Ang. kastaraktion...
Jag trodde jag hade bra koll på det här, men när jag tänker efter så är jag nog ändå lite förvirrad. När ska man egentligen kastrera sin iller?
Jag har å ena sidan hört att man ska vänta tills de bli minst sex månader gamla. Stämmer det?
Men sen har jag också hört att illerkillar ska kastreras när deras bollar trillat ner ordentligt, det kan de väl göra innan sex månaders ålder?
Eller menas "trillat ner" samma som "släpar i backen p.g.a brunst"? Ska man kastrera sin iller först när den kommit i brunst? Om den brunstar innan sex månaders ålder då?
Och vad finns för riktlinjer för illertjejer?
Jag fattar inte!

Det här var en bra fråga som jag också vill ha svar på, då jag aldrig haft en illerkille.
en kille bör kastreras precis som du säger, när båda kulorna trillat ner. Det syns rätt tydligt. Och detta kan ske innan 6 månaders ålder, det finns hanar som gått i brunst vid dryga 3 månaders ålder! många säger däremot att ju längre du väntar med att kastrera en hane destå större å kraftigare blir han….efter kastration tenderar hanar att bli lite mindre.
Vad gäller honor så ser man att de gått i löp när vulvan svullnat upp ca 50 ggr mer än normal storlek, dvs att den blir ca 1-2 cm…så det är svårt att missa ;) När den blivit så stor bör man kastrera så fort som möjligt. helst 1-2 veckan in i brunsten. Så boka tid så fort ni ser att vulvan börjar växa. Ju längre en hona löper, destå större risk för bl.a aplastisk anemi etc.

åååh visste jag inte :P

Våren veterinär vill kastrera innan honan gått i löp pga av att när honan gått i löp är det svårt att se allt och det finns risk att man måste kastrera om ifall det blivit några ''rester'' kvar.
ja, vissa veterinärer vill hellre ha det så, som du säger, lättare att få med allt då….men samtidigt blir illern kanske kastrerad för tidigt… men kolla med er veterinär hur de vill ha det. Här i gbg kan de kastrera fast illern är i full brunst… men man bör ju inte vänta för länge….Man kan ju räkna med att honan går i brunst vid ca 5 mån. ålder å frammåt, oftast på våren under första levnads året, men många går i brunst redan i december januari eller tidigare… Svårt att förutspå de små rackarna ;)
det borde finnas/skrivas en artickel om det här eg. eller finns det redan en sån som jag missat?
jo det finns det nog någonstanns…
Ok, jättebra svar! Men är "nertrillade bollar" samma sak som brunst? Blir de alltså brunstiga så fort bollarna trillat ner, eller kan bollarna trilla ner och sen blir de brunstiga om ett par månader? Hur funkar det? Går brunstning efter årstid? Eller ljuset?
Tycker ni alltså att man ska kolla med sin veterinär först, så man vet hur de vill göra med kastraktion av honor? Vore ju jobbigt om man väntar tills ens hona är brunstig, och sedan får reda på att ens veterinär inte vill kastrera henne då! Då kanske man måste flänga runt halva landet för att få tag på någon.
#5 Vad händer om man råkar kastrera en illerhona för tidigt?

Den går väl i brunst. Allt kommer inte bort så man måste kastrera den igen. Eller?
Vi har Xac som är 5månader gammal och hans kulor kan man se tydligt. Vi har planer på och vänta så länge som möjligt innan han kastreras.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
#8 när kulorna trillat ner i scrotum så är illern brunstig…när han går ur brunst så "kryper" de till baka in igen så att säga… ;)
De flesta veterinärer går med på att kastrera en brunstig hona även om hon gått ett tag…finns en liten risk att de inte får bort allt, men det är inte farligt. Själv har jag fått rådet av veterinär att vänta tills man ser att hon börjar löpa… Att kastrera en hon för tidigt är i mina ögon inte bra för illern…vet inte riktigt hur å varför…men exempelvis marshall illrar kastreras vid ett par veckors ålder, å det har inverka på deras korta livslängd…. Mitt tips e fortfarande att kastrera en hona så fort du ser att hon gått i löp…men det finns nog många åsikter om vad som e bäst…
Buffy blev exemplevis inte kastrerad förrän hon hade varit brunstig i dryga 2 veckor….hon skulle katrerats tidigare, men jag hamnade på sjukhus å kunde inte ta henne till veterinären . men allti gick bra, inga som helst komplikationer.
illrar blir i regel könsmogna vid 6månaders ålder, jag avråder helt och håller att kastrera en hane såfort bollarna trillat ner för et behöver inte alls betyda att han är "redo" att förlora dem! Ett exempel är en av mina fjolårs valpar som kastrerades vid 5månaders ålder, bollarna var tydligt ner och han måde bra osv tyvärr klarade han inte kastrationen, han dog. Nog för att en kastration äventyrar de små liven när de sövs i narkosen men ju yngre de är (samma när de kommer upp i åldern) desto farligare är det. De ska vara "fullväxta" vilket man anser att de är när de nåt en ålder av 6månader.
Att vänta så långt att en hona hinner löpa innan man kastrerar skulle inte jag heller göra, ska man kastrera dem bör man göra det då de växt klart. Vet honor som löpt 4-5månader gamla, de är absolut inte redo för en kastration, utan det är ljuset och värmen i våra hus som stressar deras hormoner, tyvärr.
Vist kan det gå bra att kastrera när honan är i brunst, jag skulle avstå ifrån det och även rekommendera att man inte gör det!…men sen är valet ändå ens eget…och hamnar en hona i brunst kan man ju alltid ta henne ur brunst för att skjuta upp kastrationen enbit med lite hjälp…
# 13 När har en hona växt klart då? Räknar man runt 6 månader där också?
Menar du alltså att man ska kastrera innan honan kommit i brunst? Eller att det inte spelar någon roll bara hon har växt klart? Jag förstår inte riktigt…
ja, p-piller är ju ett sätt…men det är väll egentligen inte bra för en iller?eller parning med kastrerad hane. Samtidigt är det väl så att ju längre en hona går i brunst destå farligare….är det inte så att efter 1 månad i brunst kan de få hyperöstrogenism, å efter 2 månaders brunst kan de väll få aplastisk anemi, sekundära blödningar etc? Eller har jag läst fel? jag tycker då inte att en hona bör gå okastrerad för länge, men självklart ska de inte kastreras förrän de är fullväxta börjar vi kastrera illrar vid ung ålder är vi ju inte mycket bättre än usa…. men hur gör man om man inte har tillgång till okastrerad hane, å inte vill andvända hormonbehandling?
#15 Det är precis sånt här jag också undrar över. Det verkar finnas massor av tillvägagångssätt fast inget egentligen är bra?
Det känns nästan som att det inte finns några riktigt bra regler, utan att det är upp till var och en att bedöma hur man gör med sina illrar.
typ….nackdelen med våra djur ;) Vilda illrar blir ju inte kastrerade, å inte heller verkar de få de problem som våra okastrerade illrar brukar få, sen verkar de ju leva längre än våra oxå….Allt verkar funka bättre ute i naturen… känner mig lite hemsk när jag tänker på vad vi utsätter våra djur för egentligen…. Tam illern verkar inte ha blivit helt "husdjursanpassad" ännu ;)

