Bajs i sängen..
Detta är så äckligt att det nästan är pinsamt.
Mina illrar sover gärna i min säng, fast Avi är helt besatt av att sova under själva lakanet, annars får det vara för hennes del.
Problemet är bara det att hon är för lat för att gå upp ur sängen, hoppa ner och gå en meter till lådan, så hon går helt enkelt till huvudänden av madrassen och skiter under lakanet. Myys.
Hur kan man vänja av med det? Iofs händer det inte varje dag, men det är inte alls trevligt. Försöker väcka henne och ta ut henne lite då och då för att hon ska göra behoven på lådan, men jag är ju på skolan med, så då kan jag ju helt enkelt inte göra det.
Att få henne att inte koma in under lakanen är helt hopplöst, om jag inte ska nita och limma fast lakanet runt hela den stora madrassen, och det är ju knappast ett alternativ ;)
Kan inte bygga våningssäng av det hela heller, snedtak ivägen.
Sätta valphage runt sängen? Har funderat på det nu faktiskt… Någon som har någon aning alls?
Paulina
Jag har ju tänkt skaffa en valphage i nåt år nu utan att det blivit av, men inte tusan vill jag skaffa en av denna anledning ;)
Men det skulle ju funka egentligen.
Paulina
Var har ni köpt den valphagen? Och vad kostar en sån? Har letat efter en med smala galler nämligen.. :)
#4 Klarsferrets.se har sådana =)
Paulina
#5 Tack :)
#6 Varsågod :)
Nu kanske jag verkar kinkig, men jag vill inte ha ett galler över halva sovrummet om jag inte måste. Ställa en låda i sängen kanske?
Då kan det hända att hon masar sin beniga rumpa ut ur lakanet iaf, men trist att ha en bajslåda i sängen, det signalerar väl ändå att det är ok att skita där.
Torrfoder under lakanet? Funderat på det, men det har ju inte funkat riktigt när jag testat det på golven, de skiter där lik förbenat, för att inte tala om hur otrevligt det är med torrfoder under lakanen..
Huga henne precis när hon gör det och potträna? Jo, det vore väl det bästa, men även om jag är hemma en hel vecka, så märker jag aldrig av det, även om jag sitter i samma rum. Upptäckten kommer när jag bäddar upp..
Något jag missat?
Paulina
#4 o #5 Jo vi köpte våra hagar hos Klarsferrets. Klars har ganska bra pris på dem, men posten tar hutlöst betalt för transporten.
#7 Nej det är ju valfritt :-) Våran anledning är ju också lite annorlunda eftersom Bogey skulle kunna skada sig om han lyckas ta sig upp i bokhyllan och valphagen var det snabbaste och enklaste sättet att illersäkra. Har använt öglor resp krokar för att fästa den så den är i.a.f. lätt att sätta dit och ta bort.
Jag skrev till Klarsferrets och dom tar 350 kr i frakt men lättast är väll att man köper en på nästa utställning den 28 Mars i Skara. Vi ska dit då :) Jag, Rocky & Mynta..
#9 Tack för infon! Ska nog maila dem och be dem ta med en till mig med, slipper ju frakten som är halva priset på hagen i princip ju. Kan som sagt vara bra att ha.
Paulina

Urf! Plötsligt känns det inte så hemskt med en eller annan kycklingvinge i påslakanet ;)
#11 Är det inte det ena så är det de tredje ;)
Paulina
Hur gammal är Avi? hon kanske har svårt att ta sig upp och ner och är stel när hon har vaknat?
Theo sov mkt i sängen som liten men var extremt osäker på att ta sig ner och upp i sängen. Trots ludde gener så tog det lång tid innan han lärde sig att klättra överhuvudtaget. Det gjorde att han inte tog sig ner och gjorde sitt i sängen. MEN oftast vid huvudändan ;) Men han var valp och andra sidan.
Men om du prövar att ställa ngt som hon enkelt kan ta sig upp och ner ifrån och se om det blir bättre?
Annars så köp vanligt pvcplast och gör en lagom hög hage runtomkring, den är ju genomskinlig och ganska diskret så den syns ju inte på samma sätt som en valphage. Eller vill du att det ska synas och göra ngt snyggt av det så klä in träet/plasten i ngn snygg tapet kanske :)
jag är less på bajs i sängen också kan jag säga. Bernard sover nästan alltid i duntäcket, och "the big maffia bosses" vill alltid jäklas med honom och biter honom genom täcket och då är det bara ut med täcket som gäller, inte så mysigt.. suck.. Om du vill kan jag fota min dina madrass så du kan få lite stöd och förståelse ;) det är äckligt, KEMTVÄTT NÄSTA!

