Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 833 ggr
sarae
0

Obduktions frågor

Jag har själv hittills inte behövt obducera något djur, men har planer på att göra det när den dagen kommer.

Så nu har jag lite frågor till er som gjort det.

Sker i princip alla obduktioner hos SVA? Eller vet ni om det finns möjlighet att göra det på andra kliniker (så att man själv kan tex närvara, få hem illern etc)

Jag antar att man inte får tillbaka sin iller kremerad om man skickar till sva?

Får man med något annat än obduktionsprotokollet, om man begör det? Tex, röntgen plåtar etc?

Och sedan, vad kostar egetligen en obduktion, med rubb och stubb så att säga?

Eligt den här prislistan på sva så borde det vara 1000 kr ex moms… men om man skrollar längre er så finns ju specifika tester/undersökingar man kan betala för att få gjort.

http://www.sva.se/upload/pdf/prislista/Prislista%20patologi.pdf

Så, vad ingår egentligen i en obduktion?

och vad har ni som gjor det fått betala, fått för papper etc?

Berätta gärna hur ni gick tillväga.

När dagen kommer för mina djur som ska obduceras vill jag gärna ha en klar handlingsplan, då man sällan agerar rationellt och logiskt i sådan siuationer.

FerretCrow
0

kanon tråd. har inte tänkt själv på detta men verkligen smart med en plan innan då man kanske inte kan tänka alls när den stunden kommer.

Norrskenets
0

Hoppas du får svar från någon, är också väldigt undrande över detta vad som ingår m.m.

En fråga från mig, Om man ska oducera sin iller, kan man ändå få kremera sin iller efter det? och görs det på samma ställe som obductionen görs? (lite liknande sarae´s fråga menmen)

FerretCrow
0

Ingen av alla dessa iller människor här som har obducerat en iller någon gång??? Förvånad

Strumpan
0

Athlaz blev obducerad förra sommaren efter att han dött efter en operation och han blev kremerad (tillsammans med Alaska). De bästa vännerna fick dela urna

Mvh Jenny

Satmaran
0

Nej som vanligt har alla en massa åsikter men inga som helst erfarenheter ;)

Alla bara sitter och väntar på att nästa ska göra som de har bestämt för stunden att det ska vara! Så nu gäller det för närvarande att alla ska obducera sina illrar… Skit samma om någon tidigare har gjort det!!!   Men just NU, ska det göras och helst skulle det göras på de illrar som dog förra året, men det visste vi ju inte då, att det var senaste modet!!!? 

Så kom igen nu då med alla obduceringsprotokollen!!!!!

Alla ni som är så förbaskat förutseeende och planerande, ni som dömer alla andra, har ju säkert ett och annat protokoll i bakfickan att redovisa här??? Eller?

Finns det verkligen ingen som kan förklara vad som ingår i en obduktion? Vad testas? hur mycket kostar detta och vad händer med kroppen efteråt?

Märkligt att det är så förbaskat tyst i just denna tråden???? Med tanke på hur duktiga alla är i fråga just om obduktioner!!!?

Strumpan
0

#5 Men kan inte du berätta allt detta då?

Mvh Jenny

sarae
0

anledningen till attjag aldrig obducerat en iller är helt enkelt därför att jag hittills haft turen att få behålla mina illrar, förutom Jajja, en kastrerad marshall iller frå italien som dog i en olycka 1 år gammal.

Men ja, jag planerar att obducera ett flertal utav mina när den tiden kommer. Det är därför jag vill ha en klar handlingsplan.

jag vet att du har åsikter om detta, men snälla. låt detta å bli en ren info tråd. Det var därför jag valde att starta en egen tråd, istället för att skriva i "obducera?" tråden, som tar hänsyn till personliga åsikter.

Sarah
0

#5 Vad spelar det för roll om folk inte obducerat ännu? Jag gjorde det inte på Bubs och jag ångrar min än idag. Man kan vara helt säker på hur man ska hantera en situation även om man inte gjort det innan. Det finns ingen anledning att vara spydig från din sida.

Jag kommer att skicka (eller köra själv snarare) mina till SVA i Ultuna. Man får väl tillbaka dem kremerade om man vill därifrån. Nu valde jag att inte behålla askan efter Bubs så det skulle kännas konstigt att göra det från de andra.