Ja helt uppenbarligen så är det så att det är upp till var och en vad man gör.
Det finns nog för och nackdelar med alla sätt. Det gäller bara att veta vad man tror mest på, och det kan ju ingen annan bestämma åt en tyvärr.
Innerst inne tror jag alla söker svar som ska vara helt bestående utan frågetecken så att man kan säga att SÅ ska man göra, för då mår illern bäst. Nu finns det inte, så nu får varje ägare välja själv vad de väjer att riskera för fel på sin iller.
För det medför risker att kastrera, det finns risker med att inte kastrera, det finns risker med p-piller och det finns risker med p.sprutor. Så vad väljer man? Jo det man själv tror är minsta risken för ens iller.
Så jäkligt är det, jag skulle önska att det fanns mer forskning gjord runt våra tamillrar, men tyvärr finns det inte. Och det enda land där illern är riktigt, riktigt stor (USA) är ett land jag inte tänker titta på och ta efter för fem öre då de inte använder sätt som jag tror på för fem öre. Detta visar sig också på deras illerstam som de har.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Tja, trillat ner och trillat ner. Kulorna finns ju "där nere", bara det att de blir ganska mycket större och mer markerade när hanen kommer i brunst. Ville bara förtydliga det för de som kanske inte vet. Testiklarna brukar ha fallit ner redan vid 8 veckors ålder.
Vill man inte "experimentera" så är det bara att kastrera illern så snart den blivit sex månader. Hona som hane.
Cannaydia: Sa veterinären att han dog pga att han var fem och inte sex månader? Att det var därför han inte klarade narkosen?
Jag var på en föreläsning och EEA (early age altering, tidig kastration) på katt härom månaden. Veterinären som föreläste var själv för denna metod och hade inte märkt någon större dödlighet på katter som kastrerades så unga som 12 veckor än de som kastrerades när de var äldre. Att kastrera katter vid extremt tidig ålder är väldigt vanligt i USA.
Katt och iller är inte samma sak men, så stor skillnad borde det inte vara om det är en veterinär som vet vad den håller på med. Min första tanke är ju att en månad inte ska spela så stor roll att illern dör om man söver den en månad tidigare.
Jag själv är en av de som definitivit tror att en kastrerad illers liv blir kortare än en okastrerads. Men det är bara att inse att en kastrerad iller har en bra mycket roligare liv än en okastrerad. Det är inte kul att ständigt vara påverkad av hormoner och bara ha en sak i huvudet. Ja, ett antal månader om året i alla fall. Frisk eller glad iller? (Säger ju inte att en fertil iller är olycklig, men ni fattar nog poängen) Och en okasterad iller är inte så kul att leva med. Hanen med sin brunst och honan med sina skendräktigheter.
Min Maggan har aldrig varit så glad som nu när hon är kastrat. Hon var okastrerad de första 3,5 åren av sitt liv.
Och ja, att illern inte verkar vara lämpad att leva inomhus med oss som husdjur och leva på torrfoder är något jag sagt ett bra tag nu. :(
ja det känns som en liten Pest eller Kolera situation det här med illrar och kastrering….Hundar får väl inte samma problem om de kastreras, eller förblir okastrerade?
En liten idiot fråga; om man bara steriliserar honan / gör en vasectomi på hanen, blir det någon skillnad då? Fast då löper väl ändå hormonerna amok i kroppen eller? Kan honor fortfarande få aplastisk anemi då? Å hanarna har väl nästan lika mycket drift kvar kan jag tänka mig…..eller?
Ja, verkligen pest- eller kolerasituation! Men själv har jag valt kastering. Att ha en fertil hane är inte en hållbar situation för mig. Jag kan inte ha en okastrerad hane som sällskapsdjur hemma. Honorna går det ju med, men jag har inte hjärta att låta en hona leva okastrerad hur länge som helst.
Hur det ligger till med hundar kan jag tyvärr inte uttala mig om. Är inte ett dugg insatt i hund. Men katter får inte några sådana problem som illrar verkar få. Visst har många kastrater väldigt lätt för att bli lite feta och då kan få sekundära problem pga det. Men inte så mycket mer än så. Och kastrerade katter är ofta fräschare än fertila. Tvärt emot illrar alltså.
Har aldrig hört talas om sterilisering på illerhona, så jag vet inte hur det skulle bli. Antar att det är samma sak som om veterinären inte fått bort "allt" vid en kastrering. Steriliserade hanar beter sig ju precis som okastrerade. Så ingen större mening alls med att sterilisera dem. (Om man inte vill ha en steriliserad hane såklart)
nej, tänkte nästan det…synd att det inte finns en alternativ lösning så man kunde få både en frisk å glad iller…Det är väl den biten vi missat under domesticeringen av illern….
Hade varit intressant att veta hur hälsan är hos vild iller…om det e lika vanligt med binjure tumörer, insulinom etc…
Skillnaden mellan att kastrera honan när hon är i brunst, resp. inte är i brunst, är att…
…brunstig hona, blöder mer under ingreppet, men "paketet" som ska bort syns tydligare.
…en hona som inte är i brunst, blöder mindre men risken att något ska bli kvar är större.
#19: Kulorna finns inte nere i pungen hela tiden. Precis som handjuren gör hos många andra djurarter, så drar illerhanarna upp kulorna i buken, när dom inte är i brunst.
/Ammi
Drar de upp dem i buken när de inte är i brunst? Oj, då måste alla de små valphanarna samt de få vuxna okastrerade hanarna jag träffat under vintern vart i brunst då. :)
#24: Den sarkasmen, kan du bespara dej. :-) /Ammi
Men snälla Ammi, det var inte så jag menade. Det jag menade var att av alla de unghanar jag träffat har samtliga haft palperbara testiklar (utom de kryptorkida/monorkida) trots att de ännu inte kommit i brunst. Och samma sak med de ytterst få vuxna icke-brunstiga hanar jag träffat. Fast där ska jag erkänna att jag har väldigt liten pejl. Jag har inte alls stor erfarenhet utav dessa då jag själv aldrig haft någon och har träffat ytterst få, så kanske var det bara de hanarna?
Det jag ville få fram är att palperbara/synliga testiklar inte alltid betyder brunst. Vore ju lite dumt om någon med en unghane trodde att han var i brunst bara för att testiklarna fanns där.
#26 Att vara nere resp. att vara palperbara, är två helt skilda saker. /Ammi
Ditt uttryck "så drar illerhanarna upp kulorna i buken" låter i mina öron som definitivit inte palperbara. Och med palperbara menar jag givetvis i rätt position.
#28 Jag använde det uttrycksätt som veterinärer har använt, när jag fått det förklarat för mig. /Ammi
Med palperbara betyder väl att man kan känna var de befinner sig…å inte att de är i rätt position? Å även om hanen "drar upp" testiklarna när han inte är i brunst, kan man ju faktiskt även känna dem. De försvinner ju inte.

Om ni vill se bild på hur en brunstig hanes kulor ser ut kan ni gå in på.http://www.illrar.se/sf/bilder2006.htm och kolla på första bilden.
När de inte är i brunst är det betydligt mindre. Som Johanna säger så skall kulorna kännas i pungen fast de känns lite längre upp mot magen än när de är i brunst.
Är pungen helt mjuk/tom så har inte kulorna trillat ner som de skall.
Hoppas någon fattar annars får jag lägga in en jämföreslebild.
ja du nea! där syns dom tydligt hihihi

Kunde inte komma på något bättre än en bild som beskrev hur kulorna såg ut i brunst. ;-)

#31 där va jag och mamma också (A)

#34 Vad kul.

#35 det var jag som höll i din angora i typ 2 timmar-.- AHAHHA :D:D:D:D:D

#36 Okej. Min andra gick det väl inte att hålla i då… pga av att han luktade lite. ;-)

Hm, detta väcker en del frågor i mitt huvud. Först tycker jag det är mycket underligt att kastrerade illrars livstid är kortare, hur kan detta komma sig? Sen angående om man ska vänta tills honan löper eller kastrera innan känns det som att vänta borde vara det mest logiska eftersom jag anser att om man kastrerar innan hinner ju inte allt bli "färdigt". Men då kommer nästa dilemma, vänta tills efter löpet eller kastrera under löpet.. Då det gäller hundar har jag fått lära mig att man inte ska utföra en kastration under pågående löpning pga onödiga risker då blödningen är större än normalt under en kastration då. Känns som detta borde tillämpas även då det gäller illrar, ja menar att hitta allt som ska bort borde ju en duktig veterinär klara även om inte äggtockar och dyl är svullna pga löpning. Men då kommer nästa dilemma då måste man låta illern löpa en gång innan kastrering och detta i sig innebär ju en risk. Man kan i och för sig låta henne tas ur löp med en kastrerad hane vilket vore det ultimala men detta kanske inte är det lättaste att hitta. Då återstår p-spruta eller p-piller. P -spruta är för min del otänkbart men p-piller undrar jag lite över. Finns någon statistik över sjukdomsrelaterade p-pillerfall då det gäller iller? Reagerar dom mer negativt på p-piller än kattor till exempel? Hur pass stor risk är det med att vid ett enda löp ge p-piller? Finns någon tillförlitlig statistik över detta? För min del med den kunskap jag för tillfället har skulle jag låta Chibbi löpa en gång och ta henne ur löp med hjälp av kastrerad hane och därefter kastrera. Det hade varit drömsenariet just nu men jag inväntar svar från er angående p-piller. Uppskattar ifall ni kommer med invändningar då detta är ett väldigt aktuellt ämne för mig och jag måste erkänna att just illrar inte för tillfället finns med på schemat:) Fast jag håller på och kolla upp eventuella kurser jag kan lägga till om just illrar då jag faktiskt har blivit riktigt intresserad av dom.
Jadu, det finns endel sjukdomar som hänger ihop med kastrering av iller. Därav kan illerns livslängd förlängas om man håller dom okastrerade så länge som möjligt, enligt vissa. Själv har jag bara hanar men jag svarar utifrån av vad jag har läst/hört.
Att kastrera under ett pågående löp föredrars av vissa veterinärer medans andra vill kastrera innan då det är större risk för blödning under löp. Att använda sig av p-spruta, är som du säger, inget alternativ för dom flesta. många illrar har fått otäcka biverkningar av p-spruta. Har ärligt talat aldrig hört talas om någon som gett sin iller p-piller. Alla former av hormoner innebär väl en risk antar jag. Personligen skulle jag nog hellre kastrera innan löp än att använda konstgjorda hormoner. Att använda en steriliserad hane är ju det snällaste alternativet- men som sagt, hur många såna finns det?? Vet inte om en enda.. Hoppas det finns någon här som har erfarenhet av p-piller!
Sajtvärd på Iller.ifokus

p-piller ger också sjukdommar på honorna. Nu har jag inte hört någon som dött av dem, men de har blivit så sjuka att de måste akutopereras i alla fall. har ingen egen erfarenhet på området så jag hoppas att någon som har det kan komentera detta bättre. Som Jossan säger alla hormoner som man ger innebär en risk. Och det ultimata är en steriliserad hane.
Men dessa finns det inte direkt gott om. Så vad man gör måste i slutändan hamna på var och en som ägare. Är övertygad om att alla vill sin iller det som är bäst och handlar därefter. Alla saker man väljer innebär en risk av något slag, ja om man bortser fram att använda den steriliserade hanen vill säga.
Så frågan bör bli vilken risk man är villig att ta.
Audiatur et altera pars

