Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 348 ggr
Aelsklinn
0

OT. Hyr privat, råd?

Hej på er alla!

Nu är det så att jag och min sambo har chansen att få hyra en mindre trea av en privat hyresvärd. Vi tog kontakt idag efter att ha hittat annonsen på blocket.

Lägenheten ligger i en villa som bebos av familjen som hyr ut det, liksom i en liten utbyggnad och har egen ingång. Läget är perfekt, även storleken och att det finns tillgång till trädgård.

Kvinnan vi pratade med lät seriös och trevlig och vi vill gärna göra ett gott intryck när vi ska dit på torsdag och titta på lägenheten. har ni några tips om vad vi ska tänka på för att öka våra chanser att få den? (Hon berättade att det fanns flera intresserade)

Och framför allt vad ska vi tänka på när vi hyr av en privatperson? Hittills har vi bara hyrt av större företag.

Mvh/ Linn

Sara
0

Ni har exakt samma rättigheter hos en privat hyresvärd som hos företag.

Ofta vill man inte göra sig ovän med en privat hyresvärd och får därför svårare att säga ifrån om det blir problem med något.

Teckna kontrakt, betala in hyran på konto och ge inte kontant.

Fråga om det är lyhört, det blir svårt att klaga på oväsen när det är hyresvärden som väsnas.

Sara

Aviendha
0

Vi kommer hyra privat snart (eller ja, sambon) och som Sara säger kan det vara bra att höra hur lyhört det är och liknande. Kolla upp vem som står för vad om ni ex. vill tapetsera om ett rum, om kylen går sönder och allt ska stå med i kontraktet. Även om man kommer bra överrens så är det bra med ett kontrakt att luta sig tillbaka på.

För att öka chanser att få den? Inte en aning, hade jag hyrt ut hade jag sett det som en fördel om hyresgästspekulanten var intresserad och ställde mångra frågor om lägenheten, kontrakt osv. Generellt så var positiva och ärliga.

Lycka till!

ferretgirl
0

Hade jag varit som dig, så hade jag i första hand kollat upp personerna ordentligt. Har 2 gånger råkat på folk som har hyrt ut hus som har verkat jätte bra och OK på alla sätt och vis när man pratade med dom. Men när vi väl hade flyttat in kom överraskningarna. I det första huset vi hyrde var rören i huset underdimentionerade, så när det frös ute fick vi in all vår avföring igen. Fick förstört grejer för nära 10:000:- som jag ännu efter 6-7 år inte fått igen, istället blev jag tvungen att få betala 36:900:- ( och då hade jag ändå betalat in 18:000:- i förskottshyra eftersom han krävde detta) för att han sa att mina djur hade förstört hela huset för honom (jag hade då bara Aslan och Laban och en vuxen utekatt). Sen ovanpå läckaget så vaknade jag en morgon vid 7 tiden av världens kallduch i sängen. Då började det läcka in från taket också, så det var väl mitt fel att det började läcka överallt, det var väl därför han behövde pengarna. I nästa hus jag hyrde var strömförbrukningen inte av denna världen, hon som bodde där innan oss (hyresvärdens mamma) hade betalat (vad hon sa) ca 15-1800:- var 3;e månad, och då hade hon tänt överallt + ytterbelysningen sa hon. Vi fick vår första elräkning efter ca 1 månad, och den var på nära 2600:-. Sen fick lika stora räkningar 1 gång/mån, trots att jag bara hade tänt där vi var + att vi lagade mat en gång/dag. När vi sedan flyttade där ifrån fick vi en sluträkning på nära 9000:- hur nu detta skulle ha gått till. Jag själv misstänkte att hyresvärden (som bodde snett över oss) smögtog el på något vis. Där jag bor nu betalar jag ca 16-1700 var 3 månad, och då har jag ändå tänt på fler ställen. Skulle jag någon gång i framtiden få för mig att hyra hus igen, så kan jag garantera att jag kommer att leta upp så mycket jag bara kan om den som hyr ut. För plåst en gång till ska jag inte bli.

VeronicaKahlbäck
0

jag har tyvärr hört för många skräck historier om privata hyresvärdar…
men om jag skulle hyra av någon privat så är det välskrivet kontrakt, inga kontanter, spara kvitton på ev renoveringar.
fast före jag flyttar in så skulle jag begära en besiktning som sedan skulle finnas kvar på papper så att h*n inte kan blåsa mej.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus