Iller iFokus

Iller

Etikettuppfödare
Läst 532 ggr
Mansonchild
0

Illervalpar köpes. Seriösa uppfödare.

**Jag är en tjej på 13 år som heter Maria.
Har läst om illrar i snart 3 år.
Är väldigt intresserad av att ta en valp efter en kull.
Vill ha reda på information om släkt sjukdomar och få med en stamtavla.
Jag är väldigt kär i pastell färgade illrar och albinos, Skulle gilla att ha en svartögd vit-hårig iller.

Jag vill  ha seriösa uppfödare som tillbringar mycket tid med illervalparna dom första veckorna. Vill helst att dom ska vara låd tränade och inte bitas.

Bor i jönköping(småland) Och skulle gärna vilja ha råd och tips från flera iller ägare. Skulle uppskatta om kontakten  med uppfödaren  fann kvar om det inte skulle funka att ha illervalpen i hemmet, Då man bör omplacera den.

Tacksam för svar och tips.

Mvh// Maria. Glad**

MimmieM
0

Seriösa uppfödare har oftast en åldersgräns vid valpköp som är 18 år.

Carpe Diem

HannaM
0

En svartögd vit (DEW) tror jag inte du får tag på i sverige, inte av en seriös uppfödare i alal fall.

Aviendha
0

Har du träffat illrar? Det är något som brukar rekomenderas, och hur mycket man än tror att man läst så kan inget bereda en på den upplevelsen ;) Jönköping säger du, ligger ca 10 mil från Skara om jag inte kan geografin alltför dåligt. Du är välkommen hit och träffa två om det funkar för dig.

ferretgirl
0

Jag har också 18 års gräns, men har man skriftligt tillstånd från sina föräldrar så har jag inget emot att sälja även till en som är under 18 år. Har 2 st tjejer som båda har varit under 18 år som har köpt valp av mig. Jag har min uppfödning i Helsingborg, vet inte exakt miltal från Jönköping och hit, men skulle tippa på ca 10-15 mil eller så.

Mansonchild
0

Svar till ferretgirl:
Jag ska först och främst spara ihop pengar. Och känna att det är okej med allt. Illersäkra hemmet och rummet är något man bör göra innan också.
Skulle vilja veta lite om hur mycket du tar för illervalpen.
Mvh// Maria.

werner
0

Måste det just vara valp och ingen omplacering?

Måste bara påpeka att jag har läst om illrar sedan jag var 13-14 och skaffade (när jag var 19) med min sambo som läste på i 1½ år (men är mer världsvan med djur och arter än mig) och jag hade inte tagigt en valp som första gångs iller och det gjorde vi ej heller och det blev iallafall som att man funderade "HJÄLP, hur ska man göra nu?".. allt är bra nu när man lärt sig en hel del och lite till men vill fortfarande inte ha någon valp trots allt påläsande (mest pga att det känns som att när våra nuvarande illrar trillar av pinnen så kommer vi nog ta en paus från djur och fundera på barn och skaffa djur igen när barnet/barnen är lite äldre, jag röstar för iller igen).

Tänkte bara att valp är ett stort steg.. det är mer träning och ältande än en vuxen iller som testar dig i 2 månader.. fast det är ju mycket inviduellt om du känner för en valp så är det ju så.

Bara ett tips ifall det inte är jätte viktigt med att du ska vara första ägaren på den.

mandariiin
0

precis som i inlägg #6, fundera över om det verkligen är en valp du vill ha… jag har haft iller i snart 3 år, och börjar känna mej redo för en valp nu senaste två månaderna…. jag hade nog aldrig klarat av att ha en valp som första iller, då hade jag nog gett upp efter bara någon månad.