Ok tack för svaren. Kan någon precisera sig lite mer angående vad det rör sig om för sjukdomar som kastration medför. Hos tex hund minskar ju kastration vissa typer av sjukdomar tex livmoderinflamation, risk för äggstocktumörer och juvertumörer. Även hos hanhundarna minskar risken för tumörer.
Skulle även vilja veta om någon vet varför inte p-piller ges ytan enbart p-spruta som jag uppfattar det av tidigare inlägg. Vad är det för operation som har behövts göras efter behandling och som jag tidigare undrade har någon någon hänvisning till statistik. Jo hormonbehandling innebär risker skulle dock önska att få lite statistik på hur stora risker en gång medför. Förstår att det kan vara svårt att få fram sådant material då det gäller illrar men vet någon överhuvudtaget någon statistik över hormonbehandling hos iller, så man kan få ett hum om risknivå. En annan fråga jag har är uppskattningsvis hur många tillgängliga kastrerade illerhanar finns det i sverige? Hm lite skum fråga kanske ..

Vad betyder ivasectomi?
Kastrerade hanar finns det gott om, men kastrerade hanar som har kvar lustbeteendet eller sterileserade hanar har jag nu ingen aning om det finns i sverige. inte i "dessa kretsar" i af.. Förut fanns det en kastrerad hane som hade kvar lustbeteendet men han lugnade ner sig och började bete sig som en kastrerad hane ska till sist.. Så nu vet jag ingen!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jo, det förstår jag att det finns gott om kastrerade men jag syftar givetvis på som du skriver som har lusten kvar:) Ok det är så pass ovanligt alltså. Kanske hade varit ide att endast steralisera en hane då och haft honom och lånat ut till honor i nöd:) Visst han luktar kanske men det gör ju en avelshane oxå. Någon som känner sig manad:))

vasectomi betyder i alla fall sterialisering men vad ivasectomi betyder har jag ingen aning om. Sterialisering innebär att man istället för att avlägsna testiklarna avlägsnar vas deferens.

Snurriga jag, vas deferens eller ductus deferens är samma som sädesledare på svenska ska jag kanske tillägga:)

Det Missy menar är att man inte tar bort lusten som man gör när man tar bort testiklarna vid kastrering. Man tar i stället bort det som gör att hanen kan ge valpar, dvs man klipper av sädesledarna vid en sterilisering.

Jag hade Kiara som trotts att hon är en hona lyckades ta ur de andra ur brunst. På något sätt så hjälpte Kiara och Nikita varandra med detta. Visst jättebra, men lagom kul när man åkt x antal mil och hämtat hem en avelshane för att para Kiara med och så har Nikita tagit ur henne ur brunsten.
Tydligen så kan det alltså hjälpa att de blir bitna på rätt ställe i nacken.
Audiatur et altera pars
oj då hjälper de alltså varandra att komma ur brunst, smart av dem måste jag säga. :)

Hmm, ja men det var på gott och ont det med som sagt var. och nu är Kiara död så det blev inget hjälp i år för Nikita.
Det jag gjorde när jag ansåg hon gått för länge i brunst var att hon fick träffa en brunstig hane som bet i hennes nacke. Men jag var med och vi förhindrade att det blev mer än bita i nacken av det.
Så visst går det ändå.
Hälsar en Åsa med alla töser okastrerade.
Audiatur et altera pars

Tack Nea precis vad jag menade:) Låter intressant det där med att honorna kan ta ur varandra..

Varsågod Missy. Vet hur sårt det kan vara att förklara saker på begriplig svenska när man läser medicin och har latinet i huvudet. ;-)

Puttar upp denna tråden igen då jag vet att det finns en hel del av er här inne som är mycket kunniga då det gäller illrar. Är det någon som kan svara på mina frågor? Känns angeläget att få veta!
Läste på en dansk uppfödares hemsida, att enligt deras köpekontrakt får man inte kastrera en hane förrän tidigast vid 9 månaders ålder, en hona får inte kastreras före 10 månaders ålder, går hon i löp skall hon tas ur löp med p-spruta eller okastrerad hane för att sen kastreras vid 10 mån…En stor skillnad från hur många (inkl. mig själv) gör i Sverige…Är det någon som vet hur de har det i Danmark med binjuretumörer, insulinom etc? Är det lika vanligt som i sverige? Måste ju finnas någon anledning till att de för in det i kontraktet? Mycket läsvärt i alla fall….hårda krav har de på sina köpare i alla fall ;)
#44 Vi har haft en steriliserad hane. Tyvärr gick han bort i januari, men vi planerar att skaffa en ny. Bor visserligen inte på fastlandet längre.
Sedan är det inte alla hanar som klarar att gå steriliserade, eftersom många får väldigt ont, när hormonerna sätter fart. Vi blev tillsagda av veterinären, att komma tillbaka och kastrera honom, om han verkade få ont.
/Ammi

