Hur farligt är choklad?
Men jag antar att det är kakaon i chokladen som farlig?
Har hört att det för hundar räcker med att de slickar på en bit om det är såndär 70% eller 90% kakao choklad.
Om den är giftig för både hundar och illrar (och katter?) hur kan då vi människor äta det?
Jadu…bra fråga ;) Choklad innehåller ju ämnet teobromin som tydligen är giftigt för hundar exempelvis. Även små mängder som ges vid olika tillfällen kan tydligen ge förgiftning eftersom teobromin bryts ned mycket långsamt hos hundar å andra djur…en hund på typ 5kg kan bli förgiftad av 1,5 gram fin mörk choklad, å i värsta fall dö av 6 gram! antar att vi människor tål teobromin, kanske för att vi är mer allätare än vad hund och andr rovdjur är…vi har ju ett annat matsmältningssystem.
Så här stod det på en sida om choklad:
Choklad innehåller en mycket liten mängd koffein. Det huvudsakliga stimulerande ämnet är teobromin som inte har lika stark effekt på centrala nervsystemet som koffein har. Det ger en "kick" utan någon av de giftiga effekter som ibland förknippas med koffein. Teobromin och koffein är alkaloider (liksom stryknin, morfin, kokain m fl) av familjen metylxantiner.
Det finns dock människor som märker att choklad kan ge huvudvärk och migrän och den rekommenderas heller inte till hyperaktiva barn. Choklad innehåller också samma typ av antioxidanter som finns i rött vin. Dessa antioxidanter kan minska risken för cancer och hjärt- och kärlsjukdomar.
jaha å så blev jag choklad sugen nu oxå…jag som aldrig äter choklad! Måste jag på allvar gå å köpa det nu? 
Mmmmmmmm….. Marabou 
ååååhh sluta nu!!! nu måste jag verkligen gå å köpa lite marabou! har inte ätit choklad sen typ juni tror jag ;) Viklen ska jag ha? Vanlig eller schweizernöt? 

Ohh, har du smakat den med dajm? Helt underbar. ;-)
Annars är schweizernöt smaskigt också :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
mintkrokanten är helt underbar :P

apelsinmarabou är godast ;)
ååh har fortfarande inte orkat masa mig iväg…illa när man inte nes kan slita sig från iFokus för att äta choklad ;)

#5 överrens :D:D:D:D:D

En kille bjöd mig i skolan på den med dajm

#10: Inget dumt att bli bjuden av en kille. Det har inte hänt här hemma de senaste tretton åren ;-) ohh, saknar det där med att vara ung lite. ;-)
Audiatur et altera pars

Är även koffein farligt för illrar då? Dom gillar ju att slicka i sig nått slick cola ibland, är väl iofs inga jättemängder koffein i men ändå.
Lustigt att koffein och morfin är släkt eftersom koffein blir man rätt pigg av och morfin blir iaf jag väääääldigt seg av.

Tror inte koffein i stora mängder är bra heller. Även fast jag har en som älskar kaffe här hemma. ;-)
Men det är ett par slick i månaden typ. Men inget man ska rekomendera i alla fall.
Audiatur et altera pars