinik som sa sig ha illererfarenhet som inte kunde konstatera mycket mer än vad som var fram och bak..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

#6 Men man vill ju gärna tro (i alla fall jag ) att störst är bäst och borde ha mest erfarenhet, men det fick jag dyrt veta att så inte är fallet alla gånger.
Jag känner att det är mitt ansvar att kolla upp hur lätt/svårt det kommer bli att hålla min pälskling vid gott humör och god hälsa. ska som sagt ringa vidare imorrn, och sen kolla upp hur det ser ut på tex de större städernas djurkliniker.
Till Skara eller göteborg är ju inte så långt. Men frågan är vad man ska göra medan man sitter o väntar, lurvet är ju inte direkt klart på en timme inkl sövning, operation och uppvak.
#8 Jag har helt valt bort det vanliga sättet att kastrera på och kommer i fortsättningen använda mig av chippning istället och på så vis kastera på kemisk väg. Detta är ett enkelt ingrepp och illern är redo att åka hem direkt, inga illrar som inte vill vakna ur narkosen eller som tappar massa vikt efter ingreppet.
Finns massa bra information här på forumet om du vill veta mer om att kastera med suprelorin som chippet heter.

#8 åker du till göteborg är det ju bara att söka på eniro och besöka varenda djuraffär i stan=) Illershopping är fantastiskt kul!
#8 åker du till skara är du välkommen till mig och mina pälsar på en kopp kaffe ;)
Hahahaha det var det summaste jag hört, varför skulle det vara svårare att söva en illerhona än en hane?! Kastrerar de inte honkatter heller då?
Aja det är ju bra att veterinären vet sina begränsningar iaf ;) För däremot är det ju förståss svårarae att kastrera en hona än en hane men det vågade han nog inte säga ;P
Tänk på att välja ett tsälle där de söver med gas, inte med spruta.