Sarae, tack för du hittat detta. Är verkligen jätteintressserad av att få reda på mer om detta ämne. Minns du vilken hemsida det var?
Det är bara en uppfödares köpekontrakt jag såg det i än så länge…men de är godkända uppfödare av DIF…om man läser kontrakten så låter det ju uber seriösa! köparen måste tex skicka in papper på att illern kastreras, å då ska chip nummret va med…man får inte avla utan tillstånd etc. Kanon tycker jag det låter…. Håller på å tröskar mig igenom lite danska forum, men hittils så verkar de tycka att 6 mån e ok för kastrering….står även lite om sjukdomar etc å det e samma som vi säger här hemma….men försöker hitta lite statistik över medellivslängd etc. sen så klart, de har ju bredare avelsbas än vad vi har oxå… men jag letar vidare ;)
# 41 Missy: Det vi kan se är att binjuresjukdom förekommer oftare hos kastrater än hos fertila illrar. Nu påverkas ju binjuresjukdom förmodligen utav även andra faktorer så som mörkerperioder.
Enligt min personliga uppfattning så är fertila illrar "fräshare" än kastrerade. Visst finns det undantag, men överlag.
Och ja, hos hund och katt så minskar ju risken för vissa problem, och även hos illrar minskar ju risken för livmoderinflammation och äggstockstumörer ganska naturligt. ;)
P-pillervanvändning på illerhonor är nog väldigt sällsynt i Sverige idag. Är inte många gånger jag hört någon ge p-piller till sin iller.
Och ja, att en hona tas ur brunst genom att bli dragen/tagen i nackskinnet är inte ovanligt. Även det stimulerar ju ägglossningen, precis som själva penetreringen. Jag lyckades ta min Maggan ur brunst när jag under 10 dagar gav henne antibiotika i tablettform. Nackskinnet var det enda sättet med henne.
"p-piller ger också sjukdommar på honorna. Nu har jag inte hört någon som dött av dem, men de har blivit så sjuka att de måste akutopereras i alla fall."
Sjuka hur? Livmoderinflammation? Det kan ju en iller få även utav p-spruta och genom att bli parad med en steriliserad hane.
"Är det någon som vet hur de har det i Danmark med binjuretumörer, insulinom etc? Är det lika vanligt som i sverige?"
Åjo, det är nog minst lika vanligt som i Sverige. Tyvärr ligger Danmark rätt "efter" med vissa saker inom illervärlden, och då i synnerhet gällande sjukdomar. Detta har jag själv oberverat när jag har varit på de olika forumen som finns. Men det verkar gå bättre nu!
Och att Danmark har en bredare avelsbas än vad vi i Sverige har tror jag inte riktigt stämmer. De har överlag MYCKET kortare stamtavlor där än vad vi har, så det är ju då givetvis mycket lättare att hitta en "obesläktad" iller, trots att illrarna i själva verket mycket väl skulle kunna vara släkt. Väldigt mycket där nere härstammar ju fortfarande från Ferpharm och andra liknanade farmare. Men Danskarna har blivit rätt duktiga på att försöka hitta annat avelsmaterial. Importera, ta från pälsfarmer osv. (Dock inte alltid så lyckat enligt mig men. ;)) Trots att Danmark (och även Norge i vissa fall) ligger en del efter oss svenskar med vissa saker så är de i många fall duktigare än oss på att lyssna och ta till sig ny information. Väldigt många har ju ex. helt gått ifrån det här med "fancy färger" på illrarna och satsar enbart på viltfärgat. Många i Sverige har också varit duktiga såklart, men långt ifrån alla vill lyssna.
Och ett sådant köpekontrakt skulle jag ALDRIG skriva på. Jag är ytterst tveksam mot alla dessa kontrakt som reglerar vad jag måste och inte måste med MIN iller som jag har köpt. Jag menar, du köper ju inte en teve där försäljaren säger: "Du får bra titta på ettan, trean och femman, inte på tvåan och fyran." Rätt överdrivet jag vet, men ni förstår nog vad jag menar.
Ett djur räknas trots allt som en såld "vara" och man kan inte avtala bort vad som helst hur som helst. Mycket kan man "bestämma" över om man säljer till en uppfödare, men inte till en privatperson.
Men nu ska jag sluta babbla om det, det är ju en annan diskussion. :)
vad jag menade med "bredare avelsbas" var att det verkar, just som du sa, vara mycket importer…flera illrar från tyskland polen o dyl. Å Det är ju bättre än vad vi har i sverige än så länge, där vi mest har svenska samt norska illrar. ja å sen verkar det ju förekomma mycket ferpharm och pälsfarms illrar å det är ju inte optimalt….sen har de ju faktiskt fortfarande illrar i bur… men det verkar ju som om de försöker förbättra sig, å på sikt så tror jag att kan få ordning på aveln där nere…det är ju "lättare" att ta hem illrar från övriga europa etc. än vad det e för oss…
Men jag tycker ändå att det hade vissa intressanta saker att säga om tex insulinom, och dess behandling…tyvärr havererade datorn då, så jag hittar tyvärr inte tillbaka till länken…grrr…
Att man har hårda kontrakt tycker jag inte det e något fel med…Att säga att man inte får avla på en iller utan att ta kontakt med uppfödaren ser jag inget fel i, utan snarare en strävan efter samarbete. Om nu stamtavlorna e så korta kan det ju vara värt att ta sig en check med uppfödaren inanman parar sin iller, mycket möjligt att uppfödaren känner till något mer om den tilltänkta osv….och om man importerar illrar från utlandet förstår jag att man kanske inte vill att alla valpar ur den kullen går till avel samtidigt, då har ju jobbet nästan varit till ingen nytta…för nu står man där igen med en himla massa besläktade illrar ;) och det är lätt att förlora kontrollen över vart det tar vägen…..oki lägger ner nu när jag inser att jag börjar svamla…
Alltså nu syftade jag ju inte på restriktioner gällande avel, utan det du skrev om vid vilken tidpunkt man tidigast får kastrera illern. Enligt mig är det en sådan "petitess" att det inte behövs skrivas in i kontraktet. Räcker det inte med att prata med den nya ägaren om detta?
Ska vi börja skriva in hur många timmar ljus illern får utsättas för per dag, hur många illrar ägaren får ha, vilket foder den ska utfodras med osv?
ahaha då fattade jag fel johannah, sorry
jag trodde det var det andra du tänkte på ;) Nej jag blev själv rätt förvånad av att läsa det i kontraktet, det var därför jag skrev ut det här, å undrade om det var vad som rekomenderades i danmark….har nämligen inte sett det innan. Tror själv att det e bra att vänta så länge som möjliigt med att kastrera en hane, men att föra in det i kontraktet verkar onekligen konstigt. Skulle själv åka dit för kontrakts brott omedelbart, då jag inte tål brunstiga hanar med min allergi ;)

Tycker man ska aceptera att följa de köpeavtal man skriver på som valpköpare. Om en uppfödare har ett köpeavtal med krav som jag inte skulle gå med på, ja då väljer jag att inte köpa valp därifrån.
Jag skulle heller aldrig gå med på att skriva på om när jag får kastrera min iller. Så då blev jag inte godkänd som valpköpare där. Men då får man väl leta tills man hittar en uppfödare som har de krav som man själv känner att man tycker är humana.
Audiatur et altera pars