Strumpan
0

Om ni säger att ni vill kremera kroppen sen så får vetten tillbaka den sen. De skötte allting åt mig, de ringde när obdueringen är klar sedan ringer de när ni kan hämta urnan (så var det för mig iallafall).

Ett svar till Sarae: om du vill ha dokument efter analysen så måste du be om den. Det är ingenting som de skickar med automatiskt

Mvh Jenny

Illercafe
0

Det bästa är om du frågar din veterinär om dom skickar illern till SVA eller om dom har någon annan obducent. Jag vet att Torkel hade någon speciell som han sammarbetade med och ville skicka till honom.

Jag tror det är viktigt att om illern har någon sjukdom att man vänder sig till den veterinären som har intresse annars tror jag inte man får så mycket användbar information utan bara ett konstanterande.

Jag har aldrig kremerat mina illrar utan fått tillbaka dom ihopsydda och fina i en liten pappkista.

Ceciliaolucifer
0

Om man obducerar sin iller och vill ha tillbaka den så är den alltid kremerad. En obducerad iller är upslice:ad i tunna tunna skivor, och det är inget man skickar hem till ägaren igen.

sarae
0

#10 jag planerar även att göra det. Ska åka till blå stjärnan och diskutera igenom allt med dem när jag får tid. Men jag vill gärna höra andras erfareheter.

Intressant att man kan  få tillbaka dem t.om "okremerade", det visste jag definitivt inte. Trodde sva var lite brutalare :P

Sarah
0

SVA är brutala ;) som cilla säger är det kremering som gäller därifrån.

Illercafe
0

# 11 Som jag skrev innan så är det inte alltid SVA som genomför obduktionerna. Jag har fått tillbaka mina illrar dock utan organ.

Faxlin
0

Jag har ett protokoll efter en av mina valpar som jag sålt. Hon obducerades eftersom vi ville veta varför hon vart så sjuk och behövde avlivas. Om det var sjukdom och vilken sjukdom som låg till grund för att hon vart så sjuk. Sjukdommen var en främmande kropp. Alltså ingen sjukdom alls.

Så jag vet inte vad mer man kan skriva. Då det inte var jag som sände henne till obduction vet jag inte heller vad man fick välja för något eller så. Inte heller vad det kostade.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

sarae
0

#14 ahh ok.. så det var när du obducerat hos veterinärer du fick tillbaka dem, men infffffte hos sva? Då är jag med!

Illercafe
0

# 16 Nej dom blev inte obducerade hos veterinären. SVA är inte dom enda (eller var inte då) som utförde obduktioner.

Dock har jag några som Torkel själv tagit ut organen på och skickat iväg bara dom. Mest för att det rört sig om hjärtfel på illrarna så jag har "skänkt" mina illrars hjärta till Torkels forskning.

FerretCrow
0

#17 ja men det var ju snällt av dig att göra de så att han kan forska sig fram och lära sig mer, helt kanon

cannaydia
0

…tiden min räcker inte till men slänger väl in lite kort här…

Man kan skicka illern till SVA själv, man får tillbaka illern i form av aska. separat kremering är dyrare. (man kan be sin veterinär obdusera om man vill men får inte smama info då, man kan skicka endast delar iväg på analys hos SVA.)

Skickar man hela djuret till SVA får man ett obduktionsprotokoll. kostar 1000:- +moms för obduktion och 1100:- för separat kremering. Viss priskostnad beror även på illerns vikt.

Hoppas jag inte skrev för rörigt och att ni hängde med på vad jag skrev.

cannaydia
0

…såg nu att jag glömt…ska man själv skickar ett djur till SVA är det bra om man kontaktar dem först så man får en kartong utskickad då posten annars kan neka dig att skicka en vanlig kartong med ditt djur i.

skrollan
0

bara en hundralapp mer för enskild kremering, inte speciellt dyrt!

JossanH
0

#21 jag tror hon menar 1100 før endast kremeringen..

Asbra att denna kommer upp så folk som har bestæmt sig før att obducera vet om att det kanske finns en extra valmøjlighet.

#5 Hur kan du kræva erfarenhet av en sådanhær sak?? Ska jag slå ihjæl min iller før att få erfarenhet av en obduktion!? Jag kan væl veta vart jag står i denna fråga ændå precis som att folk kan veta om dom vill sætta in chipp istællet før att kastrera tex..

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
0

Oj, läste visst alldeles för snabbt, såg nu att summorna var olika.