Gör en hög säng men inte en loftsäng?… ha typ förvaring under så tar du tillvara på utrymmet
Hon fyller snart tre, och hade hon haft ögonen kvar hade hon fortsatt klättra i gardinerna. Visst är hon lite orörligare när hon vaknar precis som Phoenix är av tröttheten, men jag tror det är lathet från hennes sida ärligt talat.Hon sover väl för hårt tills att hon bara MÅSTE göra ifrån sig, sen vil hon fortsätta sova igen = smidigt för hennes del *suck*
Hon har gjort samma sak hos min pappa, i underslafen av våningssängen, men den sitter 1,40cm ovan golvet och kräver ju att hon ska klättra på flera saker för att komma upp och ner, så det är väl för jobbigt.
Pvcplast var ett bra förslag. Kanske kan jag preparera själva madrassen bara (har ingen gavel) för det är ju den de får grepp i för att klättra upp, för hoppa högre gör de inte. Vet du vart man får tag på det?
Åh, skönt att höra att det inte bara är jag som har äckelråttor!
Paulina
#15 Byggaffärer, typ Byggole, En del byggCoop har :) ibland är det beställningsvara, och har du möjlighet be dom såga till det åt dig när du hämtar det. För det spricker ganska lätt när man klipper i det själv. Sen finns det olika tjocklekar också!
#16 Det skulle jag gärna ha faktiskt, men det är ett snedtak där den står som är så lågt som det är i min mening så jag vet inte om det går.. Men det var en superbra idé, ska klura lite på om det går att lösa ändå, hade vart perfekt med lite mer förvaringsutrymme faktiskt =)
#14 Ah, det ska jag kolla upp!
Tror dock att det kan ha ett samband med att hon blivit riktigt dålig på lådan, eller ja.. 6/10 gentemot 9/10. Innan detta har det bara hänt två gånger i min säng.
Paulina

Jag har också funderingar på att höja sängen på något smart sätt!
Skulle vara fantastiskt bra att få extra förvaring under sängen, men då måste den vara inbrottssäker för terroristerna. Jag håller på att klura ut hur det ska kunna byggas men jag är inte någon ingenjör precis.
Skulle gärna slippa illrarna i sängen… ibland i alla fall, he he. När de fäller som värst är det ju inte så kul ;)
Kanske något liknande detta? Dock är denna för hög, och jag har en konstig kant i sovakloven som gör att jag inte kan ställa sängen på den "högre" sidan *suck*
Har sett snyggare modeller, men denna skulle nog hålla illrar borta, ett tag (1 meter).
P.s Från IKEA
Paulina

Lite tråkig design kanske och jag gillar inte de höga kanterna. Jag har dessutom en 120 cm bred resårbotten, höjden är redan 40 cm med bäddmadrassen. Jag måste nog bygga något eget. Har funderat på om skjutdörrar på förvaringsutrymmet vore det bästa? Jag vill ju inte att illrarna ska ha någon möjlighet att ta sig in under sängen…. Sådana utrymmen, vet vi ju att de älskar att använda både till skafferi och toalett ;)
Ja den var verkligen trist. Tror det skulle vara snyggt med en stor, hög säng med dolda skjutdörrar/lådor.
Paulina

I och för sig så skulle jag ju inte vilja ha bajs i sänge. Men tanken på att sova utan mitt huligan-gäng (nåja, sova och sova) känns också väldigt främmande. Hur vaknar man utan att få en Molly-tunga uppstucken i näsan tex? Eller en kall Grizzly-nos i örat?
#22 Vad underbart! Mina barn kan inte bete sig i sängen om jag är där, vi kämpar om detta revir, och just nu är uppdelningen: Jag får natten, de får dagen ;) Utan komprimisser öht.
De bits under lakan, nafsas och gräver på en och när det roliga är över så går de ner och lägger sig och ger mig onda ögat för att ha stulit deras sovplats.
Paulina

Här brukar vi gosa ner på kvällen och då är det Molly och Nalle på bröstkorgen. Erik och Lurvas vid knävecken. De andra kommer och går under natten, en liten stund var. Men de fyra första är ganska trogna sin matte i sömnen.
Jag saknar min Lucifer
älsklings luspusen sov alltid med mig på nätterna. Han hoppade ner för att gå på låda, och sen kom han upp igen..

Jag har också en dam här hemma som också är rent av för lat för att gå ner ifrån sängen och bajsar konstant i min säng.
Blev tvungen att slänge min bädmadrass då jag flyttade. Sängen stod direkt på golvet och var cirka 1 dm ifrån golvet.
Men jag vikade ihop täcket varje dag och la det i gaderoben och så drog jag upp mitt lakan så att hon kunder hitta ner till golvet vart hon än gick någonstans. För ibland så kändes det som att hon bajsade bara för att hon inte orkade trassla upp lakandet.
Kan säga att jag fick inte en ända bajshög/kissfläck då jag gjorde det varje morgon. Det var ju inge kul att ha det så för jag vill ju helst ha det bäddad och bra men det funkade.
Hm, det kanske kan funka? Ska testa att dra upp lakanet, men lite tveksam är jag eftersom fotändan i princip alltid är uppgrävd efter att de kraffsat sig in, och det är där de går ner, och den änden är närmast lådan..
Har beställt en valphage nu iaf, och om inte annat så får den åka upp ändå. Kommer ändå behöva den i sommar, för killen (som inte vet om detta problem än) blev rosenrasande och var på väg att lägga sig i lastbilen och sova när han hittat en enda bajs i sin säng tidigare. Så de har sängförbud hemmavid, oavsett om jag kan träna bort det eller inte. ;)
Paulina