Mm, nu är jag ganska nöjd,tack. Först och främst kan jag hålla med om att det är ganska logiskt att livmoderinflamation och juvertumörer osv är de sjukdomar som minska när man kastrerar generellt därav min stora förvåning då jag fick höra utav er att då det gäller illrar istället ökar sjukdomarna vilket fick min nyfikenhet att vakna. Ok, då förstår jag men finns några klara belägg för detta att okastrerade hanar drabbas mer? Det kan inte helt enkelt bero på att det finns betydligt färre okasterade illrar än antalet katrerade? Jag säger inte att detta är fallet jag bara ifrågasätter. Finns det någon statestik över detta? Hur många individer är det baserat på? Sen undrar jag vad du menar med fräschare, menar du utseende eller syftar du just på det här med sjukdomar då?
Angående p-spruta blev jag inte förvånad, det är ungefär samma som med hund tydligen men hur kan det komma sig att p-piller ges mer sällan?
Angående köpekontrakt där det stod att man inte fick kastrera före en viss ålder skulle jag personligen gärna skriva under med förutsättning att den åldern som i detta inlägg är aktuellt hade gällt. Jag tror onekligen att det inte kan vara bra för något djurslag att kastreras innan allt är färdigt.

#57 mycket bra skrivet av dig.
Detta kontrakt som dom har jag.
Jag har då ett register o följer alla mina valpar vilket jag tycker är bra .
Jag får oxå in copia på vetränärs besök samt när den har kastreras.
Detta har jag då jag inte vill att det ska avlas sönder utan att det ska ske under ordnade förhållande.
Har oxå själv ett sådant kontrakt med Frankrike där jag pratar varje år med den valpuppfödaren av mina tilltänkta avels planer . Pratar även med en vetrinär om den till tänkta för avel för att då få en bra genetik.
alla mina valp köpare har tyckt att detta kontakt är helt klar godkänt.
#63 Okastrerade hanar? Nu förstår jag inte riktigt hur du menar. Jag skrev att binjuresjukdom förekommer oftare hos kastrater än fertila illrar.
Har faktiskt personligen aldrig hört talas om en binjuresjuk fertil iller.
Har heller ingen statestik över detta. Finns säkert studier gjorda om det, har själv bara inte sett någon. :)
Med fräschare menar jag det som jag kan se. Dvs päls, muskulatur, hull, pigghet osv. Det finns ju väldigt mycket färre fertila än kastrater, så det är ju svårt att direkt jämföra sjukdomar på det viset. Men baserat på mina egna observationer så är fertila illrar överlag bra mycket fräschare än kastrater. Och detta är enbart egna observationer samt diskussioner med andra illermänniskor.
Och som sagt, inte en aning om varför man ger p-spruta istället för p-piller.
#64 Hur menar du med register, och hur menar du med "en bra genetik"?

#65 register är väll ett register antar jag . jag för ett register och jag tar kontakt med mina valpuppköpare så jag vaet att allt är ok med dom . Jag vet var dom finns .
Genetik ???? ja det är ju att man inte ska para hur som helst utanan att veta o framför allt råd fråga vetrinär .
Det där tycker jag är väldig onödig fråga då jag antar att du är uppfödare tjäl o då vet du väll vad genetik är och att man inte parar hur som helst utan att råd fråga någon annan även om man nu är gamal i gården så kan man inte allt

:) lite skrivfel, jag menar kastrerade hanar. Ja då förstår jag vad du menar med fräschare.

#45 i :et skulle INTE komma me ;) men tack för svaret :D
#66 Alltså, jag undrade HUR du menar med att veterinären hjälper dig att få "en bra genetik"? Pratar du då om sjukdomar och andra problem som finns bakom mamman och den tilltänkta pappan, eller vadå?
Det är väl ingen onödig fråga! Jag förstog inte riktigt hur du menade, då måste jag väl få fråga?
Givetvis vet jag var genetik är, men jag ville veta hur veterinären hhälper dig att få "en bättre genetik".
#67 Okej. :) Och det är inte jag som har påstått att binjuresjukdom är vanligast på kastrerade hanar, det är en annan. För jag själv tycker det verkar vara minst lika vanligt på kastrerade honor.

#69.
okej det som är viktigast är att man inte blandar hej vilt eller för att just den illern hanen eller honan är söt eller gullig.
Utan vad jag vill ha fram är en frisk iller som kan förhoppnings vis leva länge
En stam som inte har en massa problem och som bara kommer från sverige .
Att rådea fråga vetrinären även om inte det finns sjukdomar bakom tycker jag personligen bara är bra man kan komma fram till ganska mycket.
Tycker inte att jag behöver gå in i vad och hur dom resorenerar.
Jag är inte ute efter en speciell färg på illern utan att minska sjukdomar och så vidare
Och för mig käns det viktigt att kunna råd fråga olika uppfödare samt olika veterinärer
"Tycker inte att jag behöver gå in i vad och hur dom resorenerar."
Men det var ju precis det jag ville veta. :)

Sorry kan inte göra detta utan att först råd fråga med dom beröda att jag får sätta ut vad dom har skrivit . för jag skriver aldrig tjälv p.g.a. att jag är ordblind .
Därför är jag väldigt noga med att fråga om jag får copiera o klistra in i olika samanhang
Åh, så du har mailkontakt med en veterinär/flera veterinärer? Vilken lyx!
Det jag ville veta var alltså inte ingående exakt vad de sagt om dina avelskombinationer utan VAD det är du och veterinären pratar om för att få bättre gener. Vad för slags saker det är ni diskuterar och tar hänsyn till när ni pratar. Du skrev ju även detta:
"Att rådea fråga vetrinären även om inte det finns sjukdomar bakom tycker jag personligen bara är bra man kan komma fram till ganska mycket."
Så jag undrar alltså vad det är för saker ni diskuterar. :)

#73 det mamma menar är att våran veterinär i frankrike har även hand om våran fransmans mamma o pappa och syskon och hans "släkt". Sen har vi en veterinär som har hand om våra illrar, vilket gör det lätt att rådfråga veterinärerna om deras genetik. och detta är ju en välldigt bra grej att kunna göra. Alltså, det vi diskuterar med våra veterinärer är våra illrars genetik och hälsa. både bakåt i generna och våra illrars hälsa och genetik. Jag försatår dock inte riktigt vad det är exakt du vill veta om vad det är vi pratar med våra vet. om? är det så att du vill veta våra illrars genetik och liknande? för i så fall så är det ju bättre att pm;a istället för att prata om det i denna tråden då detta är en tråd ang. kastrering.
Nej, jag var inte intresserad av att veta mer om era illrar, det skrev jag ju:
"Det jag ville veta var alltså inte ingående exakt vad de sagt om dina avelskombinationer utan VAD det är du och veterinären pratar om för att få en bättre genetik."
Jag undrar bara vad veterinären kan säga om ens illrars genetik, vad det var ni diskuterade med dem för att få "en bättre genetik" alltså. Detta för att jag personligen aldrig har frågat en veterinär vad denne tycker om mina avelskombinationer, och jag var nyfiken på hur ni gick tillväga. Förstår du? Om ni gör någon slags undersökning av föräldrarna eller vad det är ni diskuterar. Och vad veterinären vet om era illrars gener och vad för slags gener det är ni pratar om?
Förstår inte riktigt heller hur genetiken kan "bli bättre" eftersom att genetik handlar om ärftlighetslära?

Nu tycker jag det verkar vara ett avslutat kapitel med klarsferrets illrars genetik här. De har flera gånger nu förklarat hur de menar och att tjata vidare efter information de inte vill/kan lämna ut tycker jag bara är onödigt.
Genetik= Ärftlighetslära.
Om man har veterinärer inkopplade som har sett föräldrar och farföräldrar och andra släktingar till ens iller så kan jag helt klart se att det är positivt att rådfråga denna veterinär.
att stå med sitt kommande avelsdjur och be om en mer grundlig undersökning för att få hjälp med att ta bort individer ur aveln om de har något fel som kan vara genetiskt avrsbetingande låter också helt okej. Så gör jag med.
Med hörseltester och uppkollning av tandfel och sådant. Så mycket kan man prata med sin veterinär om då de har en del kunskaper om vad som är genetiskt arvsberittigande.
Så anser jag denna diskussion nerlagd. Taskigt men sant. Så kan vi återgå till ämnet kastrering istället.
Audiatur et altera pars
Men varför lägga ner diskussionen?!?
För att det blev lite obehagligt för att de inte kunde svara eller? Då tycker jag att de kan säga det själva istället för att sajtvärden ska komma och tysta ner diskussionen. Här kan man ju verkligen snacka cesur! Kommer du inte ihåg vilka diskussioner det var om censur på Illersveriges forum Åsa?!
Är det fel person som frågar och fel personer som blir utfrågade eller..? Har väl aldrig sett en diskussion stoppas så här fort, och inte av en sån här anlending!
Och det är inte klarsferrets illrars genetik (vilket förövrligt är ett väldigt egendomligt uttryck) jag frågar om, det tycker jag att jag har klargjort ganska bra. Jag har undrat VAD det är de diskuterar om illrarna med veterinären. Uttrycket att prata med veterinären om ens illrars genetik (gener???) gjorde mig nyfiken på hur det gick till. Trodde jag hade klargjort även det?
#77 jag tycker att du kan sluta skriva om det där nu, enligt vad jag förstått så är det ingen här som uppskattar det och Sajtvärden har sista ordet, så du borde nog lyssna på vad ÅsaF säger.
tror heller inte att det beror på att de inte kan svara på det där, utan att du "hoppar" på dem om och om igen trots att de svarat.
Och varför fortsätter du skriva efter att Åsa sagt sista ordet? ;)
Hoppar på? Vem har hoppat på någon här? Jag försöker förstå vad de menar, vad är det för fel med det?!? Jag är knappast den enda här som bett folk att förtydliga saker när man inte har förstått. Men det är bara jag som blir nertystad.
Herre gud, vad är det här för något?!?
# 78 Bra skrivet! Nu tycker jag att vi återgår till ämnet kastration! Ber även om ursäkt då det nog var jag som förde in diskussionen på ämnet avel, då jag tog upp danska köpe kontrakt ;) Sorry!
nej nu håller vi oss till ämnet här :)
undrar hur lång tid det som längst kan ta innan ens haniller blir könsmogen? Dior är nu 5månader gammal (om jag räknat rätt), hans bollar har inte blivit större eller ramlat ned än, men han har börjat dra kissränder på golvet? har för mig att det hör ihop med brunst, typ revirmarkering. så kan ha vara pågång?
Kanske, kanske inte.. Du märker nog mest på hans beteende.. right? Kulorna kommer nog, ska du se ;)
ja, att de börjar "revirmärka" samt lämna mer snigelspår efter sig är ju ett tecken på att brunsten är på G….men eftersom kulorna inte "trillat ner" ännu så kan det tröja ett tag tills brunsten infinner sig…har han börjat lukta mer ännu?
han luktar lite sötare nu än vad han gjorde förut, inbillar jag mig i alla fall :)

Å jag går å nojjar mig hela tiden över Pradas brunst…Tittar på henne miljoner gånger om dan för å se nån skillnad..men icke!
vad är det eg som händer i kroppen på illerhonor som gör att de kan dö om de inte kastreras eller blir parade? är det så i "det vilda" också? eller är det ngt som har blivit sedan de domesticerades?
vad jag fattar så händer det inte hos vilda eftersom en brunstig hona oftast blir parad (om det inte är något fel på henne så hon blir utstött…) Vi kontrollerar ju själva vem som blir parad med vem och om de blir det….
en hona som löper för länge utan att bli parad kan få aplastisk anemi,etc. Om honan löper mer än tex en månad får hon höga halter av östrogen (som produceras under löp), denna höga halt minskar produktionen av röda å vita blodceller i benmärgen. Vilket ofta inte går att påverka sen. Därför dör ca 50% av honorna av anemi (blodet koagulerar/stelnar inte), å de kan även få andra bakterieinfektioner (livmodersinflamatin,etc) eftersom de finns för få vita blodceller för att bekämpa dem.

Och det är det som gör mig orolig. Ingen som har en bild på hur det ser ut när vulvan svullnat upp?
Jag såg prada i söndags holtz…hon e lugn!!! du kommer att se det…har ingen bild just nu, men tänk dig att vulvan då ser ut som en fuktig valnöt, nästan lika stor som en femtioöring (vid full brunst)

Haha, ja vet inte huur många ggr du sagt/skrivit det till mig nu…Ska glömma av det för resten av kvällen iaf :P
hehehe men du, bättre att dubbelkolla nittio elva ggr än att inte göra det alls ;)
Det jag har fått berättat för mig är att vilda honor inte alls har en lika extrem och "överdriven" brunst som våra domesticerade och att de förmodligen inte skulle ta lika stor skada som våra av att vara i löp en hel säsong. Och deras brunstsäsong är ju mycket kortare än våra inomhuslevande illrars. Men som sagt är det förmodligen inte vanligt att vilda honor går oparade, och speciellt inte flera år i rad.
Ett foto på en hona i löp.

#87: Intressant som sjutton. Vart har du fått uppgifterna om att ca 50% av honorna dör? Finns det någon studie på detta, någon forskning att falla tillbaka på?
Jag har sökt men inte funnit det.
Då det gäller de vilda illrarna så finns det ju ingen som är där och tar dem ur brunst precis. Och kollar man på de illrar som finns på Gotland till exempel hos farmarna där så tas inte heller honorna ut ur brunsten. Men de dr inte för det.
Så är det verkligen så stor fara? Ja kanske. Det är där som den intresantaste frågan finns tror jag. Vad är arligast, att inte kastrera och riskera anemi, eller att kastrera och riskera de sjukdomar som kommer av det?
Hmm, ja som sagt var. Jag tycker sådant här är ruggigt intressant och vill lära mig mer, massor mer. ;-)
Audiatur et altera pars
#92 åhh toppen johannah! har letat efter ett foto att visa holtz för flera veckor sen, men som synes har det inte gått så bra ;)
Johannah; Hur ska man göra om man vill att en iller (hona/hane) går i brunst så sent som möjligt? När ska man börja minska "ljustimmarna" å med hur mycket etc. Vilken temperaur e optimal?
Hur mycket kan man egentligen påverka brunsten, om man "anstränger sig"?
#92 helt suveränt med den där bilden. nu kan man ju se hur det kommer att se ut när det är brust på gång för honorna :)

Tack så mycket Johannah =) Nu känns det mycket lättare att kunna se när det är dags! Tack igen!
#93…det står bla. i mina italienska illerböcker, även i iller vademecum, å på agrias hemsida,några franska veterinärs sidor bl.a….men jag antar att de har 50% (40% står det ibland) risk att drabbas av anemi ELLER andra bakterie sjukdomar..så de behöver ju inte dö utav anemi…men då ska de ju oxå varit i brunst i upp emot 1-2 månader…frågan är vad som händer o de tas ur brunst, å sen går in i brunst igen…är det ännu farligare då? eller börjar man "räkna om" vid andar omgången?
#94 Bilden är inte den bästa, men man ser ju ungefär iaf. :)
Jag tror inte att temperaturen påverkar sådär jättemycket utan det mesta är nog ljusreglerat. Minns inte i huvudet exakt hur många timmar ljus honan ska ha för att komma i löp. Har ett arbete om illerns reproduktion och fortplantning någonstans i någon flyttkartong, hehe. :) Kan försöka leta fram den när jag kommit hem från Norge.
Att försöka hålla ljustimmarna nere är ju en god idé redan på hösten och vintern om man vill att honan ska komma i löp senare. Som synes så kommer flera honor i löp redan under hösten/tidiga vintern.
När jag hade fertila honor så försökte jag hålla det rätt mörkt hela hösten och vintern. Men det hjälper inte alltid. :) Förra året kom Maggan i löp redan i början av februari och Wilma först i maj, hehe.
Man kan nog påverka brunsten en hel del om man anstränger sig. Det är ju bara att se på farmerna; illrarna där får ju ofta kullar året om.
Har hittat lite siffror!
Illern brukar komma i brunst när den får 14-16 timmar dagsljus/dag och gå ur brunst vid 8-10 timmar dagsljus/dag.
#92 och 96 Och som ni kan se så är det inte direkt någonting man kan undvika att se. LOL :) På den bilden var hon inte ens i fullt löp.
En till bild för att visa hur hög den kan vara.
Tack så mycket johannah! ja här har vi inte så mycket ljus hemma…försöker ha gardinerna nere när jag inte e hemma…så det blir nog inte mer än en 5-6 timmar dagsljus här hemma under hösten…vampyr varning jag vet ;) vet du om hanar påverkas på samma sätt?
Hanar ska påverkas på ungefär samma sätt ja. Dock verkar hanarna komma in i och gå ur brunsten lite tidigare än honorna.
Att ge sina illrar ordentliga mörkertimmar ska ju vara bra för att hålla den stygga binjuresjukdomen borta också. Så vi illerägare ska nog helst leva som vampyrer för våra illrars bästa ja. :)
Inne i illrarnas rum har vi ständigt nerdragna persienner. Men det är tydligen totalt mörker som är det bästa.
Det är tydligen också ett sätt som man kan få sin hona ur löp genom: Att hålla henne mörkt. Vet att en norsk kvinna gjorde så med sin hona förra året när hon inte hade tillgång till en steriliserad hane och inte ville spruta henne. Fungerade alldeles utmärkt. Men då är det verkligen TOTALT mörker det handlar om för att det ska lyckas.
oj då…total mörker har jag lite svårt att ordna här hemma….kör själv med ögonbindel när jag sover…kankse värt att test på pälsarna hehehehe… har en med ros fluff där det står "the bitch is sleeping" hade passat utmärkt på Buffy….skämt åtsido, men det är verkligen konstigt det där med hur de blir påverkade av ljus timmarna i sån utsträckning, att det till och med kan ge sjukdommar…ajaja…än mer tänker man att man inte borde ha iller som husdjur…suck